Ta betalt för idéellt arbete i efterhand.

Permalänk
Medlem

Ska prata med min jurist i kväll. Återkommer (:

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk

Oh kanske dags att uppdatera nu.

Den fakturan som tråden började med är typ borta, inte hört nått mer från gamla ordf som ville ha betalt.

Den andra fakturan som vi bestred har nu skickats vidare till tingsrätten. Så jag antar att det är dags för oss att leta reda på en advokat som kan hjälpa oss. =(

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Han chansar på en förlikning i de förberedande för att slippa förhandlingen, är min gissning.
När han ser att ni inte viker er, kommer han dra tillbaka stämningen då han knappast vill loosa och betala era advokatkostnader också.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Återkom gärna o berätta hur det gick

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Medlem

Jag vill lyfta på hatten till er förening som bestider detta rövhål.

Ju fler som står upp för orättvisor desto bättre. Det finns alltid folk som försöker lura systemet och använder system för att tvinga folk att ta den enkla vägen.

Håll oss uppdaterade!

Permalänk

Vi har också polisanmält de senste 4 årens styrelser för bokföringsbrott och stöld så det börjar bli en del

Eftersom vi inte hade någon vettig koll på hur mycket pengar som ska komma in så fick vi vänta tills säsongen var slut nu men vad vi kan räkna på så saknas minst 50-100k per år så det handlar om en hel del pengar.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NightFlash:

Vi har också polisanmält de senste 4 årens styrelser för bokföringsbrott och stöld så det börjar bli en del

Eftersom vi inte hade någon vettig koll på hur mycket pengar som ska komma in så fick vi vänta tills säsongen var slut nu men vad vi kan räkna på så saknas minst 50-100k per år så det handlar om en hel del pengar.

Trist, hur har revisorerna skött sig då ? Eller du kanske klumpade in dem i styrelsen ?
Det påminner om 6e avsnittet av Lillyhammer, där la halva månadsavgiften på trädgården.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Det har lite med konsumenträtt att göra så vi provar om det finns någon med koll som kan hjälpa till att svara på det här.

2008-2010 sitter en person som Ordförande i en förening.
Under 2008-2009 gör personen en del byggarbeten i föreningens klubbstuga. Arbeten som inte är beställda av styrelsen i helhet dvs inga offerter eller styrelseomröstningar.

Nu 2012 så skickar människan en faktura till den nya styrelsen på 76000:- där personen vill ha betalt för arbetstiden han lagt ner för 4 år sen.
Personen har egen byggfirma och fakturan är skriven från den.

Ska bestrida fakturan men kan personen ens göra så? Dilemmat är ju att personen satt som ordförande men det är 7 personer i styrelsen.
Så kan man köra över styrelsen och faktiskt kräva betalt? Kan man kräva betalt efter 4 år?

Om någon har koll så skulle det uppskattas enormt mycket.

Tack på förhand!

Jaha, är det Panaxia du pratar om?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Den ända gången du kan få ersättning utan avtal är om du agerat i den andres intresse som en del av nödrätten. Exempelvis du lagar en trasig fönsterruta hos grannen på vintern för att hindra skada på egendomen. Detta är verkar knappast vara ett sådant fall.

Utan skriftligt avtal kommer han inte långt, om han inte på något sett kan bevisa ett realavtal (han reparerade och ni båda visste att han skulle få betalt). Till detta kommer att det inte finns noterat om något beslut av styrelsen i frågan, något som dels visar på att inget avtal funnits och dels att om avtal funnits så har det saknats befogenhet/fullmakt att ingå avtalet.

En advokat/jurist är en bra idé så att ni har någon som vet hur man ska lägga fram det hela vid förhandlingar och domstol.

Permalänk

Nu ramlade det ner papper från tingsrätten i brevlådan.
Ska ta och scanna in allt och lägga upp här snart tror jag för att få lite extra input på hur jag ska gå vidare.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Det finns ingen offert. Inga papper på att ni beställt något bestrid fakturan och skriv att det ej finns vare sig offert eller avtal på att detta skulle utföras.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

det som de har markerat i "bevismaterialet" är följande sektion

"Föreningen utser El-firman som entrepenör jag vill ha in en fakturakopia och ersättningen betalas till föreningen"

Det står i en besiktningsrapport från försäkringsbolaget.

Det är allt.... sen hävdar de att de utfört arbetet och inte fått betalt.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

det som de har markerat i "bevismaterialet" är följande sektion

"Föreningen utser El-firman som entrepenör jag vill ha in en fakturakopia och ersättningen betalas till föreningen"

Det står i en besiktningsrapport från försäkringsbolaget.

Det är allt.... sen hävdar de att de utfört arbetet och inte fått betalt.

Om jag förstod det rätt så låter det inte som något avtal alls förutom att ni utser hans företag till entreprenör, d.v.s inget som kommer hålla i rätten för hans del.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jag kanske har missat något men..... TS skriver att Folksam besiktat efter en brand, det är alltså ett försäkringsärende. Men att föreningen skulle betala arbetskostnaden??? Det låter ju jävligt skumt.

De bör ju kunna ha ett jäkligt bra svar på att man kommer flera år senare o vill ha betalt för ett jobb som är utfört utan styrelsebeslut eller avtal. Det finns bara ett rimligt svar på det. Det var aldrig meningen att det skulle faktureras föreningen utan det var idéelt arbete och fakturorna är en efterkonstruktion där man i efterhand kommer på att man ska ha betalt.

Finns det inte krav på att tidigare bokföring ska ha sparats i 10år? Då bör man ju kunna granska vart endaste jäkla öre som lagts ut. Visar det sig att de har använt betydande summor till egen konsumtion "typ överdrivet ätande ute" eller annat så är det bara att polisanmäla för bedrägeri. Även om de har rätt att göra vissa inköp så gäller det inte att man ska leva på föreningen.

Ja sitter själv som revisor i 2st olika föreningar idag. Den ena har ett kassaflöde runt 200kkr och den andra runt 600kkr per år o vi redovisar vartenda öre. Vi har i ärlighetens namn haft en diff på ca 100 resp 200kr som legat med o släpat i några år som vi inte är hundra på vart den kommit ifrån. Alltså ett par hundralappar i diff. Det finns inte en enda tveksam utgift i en enda av föreningarna. Under ca 5år så har vi saknat 1 kvitto på ca 200kr men det är redovisat o jag vet personligen att utgiften stämmer för jag var själv med och åt av den tomatsoppan.....

Permalänk

Problemet vi sitter med just nu är att redovisnings pärmen för 2008 och 2009 då allt började hända saknas. Vi misstänker att den gamla styrelsen plockat hem pärmarna just för att minska mängden bevis på hur allt har gått till.

Som extra kuriosa så kan jag meddela att 2011
började vi med 1000:- på kontot
Vi hade sedan intäkter på 192,000:-
Och utgifter på 133,000:-
Vi avslutar året med 500:- på kontot

Nån som kan räkna den matematiken och få det att gå ihop?

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Problemet vi sitter med just nu är att redovisnings pärmen för 2008 och 2009 då allt började hända saknas. Vi misstänker att den gamla styrelsen plockat hem pärmarna just för att minska mängden bevis på hur allt har gått till.

Som extra kuriosa så kan jag meddela att 2011
började vi med 1000:- på kontot
Vi hade sedan intäkter på 192,000:-
Och utgifter på 133,000:-
Vi avslutar året med 500:- på kontot

Nån som kan räkna den matematiken och få det att gå ihop?

Fint du! Fattas en del där! :/

Polisanmäl skithögarna!

Permalänk

Vi har polisanmält de senaste 4 årens styrelsemedlemmar för bokföringsbrott

Men det är ett eget kapitel.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NightFlash:

Problemet vi sitter med just nu är att redovisnings pärmen för 2008 och 2009 då allt började hända saknas. Vi misstänker att den gamla styrelsen plockat hem pärmarna just för att minska mängden bevis på hur allt har gått till.

Som extra kuriosa så kan jag meddela att 2011
började vi med 1000:- på kontot
Vi hade sedan intäkter på 192,000:-
Och utgifter på 133,000:-
Vi avslutar året med 500:- på kontot

Nån som kan räkna den matematiken och få det att gå ihop?

Det är då man inte ska ge styrelsen ansvarsfrihet utan börja grilla dem med frågor om verifikationer

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det varit uppe förut men vad är det en styrelse för?
Vad är det för förening? Alltså inte namnet eller så för det bryr jag mig inte om. Utan tänkte mest vad ni gör för något.

Är så sjukt tråkigt när folk gör på det här viset.
I slutändan kommer det ju typ alltid fram ändå att det fuskats. Även om det tar några år.

Om det har varit en brand som jag läste något om. Påstås det då att bokföringar osv brann upp i branden?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Vet inte om det varit uppe förut men vad är det en styrelse för?
Vad är det för förening? Alltså inte namnet eller så för det bryr jag mig inte om. Utan tänkte mest vad ni gör för något.

Är så sjukt tråkigt när folk gör på det här viset.
I slutändan kommer det ju typ alltid fram ändå att det fuskats. Även om det tar några år.

Om det har varit en brand som jag läste något om. Påstås det då att bokföringar osv brann upp i branden?

Har kommit på tal innan ja

Skrivet av NightFlash:

Idrottsförening en liten en med ca 20 medlemmar, försöker hålla låg profil tills vi tagit alla beslut om hur vi ska göra.

http://www.sunnydale.se/faktura.jpg

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Attans va snabba tingsrätten var, har blivit kallad till muntligförberedelse om 2½ vecka... tror man måste jaga en jurist typ nu =(

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Attans va snabba tingsrätten var, har blivit kallad till muntligförberedelse om 2½ vecka... tror man måste jaga en jurist typ nu =(

Hoppsan, lycka till!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NightFlash:

Attans va snabba tingsrätten var, har blivit kallad till muntligförberedelse om 2½ vecka... tror man måste jaga en jurist typ nu =(

Kolla om ni får juristhjälp via nån riksförening eller försäkring, ni kanske har nått sånt avtal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.