Diablo III slår försäljningsrekord

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Hur gick detta till? Piratkopieringen tog ju död på PC-marknaden för flera år sedan. Det är ju en ren förlustaffär att utveckla PC-spel och ingen som jobbar med det får någonsin betalt. Det lärde jag mig på spelbranchens seminarie för föråldrat och omodernt tänkande.

nja , nu måste man dock ta hänsyn till att man är tvungen till att vara online för att spela det , vilket gör att dom personer som skulle piratkopierat var tvungna till att köpa det. .. Så med andra ord är blizzards "DRM" framgångsrikt.

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Inaktiv

Hade också köpt spelet om de hade behållit den grafiska profilen från 1an och 2an. Den nya intresserar mig inte alls.

Permalänk
Skrivet av Sir.Djs:

nja , nu måste man dock ta hänsyn till att man är tvungen till att vara online för att spela det , vilket gör att dom personer som skulle piratkopierat var tvungna till att köpa det. .. Så med andra ord är blizzards "DRM" framgångsrikt.

"Tvungna att köpa det" - Antyd helst inte att alla som piratkopierar bara gör det för finansiell vinst.

I detta fallet köper jag inte spelet av princip skäl gällande just online-"drm".

På netto så tror jag att det på kort sikt tjänat pengar medans på lång sikt är det svårare att förutspå vad effekten gjorde in i det minsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C.Nordlund:

"Tvungna att köpa det" - Antyd helst inte att alla som piratkopierar bara gör det för finansiell vinst.

I detta fallet köper jag inte spelet av princip skäl gällande just online-"drm".

På netto så tror jag att det på kort sikt tjänat pengar medans på lång sikt är det svårare att förutspå vad effekten gjorde in i det minsta.

Finns det någon som tycker att piratkopiering inte hämmar försäljningen?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ska testa spelet ikväll och se om jag gillar det isåfall blir det ett köp.

Grattis till utvecklarna som kammar in enorma pengar som på så vis fortsätter att utveckla för oss som lirar PC-spel och motbevisar andra utvecklare att gör man ett bra/intressant spel så köper folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Finns det någon som tycker att piratkopiering inte hämmar försäljningen?

Jag.

Och medans detta kanske väger upp för 37, så väger det inte upp för allt annat som är fel med spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Är väl många lättlurade idioter som en själv som köpte spelet efter all hype och fick sig ett nerdummat hack'n'slash a la kiensgrind som hör hemma på 90-talet.

Så inte så kostigt att spelet sålde så bra.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Inte ens blizzard var redo för anstormningen med serversen, därför de gick som de gick.
Dom får sluta underskatta deras egna spel, inte som något blizzard sålt dåligt.

Alla spelföretag som bölar om piratkopiering är företag som gör värdelösa spel.
Valve, blizzard har aldrig haft problem med deras försäljning, steam spel säljer enormt bra osv.

Jag har blivit beroende av alla spel blizzard någonsin släppt, dom gör spel som känns 100% anpassade för en som man bara måste spela ihjäl sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Jag.

Och medans detta kanske väger upp för 37, så väger det inte upp för allt annat som är fel med spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket resonemang ligger bakom ditt tycke då?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C.Nordlund:

"Tvungna att köpa det" - Antyd helst inte att alla som piratkopierar bara gör det för finansiell vinst.

I detta fallet köper jag inte spelet av princip skäl gällande just online-"drm".

På netto så tror jag att det på kort sikt tjänat pengar medans på lång sikt är det svårare att förutspå vad effekten gjorde in i det minsta.

Håller med dig om DRM då jag inte riktigt gillar iden och vill ha möjligheten att kunna spela offline om så önskas , för det andra så har jag en "viss förståelse" för blizzard att dom införde det med tanke på att kunna (få betalt för deras arbete) , sedan kan du ju intala dig skälv hur mycket du vill över att det gäller av princip skäl. Så att , visst får man ju intala sig att det man gör rätt och rättvist för att kunna kopiera med ett någorlunda gott samvete.

Med detta åter till ämnet
Gratulerar jag blizzard för deras framgång.

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Vilket resonemang ligger bakom ditt tycke då?

www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/5743-You-Sh...

Han ger några bra argument varför detta DRM inte är okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Finns det någon som tycker att piratkopiering inte hämmar försäljningen?

Jag.

Skrivet av FredrikMH:

Vilket resonemang ligger bakom ditt tycke då?

Bara för att man laddar ner ett spel betyder det inte att man hade köpt det utan i så fall skippat helt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Trevligt... och PC-plattformen för spel är på väg att dö ut? Utvecklar man bra spel säljer det... Så enkelt är det! Inte konstigt att vissa spel (läs dåliga konsolportningar) säljer dåligt. När det visas upp dåliga siffror skyller APB och liknande gärna på P2P.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Kan ju förklara de flesta problem vi haft som tex Error 37 vid lansering!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Trevligt... och PC-plattformen för spel är på väg att dö ut? Utvecklar man bra spel säljer det... Så enkelt är det! Inte konstigt att vissa spel (läs dåliga konsolportningar) säljer dåligt. När det visas upp dåliga siffror skyller APB och liknande gärna på P2P.

Nu är det ju snarare så att att spelet sålde såpass mycket på grund av sitt namn, mer än att det skulle vara bra.

Men jag håller med att bra spel säljer bra, skitspel säljer dåligt (men blir istället illegalt nedladdade).

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Vänta nu var inte PC-marknaden döende?!

*Ironi mot konsolfanbois!*

Ptja nu kör jag visserligen bara PC men såldes inte MW3 9,3 miljoner spel (varav 5 miljoner av dessa var till xbox 360) första dagen? Och det var ju mer eller mindre bara en uppdatering på förra spelet. På så vis är inte diablo 3s siffror så överdrivet imponerande.

Skrivet av light44:

Trevligt... och PC-plattformen för spel är på väg att dö ut? Utvecklar man bra spel säljer det...

Mw3 måste vara ett höjdarspel!

Permalänk
Medlem

Jaha, trodde PC var en döende plattform.. Vem hade anat att man kunde sälja spel bara de var tillräckligt välgjorda...

Permalänk
Medlem

Tänka sig, välutvecklade spel säljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Bara för att man laddar ner ett spel betyder det inte att man hade köpt det utan i så fall skippat helt.

Nu pratar du från ett specifikt fall. Jag anser att andelen som laddar ner för att slippa betala är större än andelen som laddar ner för att prova och sedan köpa ett spel de redan har på datorn. Därför gynnar inte piratkopiering av spel försäljningen i mitt tycke.

Sen finns det säkert en stor del som inte hade köpt spelet om de inte laddat ner det. Men det är inte intressant om vi spekulerar i förlust/vinst på piratkopiering

Jag ångrar dock redan nu att jag dragit igång denna debatten

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hade folk vetat hur dåligt det egentligen var innan man kört det i två dagar har det nog räknats som flopp.

Inga av mina gammal Diablo 2 polare vill ens starta spelet nu efter en vecka.

Ush och blä för ett riktigt usel efterföljare på Diablo serien.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikMH:

Finns det någon som tycker att piratkopiering inte hämmar försäljningen?

Ja, väldigt, väldigt, väldigt många.

Folk lägger rätt exakt precis lika stor andel pengar på underhållning idag som tidigare. Bara för att någon har 50 piratkopierade spel, 300 filmer och 100 album på sin dator så betyder det inte att denna person hade lagt 60000:- på att köpa dem om nedladdning inte hade varit möjlig. Det handlar om 0, noll, inga förlorade kronor om en person som ändå inte hade köpt spelet får tag i det på annat håll (eller ungefär $30000 per illegalt nedladdad låt, om man räknar på RIAA-vis).

Ifall det är så att den totala kakan minskar, dvs om spelbranschens omsättning i reella tal minskar, och det går att dra ett tydligt samband mellan detta och piratkopiering, _då_ kan man börja prata om en korrelation. I själva verket så ökar den totala kakan ENORMT mycket (samma andel sa jag innan, men storleksordningar fler kunder och allmänt ökad disponibel inkomst (utöver inflation)). Det är ju rekordlanseringar varje gång ett storspel släpps: BF3, WOW, D3, CoD, etc... Det är mer och mer pengar som spenderas på spel; om det går dåligt för spelbranschen så har de lyckats med konststycket att förvandla mer och mer betalande kunder till mindre och mindre vinst och får faktiskt skylla sig själva.

Vad som dessutom har hänt är att mängder av mindre spelutvecklare har kunnat nå ut med sina spel. Kakan har inte bara ökat, utan väldigt många fler får ta del av den. Det är detta som har hänt samtidigt som panikrapporter om piratkopiering matas ut till folket.

Musikbranschen skulle dö med Napster, men ändå ökar omsättningen varje år. _Skiv_försäljningen minskar, men säg den som inte hade kunnat förutspå det första gången de hörde talas om mp3. Hade skivbranschen varit rörligare hade skivförsäljningen varit marginaliserad sedan 5-10 år tillbaka.

Filmbranschen, verkar den må dåligt? Kolla på storfilmerna och vilka summor de drar in. Antingen är dagens ekonomiavdelningar enormt mycket mer inkompetenta än de var för 15 år sedan, eller så är det en oundviklig girighet som kommer från oligopol i mediabranschen och köpta politiker.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Och för en snubbe som älskat främst 1:st person: l4d2, cs, bf bc2 men även AOE spelen! Skulle jag gilla det här? Det verkar ju inte kul när jag kollat youtube faktiskt, någon som kan övertala mig att testa med lite förklaringar vad som är bra och kul med det?

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

nja , nu måste man dock ta hänsyn till att man är tvungen till att vara online för att spela det , vilket gör att dom personer som skulle piratkopierat var tvungna till att köpa det. .. Så med andra ord är blizzards "DRM" framgångsrikt.

Inte enbart Blizzard.

world of tanks och kommande Mechwarrior online är ju också omöjligt att spela med kopis

Framtiden är räddad för PC spelarna tack vare det nya systemet som visserligen kostar mer stålar om man vill spela på högsta nivå..Iallafall är det så med World Of Tanks

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

det gick ju att förbeställa spelet

Visa signatur

||MSI P67a-gd55 REV B3 || Fractal Design R3 Arctic White || Intel i5 2500k 3.3/4.2 ghz || Gigabtye Geforce GTX 560 Ti SLI || 1 tb western digital 7200 rpm || Corsair XMS3 2x2gb 1,5 V 1600 mhz cl9 || Corsair TX750w ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Och för en snubbe som älskat främst 1:st person: l4d2, cs, bf bc2 men även AOE spelen! Skulle jag gilla det här? Det verkar ju inte kul när jag kollat youtube faktiskt, någon som kan övertala mig att testa med lite förklaringar vad som är bra och kul med det?

du kommer kunna testa spelet gratis om ca 2-3 veckor så kan du se själv

Permalänk
Medlem

Suck... Men jag känner mig som et troll nu

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsychoCarl:

www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/5743-You-Sh...

Han ger några bra argument varför detta DRM inte är okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att man ska "Hata" spelet bara för att någon annan säger åt dig att hata det? Spelet i sig är faktiskt riktigt bra gjort. Att man sedan inte riktigt når upp till D2s standard är väl inte så konstigt? Men bara för det så är det inget dåligt spel. Sedan hela denna piratdebatt är något sämre spelarutgivare klankar ner på i ett patetiskt försök att stryka över att spelet helt enkelt var för dåligt. Vill jag verkligen ha spelet.. ja då köper jag det. Detta "men det är ju stöld.." är ju lite förlegat om du frågar mig. Hade jag inte laddat ner spelet ja då hade jag inte köpt det. Alltså skulle inte mina pengar ha nått förtagets konto ändå.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Up yours alla haters, siffror ljuger inte. Årtiondets bästa spel utan tvekan

Permalänk
Medlem

Härligt, nu kommer varenda jävel till utvecklare och utgivare tro att always-online trots allt är den ultimata lösningen på problemet med piratkopiering och följaktligen pracka på konsumenten mer framtida DRM än någon av oss tröstlösa spel-satar någonsin drömt mardrömmar om.

Härligt.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

4,7 miljoner människor kan räknar till 3006 felmeddelanden.

6,3 miljoner människor tycker det är OK med att ha molnbaserade spel.

6,3 miljoner människor har samlat ihop (gissningsvis) ca 2,5-3 miljarder kronor för att täcka 12 års utveckling.

Och du är 1 av dom bittra på sweclockers som inte tillför något till denna tråd:P hehe

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag