När kom chokladdryck till sverige?

Permalänk

När kom chokladdryck till sverige?

Som rubriken lyder, så undrar jag när den kom till Sverige? Såg på Wikipedia att den var en viktig del i sällskapslivet år 1700, fanns det i Sverige då?

Permalänk
Medlem

Ja.

EDIT: Nu är inte wikipedia en källa i sig, men efter en snabb googling så går vi intressanta uppgifter. Med tanke på att Linné omnämnde drycken och att det fanns i franska hovet under den tiden så verkar det inte alls otroligt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Okay ni har överygat mig. Jag går och dricker en kopp choklad nu direkt. Jag hoppas att någon sweclockrare tar sig tiden att svara på frågeställningen som jag har skrivit i en nystartad forumtråd (i "Mjukvara).

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Om choklad på wikipedia:
Till Europa togs choklad första gången 1502 av Christofer Columbus.

Vidare står det:
Bruket av kakaobönornas frukter förmodar man fanns redan för 2 500 år sedan, då man huvudsakligen tillgodogjorde sig det fruktkött som omger bönorna. Det används bland annat till att framställa drycken xocolatl, som bestod av kakaobönor som rostats och skalats, mortlats till en fet kakaomassa och därefter smaksatt med vanilj, honung, socker och chili, och emellanåt majsmjöl för att få drycken utdrygad.