Permalänk
Skrivet av aSLAPfromJESUS:

så jävla grön är jag inte ;). Hoppas jag...

Inställningarna står på 1920x1080 fast upplösningen fortfarande inte funkar.

Behåll kontakten i grafikkortet hur det än ser ut, högerklicka på skrivbordet och kolla egenskaperna (properties)
Står det där att det är ett 6950 som går får du väl prova att ominstallera drivrutinerna!
Om inte, så installera dem, alternativt leta efter kortet i enhetshanteraren och/eller kör en "sök efter ny maskinvara"
(för att se att det är rätt istoppat i moderkortet)
Det krävs ju en eller annan omstart efter nya drivisar..

Som sista alternativ måste du väl gå igenom "Bios" "Uefi" för att se om nån inställning där inte är rätt ( skulle kunna vara "primary graphics adapter" vilket SKALL stå som "pci-e"!)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

Behåll kontakten i grafikkortet hur det än ser ut, högerklicka på skrivbordet och kolla egenskaperna (properties)
Står det där att det är ett 6950 som går får du väl prova att ominstallera drivrutinerna!
Om inte, så installera dem, alternativt leta efter kortet i enhetshanteraren och/eller kör en "sök efter ny maskinvara"
(för att se att det är rätt istoppat i moderkortet)
Det krävs ju en eller annan omstart efter nya drivisar..

Som sista alternativ måste du väl gå igenom "Bios" "Uefi" för att se om nån inställning där inte är rätt ( skulle kunna vara "primary graphics adapter" vilket SKALL stå som "pci-e"!)

Vet inte hur många gånger jag har avinstallerat och uppdaterat kortet utan resultat :/. vart kan jag kolla ifall kortet är rätt istoppat? dxdiag kan inte se ifall jag har en monitor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aSLAPfromJESUS:

Halloj!

Har nu fått ett problem med grafikkortet bara några dagar efter jag fått datorn :/. Fick nyligen upp felmeddelandet: "the catalyst control center is not supported by the driver version of your enabled graphics adapter. please update your AMD graphics driver or enable your AMD adapter using the displays manager." efter jag startat datorn, nu när jag försökte spela diablo 3 och skyrim så klarade knappt datorn spelen på lägsta utan fps på ca 20. Och ja, jag har testat att uppdatera driverserna till grafikkortet.
Specs:
Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3
Hårddisk: A-DATA SSD 511-Series 120GB
Grafikkort: XFX Radeon HD6950 1024MB
Processor: Intel Core i5 2500 3,3GHz
Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Nätagg: Fractal Design Integra 500W
läsare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM

inget illa menat men du har postat din tråd i fel forum!

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Skrivet av chopperstop:

Du har lite klent nätagg till din hårdvara. Att ligga på gränsen ger inte den power du behöver för bra flyt.

Luktar troll...

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk
Medlem
Skrivet av chopperstop:

Du har lite klent nätagg till din hårdvara. Att ligga på gränsen ger inte den power du behöver för bra flyt.

1. Han ligger inte på gränsen - Period
2. För klent nätagg ger dig inte dåligt flyt. Du får endast en instabil bomb som när som helst kan lägga av.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

och se till att slå av allt vad Lucid Logics heter i BIOS. Då slår nämligen moderkortet av den inbyggda grafiken om du stoppar in ett dedikerat grafikkort. Annars får man faktiskt ut bilden men det blir ju bildpsel om man försöker spela nåt.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johanness:

Du har fel, helt fel. Har kört på samma setup med ett 450W från Ace. Dock är den datorn såld, dock fungerade den utmärkt.

Ace? Stackars sate som köpte datorn

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hör mycket om ACE, jag har lyckats slippa nått från dem, men är de verkligen SÅ dåliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSLAPfromJESUS:

Vet inte hur många gånger jag har avinstallerat och uppdaterat kortet utan resultat :/. vart kan jag kolla ifall kortet är rätt istoppat? dxdiag kan inte se ifall jag har en monitor.

Koppla bara in skärmkabeln till grafikkortets uttag.

Permalänk
Skrivet av simme300:

Koppla bara in skärmkabeln till grafikkortets uttag.

Har gjort det utan resultat vilket jag nämnt tidigare.

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Hör mycket om ACE, jag har lyckats slippa nått från dem, men är de verkligen SÅ dåliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft en ACE produt som var hel kass, extrem dålig byggkvalité. Dock så kan man inte direkt förvänta sig något mer från ett budget företag...

Permalänk
Medlem

OnT: utan resultat säger du, hur menar du? Får du ingen bild eller dålig bild? När du kopplat rätt, avinstallera allt som har med kortet att göra, starta om, installera rätt drivare, starta om, ställ in rätt upplösning. Jag är ju på det gröna laget (nvidia) men jag antar att ATIkorten( eller AMD eller vad de heter ) också har egna strömkontakter, har du anslutit dem? Om inte försöker ditt kort få all sin kraft från PCI och det går sällan väl

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

Hör mycket om ACE, jag har lyckats slippa nått från dem, men är de verkligen SÅ dåliga?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

De har iof skärpt sig på senare tid och säljer inte längre nätagg från tredje världen.. Deras senaste PSU är gjorda av FSP. Deras chassin, möss och headset däremot är rent budget skit Deras drivrutiner fungerar inte ens.. om man ens kan få tag i dem.. Dock kunde deras Rawdeal agg ta med sig hela datorn om man hade otur.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

OnT: utan resultat säger du, hur menar du? Får du ingen bild eller dålig bild? När du kopplat rätt, avinstallera allt som har med kortet att göra, starta om, installera rätt drivare, starta om, ställ in rätt upplösning. Jag är ju på det gröna laget (nvidia) men jag antar att ATIkorten( eller AMD eller vad de heter ) också har egna strömkontakter, har du anslutit dem? Om inte försöker ditt kort få all sin kraft från PCI och det går sällan väl

Skickades från m.sweclockers.com

Utan resultat menar jag att upplösningen inte har ändrats. Har redan testat att avinstallera allt och senare installera från AMDs hemsida ett flertal gånger nu :/
Kablarna som följde med användes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aSLAPfromJESUS:

Utan resultat menar jag att upplösningen inte har ändrats. Har redan testat att avinstallera allt och senare installera från AMDs hemsida ett flertal gånger nu :/
Kablarna som följde med användes.

Har du gjort detta?

1. avinstallera drivrutiner via kontrollpanelen.
2. Starta om datorn.
3. Gå in i felsäkertläge i windows.
4. Starta driversweeper och rensa bort ALLA FILER.
5. Starta om datorn igen.
6. Installera nya drivrutiner.

Om du kört Driversweeper i normalboot av windows så kan det leda till komplikationer som kan leda till korrupta drivrutiner.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Och för att vara helt säkra på att vi talar om samma saker, du har skärmen kopplad till grafikkortet och från din nätdel går det strömkablar direkt till grafikkortet(inne i datorn)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

Och för att vara helt säkra på att vi talar om samma saker, du har skärmen kopplad till grafikkortet och från din nätdel går det strömkablar direkt till grafikkortet(inne i datorn)?

Skickades från m.sweclockers.com

En bild för att förtydliga.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Bra där!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Och för att vara helt säkra på att vi talar om samma saker, du har skärmen kopplad till grafikkortet och från din nätdel går det strömkablar direkt till grafikkortet(inne i datorn)?

Skickades från m.sweclockers.com

ja, precis.

Permalänk
Medlem

Then I'm stumped.. Det måste vara något med dina drivare, men här slutar tyvärr mina kunskaper om AMD/ATI.
Lycka till

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av chopperstop:

Du har lite klent nätagg till din hårdvara. Att ligga på gränsen ger inte den power du behöver för bra flyt.

Nätagget räcker gott. Mitt system (se signaturen) drar runt 320 watt från väggen när jag belastar det med t ex spel, och då är skärmen medräknad.. Kan inte tro att hans system skulle dra så mycket mer...

Och i min signatur finns inte två lagringsdiskar, en dvd och fem chassifläktar medräknat...

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Then I'm stumped.. Det måste vara något med dina drivare, men här slutar tyvärr mina kunskaper om AMD/ATI.
Lycka till

ok, fortsätter att leta. Tackar för hjälpen!

Permalänk

Har du kollat vad som driver din skärm nu då?? (högerklick + egenskaper?)

Har du testat att gå till "Kontrollpanelen >>> System >>> Enhetshanteraren >>>> Bildskärmskort"???
Om du ser kortet där så lär det vara rätt istoppat..

Det är nog dags för dig att öppna sidopanelen på datorlådan och ha den öppen tills du löst detta.... ta en pappersbit och stoppa den i grafikkortsfläkten för att höra att den snurrar?

Ta fram digitalkameran/mobilen och ta några TYDLIGA bilder in i din låda

Ta nån print screen där vi kan se vilket kort som Catalyst driver?

Posta bilderna på typ "imageshack.us" och länka eller infoga dem

//

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Hjälpsam

Du kan testa att ansluta bildskärmen till ett annat av grafikortets uttag.
Hur har du kopplat in den nu? kör du tex DVI eller VGA?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

Har du kollat vad som driver din skärm nu då?? (högerklick + egenskaper?)

Har du testat att gå till "Kontrollpanelen >>> System >>> Enhetshanteraren >>>> Bildskärmskort"???
Om du ser kortet där så lär det vara rätt istoppat..

Det är nog dags för dig att öppna sidopanelen på datorlådan och ha den öppen tills du löst detta.... ta en pappersbit och stoppa den i grafikkortsfläkten för att höra att den snurrar?

Ta fram digitalkameran/mobilen och ta några TYDLIGA bilder in i din låda

Ta nån print screen där vi kan se vilket kort som Catalyst driver?

Posta bilderna på typ "imageshack.us" och länka eller infoga dem

//

Både AMD och intels kommer upp. Får väl ta och öppna burken och börja rota som du säger.'

EDIT: kollade på egenskaper hos skärmen där det står; on AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Du kan testa att ansluta bildskärmen till ett annat av grafikortets uttag.
Hur har du kopplat in den nu? kör du tex DVI eller VGA?

Kör på HDMI nu, men har beställt en DVI sladd som ska komma inom kort.

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

Har du kollat vad som driver din skärm nu då?? (högerklick + egenskaper?)

Har du testat att gå till "Kontrollpanelen >>> System >>> Enhetshanteraren >>>> Bildskärmskort"???
Om du ser kortet där så lär det vara rätt istoppat..

Det är nog dags för dig att öppna sidopanelen på datorlådan och ha den öppen tills du löst detta.... ta en pappersbit och stoppa den i grafikkortsfläkten för att höra att den snurrar?

Ta fram digitalkameran/mobilen och ta några TYDLIGA bilder in i din låda

Ta nån print screen där vi kan se vilket kort som Catalyst driver?

Posta bilderna på typ "imageshack.us" och länka eller infoga dem

//

http://imageshack.us/gal.php?id=sZmlkqCjndGnzuXKmg

Permalänk
Medlem

Är problemet att det blir som en svart ram rumt skärmen med "död yta"? Du får gå in i ccc och ändra skalningen då den är 75% by default:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Nu är det ett halvår sedan jag hade ett AMD grafikkort men har för mig att det var ungefär såhär: Graphics --> Desktops & Displays --> Configure --> Scaling Options

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Nu är det ett halvår sedan jag hade ett AMD grafikkort men har för mig att det var ungefär såhär: Graphics --> Desktops & Displays --> Configure --> Scaling Options

Skickades från m.sweclockers.com

HAHA! fan vad skumt, den var satt på underscan. Trodde att det var något helt annat :). Tack! Dock så är det fortfarande blurrigt men det beror säkert på min crappy HDMI sladd

EDIT: fixade det genom att ändra pixelformat.