Kan inte flasha 6970 längre

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Feb 2010

Kan inte flasha 6970 längre

Jag ville klocka mitt 6970 högre än 950 MHz (som var gränsen). Jag började med att leta upp ett nytt VBIOS till mitt XFX 6970 men hittade inget som hade högre gräns än 950 MHz och jag ville inte ha ett VBIOS från en annan tillverkare än XFX så jag tog bara signaturen från ett VBIOS som hör till ett ASUS 6970 och lade in i mitt VBIOS i RBE (Radeon Bios Editor). Den nya gränsen var på 2 GHz GPU, men jag ändrade också stock-frekvensen från 880 MHz till 920 MHz på GPU (ville bara testa). Jag flashade med Atiwinflash, alltså inte med Atiflash.

Precis efter att jag flashat så avinstallerade jag drivrutinerna och sedan körde jag driver sweeper i felsäkert läge och sen CCleaner. Sedan bootade jag in i Windows som vanligt och skulle installera nya drivrutiner, vilket funkade bra. Grejen var bara nästa gång jag skulle boota in i Windows så fick jag BSOD. Jag gick in i felsäkert läge igen och tog bort drivrutinen med driver sweeper och sedan funkade det bra att boota in i vanliga Windows igen. Jag har försökt att installera drivrutiner igen, har prövat 12.3 också men samma sak.

Det verkar som att man inte ska ändra stock-frekvenser för då känner inte drivrutinerna igen VBIOSet eller något sådant? Så jag har försökt flasha tillbaka till mitt original men det funkar inte. Funkar inte i Atiwinflashs GUI, får bara upp "Could not erase ROM". Har också försök att flasha genom CMD med flaggorna "-f -p" men det funkade inte heller, har också försökt med "-unlockrom", det står att det lyckades låsa upp men sen funkar det ändå inte att flasha. Har också prövat sätta 6970 i port 2 och 4870 i port 1 och satt in skärmen till 4870t och sedan försökt flasha 6970t men det har inte heller funkat.

Vad ska jag göra? Känns som att jag har prövat typ det mesta. Kortet är ju liksom inte brickat, det funkar "felfritt", fast utan drivrutiner då.

Edit: I command prompten får jag också upp "Could not erase ROM".
Edit 2: Skulle det kunna funka bättre på ett annat moderkort eller är det helt upp till grafikkortet att "acceptera" VBIOSet?
Edit 3: Hittade USB-minne och lyckades flasha tillbaka till original.