Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

hur varm får en processor bli?

som titeln säger hur varm får en processor bli jag har en AMD-4100 för jag börjar få massa FPS drops helt plötsligt den senaste veckan. kan det vara nåt med saken

tack för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av larsolof:

som titeln säger hur varm får en processor bli jag har en AMD-4100 för jag börjar få massa FPS drops helt plötsligt den senaste veckan. kan det vara nåt med saken

tack för svar!

"Tjmax is 81C, I wouldn't take her over 70C, and max safe voltage is 1.55. I wouldn't take the temps over 55C overclocked. Also try and keep the voltage under 1.5 if you want the chip to last."

Så, 70c på kärnorna är väl max att rekommendera. (:

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av larsolof:

tack för svar!

Maxtemperaturen för säkerhet är 61 grader och därefter kan drops komma, så var det för min 1100T innan jag köpte en ny kylare

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vallentuna
Registrerad
Jan 2011

Du får nog säga temps så man kan se om det är problemet.

Aka: Telefonskaft

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Uzanar:

Maxtemperaturen för säkerhet är 61 grader och därefter kan drops komma, så var det för min 1100T innan jag köpte en ny kylare

Olika arkitekturer, Thuban arkitekturen får ej gå över 62 grader, dock börjar den throttla vid 61c och hamnar vädligt sällan över just 62C

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av LTsm:

Olika arkitekturer, Thuban arkitekturen får ej gå över 62 grader, dock börjar den throttla vid 61c och hamnar vädligt sällan över just 62C

Googlade iaf lite snabbt och hittade då denna sida där det står vid punkt 5: If it goes over 60°C you need to either get better cooling or drop the CPU voltage, as 61°C is the maximum operating temperature recommended by AMD.

http://apcmag.com/building-a-pc-amd-bulldozer-overclocking-gu...

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2006

Ladda hem HWMonitor och kolla hur varm den blir! Vissa ska inte gå över 60c medans andra håller ända upp till 90.

Stationär: Intel Core i5 4670k|Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 8GB|AMD Radeon R9 280X|Corsair SSD Force Series F80A, 80GB 2,5"|Corsair TX850M
Laptop: HP Elitebook 8530W 120GB Kingston SSD| Mobil: OnePlus 5T
Fraktfritt på Inet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Uzanar:

Tänk på att max-temp är olika för olika cpuer. Leta upp specifikationerna för just den modellen för att ta reda på när den börjar throttla.
Jag har en Phenom 2 X4 940 och den har inte samma maxtemp som Phenom 2 X4 955 t.ex.

Corsair Carbide 500R - Core i7 3770K @4,7 GHz - Phanteks PH-TC14PE Blue - Asus P8Z77-V PRO - 2x8GB Corsair Vengeance LP Blue - 2xHD7970 @Crossfire - Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Cryostatic:

Du får nog säga temps så man kan se om det är problemet.

kärnorna ligger på ca 64/66 när jag kör MW3 så problemet är nog att det är för hög tempratur

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av larsolof:

kärnorna ligger på ca 64/66 när jag kör MW3 så problemet är nog att det är för hög tempratur

------------
Du behöver antingen rengöra kylaren, alternativt montera om den, eller dra ner överklocken (om du har ngn förstås) eller köpa dig en ny kylare verkar det som

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av godspeed:

------------
Du behöver antingen rengöra kylaren, alternativt montera om den, eller dra ner överklocken (om du har ngn förstås) eller köpa dig en ny kylare verkar det som

kan inte så mycket om sånt men vilket är det bästa sättet att rengöra den på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av larsolof:

kan inte så mycket om sånt men vilket är det bästa sättet att rengöra den på?

---------------
Hur länge har du haft din dator och är det mycket damm på processorkylaren, det syns väldigt väl isåfall
Annars, åk till närmaste biltema och köp dig en flaska Dust Off för 99 spänn, blås rent fläktarna och sen vänta en timma eller två pga det ibland finns det fukt i flaskorna, därav man ska vänta innan man startar datorn igen just for safe
Annars köp valfri ny kylare och montera

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av larsolof:

Pfft, ingen fara. När jag foldade förr så låg min 965a på de temperaturerna dygnet runt. Och på 1,55V. Den går fortfarande som en klocka. Det som gav upp till slut var moderkortet. Men då fick det mata en överklockad CPU i full last dygnet runt i typ ett år.

Arbetshäst: AMD PhII X6 1100T@3,9GHz|16GiB DDR3|Gigabyte 890XA-UD3|HD6970 x-fire|Samsung 840Pro|Vattenkyld
HEPC: AMD Fusion E350|6GiB DDR3|NES-chassi|Allt inbyggt, inkl.nätagg|XBMC| NAS: AMD Fusion E450|4GiB DDR3|4TiB RAID-Z|FreeNAS 8.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av lord_dubbdäck:

Pfft, ingen fara. När jag foldade förr så låg min 965a på de temperaturerna dygnet runt. Och på 1,55V. Den går fortfarande som en klocka. Det som gav upp till slut var moderkortet. Men då fick det mata en överklockad CPU i full last dygnet runt i typ ett år.

haha okej;) men ser nu att den går upp mot 75 grader ibland fast brukar stänga spelet då:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011

Spelade in BFBC2 (fraps) med stockkylare (intel i7) kom upp i 85c,
nu har jag en Antec 620 och ligger aldrig över 60

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4