Priskrig på SSD-lagring när tillverkare jagar marknadsandelar

Permalänk

Är OCZ en mindre aktör när det kommer till SSD-enheter?

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag knep en Crucial M4 256GB för två timmar sedan. 1800kr (med rabattkod) på CDON var det definitivt värt. Min 80GB X25-M har varit trång länge, halva disken går ju åt bara för allt bloat i Windows 7.

Oj, det erbjudandet hade jag missat! Jag har en Crucial M4 sedan innan som jag är otroligt nöjd med, dock enbart på 64GB som börjar kännas ruskigt trång. Då blir det ett köp sen ikväll, tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Köpte precis en Samsung 830 256GB SSD för 2040kr inkl frakt.
Annat var det när man köpte sin Crucial M225 128GB för 400USD -08!

Trevlig trend

Vart hittade du det? La en beställning men den kostar 2200.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GustavN:

Oj, det erbjudandet hade jag missat! Jag har en Crucial M4 sedan innan som jag är otroligt nöjd med, dock enbart på 64GB som börjar kännas ruskigt trång. Då blir det ett köp sen ikväll, tack så mycket!

Det är med rabattkod xY3ZCadt från inlägget nedan och inte den vanliga 5%-koden. För 2000kr (och 1900kr med Sweclockers-koden) är den ju såklart fortfarande prisvärd men varför inte utnyttja rabattkoder när de ändå finns.

#12298943

Permalänk
Medlem

Nyhetstorka på SC?

Tunnt på denna sajt sista månaderna, tappat folk eller bara tappat intresset?

Permalänk
Skrivet av Sweden8:

Ursäkta en "dumfråga" - men finns det ngn ssd-leverantör som har drivrutiner och verktyg som funkar med windows xp pro 32-bitar.

Har ett gammal mobo "Asus M2N-SLI Deluxe nForce 570 SLI" (SATA 3.0Gb/s) där allt funkar finfint så det finns ingen anledning att byta...

Men alla vill ju ha lite med fart - även jag - så jag funderar över ssd.

Tack på förhand.

Ditt system ska väl funka med alla ssd:er eller?

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Tunnt på denna sajt sista månaderna, tappat folk eller bara tappat intresset?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.
Bara för att amd och intel/nvidia inte är i fullt krig just nu så innebär det inte att folk tappat intresset... SC rapporterar det som händer, händer det inget så finns det inte mycket att göra!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Känner någon till en bra guide över tillförlitligheten på de vanligatse diskarna på marknaden? Är ju meningslöst att spara något som sen inte finns kvar...

Permalänk
Medlem

Fyfan, kommer ihåg när man betala 2400kr för sin 80GB Intel SSD... G2'an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Underbart! Nu kanske vi får se ett bättre förhållande mellan GB/KR.
Tycker fortfarande att ca. 1000kr är för dyrt för 120/128GB, ner mot 300 kr är rimligare.

128 gb SSD för 300 kr?!?! Lite överdrivet där va..

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Tunnt på denna sajt sista månaderna, tappat folk eller bara tappat intresset?

Det är väl ändå lite svårt att rapportera nyheter när inget hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejdaniel:

Är OCZ en mindre aktör när det kommer till SSD-enheter?

Står: Mindre aktörer som A-Data, Transcend och stora OCZ pressar priserna.
Tror dom försökt pressa in den där ganska snyggt genom att skriva stora framför^^
Men förståeligt att det kan tolkas som dom skulle vara en mindre aktör.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Den som köper A-Data lär bli mer än nöjd. Är grymt nöjd med min

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Den som köper A-Data lär bli mer än nöjd. Är grymt nöjd med min

Kan inte mer än skriva under på det. Jag kör Intel i min egen dator, men jag har sålt ett större antal Adata 120GB och de som köpt låter hälsa att den är mycket stabil och dessutom snabb.

Permalänk
Medlem

Detta är ju bara trevligt för oss konsumenter, me like! Speciellt bra när jag snart ska köpa en SSD till min MBP!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Blir en SSD till Windows, då blir det åka av!

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk

Jag som nästan tänkte köpa en hybriddisk till nästa dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.
Bara för att amd och intel/nvidia inte är i fullt krig just nu så innebär det inte att folk tappat intresset... SC rapporterar det som händer, händer det inget så finns det inte mycket att göra!

Du förstår inte vad jag skriver eller du håller inte med det jag skriver?
Det jag ville ha sagt är att SC har haft en oerhört svag nyhets* rapportering sista 3 månaderna, förstår inte din koppling till AMD/INTEL krig, måste ha missat att SCs "affärside" är att enbart rapportera om CPU krig. (som ändå var för typ 3 år sedan)

* Nyheter/ analys / tester

Permalänk
Skrivet av subwoofermania:

Ditt system ska väl funka med alla ssd:er eller?

Win XP har något problem med ACHI i bilden ifall det var så det hette.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

Känner någon till en bra guide över tillförlitligheten på de vanligatse diskarna på marknaden? Är ju meningslöst att spara något som sen inte finns kvar...

Du menar som med corsair?;)

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det ju inte påverka priserna på de mer erkända SSD-erna från Crucial och Intel.

Att A-Data/OCZ säljer biliga SSD'er är väl inte någon nyhet?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Om dom kunde ta och sänka priset på RevoDrive Hybrid så vore det något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Tyvärr verkar det ju inte påverka priserna på de mer erkända SSD-erna från Crucial och Intel.

Att A-Data/OCZ säljer biliga SSD'er är väl inte någon nyhet?

A-data har väl lyckats bland de bättre med en stabil och snabb SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden8:

Ursäkta en "dumfråga" - men finns det ngn ssd-leverantör som har drivrutiner och verktyg som funkar med windows xp pro 32-bitar.

Har ett gammal mobo "Asus M2N-SLI Deluxe nForce 570 SLI" (SATA 3.0Gb/s) där allt funkar finfint så det finns ingen anledning att byta...

Men alla vill ju ha lite med fart - även jag - så jag funderar över ssd.

Tack på förhand.

Ugh, fortfarande WindowsXP? På grund av moderkort? Jag skulle rekommendera dig att skaffa ett nyare Windows då du ändå ska byta disk tro mig, hela du gör hela världen en tjänst (om man ser till hur lätt det är att infektera en XP-maskin med botnät...).

Men om du nu prompt vill köra på WindowsXP så är det följande saker du ska tänka på:
1. Uppdatera ditt BIOS.
2. Se till att ditt BIOS är inställt på att använda AHCI/RAID (INTE "IDE" eller "Legacy").
3. Se till att förpartitionera SSDn med något verktyg som justerar in partitionerna rätt (detta gör du lättast genom att till exempel dra ner partedmagicmagic och göra från LiveISO/LiveUSB). Vissa leverantörer har också släppt verktyg som kan göra detta i efterhand, men jag skulle göra i förväg för säkerhets skull.
4. Se till att du laddar in de senaste drivrutinerna för din SATA-krets när WindowsXPs installationsprogram ber dig trycka på F6 för RAID drivrutiner eller liknande (detta KRÄVER en diskett, det var först WindowsVista som man kunde komma undan med en USB eller CD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

4. Se till att du laddar in de senaste drivrutinerna för din SATA-krets när WindowsXPs installationsprogram ber dig trycka på F6 för RAID drivrutiner eller liknande (detta KRÄVER en diskett, det var först WindowsVista som man kunde komma undan med en USB eller CD).

Om man nu inte har tillgång till disketter så kan man antagligen integrera raid drivrutinerna i windows-installationen. (Har för mig att jag gjort det med nlite).

Permalänk
Medlem

Har funderat på att skaffa mig en SSD, 120 GB borde räcka gott o väl. Ska ha in Windows på den o sen har man ju X GB kvar ifall jag vill ha in mer

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

När detta påverkar Vertex 4 att komma ned till humana nivåer kommer jag införskaffa en, nån mer Sandforce-enhet är jag inte intresserad av...

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

A-data har väl lyckats bland de bättre med en stabil och snabb SSD?

Mycket nöjd med min Adata. Förutom att man betalade 1900 för den i augusti....
Men den har funkat bra. Kanske skulle köpa en till frugans dator...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

A-data har väl lyckats bland de bättre med en stabil och snabb SSD?

Det är samma SandForce-SSD som bland annat Corsair och OCZ. Den fungerar lika bra eller dåligt som OCZ Agility 3 eller Corsair Force 3 och har väl samma hastigheter (om det är 510 vi talar om).

Med reservation för att OCZ verkar ha måndag hela veckan vid tillverkning av SSDer...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Du förstår inte vad jag skriver eller du håller inte med det jag skriver?
Det jag ville ha sagt är att SC har haft en oerhört svag nyhets* rapportering sista 3 månaderna, förstår inte din koppling till AMD/INTEL krig, måste ha missat att SCs "affärside" är att enbart rapportera om CPU krig. (som ändå var för typ 3 år sedan)

* Nyheter/ analys / tester

Jag skrev amd och intel/nvidia, om du kanske inte vet det så utvecklar amd även grafikkort, vilket det varit ganska mycket krig kring på den senaste tiden.
SC rapporterar som sagt det som finns att rapportera, det händer inte jättemycket just nu men dom lyckas ändå skriva förhållandevis intressanta artiklar, vilket är bra.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |