Permalänk
Inaktiv

Vad är SPTD?

Hej hej.

Är ny här och har sökt lite men jag hittar/fattar inte vad SPTD är och varför man ska installera detta??

Tackar alla goa nördar som vill hjälpa mig

/ Kalle

Permalänk
Medlem

"SCSI Pass Through Direct (SPTD) is a proprietary device driver and application programming interface (API) developed by Duplex Secure Ltd. that provides a new method of access to SCSI storage devices. The SPTD API is not open to the public."

Vill du inte ha det, så använd Virtual CloneDrive istället för Daemon Tools eller Alcohol.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Hej, använder denna tråd då det känns onödigt att skapa en ny då det handlar om samma fil. Det är så att vi skulle byta komponenter i min farfars dator. Den fungerade finfint innan vi började men nu efteråt vill windows inte starta, vi bytte i stort sätt allt i datorn men har testat att boota i 2 andra (stabila) datorer utan framgång. När man startar så kommer man till menyn med starta eller starta i felsäkert läge, med komandotolk eller nätverk osv. Har testat alla alternativ och alla slutar bara upp i bluescreen. När man startar i felsäkert läge står den och laddar länge på just sptd.sys och sedan bluescreenar den. Om man stoppar in hårddisken i en annan dator kan man nå den via "den här datorn".

Hårddisken är som sagt en xp, som bluescreenar när den ska starta.

Om jag ska stänga av automatisk omstart vid bluescreen måste jag ha bootat från den disken va?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

Hej, använder denna tråd då det känns onödigt att skapa en ny då det handlar om samma fil. Det är så att vi skulle byta komponenter i min farfars dator. Den fungerade finfint innan vi började men nu efteråt vill windows inte starta, vi bytte i stort sätt allt i datorn men har testat att boota i 2 andra (stabila) datorer utan framgång. När man startar så kommer man till menyn med starta eller starta i felsäkert läge, med komandotolk eller nätverk osv. Har testat alla alternativ och alla slutar bara upp i bluescreen. När man startar i felsäkert läge står den och laddar länge på just sptd.sys och sedan bluescreenar den. Om man stoppar in hårddisken i en annan dator kan man nå den via "den här datorn".

Hårddisken är som sagt en xp, som bluescreenar när den ska starta.

Om jag ska stänga av automatisk omstart vid bluescreen måste jag ha bootat från den disken va?

Installera om Windows är det enklaste alternativet om du har bytt moderkort i datorn.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Installera om Windows är det enklaste alternativet om du har bytt moderkort i datorn.

måste jag det? finns det inget annat sätt? reparera windows?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vill du inte ha det, så använd Virtual CloneDrive istället för Daemon Tools eller Alcohol.

Eller fortsätt med Daemon Tools men skippa SPTD vid installationen.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

måste jag det? finns det inget annat sätt? reparera windows?

Bytt prylar = installera om.
Har du dessutom en ful-kopia eller redan registrerat sin nyckel så är din kopia låst till den gamla hårdvaran och du måste köpa en ny licens. Kan vara värt att tänka på.

** Givetvis finns en tjans att du kan flytta licensen till den nya hårdvaran, men risken är liten för det.

Trevlig helg!