Nytt grafikkort men sämre bild

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Nytt grafikkort men sämre bild

Hej, Idag fick jag hem mitt nya grafikkort men efter att ha installerat det så är skärpan på skärmen sämre och allt är suddigare än mitt förra. Jag har kollat att båda inställningar på kontrollpanelen och nvidias kontrollpanel stämmer överens med min skärms upplösning. Men det är fortfarande sämre. Jag har även installerat de senaste drivrutinerna för både grafikkortet och skärmen.

Det gamla grafikkortet:
Nvidia 8800GT
Det nya:
MSI Geforce 560ti 448core
Skärm:
HP w2207h, 1680x1050

Som ni ser är det nya väldigt mycket bättre än det förra. Så jag förstår inte riktigt varför det är sämre skärpa på allt. Bör noteras är också att skärmen har VGA kabel och jag använder då en adapter, har både testat en ny och en gammal samt att ha kabeln i både uttagen. Kan problemet verkligen beror på att min skärm är för dålig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Joonthee:

Hej, Idag fick jag hem mitt nya grafikkort men efter att ha installerat det så är skärpan på skärmen sämre och allt är suddigare än mitt förra. Jag har kollat att båda inställningar på kontrollpanelen och nvidias kontrollpanel stämmer överens med min skärms upplösning. Men det är fortfarande sämre. Jag har även installerat de senaste drivrutinerna för både grafikkortet och skärmen.

Det gamla grafikkortet:
Nvidia 8800GT
Det nya:
MSI Geforce 560ti 448core
Skärm:
HP w2207h, 1680x1050

Som ni ser är det nya väldigt mycket bättre än det förra. Så jag förstår inte riktigt varför det är sämre skärpa på allt. Bör noteras är också att skärmen har VGA kabel och jag använder då en adapter, har både testat en ny och en gammal samt att ha kabeln i både uttagen. Kan problemet verkligen beror på att min skärm är för dålig?

jag hade samma problem fast när jag ändrade från dvi till hdmi, testa att ändra skärmens inställningar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Mar 2003

Kolla upp skärmen och jag ser att den har hdmi vrf köra vga då? har du testat med hdmi?

Mobo: ASUS P8Z68-V CPU: INTEL i5 2500k@3.3Ghz kyld av en Corsair H60 GPU: Asus GTX 680 DC2O MINNE: CORSAIR XMS3 8gb@1600Mhz CHASSI: ANTEC DF-35 PSU: CORSAIR TX V2 650W HDD: SAMSUNG F3 1TB SSD: OZC Agility 3 SATA 3 60GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Hade du VGA adapter till det gamla kortet eller bara VGA rakt in?

CPU: Core i5 750 @ 3.5 Ghz med Cooler Master H212+ / MB: MSI P55 GD65 / RAM: 4x2 GB Corsair XMS3 @ 1600 Mhz / GPU: MSI GTX760 Hawk 2GB / HDD: Intel 520 (OS) + Intel 320 + 2x Samsung F3 + WD Black / PSU: Corsair HX650 / Ljudkort: Creative X-fi XtremeGamer / Chassi: Fractal Design Define R2. Dags att uppgradera snart...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Till det gamla kortet använde jag VGA->DVI adapter, samma som jag använder nu. Har ingen hdmi sladd hemma men det är ju lätt införskaffat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Nya grafikkortet har troligtvis bara sämre DACar till VGA-signalerna. Tillverkarna lägger mindre och mindre pengar på VGA-stödet för varje grafikkortsgeneration

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om stockholm
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Joonthee:

Till det gamla kortet använde jag VGA->DVI adapter, samma som jag använder nu. Har ingen hdmi sladd hemma men det är ju lätt införskaffat.

Skaffa DVI eller HDMI så ska du se att det klarnar upp.

Gtx 970 i5 2500k 4,4ghz Noctua NH-D14
Corsiar RM 850w guld - Silverstone Fortress FT04 - G.Skill 8GB 1600mhz - MSI Z68 GD55
A-Data 256 GB - 640GB WD Blue - 500GB Extern USB 3.0 - 250GB Extern USB 2.0
Sennheiser pc 360 - Asus Xonar D1 - CM Storm QuickFire Ultimate Brown - Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av simme300:

Skaffa DVI eller HDMI så ska du se att det klarnar upp.

Får göra det då;) , tack alla för era svar