Powercolor HD6950 2GB + eyefinity?

Permalänk
Medlem

Powercolor HD6950 2GB + eyefinity?

Hej! Alldeles ny på forumet. Köpte en dator i Oktober 2011 för att kunna lira Iracing, till den köpte jag en 32" lcd som skärm. Nu har jag blivit lite sugen på eyefinity och undrar då om datorn och grafikkortet räcker till? Kan absolut ingenting om detta så skulle va väldig tackaam för hjälp. Min dator är detta.

i5 2500k
8gb ram
Powercolor hd6950 2gb

Om det skulle funka skulle jag också vilja veta om skärm har betydelse. Går det tyngre för datorn om jag köper 27" än tex 23"?
Observera det ska enbart vara till iracing, inget galet som tex modern warfare 3 eller liknande.

Permalänk
Medlem

Hur stor själva skärmen är ska inte spela roll, det som spelar roll är vilken upplösning skärmen är i, tex 2048x1536 drar mer än en skärm som har 1920x1200. Jag körde själv med 2 skärmar ett tag med en liknande setup och hade inga problem, vet dock inte hur de skulle gå i lite mer krävande spel. Kan inte säga mycket mer, lämnar över till mer kunniga.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt mig 3st av denna http://www.inet.se/produkt/2203189/samsung-tft-23-s23a700d-le... pga av att den har väldigt smal kant.

Men vet ej om 23 känns litet nu när man är van att ha en 32a framför sig. Oavsett om det blir 23 eller 27 så blir dom att köra i 1920@1080 60hz. Funkar det tror ni?

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer sugen på 27" istället. Vill hålla nere priset så nu funderar jag på 3st acer. http://www.inet.se/produkt/2204819/acer-27-tft-s271hlabid-led

Går dom driva med min dator i iracing tror ni? Snabbt svar skulle uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schumi74:

Blir mer och mer sugen på 27" istället. Vill hålla nere priset så nu funderar jag på 3st acer. http://www.inet.se/produkt/2204819/acer-27-tft-s271hlabid-led

Går dom driva med min dator i iracing tror ni? Snabbt svar skulle uppskattas.

Frågan är inte din dator kan driva de skärmarna

Frågan är om ditt 6950 kan rendera spelet i 5760x1080.

Är det ett 1GB eller 2GB? 1GB - på gränsen, 2GB - Ja, förmodligen

EDIT; Du hade 2GB, borde gå utmärkt, men du kanske får skruva ner lite grafikinställningar beroende på hur FPS-kåt du är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Frågan är inte din dator kan driva de skärmarna

Frågan är om ditt 6950 kan rendera spelet i 5760x1080.

Är det ett 1GB eller 2GB? 1GB - på gränsen, 2GB - Ja, förmodligen

EDIT; Du hade 2GB, borde gå utmärkt, men du kanske får skruva ner lite grafikinställningar beroende på hur FPS-kåt du är.

Tack för snabbt svar!
Brukar låsa fps i inställningar på iracing till 84 finns en knapp man gör så. Så den ligger blixtstill på 84 hela tiden, menar du risken jag får sänka ytterligare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schumi74:

Tack för snabbt svar!
Brukar låsa fps i inställningar på iracing till 84 finns en knapp man gör så. Så den ligger blixtstill på 84 hela tiden, menar du risken jag får sänka ytterligare?

Risken är att din dator inte orkar pumpa ut mer än 20-30FPS (jag chansar här, ingen aning hur krävande det spelet är) med alla 3 skärmar inkopplade. Det blir ju så sjukt många fler pixlar att rendera. Risken är att dina inställningar på texturer, kantutjämning etc. behöver sänkas för att datorn ska orka pumpa ut 60+FPS i 5760*1080, men det är inte säkert, 6950 är ju ett bra kort så. Du kan ju kolla lite benchmarks i 1920*1080 och se hur mycket FPS ett 6950 ger och chansa lite på hur mycket din setup kommer att få, men som sagt, svårt att säga

Permalänk
Medlem

Nu vart jag nervös. Men vad är det värsta som kan hända, att jag måste köpa nytt grafikkort eller lägga till ett extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schumi74:

Nu vart jag nervös. Men vad är det värsta som kan hända, att jag måste köpa nytt grafikkort eller lägga till ett extra?

Vad jag har hört så lider både SLI och Crossfire av en del buggar, microstuttering osv, samt att har du två graffekort så har du dubbla strömförbrukningen, värmeutvecklingen, ljudnivån. Typ?

Om du är nöjd med ditt nuvarande så lär det ju vara billigare att köpa ett till, men om du ändå hade tänkt uppgradera så är min rekommendation att kolla på ett dyrare single kort istället för 2x billigare som säkert tillsammans hamnar på samma prisnivå som det dyrare kortet. Har ingen koll på specs, benchmarks osv men det kan ju vara värt att kika på det innan.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

jag köpte en tredje skärm idag. Har 3st Benq. Alla har DVI igång. Mitt grafikkort är ett Club3D Radeon 6850 coolstream. Jag har kopplat i två skärmar på DVI port och den tredje har jag kopplat på HDMI med en HDMI->DVI adapter.

Nu kan jag inte aktivera alla 3 skärmar på en gång, jag utgick från att det skulle funka. Vad gör jag för fel?

/Simon

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz_88:

Lånar tråden lite.

jag köpte en tredje skärm idag. Har 3st Benq. Alla har DVI igång. Mitt grafikkort är ett Club3D Radeon 6850 coolstream. Jag har kopplat i två skärmar på DVI port och den tredje har jag kopplat på HDMI med en HDMI->DVI adapter.

Nu kan jag inte aktivera alla 3 skärmar på en gång, jag utgick från att det skulle funka. Vad gör jag för fel?

/Simon

Tror att en skärm måste vara insatt via displayport. Har du ingen sådan finns det en aktiv adapter display/dvi. Kostar runt 300 spänn.
Jag bara chansar nu, läst det nånstans....

Permalänk
Skrivet av Schumi74:

Tror att en skärm måste vara insatt via displayport. Har du ingen sådan finns det en aktiv adapter display/dvi. Kostar runt 300 spänn.
Jag bara chansar nu, läst det nånstans....

visst är det så, om man vill få alla 3 att agera som en stor bred annars skall det gå att ha 3st separata men det är ju inget kul:)

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem

Det är bara att tuta och köra!
Har själv ett 6950 2Gb som jag kör tre 22" i 5040X1050.
Du behöver en adapter och så får du sänka inställningarna för att få hyfsad FPS. Mitt 6950 drar runt BF3 på Medium i 5040X1050 med ca 45-60FPS beroende på hur omgivningen är.

Permalänk
Medlem

Låter som jag får åka till butiken och leta adapter idag då

Visa signatur

=)