Varför är så många Sweclockare översittartyper?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2012

Jag har tröttnat lite på att många här på Sweclockers har ett riktigt störigt beteende, bland annat när de förutsätter att alla kan allting om allt som handlar med datorkomponenter att göra.
Ville bara passa på att säga det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tibro
Registrerad
Mar 2009

vill bara passa på att säga att detta är ett entusiast forum för datorer, folk som håller till här borde ha hyffsad koll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Exilhälsing i Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Opticz:

vill bara passa på att säga att detta är ett entusiast forum för datorer, folk som håller till här borde ha hyffsad koll.

Folk som håller till här kommer även hit för att få hjälp. Jag minns att jag gjorde det när jag reggade mig och även många andra.

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM Nätaggregat: Minns fan inte

Svensk Steamgrupp för RTS-intresserade

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Opticz:

Så man måste ha hyffsad koll för att få fråga saker på det här forumet?
Ska alla som inte kan särskilt mycket om datorer behöva gå till det lokala biblioteket och fråga efter hjälp när datorn strular, eftersom att här på Sweclockers så får man inte fråga saker om man inte kan någonting om datorer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Sim0nT:

Så man måste ha hyffsad koll för att få fråga saker på det här forumet?
Ska alla som inte kan särskilt mycket om datorer behöva gå till det lokala biblioteket och fråga efter hjälp när datorn strular, eftersom att här på Sweclockers så får man inte fråga saker om man inte kan någonting om datorer?

Sweclockers är (eller var) en entusiastsajt. Människor med stort dator- och teknikintresse samlas här och det tror jag som nybörjare att man får respektera. Visst är alla välkomna att ställa frågor, men man ska ha i åtanke att det här i grund och botten är ett forum för intresserade och kunniga. Vill man lära sig så brukar det vara en bra idé att vara ödmjuk och tacksam, inte bli irriterad när någon är dryg.

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005

Efter alla dessa års pysslande med datorer så känner jag mig fortfarande som en nybörjare. Antar att det beror på den snabba utvecklingstakten och att området är så pass stort.

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

Det handlar väl snarast om att folk ställer frågor som tar i runda slängar tre sekunder att hitta genom google och fram för allt ställer frågan på ett dåligt sätt. Sällan blir dumma frågor fullständigt nerskjutna om personen som ställde den kan meningsbyggnad och har något vettigt resonemang om frågan. Klart att inte alla svar är dom svaren man väntade sig men som valiumballong skriver, ödmjuk och tacksam så fungerar det mycket bättre.

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

Lägg därtill till att humor, gliringar och retsam ton är svårt att framföra via text. Vad någon på ena hållet skriver som uppsluppet uppgivet kan på andra sidan tolkas som påhoppande insinuant.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Welcome to the internet!

Till oändligheten, OCH VIDARE!
Citera mig när ni svarar är ni söta http://www.stalofilm.se (uppdaterat showreel för 2011)
Dina filmredigerings/effekt-frågor besvaras här!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av hapone:

Welcome to the internet!

Welcome, to zombocom.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Beror väl på vad det gäller? Undrar man till exempel varför passivt kylda nätaggregat inte har några fläktar så finns det väl förklarligen skäl för att vara lite hård och översittande. Sen så finns det ju andra ämnen där man kan spekulera och tycka si eller så och där finns folk som har svårt att förstå eller ens acceptera andras åsikter, men att ta åt sig av andras direkta hävdelsebehov är ju poänglöst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Sim0nT:

Jag har tröttnat lite på att många här på Sweclockers har ett riktigt störigt beteende, bland annat när de förutsätter att alla kan allting om allt som handlar med datorkomponenter att göra.
Ville bara passa på att säga det.

Du har helt rätt..
Här är en som frågar efter hjälp och får svaret; "Och vad är problemet? "

Och här är en som skapar en bygglogg och genast får svaret: "Om du nu måste modda så mycket, varför inte bara köpa ett mer passande chassi från början? "

Men vänta nu, det är ju DU, ts som håller på och drygar dig.. och sen har du ändå mage att skapa en sån här tråd.
Du förstår nog vad jag anser om dig och ditt beteende utan att jag behöver gå in på det närmare.

Raid is not backup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av FoxOne:

Du har helt rätt..

Och här är en som skapar en bygglogg och genast får svaret: "Om du nu måste modda så mycket, varför inte bara köpa ett mer passande chassi från början? "

Men vänta nu, det är ju DU, ts som håller på och drygar dig.. och sen har du ändå mage att skapa en sån här tråd.
Du förstår nog vad jag anser om dig och ditt beteende utan att jag behöver gå in på det närmare.

Att man spåra vad andra medlemmar skriver är en guldfunktion
Tex många som skriver om främlingsfientlighet och som påstår sig enbart ställa enstaka frågor kunde tidigare enkelt ignoreras som forumfältherrar

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av FoxOne:

Du har helt rätt..

Jag satte ju iförsig i båda fallen en " " efteråt, vilket borde tyda på att jag inte spelar dryg som många andra, utan att jag faktiskt ville ha svar på det som jag undrade.

T.ex i byggloggen där han skrev att han skulle behöva modda jättemycket för att fä in de delar som han ville. Om jag då frågar "Om du nu måste modda så mycket, varför inte bara köpa ett mer passande chassi från början? :P" så tycker jag inte att det är särskilt drygt, men det kanske bara är jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
?????
Registrerad
Okt 2003

Den attityd jag stör mig på är folk som ser ner på andra med mindre kraftigare system då brukar kommentarer florera med
''Öh fattig lapp köp nytt'' ''bytt jobb'' etc.

Bryr mig inte om folk ställer frågor med självklara svar då personen i fråga kanske inte är så insatt i nått överhuvudtaget om datorer och kanske uppskattar att en annan persons tar sig tid och förklarar punktligt och pedagogiskt med en trevligt attityd, på det sättet kanske dom lär sig nått nytt och dom lär vidare när andra frågar ''samma korkade fråga''...

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:Asus GTX 1060 3GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2008

För att vi kan.

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Gunvald Larsson:

För att vi kan.

För att vi är berättigade.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Alakai:

För att vi är berättigade.

For the lulz.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av Sim0nT:

Jag satte ju iförsig i båda fallen en " " efteråt, vilket borde tyda på att jag inte spelar dryg som många andra, utan att jag faktiskt ville ha svar på det som jag undrade.

T.ex i byggloggen där han skrev att han skulle behöva modda jättemycket för att fä in de delar som han ville. Om jag då frågar "Om du nu måste modda så mycket, varför inte bara köpa ett mer passande chassi från början? :P" så tycker jag inte att det är särskilt drygt, men det kanske bara är jag.

Så en smiley löser alla problem?

Dina svar var lite dryga, bara för att du ploppar upp en smiley efteråt gör det inte per automatik som ett hyfsat svar.
Finns en medlem här som älskar och förse kommentarerna med smileys, men ändå så kan dennes inlägg vara fyllda med riktigt dryga svar (en smiley kan göra saken värre också, bli mer hånande/dumförklarande).

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Zotamedu:

For the lulz.

För the hitches and hoes.

Skickades från m.sweclockers.com

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Jag tycker snarare folket här på sweclockers är ett föredöme emot vad folk är på andra ställen inklusive AFK. (away from keyboard)
Orsaken till detta är att folks attityder enkelt går att återläsa i form av gamla inlägg och många värnar om sitt anseende.
IRL så kan folk bete sig nästan hur som helst och låtsats som om inget har hänt.
Som den där klassiska kommentaren att det drabbade ändå ingen fattig som många slänger ut sig när de ser att någon har råkat ut för en olycka. Det kan vara vad som helst som att en person har fått en parkeringsbot på dens gamla rishög, så kan någon komma fram och säga att. Nja, men det drabbade ju ändå ingen fattig. Eller varför inte när någon tappar sin Iphone 4S i backen? (Ja det drabbade ändå ingen fattig)

Annars problemet på forum är ofta att många ser för mycket på sitt anseende och därmed pratar om saker som de inte riktigt behärskar. Vilket direkt är att stjälpa personen som vill ha hjälp. Detsamma med personer som redan innan de ingår i en diskussion har bestämt sig för en sak och allt vad de säger handlar om att försvara deras ståndpunkt och inte föröka leda fram till vad som är "rätt".

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av CSM101:

För the hitches and hoes.

Skickades från m.sweclockers.com

För barnen

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av propan:

För barnen

För kärleken

Till oändligheten, OCH VIDARE!
Citera mig när ni svarar är ni söta http://www.stalofilm.se (uppdaterat showreel för 2011)
Dina filmredigerings/effekt-frågor besvaras här!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007

Vem här är INTE less på alla "Varför går mina 1600Mhz minnen i 667Mhz?" trådar? Skulle folk googla och söka lite innan de bara skapar en tråd så skulle forumet nog vara mer välstädat och lättnavigerat. Och att större frågor skulle få mer fokus. Tycker forumet borde vara mer indelat än vad det är också så te.x kylning får en "generell" tråd och en "köprådstråd". På så sätt så skulle vi som är för intresset för själva tekniken bakom produkter "slippa" alla köprådstrådar. Jag personligen mer eller mindre hatar alla "köprådstrådar" då någon ställer en fråga, vars svar man ofta kan läsa sig till, sedan kommer det en massa användare och hävadar att vissa produkter är bra, utan någon som helst bakgrund till varför.

Det känns som sweclockers idag till stor del håller låg nivå, hittar inte länger många intressanta saker att läsa eller diskutera, och jag förstår varför många överger forumet.

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Vi tror vi är störst bäst och vackrast. Sweclockers har dock ändå en mycket bättre än många andra forum!

Det jag alltid tyckt varit bra är de små avatarerna och inga bilder i signaturer, vilket i vanliga leder till "Kolla på mig" miljö. Ännu strängare regler och moderatorer hade varit ett plus såklart. Helt åt helvetet är det inte än.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHML
Registrerad
Dec 2010

Visa respekt åt de äldre

"Visa respekt åt de äldre" tycker jag att man framför allt bör utgå ifrån här. Håller man det stiligt, formellt och vänligt här på forumet, som en chef, så blir man också respekterad, som en chef.
"Så som man respekterar andra, är så man blir respekterad tillbaka" är också inne på samma spår, man vet aldrig om man blir besvarad av en p12 eller en 70 årig höjdargubbe som fipplar med datorer i källaren varje dag.. så sabba inte till det. Det är lätt att se historiken för varenda individ i dagens samhälle, vilket försvårar anonymitet, så håll dig clean så hamnar du inte i trubbel.

Numera dålig koll på saker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

din åsikt är noterat och ignorerat

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002
Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002