Kommande spel med Frostbite 2 kräver 64-bitars Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Om det fungerar under Windows beror det endast på att du kör i 64-bitars läge, d.v.s du kör med LLP64 vilket är det helt normal 64-bitars läget.
Bygger du en 32-bitars binär och kör den på 64-bitars Windows så kan du INTE komma åt r8-r15. Vet inte hur man bygger 32-bitars binärer på 64-bitars Windows, men i OSX och Linux så gör du det genom att skicka med "-m32" till kompilatorn.

Visst, använder du "r8d" så säger du till assemblern att du vill använda instruktionen i 32-bitars läge, men det är INTE vad man menar med att köra processen i 32-bitars läge. Du får fortfarande betala för 64-bitars pekare.

"r8", "r8d", "r8w" och "r8b" är alla samma register, register "r8". Men de talar om att du vill använda instruktionen i 64, 32, 16 eller 8 bitars läge.

Jag använder MASM32 till att kompilera mina Windows projekt. För att vara på den säkra sidan så kompilerade jag snabbt ihop det på ett XP (32-bit) efter att ha läst din post och det fungerade fortfarande. Jag programmerar alltså assembler och ingen C/C++ kod.

Edit: Dessutom står det testing.exe*32 när jag kollar i aktivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

undrar när 128 bit kommer?

64bit klara i teorin ända upp till 16EB (exabytes) i RAM så lär inte bli nått 128bit under din livstid iaf

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

64bit klara i teorin ända upp till 16EB (exabytes) i RAM så lär inte bli nått 128bit under din livstid iaf

Finns kanske andra fördelar med att ha 128-bitarssystem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patan77:

64bit klara i teorin ända upp till 16EB (exabytes) i RAM så lär inte bli nått 128bit under din livstid iaf

Säg inte det. Det finns ju redan 128-bits beräkningsenheter så som FPUn flera olika processorer. Jag har även sett extrema beräkningsenheter som jobbar med 256-bitar. Hur mycket ram man kan adressera är ointressant det är hur djupa register du kan få som räknas. Enkelt uttryckt: Hur stora variabler man kan jobba med.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

Jag använder MASM32 till att kompilera mina Windows projekt. För att vara på den säkra sidan så kompilerade jag snabbt ihop det på ett XP (32-bit) efter att ha läst din post och det fungerade fortfarande. Jag programmerar alltså assembler och ingen C/C++ kod.

Edit: Dessutom står det testing.exe*32 när jag kollar i aktivitetshanteraren.

Har du kör resultatet? Det är ju tekniskt möjligt att med en assembler skriva op-koder som genererar maskinkod som i slutändan bara blir en fet krasch.

Från det dokument du själv länkade till

Compatibility mode is enabled by the operating system (OS) on a code segment
basis. This means that a single 64-bit OS can support 64-bit applications running
in 64-bit mode and support legacy 32-bit applications (not recompiled for
64-bits) running in compatibility mode.

Compatibility mode is similar to 32-bit protected mode. Applications access only
the first 4 GByte of linear-address space. Compatibility mode uses 16-bit and 32-
bit address and operand sizes. Like protected mode, this mode allows applications to access physical memory greater than 4 GByte using PAE (Physical
Address Extensions).

Notera delen om 16-bit and 32-bit addresses and operand sizes samt delen om att det är något man väljer per kodsegment (vilket blir per process i Windows).

D.v.s. du kör OS:et i long mode och din assembler anser att du bygger för ett kodsegment som kör 64-bit mode. I 32-bits läge finns inte r8-r15

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

64-bitars bandbredd på graffekortet...

Saxat!

''Nintendo 64′s graphics and audio duties are performed by the 64-bit''

Deras prolle va nån 60mhz från 90-talet..

Nintendo 64 har 90 tals processor, ja. Konsollen släpptes trotts allt på 1990-talet, hade den haft en 3000-tals processor hade jag blivit imponerad...
Men, den hade faktiskt 64bitars processor. Sen att det inte hade någon större praktisk betydelse är en annan femma.
Det var grafiken som var på 62MHz, CPU:n var på 'otroliga' 93MHz

Nintendo 64 hade 64bits processor, men GameCube (efterföljaren till N64) hade 32bits processor.
Även om jag var mer imponerad av N64 när den var ny än jag var av NGC (Nintendo GameCube) när den var ny, så råder det ingen tvekan om att GameCube är mer kraftfull.

Egentligen så tycker jag att snacket om konsoller och bitar spelade ut sin roll efter 16 bitars generationen.

Skrivet av Andre_H:

varför krävs så mycket ram på pc när konsoler klarar sig med 64MB?

Wii har 24MB huvudminne + 64MB 'extraminne'. Så 88MB totalt.
(GameCube hade 24 + 16)

Sen var det många Wii spel som såg sämre ut än de bättre NGC spelen
Finns en hel del ploj spel till Wii. "Vi släpper ett spel som är skräp, men med rörelsekontroller"

Men både PS3 och Xbox 360 har betydligt mer.
PS3 = 256MB RAM (Grafiken har också 256MB dedikerat)
Xbox 360 = 512MB RAM (Grafiken har bara ett buffertminne, tror det var på 8MB, får dela minne med primära RAM)

Skrivet av cardeci:

Och 64-bittars har funnits bra mycket längre än fem år, som vissa säger i tråden, jag har bestämt för mig att det var standard 1995 eller så på datorerna jag jobbade med då.

Jo 64bits har funnits före Athlon 64, men det var inte direkt mainstream på 90-talet.
SSD har också funnits längre än bara de senaste åren. Tror det var 97 som jag begärde pris på SSDer (kommer inte ihåg från vilket företag), men då var priserna från 17 USD per MB för en volatile SSD. Inte heller så konsumentvänligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Har du kör resultatet? Det är ju tekniskt möjligt att med en assembler skriva op-koder som genererar maskinkod som i slutändan bara blir en fet krasch.

Det fungerar på Windows 7 men inte i XP. Frågan är dock om vad om vad som händer om jag skulle skriva att större program med flera trådar som kanske dessutom hoppar runt lite på de olika kärnorna. Kommer jag då fråga efter resultat som inte finns där jag lade den och när med krascha? Men jag förstår inte varför inte det skulle vara implementerat i Windows 7. Det är ju inte speciellt mycket extra kod som skulle behövas då de ändå har anpassat systemet för att använda dessa register under 64-bit.

Men faktum kvarstår att många som ropar "HURRA!" och liknande inte har en aning om varför det skulle vara bättre men 64-bitar, de bara antar att det ska vara bättre. Lite samma sak som med kommentarer "Det är så 2000 att köra med 4 kärnor". Även om man inte orkar sätta sig in i hela processen så kan man i alla fall köra lite efterforskningar, eller fråga, innan man hojtar allt för mycket

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Det fungerar på Windows 7 men inte i XP. Frågan är dock om vad om vad som händer om jag skulle skriva att större program med flera trådar som kanske dessutom hoppar runt lite på de olika kärnorna. Kommer jag då fråga efter resultat som inte finns där jag lade den och när med krascha? Men jag förstår inte varför inte det skulle vara implementerat i Windows 7. Det är ju inte speciellt mycket extra kod som skulle behövas då de ändå har anpassat systemet för att använda dessa register under 64-bit.

Men faktum kvarstår att många som ropar "HURRA!" och liknande inte har en aning om varför det skulle vara bättre men 64-bitar, de bara antar att det ska vara bättre. Lite samma sak som med kommentarer "Det är så 2000 att köra med 4 kärnor". Även om man inte orkar sätta sig in i hela processen så kan man i alla fall köra lite efterforskningar, eller fråga, innan man hojtar allt för mycket

Alldeles riktigt. Ofta är det de som uttrycker hurra som har minst koll. "Latest" är inte alltid "best".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Wow, det dröjer enda tills jag är 22 år gammal som 64-bitars system kommer bli ett måste. Jag minns tillbaka hur mycket folk hatade 64 förr.

OJ!!! 22 år och fått vänta såååå länge på 64 bitars processorer .... Jag är 46 och var bland första i Sverige som hade en VIC-20 (1980) med en 6502 ... 8 bitar 3KB internminne som jag byggde ut till 8KB

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiesen:

Tro det eller ej men det finns fortfarande områden som använder 16bits system i en seriös tillämpning.

Inte konstigt alls, behövs inte 64 bitar och 32 GB minne för att styra en diskmaskin eller tvättmaskin ...

Men ändå kul att 64 bits processorer och system som är byggda/optimerade/kompilerade för dessa börja komma till "standard" nivå

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Är konsollerna på väg att bli 64-bitars??

Nintendo 64 är en konsol med en 64bit processor, varav namnet Nintendo 64. Konsoler har kört 64bit sedan 1993 med Atari Jaguar(typ, Atari fuskade).

Skrivet av SideWinder86:

Då kan PS3 och 360 säga hej då

Deras prollar är ju 32-bits baserade xD

Nej. Det stämmer inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Jag tror det kommer ifrån att AMD kallade den första 64-bit processorn för AMD64, sedan blev det helt enkelt i folkmun kallad för X64.

Edit: Kollade upp det en snabbis. Windows XP X64 var just en version som då bara fungerade på AMD64 (Intel hade inga 64 bit cpus ännu). Sedan dess har det hängt med att X64 är 63-bit versionen.

Det gick utmärkt att köra XP x64 på t.ex. Pentium 4 som stödde EM64T.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Använder folk fortfarande 32-bit?

Har det bara på min bärbara. Den funkar bra än så länge.
Får se om jag skaffar en ny nästa år då den börjar kännas lite smått pasé. Då kan jag säkert även ställa undan min gamla linuxburk då en bärbar i5 med lätthet överträffar en E8400

Permalänk
Medlem
Skrivet av JONSTE:

OJ!!! 22 år och fått vänta såååå länge på 64 bitars processorer .... Jag är 46 och var bland första i Sverige som hade en VIC-20 (1980) med en 6502 ... 8 bitar 3KB internminne som jag byggde ut till 8KB

VIC-20 oja det var tider det

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

JAg måste ju säga att jag gillar hela diskussionen om konsoler och bitantal och alla som inte har en aning om vad de syftar på med antal bitar, speciellt på de gamla konsolerna.

FYI så är det så att när de gamla konsolerna säger 16/32/64bit så syftar de på beräkningsenheter alternativt minnesbandbredd i systemet, inte mängden adresserbart minne. Det hade nämligen varit ganska överflödigt att kunna adressera mer än 4GB i ett Nintendo 64 som har någonting run 4MB RAM.

Sen så kan vi ju kolla på Sandy Bridge-E som har en minnesbredd på 256bit, eller Bulldozer som har en 256bit FPU (som kan delas som två 128bit FPUer)

Permalänk
Medlem

Ska inte ps4 vara x86 eller det ett vilt rykte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

64bit klara i teorin ända upp till 16EB (exabytes) i RAM så lär inte bli nått 128bit under din livstid iaf

Säg inte det...
"640K is Enough For Anyone"

teknologin går framåt väldigt fort ju

Permalänk
Medlem

Hittar inte någon artikel som handlar direkt om 64-bits fördelar för speländamål...Är det främst att den begränsade minnesmängden höjs, eller finns det betydande förbättringar på processor- och grafikkortssidan också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dunis90:

Hittar inte någon artikel som handlar direkt om 64-bits fördelar för speländamål...Är det främst att den begränsade minnesmängden höjs, eller finns det betydande förbättringar på processor- och grafikkortssidan också?

Minnet.Du är låst till 3,2GB ram i x86 (Om jag inte minns fel) ,Du kan ha 4GB men du kommer endast kunna utbyttja 3,2gb meds du kan köra 128GB i ram på ett modern windows x64.D0ock inte basic utgåvorna.Mer åt Ultimate hållet.

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk

Hur stor skillnad tror ni det kommer göra?Kommer Dice kunna göra snyggare grafik osv?typ träd,gräs. och såklart störe maps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Säg inte det. Det finns ju redan 128-bits beräkningsenheter så som FPUn flera olika processorer. Jag har även sett extrema beräkningsenheter som jobbar med 256-bitar. Hur mycket ram man kan adressera är ointressant det är hur djupa register du kan få som räknas. Enkelt uttryckt: Hur stora variabler man kan jobba med.

Jao det är iof sant, men anledning att man byter till 128bit ist för 64bit kommer inte vara Ram brist (;

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Ska inte ps4 vara x86 eller det ett vilt rykte?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det tror jag stämmer, att de ska gå ifrån risc.. Men det kanske blir x86-64?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Minnet.Du är låst till 3,2GB ram i x86 (Om jag inte minns fel) ,Du kan ha 4GB men du kommer endast kunna utbyttja 3,2gb meds du kan köra 128GB i ram på ett modern windows x64.D0ock inte basic utgåvorna.Mer åt Ultimate hållet.

Det där är inga tekniska begränsningar, dock, utan helt och hållet marknads/produktplaceringsval från microsofts sida.

Permalänk
Avstängd

Eftersom att Windows 8 har samma systemkrav som Windows Vista och Windows 7, tycker jag att det är ganska logiskt att det också stödjer 32-bitars processorer. Dessutom är de allra flesta ARM-processorer 32-bitars.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Det baseras på intel 8086 processorn, och har har följt med sedan dess.

OT: Tycker det är på tiden att börja få in 64-bit som ersättare för 32-bit. På detta vis så gör man det mer oundvikligt, och per standard så kommer 64-bit ta över och 32-bit börja försvinna.

Ett steg i rätt riktning!

Men 8086 var ju bara 16-bit (och inte IA-32 som ibland avses med beteckningen "x86"). 32-bitars x86 (IA-32) kom först med 386:an.

I vilket fall som helst kallar mig veterligen Microsoft sina IA-32-versioner för 32-bit (om något) och inte x86 (tryck [⊞ Win] + [Pause/Break] och kolla). Det är väl mest är i folkmun x86 används för att konstrastera IA-32 mot x64/x86-64. I praktiken är de som idag sitter med 16-bit-processorer ytterst medvetna om detta och förväntar sig inte att kunna köra all x86-märkt mjukvara eller något Frostbite-spel.

edit: Får be så mycket om ursäkt för necropost.