Jag kör för fort och har tröttnat på att folk gnäller på de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Ja jag håller med men det ändrar inte på saken att det blir en fara oavsett om det är en död djur, traktor eller en nedblåst träd... Jag säger inte emot som sagt, håller med till 100% att man bör anpassa hastighet till situationen men om man vänder lite på saken och kategoriserar sakta körande fordon så som ni gjorde- alltså hinder, så kan man väl säga att desto färre hinder på väggen desto bättre. Så även om det 'är min ansvar att hålla rätt hastighet så är det bra om fler anpassar sin hastighet för att inte utgöra en potentiell fara.

Anpassa din hastighet nedåt. Det är inte realistiskt att man ska bli "tvingad" att anpassa sin hastighet uppåt om man inte känner sig trygg med det.

Den potentiella faran ligger hos den som kör för fort.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Jag tillhör kategorin av den svenska befolkningen som kör FÖR fort, och jag gör de helt medvetet för att jag tycker de är kul, kört MC nu i 5år och bil i 3.
Att glida i högre hastigheter efter vägar är riktigt underbart tycker jag och att känna acceleration. Är dock ganska noga med att de ska vara vägar som inte har några korsningar eller annan form av tunna vägar med mötande trafik.

Till saken.

Jag har fått de förespråkat mer en 1000gånger av olika människor att jag är en idiot och bör sitta i fängelse för att jag sätter mitt eget liv (och andras enligt dem) för fara.

Här är saken som jag har funderat över.

Hur fan kan människor som röker/lever allmänt osunt/knarkat/dricker förespråka att de man gör är dåligt man de kategorierna som jag lade upp inte är speciellt mycket bättre.

Jag gör inget av dem saker jag räkna upp men jag gnäller då fan inte på att folk gör dem, förstår helt ärligt inte hur folk som gör dessa saker kan gnälla på MIG att jag ska skärpa till mig när de sitter själva med och gör helt meninglösa och dumma saker.

Jag är trött på den här skiten, på en gång när detta argument har kommit upp har jag nu mera eller mindre börja sagt åt dem att hålla käften och gett en snabb förklaring på varför dem inte bör uttrycka sig ett enda ord om denna sak då de är helt fel människor att predika om dessa saker.
TV har fått folk att se på fortkörare som nazister och blir lika irriterad varje gång på nyheterna då de kommer upp att de har varit (1) MC olycka på något ställe i Sverige, bara de faktum att de skedde 50st allvarligare bilolyckor och 1-2 av dem var dödliga.

Vad tycker ni?, PS jag riktar min kritik emot dem som gör skit redan och gnäller på andra för att göra skit. För er som inte göra något av de de jag sa, lev livet och sluta vara så jävla tråkiga och sluta gnälla på folk gör dem.

@TS

Jag förstår verkligen inte varför det är en intressant fråga vem som har rätt att förmana vem? Både du och de kategorier av personer som du säger klagar på dig är grovt ansvarslösa och en fara för sig själv och andra. Om du nu tycker så illa om missbrukare så kan du ju begrunda tanken att de flesta människor utan problem skulle kunna jämföra dig med dem och om inte det borde vara en viktigare fråga för dig?

Om man nu tycker att det är en intressant fråga iallafall vem som har rätt att gnälla och inte kan man ju försöka argumentera för vem av er som är värst. Det blir dock svårt då konsekvenserna av både missbrukarlivsstil och vårdslöshet i trafiken kan bli mycket tragiska.

Jag kan ju bidra med min egen erfarenhet ifrån sjukvården att när ett barn (som är de som oftast råkar ut för fotgängar/cyklist-relaterade trafikskador) blir svårt skadat eller dör i en trafikolycka är det utan tvekan det mesta tragiska jag stött på. Du kan bara föreställa dig tanken att du skulle se ifrån fönstret när polisen svänger in på gårdsplanen och kliver ur bilen med mössan i hand för att lämna ett dödsbesked som du innerst inne vet gäller din son/dotter som du såg cykla iväg från garageuppfarten bara för en timme sedan.

Vad gäller missbrukarlivsstil vet jag inte mycket om det så där får någon annan fylla i (vilket jag ser att några redan gjort).

Istället för att sitta och bli irriterad över vem som har mer rätt att klaga på andra borde du kanske ta dig en funderare på vad som är viktigt i livet istället.

Detta är bara min åsikt och du kan se det som ett tips till dig. Jag lovar att det kommer att göra dig till en lyckligare människa om du börjar respektera säkerheten i trafiken. Vill du köra fort finns det utmärkta inhägnade banor i Sverige och övriga Europa. För att inte tala om de banor som finns i Tyskland! Jag kan varmt rekommendera en tur dit där du dessutom har otroligt mycket bättre vägar än I Sverige som lämpar sig bättre för hög fart.

Om du är ett troll vilket jag faktiskt fortfarande är osäker på så grattis att du lyckats få igång folk men bespara oss nästa gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

Jag tillhör kategorin av den svenska befolkningen som kör FÖR fort, och jag gör de helt medvetet för att jag tycker de är kul, kört MC nu i 5år och bil i 3.
Att glida i högre hastigheter efter vägar är riktigt underbart tycker jag och att känna acceleration. Är dock ganska noga med att de ska vara vägar som inte har några korsningar eller annan form av tunna vägar med mötande trafik.

Till saken.

Jag har fått de förespråkat mer en 1000gånger av olika människor att jag är en idiot och bör sitta i fängelse för att jag sätter mitt eget liv (och andras enligt dem) för fara.

Här är saken som jag har funderat över.

Hur fan kan människor som röker/lever allmänt osunt/knarkat/dricker förespråka att de man gör är dåligt man de kategorierna som jag lade upp inte är speciellt mycket bättre.

Jag gör inget av dem saker jag räkna upp men jag gnäller då fan inte på att folk gör dem, förstår helt ärligt inte hur folk som gör dessa saker kan gnälla på MIG att jag ska skärpa till mig när de sitter själva med och gör helt meninglösa och dumma saker.

Jag är trött på den här skiten, på en gång när detta argument har kommit upp har jag nu mera eller mindre börja sagt åt dem att hålla käften och gett en snabb förklaring på varför dem inte bör uttrycka sig ett enda ord om denna sak då de är helt fel människor att predika om dessa saker.
TV har fått folk att se på fortkörare som nazister och blir lika irriterad varje gång på nyheterna då de kommer upp att de har varit (1) MC olycka på något ställe i Sverige, bara de faktum att de skedde 50st allvarligare bilolyckor och 1-2 av dem var dödliga.

Vad tycker ni?, PS jag riktar min kritik emot dem som gör skit redan och gnäller på andra för att göra skit. För er som inte göra något av de de jag sa, lev livet och sluta vara så jävla tråkiga och sluta gnälla på folk gör dem.

Ja jag är inte själv någon duktig bilförare som strikt följer lagarna... ja nu ska man givetvis inte tillämpa lagarna strikt ALLTID då det kan innebära en trafikfara.

Men de gånger jag kör för fort är när man är i stort sett ensam på vägen. Jag gör det aldrig när det är tät trafik... gör heller aldrig några idiotiska omkörningar.

Hur som helst... man blir iallafall alltid förbannat irriterad på alla barnrumpor som tror att allmän väg är en lekplats. >.<

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7X:

Anpassa din hastighet nedåt. Det är inte realistiskt att man ska bli "tvingad" att anpassa sin hastighet uppåt om man inte känner sig trygg med det.

Den potentiella faran ligger hos den som kör för fort.

Tvärtom, speciellt på motorväg. Finns alltid några nötter som ska ligga ex vis precis under 90 så varenda lastbil från Tjeckien bara måste kasta sig ut i omkörningsfältet precis när man ska svepa förbi.
Samma sak med full väg in till jobbet kvart i sju, det finns alltid en nöt som ska ligga i 70 på 90-sträckan bara för att jävlas med alla andra.

Dessa bilisterna är ett långt mycket större problem än de som kör 130 på 120-vägar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Tvärtom, speciellt på motorväg. Finns alltid några nötter som ska ligga ex vis precis under 90 så varenda lastbil från Tjeckien bara måste kasta sig ut i omkörningsfältet precis när man ska svepa förbi.
Samma sak med full väg in till jobbet kvart i sju, det finns alltid en nöt som ska ligga i 70 på 90-sträckan bara för att jävlas med alla andra.

Dessa bilisterna är ett långt mycket större problem än de som kör 130 på 120-vägar.

Fortfarande så är det de som tror att hastigheten som anges på skyltarna är vad som MÅSTE hållas, eller de som inte klarar av att köra lite saktare som är farligare.

Man borde verkligen göra om körkortsutbildningen... det skulle verkligen inte vara så här lätt att få körkort. Likaså skulle det inte vara så lätt att få behålla körkortet.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

När du får barn och har dom i baksätet kommer du förstå vad folk menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tvärtom, speciellt på motorväg. Finns alltid några nötter som ska ligga ex vis precis under 90 så varenda lastbil från Tjeckien bara måste kasta sig ut i omkörningsfältet precis när man ska svepa förbi.
Samma sak med full väg in till jobbet kvart i sju, det finns alltid en nöt som ska ligga i 70 på 90-sträckan bara för att jävlas med alla andra.

Dessa bilisterna är ett långt mycket större problem än de som kör 130 på 120-vägar.

Fel, fel, fel...

För det första är det lite orättvist att jämföra 130 med 120 och 70 med 90 och för det andra så är det anpassa nedåt som gäller. (Det förutsätter ju såklart att personen framför kör sakta av någon annan anledning än att jävlas.) Allt annat vore helt galet.

Till sist lär du knappast bli påkörd av en lastbil om du tydligt visar att du ska köra förbi och om du inte kommer blåsande i 180...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Fortfarande så är det de som tror att hastigheten som anges på skyltarna är vad som MÅSTE hållas, eller de som inte klarar av att köra lite saktare som är farligare.

Man borde verkligen göra om körkortsutbildningen... det skulle verkligen inte vara så här lätt att få körkort. Likaså skulle det inte vara så lätt att få behålla körkortet.

Helt klart är det för lätt att få körkort idag.
Problemet med körkortsutbildningar är att dom inte mäter omdömet och verklighetsuppfattningen utan enbart teoretiska och praktiska köregenskaper. Vissa personer är inte lämplig att ha körkort oavsett hur bra dom klarar sig igenom körskolan. En bra bilförare är en förare som inte överskattar sin förmåga och ser möjliga situationer före innan dom uppstår.
Ibland funderar man hur det står till i knoppen på vissa personer då man helt plötsligt blir omkörd strax före skymda kurvor och backkrön.
Det är dom som orsakar olyckor och har ingenting efter vägen att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7X:

Fel, fel, fel...

För det första är det lite orättvist att jämföra 130 med 120 och 70 med 90 och för det andra så är det anpassa nedåt som gäller. (Det förutsätter ju såklart att personen framför kör sakta av någon annan anledning än att jävlas.) Allt annat vore helt galet.

Till sist lär du knappast bli påkörd av en lastbil om du tydligt visar att du ska köra förbi och om du inte kommer blåsande i 180...

Fetmarkerat är obestridligt.

Jag kör också gärna lite under maxfart tidigt på morgonen eller sent på kvällen därför att jag vet att jag har sämre körförmåga än under optimala förhållanden (för vilket maxhastighet är anpassad). Fart anpassas neråt och du kör inte fortare än du är bekväm med så länge lagen följs.

'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.'

Du får inte jävlas med folk, men du måste inte köra maxhastighet. Om någon tycker att det är jobbigt att behöva vänta 30 sekunder på att en lastbil ska köra om så är det nog dags att börja fundera på hur pass viktiga de där 30 sekunderna är. Samma sak gäller folk som kör 70 på 90-väg - det är bara att gilla läget därför att lagen är på deras sida.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Nej, 70 på en 90 väg är inte lagligt om inte omständigheter så som dåligt underlag eller långsamtgående/trasigt fordon förekommer. Med det sagt får du gärna fortsätta köra något under hastighetsbegränsningen om det krävs för att du skall klara av att framföra ditt fordon på ett kontrollerat och säkert sätt med god uppsikt.

Som någon annan sa, bara för att du kör "för fort" behöver du inte göra det på dumma ställen så som svängar med skymd sikt. Något som jag märker då jag kör landsväg på väg till jobbet är att en del mötande som kör långsamt ligger med halva bilen i mitt körfält även under svängar med skymd sikt (defensiv körning?), inte bra! Men eftersom jag kör med goda marginaler oavsett hastighet räddar jag dagen med en defensiv "kör position". Vad jag vill komma till är att även om det är lätt att säga att alla är lika bra på att köra-säkert så är det inte sant, jag vet att jag kör jävligt bra och säkrare än flesta. Men jag vet också att jag ibland kör fortare än jag bör.

Där har ni dagens sanning. Tack å hej nu ska jag sova.

Permalänk
Skrivet av tomten51:

Nej, 70 på en 90 väg är inte lagligt om inte omständigheter så som dåligt underlag eller långsamtgående/trasigt fordon förekommer. Med det sagt får du gärna fortsätta köra något under hastighetsbegränsningen om det krävs för att du skall klara av att framföra ditt fordon på ett kontrollerat och säkert sätt med god uppsikt.

Inte lagligt = olagligt. Och vad jag vet så är inte 70 på en 90 väg olagligt så att man bötfälls för detta, det skulle i så fall vara vid extra ordinära omständigheter, som att bromsa upp ett utryckningsfordon på en smal väg.

Sedan bör man köra på ett sådant sätt så man visar hänsyn till våra medtrafikanter, hastigheten på våra större vägar är ofta satta så att hastigheten ska gå att hålla nästan alltid. Och då bör man hålla denna hastighet för att inte skapa långa köer bakom, om det nu inte finns många filer så att de enkelt kan köra om.

Angående TS påstående så kan man argumentera för att precis vem tusan som helst har rätt för att göra precis vad som helst. Och de enda motargumenten som finns är trams som att andra inte gillar detta.
Så motargumentet för TS åsikt är som för alla liknande saker att folk inte tycker om att utsätta sitt liv för risk i onödan. Nu drabbar i o.f.s. en motorcykelolycka främst motorcykelföraren med några undantag, men då får man in lite avundsjuka i bilden. -Alltså om vi skulle ha två olika hastigheter på vägarna, säg 120km/h på motorväg för bil och 140km/h för motorcykel, med motiveringen att en motorcykel i 140km/h vid olycka generellt gör mindre skada på medtrafikanter än en bil i 120km/h. (om detta nu stämmer)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Inte lagligt = olagligt. Och vad jag vet så är inte 70 på en 90 väg olagligt så att man bötfälls för detta, det skulle i så fall vara vid extra ordinära omständigheter, som att bromsa upp ett utryckningsfordon på en smal väg.

Det är inte olagligt om du har en anledning till att köra under maxhastighet. Du får inte köra långsamt bara för att jävlas med medtrafikanter eller medvetet hindra andra i trafiken. Det är självklart. Jag har aldrig läst om någon som blivit stoppad av polisen när de kört 70 på 90-väg och blivit tillsagda att de bryter mot lagen.

Oavsett så är hela idén att de som ligger på en rimlig nivå under maxhastighet (10-20km/h) skulle vara en trafikfara är så jävla absurt att man nästan blir ledsen av att läsa det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Det är inte olagligt om du har en anledning till att köra under maxhastighet. Du får inte köra långsamt bara för att jävlas med medtrafikanter eller medvetet hindra andra i trafiken. Det är självklart. Jag har aldrig läst om någon som blivit stoppad av polisen när de kört 70 på 90-väg och blivit tillsagda att de bryter mot lagen.

Oavsett så är hela idén att de som ligger på en rimlig nivå under maxhastighet (10-20km/h) skulle vara en trafikfara är så jävla absurt att man nästan blir ledsen av att läsa det.

Indirekt kan de bli en trafikfara eftersom många blir irriterade på de och kanske gör en idiot omkörning, eller helt enkelt kör på ett aggressivt sätt tills de lugnat sig igen. Jag försvarar inte folk som är idioter (så som trådskaparen) men kan själv bli lite småputtrig om någon kör vidare i 40 efter 60 skylten och man undrar ju hur bra uppsikt de har egentligen. På motorväg kan jag däremot förstå att man ligger i 90 istället för 110 sparar massa bränsle och blir mycket säkrare där hindrar man heller inga att köra förbi eftersom de ofta är tvåfiligt. Men landsvägskörning tycker jag allt man ska hålla sig till rätt hastighet om det inte är halt osv annars är man nog lite väl osäker i trafiken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Man märker att det tydligen inte är många som hamnar bakom en gubbe i keps här. Gubbar som har vänster hjulen på mötande körfällt medans de kör 60km/h på 90 väg. De ser inte att det finns bilar bakom som vill om eftersom de sitter med hakan på ratten och kan därför inte se i speglarna.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Man märker att det tydligen inte är många som hamnar bakom en gubbe i keps här. Gubbar som har vänster hjulen på mötande körfällt medans de kör 60km/h på 90 väg. De ser inte att det finns bilar bakom som vill om eftersom de sitter med hakan på ratten och kan därför inte se i speglarna.

Ja det är ett problem, har länge förespråkat utgångsdatum på körkort för att kunna sålla ut olämpliga förare. Givetvis skulle det medföra en extra kostnad för oss bilister då vi måste genomföra en uppkörning för förnyelse typ vart 5 år eller något sådant men samtidigt skulle vi effektivt sålla ut olämpliga förare.

Så länge folk är följsamma och aktiva i trafiken och kör enligt hastighetsbestämmelserna dvs att de håller 90 på 90 väg så finns det inget att klaga över. Man kan ju inte kräva att folk ska begå brott. Sen att man kan tuffa på lite extra ibland om det så kan ske lika säkert så visst, men det är olagligt och är ingen rättighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ja det är ett problem, har länge förespråkat utgångsdatum på körkort för att kunna sålla ut olämpliga förare. Givetvis skulle det medföra en extra kostnad för oss bilister då vi måste genomföra en uppkörning för förnyelse typ vart 5 år eller något sådant men samtidigt skulle vi effektivt sålla ut olämpliga förare.

Så länge folk är följsamma och aktiva i trafiken och kör enligt hastighetsbestämmelserna dvs att de håller 90 på 90 väg så finns det inget att klaga över. Man kan ju inte kräva att folk ska begå brott. Sen att man kan tuffa på lite extra ibland om det så kan ske lika säkert så visst, men det är olagligt och är ingen rättighet.

Håller med tycker det skulle vara självklart att man måste göra om uppkörning + gå någon liten kurs med nya regler i trafiken (vet inte hur måga som inte fattade att tättbebyggt område skylten

betydde 50 km/h, trots att det var i varenda tidning och i varje reklam paus på tv i minst 3 månader, så nu har de satt upp vanlig 50 skyllt + denna för att folk inte fattade *facepalm*)

Men den riktiga anledningen till att detta inte blir verklighet är att politikerna skulle bli av med körkorten direkt och så kan man ju inte ha det.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Håller med tycker det skulle vara självklart att man måste göra om uppkörning + gå någon liten kurs med nya regler i trafiken (vet inte hur måga som inte fattade att tättbebyggt område skylten http://www.vagmarken.com/wp-content/uploads/e5.png
betydde 50 km/h, trots att det var i varenda tidning och i varje reklam paus på tv i minst 3 månader, så nu har de satt upp vanlig 50 skyllt + denna för att folk inte fattade *facepalm*)

Men den riktiga anledningen till att detta inte blir verklighet är att politikerna skulle bli av med körkorten direkt och så kan man ju inte ha det.

Tätbebyggt område skylten betyder inte 50 km/h, den ska alltid sättas upp tillsammans med skylt som anger hastighetsbegränsning.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Håller med tycker det skulle vara självklart att man måste göra om uppkörning + gå någon liten kurs med nya regler i trafiken (vet inte hur måga som inte fattade att tättbebyggt område skylten http://www.vagmarken.com/wp-content/uploads/e5.png
betydde 50 km/h, trots att det var i varenda tidning och i varje reklam paus på tv i minst 3 månader, så nu har de satt upp vanlig 50 skyllt + denna för att folk inte fattade *facepalm*)

Men den riktiga anledningen till att detta inte blir verklighet är att politikerna skulle bli av med körkorten direkt och så kan man ju inte ha det.

Här i stan blir det 60 när du passerar den skylten så kan va därför de satt vilken hastighet det är eftersom det varierar (altså när du kör in i stan)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Här i stan blir det 60 när du passerar den skylten så kan va därför de satt vilken hastighet det är eftersom det varierar (altså när du kör in i stan)

Det kom 2-3år efter tätbebyggt kom upp eftersom då fanns inte 60km/h

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Det kom 2-3år efter tätbebyggt kom upp eftersom då fanns inte 60km/h

Aja men det är ju mycket bättre att ha skylt som visar siffror i vilket fall så att även turister förstår osv (för den är la inte samma över hela världen va?)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Aja men det är ju mycket bättre att ha skylt som visar siffror i vilket fall så att även turister förstår osv (för den är la inte samma över hela världen va?)

Nja stora delar iaf. Se längre ner.

Skrivet av P-NILZ:

Tätbebyggt område skylten betyder inte 50 km/h, den ska alltid sättas upp tillsammans med skylt som anger hastighetsbegränsning.

Jo den har betytt 50km/h

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hastighetsbegr%C3%A4nsning

Tättbebyggt område

När skylt som anger tättbebyggt område dyker upp på vägen gäller i de flesta länder 50 km/h om inget annat anges. Några länder har 60 km/h och i några länder kan det variera mellan 50 och 60 beroende på tid på dygnet. Sitter det däremot en hastighetstavla så gäller dess hastighetsbegränsning istället. I några länder som Sverige och Polen skyltas tättbebyggt område med en vit skylt som har en symbol som ser ut som en stad enligt den övre skylten till höger. Ofta finns ortens namn också i skylten. I andra länder är det bara en skylt som visar själva ortnamnet. Färgerna på skyltarna kan variera. Det finns i flera länder ortnamnsskyltar som saknar funktionen för att visa hastighet. Utseendet kan variera på dessa i olika länder. I Sverige gäller hastighetsbegränsning till 50 km/h inom tättbebyggt område om kommunen inte beslutat att begränsningen skall vara 30 eller 40 km/h. Emellertid måste sedan 1 november 2008 hastighetsbegränsningen skyltas med vanliga hastighetsskyltar, se 3 kap. 17 § 1-2 st och 10 kap. 13-13a §§ trafikförordningen (1998:1276).

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Nja stora delar iaf. Se längre ner.

Jo den har betytt 50km/h

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hastighetsbegr%C3%A4nsning

Tättbebyggt område

När skylt som anger tättbebyggt område dyker upp på vägen gäller i de flesta länder 50 km/h om inget annat anges. Några länder har 60 km/h och i några länder kan det variera mellan 50 och 60 beroende på tid på dygnet. Sitter det däremot en hastighetstavla så gäller dess hastighetsbegränsning istället. I några länder som Sverige och Polen skyltas tättbebyggt område med en vit skylt som har en symbol som ser ut som en stad enligt den övre skylten till höger. Ofta finns ortens namn också i skylten. I andra länder är det bara en skylt som visar själva ortnamnet. Färgerna på skyltarna kan variera. Det finns i flera länder ortnamnsskyltar som saknar funktionen för att visa hastighet. Utseendet kan variera på dessa i olika länder. I Sverige gäller hastighetsbegränsning till 50 km/h inom tättbebyggt område om kommunen inte beslutat att begränsningen skall vara 30 eller 40 km/h. Emellertid måste sedan 1 november 2008 hastighetsbegränsningen skyltas med vanliga hastighetsskyltar, se 3 kap. 17 § 1-2 st och 10 kap. 13-13a §§ trafikförordningen (1998:1276).

där ser man den fanns inte när jag tog körkort och har altid trott att den betydde 70km/h för alltid när jag sett den är det på lite större vägar där det alltid innan varit 70 tror aldrig jag sett en sån mitt i stan utan bara på infarten till staden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

där ser man den fanns inte när jag tog körkort och har altid trott att den betydde 70km/h för alltid när jag sett den är det på lite större vägar där det alltid innan varit 70 tror aldrig jag sett en sån mitt i stan utan bara på infarten till staden.

Den visar att tätort börjar här dvs 50km/h, av samma anledning finns den bara precis innan tätort. För i en tätort börjar ingen ny tätort.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Håller med tycker det skulle vara självklart att man måste göra om uppkörning + gå någon liten kurs med nya regler i trafiken (vet inte hur måga som inte fattade att tättbebyggt område skylten http://www.vagmarken.com/wp-content/uploads/e5.png
betydde 50 km/h, trots att det var i varenda tidning och i varje reklam paus på tv i minst 3 månader, så nu har de satt upp vanlig 50 skyllt + denna för att folk inte fattade *facepalm*)

Men den riktiga anledningen till att detta inte blir verklighet är att politikerna skulle bli av med körkorten direkt och så kan man ju inte ha det.

När introducerades den skylten? Är väl inte så hemskt länge sedan va?

Men jag kan iallafall inte minnas att man såg någon information om det någonstans.

Dåvarande vägverket borde ha skickat ut information till alla hushåll, iallafall de med körkort... kan man ju tycka. Eftersom alla inte ser på tv eller lyssnar på radio.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är tragiskt att man kan resonera på det här viset.
Du leker inte med bara ditt liv ute i trafiken utan även andras vilket är vidrigt.

Du borde ta och skämmas!

Jag har sett alldeles för många olyckor i trafiken där folk som du har lekt Le Mans.

Vill du leva farligt, hyr en testbana och kör så fort du vill.
Blir du skadad...fine men då har du iallafall skadat dig själv och ingen annan.

Usch usch.

Permalänk

Växa upp och köra normalt?

Jag hade plattan i botten tills en mindre vacker dag då jag lyckades med 3 dikeskörningar på raken med min quattro.
Både jag och bilen klarade utan skador.. Men vad kunde ha hänt?

Bil fan for ner i högra diket, sladd och flög till vänster sida, sladd och till höger sida.. Sen upp på vägen igen.. Så som inget hänt.
Men det ryckades att en allvarlig olycka hänt där mm. Sket inte ens på mig.

Jag kände mig som en rallyförare innan skit dagen, men växte upp snabbt, inte tuff längre.
Men kör absolut bättre än dom flesta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

När introducerades den skylten? Är väl inte så hemskt länge sedan va?

Men jag kan iallafall inte minnas att man såg någon information om det någonstans.

Dåvarande vägverket borde ha skickat ut information till alla hushåll, iallafall de med körkort... kan man ju tycka. Eftersom alla inte ser på tv eller lyssnar på radio.

Tror de var mellan 5-10 år sen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Så för att man själv inte är felfri så har man inte rätt på att klaga en aktivitet som du utför som är en fara för samhället?

Permalänk
Musikälskare

Trolls will be trolls... Underbart korkad tråd ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, nu låser jag den här troll-tråden.

*tråd låst*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe