Elsäkerhet i jordad stickkontakt ?

Permalänk
Medlem

Elsäkerhet i jordad stickkontakt ?

Hej,
Medför det någon risk att montera en el-sladd med bara två ledare i en stickpropp avsedd för jordade uttag?
Jag vill byta ut min gamla stickpropp (enligt bilden) för den passar inte i mina jordade uttag, men sladden har bara två ledare. Kan jag helt utan vidare strunta i att jag inte har nån gulgrön jordledare i sladden?

Tack!

Permalänk
Medlem

Om apparaten är dubbelisolerad går det bra, annars släng apparaten då den kan vara personfarlig.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Inga problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Vad sitter i andra änden på sladden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

I andra ändan sitter en bordslampa i aluminium eller plåt på plastsockel inköpt i England. Lampkontakten har CE märkning. Dubbelisolering vet jag inte hur jag känner igen.

Permalänk
Medlem

Skyddsjord är i regel en bra sak, man kan gör som du tänker, men det är inte rätt
(sokelen har åtminstone märkning för dubbelisolering, men kontakten stämmer inte med det, byt komplett sladd till europlugg i värsta fall)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Skyddsjord är i regel en bra sak, man kan gör som du tänker, men det är inte rätt
(sokelen har åtminstone märkning för dubbelisolering, men kontakten stämmer inte med det, byt komplett sladd till europlugg i värsta fall)

Det satt ursprungligen en stickkontakt av engelsk modell på sladden, men jag kommer inte ihåg om den hade jord eller inte. Kontakten på bilden ovan satta jag på för några år sen. Sladden är dock original sladd och har bara två ledare.

Men då tar jag det som att lampan inte kommer att bli strömförande om jag monterar utan jord. Korrekt?
Eller är europlugg ett bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Har för mig att den här symbolen (som ju återfinns på din lampsockel) betyder att apparaten är dubbelisolerad:

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Det går att köra utan, men som sagt är ju jord bra. Några meter kabel på classe borde inte vara så dyrt

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Det går att köra utan, men som sagt är ju jord bra. Några meter kabel på classe borde inte vara så dyrt

Säkerligen inte, men när jag försökte plocka isär lampan fann jag inget uppenbart sätt att få loss sladden på utan att slita ut lampkontakten ur sitt fäste. Det blir nog till att köra med originalsladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det satt ursprungligen en stickkontakt av engelsk modell på sladden, men jag kommer inte ihåg om den hade jord eller inte. Kontakten på bilden ovan satta jag på för några år sen. Sladden är dock original sladd och har bara två ledare.

Men då tar jag det som att lampan inte kommer att bli strömförande om jag monterar utan jord. Korrekt?
Eller är europlugg ett bättre alternativ?

Jag misstänker att det från början satt en engelsk variant av eurokontakt på den.
Det är lite hugget som stucket hur du gör, lampan i fråga har aldrig varit tänkt för jordat uttag, så det spelar mindre roll då det är för privat bruk.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Det går att köra utan, men som sagt är ju jord bra. Några meter kabel på classe borde inte vara så dyrt

Alltså, man bör ju veta att jord finns till för att skydda elektriska produkter från överslag, brand etc... För personsäkerhet gör jord varken till eller från .. Du hinner trilla av pinn innan en 10 amp. säkring löser ut...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Men nu kommer inte en jordad kabel med stickpropp att lösa problemet, eftersom armaturen i sig antagligen inte har någon kapsling/jord.

Så byt stickkontakten du, det kommer inte vara någon fara, men bara för att du byter kontakt betyder det inte att lampan nu är jordad.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Tja, du förvärrar inte situationen, så det går bra. Vill du verkligen följa moderna normer kan du byta kabel till en tre-ledare, jordad stickpropp och sedan förankra jordkabeln i metallplåten i lampskärmen. Men det kan ju kanske sabba estetiken i lampan.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Alltså, man bör ju veta att jord finns till för att skydda elektriska produkter från överslag, brand etc... För personsäkerhet gör jord varken till eller från .. Du hinner trilla av pinn innan en 10 amp. säkring löser ut...

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör ju skillnad för personsäkerheten då strömmen tar lättaste vägen tillbaka. Går den då via jorden tillbaka så kommer säkringen att lösa ut. Går den från ena handen till den jordade delen och sedan tillbaka så kommer precis som du säger inte att säkringen brinna. Då behöver man jordfelsbrytare för det ändamålet.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Lampan är dubbelisolerad och behöver därför inte jordas, du får inte ens jorda den då skyddet blir felaktigt. Du får sätta jordad stickpropp på den, och du har egentligen inget annat val då det inte finns europlug man kan montera själv (de som finns är helgjutna från fabrik på sladd). Gamla kontakter, likt den du redan har, är värdelösa och om jag inte minns fel, omöjliga att få tag på nya då de inte får säljas mer.
Bra att veta är också att om en europlug går sönder är det ok att byta den mot en jordad propp då den passar i exakt samma eluttag som innan, förutom då europlug-uttag på grendosor såklart.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Tja, du förvärrar inte situationen, så det går bra. Vill du verkligen följa moderna normer kan du byta kabel till en tre-ledare, jordad stickpropp och sedan förankra jordkabeln i metallplåten i lampskärmen. Men det kan ju kanske sabba estetiken i lampan.

Lagbrott förstås. Lampan är dubbelisolerad. Den ska INTE jordas. Du får lov att sätta vilken kontakt du vill, även jordad, så länge du kör med originalsladd.

Skickades från m.sweclockers.com