"Demo"-produkter, är det att jobba gratis åt butiken?

Permalänk
Medlem

"Demo"-produkter, är det att jobba gratis åt butiken?

Jag undrar lite hur det ligger till med butikernas hantering av dessa "demo"-varor egentligen.
Att butikerna gillar att kalla det för "demo" är ju lite förskönande av verkligheten men det är inte där problemet ligger; "alla" vet att det är varor som varit uppackade, kanske ute hos kund och kommit tillbaka av en eller annan anledning, kanske t.o.m. är en vara som varit tillbaka hos tillverkaren och blivit fixad, vem vet.

Det som får mig att undra är att jag de senaste månaderna vid två tillfällen testat att köpa en demo-vara (från två av de stora, välkända, butikerna för datordelar).
I båda fallen var varan jag fick levererad uppenbart defekt och då har jag inte några extrema förväntningar, om det hade handlat om att den såg minimalt använd ut eller något så är det en helt annan sak. I de här fallen så insåg man direkt när man skulle använda varan att den här grejen är ju trasig!

I båda fallen så fick jag pengarna tillbaka utan något knussel, så på det viset skötte de det bra (hade väl iofs varit snyggare om de bytt ut den mot en ny när de nu klantat sig), men borde inte butikerna ha något slags koll på vad de skickar ut till folk?

Är så jag faktiskt börjat undra om de satt det i system att låta kunderna testa deras grejer åt dem?!

Har andra haft liknande upplevelser eller har jag haft extrem otur två gånger på kort tid?
(Har någon butiksrepresentant någon kommentar kring hur detta sköts?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag köper nästan allt på demo produkt och aldrig fått något defekt

Permalänk
Medlem

pinsamt av affärerna och inte testa "demo" varorna innan dom säljer dom.. antagligen har det varit folk som sabbat prylarna och sen "ångrat" köpet och av ren good will har väl inte affärerna kollat om de var defekta vid leverans

Permalänk
Medlem

Har köpt lite demoprodukter förr. Ena gången saknades halva monteringsdelen till foten av en skärm, så skickade tillbaka den då det inte framgick av beskrivningen men så länge det är vettig beskrivning så är det helt ok.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Låter ju uslet om det är så att de skickar ut defekta varor... Men när det gäller öppnade varor som butikerna skickar ut så vill jag ge lite kritik till cdon som skickade ut ett använt 580 till mig även fast jag köpt det som "nytt". Det var lite damm på det och jag såg relativt tydliga fingeravtryck på baksidan. Är det ok att affärerna gör så?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Att låta kunderna testa en pryl låter som väldigt osund företagsekonomi.
Det är inte bara returfrakt som kostar utan även all hantering, plock-pack, sändning, bokföring, sen ta emot RMA, ordna återfrakt, ta emot, packa upp och sen hantera varan efter det, skrot eller retur till distributören.
Att in-house testa en produkt är nog tio gånger billigare (om inte mer) innan den erbjuds som demo.
Rör sig nog om slarvighet att de inte upptäckt hur skadad en vara är innan den säljs eller missuppfattning att något redan är checkat och hamnar till försäljning igen.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Att in-house testa en produkt är nog tio gånger billigare (om inte mer) innan den erbjuds som demo.
Rör sig nog om slarvighet att de inte upptäckt hur skadad en vara är innan den säljs eller missuppfattning att något redan är checkat och hamnar till försäljning igen.

Tveksamt om det är så mycket billigare för företaget att kontrollera det inhouse. De kan nog mycket väl spara pengar på att skicka det till kunder som får prova sakerna åt dom. Tänk på att de måste ha alla sorters uppsättningar av komponenter för att kunna göra alla felsökningar (=bundet kapital). Tiden för att packa om produkten till nästa kund är nog inte så mycket större än att sitta och montera den för att sedan starta felsökningsprogram och processer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag undrar lite hur det ligger till med butikernas hantering av dessa "demo"-varor egentligen.
Att butikerna gillar att kalla det för "demo" är ju lite förskönande av verkligheten men det är inte där problemet ligger; "alla" vet att det är varor som varit uppackade, kanske ute hos kund och kommit tillbaka av en eller annan anledning, kanske t.o.m. är en vara som varit tillbaka hos tillverkaren och blivit fixad, vem vet.

Ja? Det är det som menas med "demoprodukt", att varan har skadad kartong, blivit köpt men returnerad enligt ångerrätten, använd som demoprodukt i fysisk butik, blivit reparerad eller liknande. Vad trodde du? Sex månaders garanti enligt lag gäller såklart som vanligt.

Skrivet av Komplett.se:

Denna produkt är en demovara till reducerat pris. Produkten kan inte säljas som ny och kan bero på att den varit använd, har sliten förpackning, reparerad av leverantör och liknande. Efter bästa förmåga lägger vi in information om vad som är orsaken till varans demo-status.

Skrivet av Inet.se:

I fyndhörnan hamnar produkter som av någon anledning inte passar vårt ordinarie sortiment, det handlar ofta om reparerade produkter, återköp, skadat emballage, ej kompletta varor och liknande.

Skrivet av Webhallen.com:

I kategorin Fynd hittar du produkter som säljs till ett reducerat pris. Anledningen till detta är att de kan ha öppnats, använts, vara returexemplar från distributören eller ha ett trasigt emballage.

Citat:

Det som får mig att undra är att jag de senaste månaderna vid två tillfällen testat att köpa en demo-vara (från två av de stora, välkända, butikerna för datordelar).
I båda fallen var varan jag fick levererad uppenbart defekt och då har jag inte några extrema förväntningar, om det hade handlat om att den såg minimalt använd ut eller något så är det en helt annan sak. I de här fallen så insåg man direkt när man skulle använda varan att den här grejen är ju trasig!

I båda fallen så fick jag pengarna tillbaka utan något knussel, så på det viset skötte de det bra (hade väl iofs varit snyggare om de bytt ut den mot en ny när de nu klantat sig), men borde inte butikerna ha något slags koll på vad de skickar ut till folk?

Är så jag faktiskt börjat undra om de satt det i system att låta kunderna testa deras grejer åt dem?!

Har andra haft liknande upplevelser eller har jag haft extrem otur två gånger på kort tid?
(Har någon butiksrepresentant någon kommentar kring hur detta sköts?)

Har du någon information om vilka butiker, produkter och fel det handlar om? Blir väldigt svårt att avgöra annars, och hur ska någon representant kunna kommantera om de inte vet att det handlar om deras butik?! Ska de gissa och anta att det är deras butiker du syftar på sätter i system att utnyttja kunder och säljer felande produkter, för att försvara sig mot något de inte ens har en aning om vad det handlar om?

Skrivet av Sephirot:

Tveksamt om det är så mycket billigare för företaget att kontrollera det inhouse. De kan nog mycket väl spara pengar på att skicka det till kunder som får prova sakerna åt dom. Tänk på att de måste ha alla sorters uppsättningar av komponenter för att kunna göra alla felsökningar (=bundet kapital). Tiden för att packa om produkten till nästa kund är nog inte så mycket större än att sitta och montera den för att sedan starta felsökningsprogram och processer.

Ja, det är nog mycket billigare att utgå från att det fungerar om inget tyder på motsatsen, precis som med helt nya produkter. Antalet returer är nog lågt nog för att det ska vara värt att sälja "demo-ex" ändå och de flesta kunder blir nog nöjda om de vet vad de köper och att risken är större för att behövera returnera vid eventuella fel. Man får vad man betalar för liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Ja? Det är det som menas med "demoprodukt", att varan har skadad kartong, blivit köpt men returnerad enligt ångerrätten, använd som demoprodukt i fysisk butik, blivit reparerad eller liknande. Vad trodde du? Sex månaders garanti enligt lag gäller såklart som vanligt.

Jag trodde precis det du säger, vilket även var vad jag skrev. Jag skrev desutom uttryckligen att benämningen "demo" och vad det innebär (bruten förpackning, produkt som varit ute hos kund, eventuellt vara som varit på reparation, osv) inte var problemet. Du kanske inte läste ordentligt?

Skrivet av WaR:

Har du någon information om vilka butiker, produkter och fel det handlar om? Blir väldigt svårt att avgöra annars, och hur ska någon representant kunna kommantera om de inte vet att det handlar om deras butik?! Ska de gissa och anta att det är deras butiker du syftar på sätter i system att utnyttja kunder och säljer felande produkter, för att försvara sig mot något de inte ens har en aning om vad det handlar om?

Jag valde att utelämna namn för att undvika allmän pajkastning och tjafs om vilken butik som är "bäst". Om det är viktigt kan jag dock säga att butikerna ifråga är Komplett och Webhallen.

Jag vet dock inte vad du menar skall avgöras? Butikerna ifrågasatte inte på något sätt att varorna var defekta och gav mig pengarna tillbaka utan att tveka när felen påtalades, så det känns inte som något som behöver avgöras.

Vad jag fiskade efter var hur de egentligen hanterar sina "demo"-varor. Känslan jag fått är att de inte gör någon som helst kontroll och istället låter den nya köparen upptäcka om den vara som någon annan tidigare returnerat alls fungerar.

Skrivet av WaR:

Ja, det är nog mycket billigare att utgå från att det fungerar om inget tyder på motsatsen, precis som med helt nya produkter. Antalet returer är nog lågt nog för att det ska vara värt att sälja "demo-ex" ändå och de flesta kunder blir nog nöjda om de vet vad de köper och att risken är större för att behövera returnera vid eventuella fel. Man får vad man betalar för liksom

Ja, kunderna borde bli nöjda om det inte är trasiga varor de skickar ut, det hade jag blivit åtminstone.
Om det är en vara som varit ute hos kund skulle jag dock förvänta mig att de gör någon form av kontroll innan de säljer varan igen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Köpte ett ljudkort för nått år sedan som var listad som demo produkt, kartongen var ordentligt sliten, men allt innehåll var snyggt och allt var med och ljudkortet funkade perfekt ända tills jag sålde det. Så att demovaror skulle vara för att företagen är slöa och inte orkar testa dom tror jag inte riktig på.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Så att demovaror skulle vara för att företagen är slöa och inte orkar testa dom tror jag inte riktig på.

Nej, demovaror är ju ett sätt för dem att sälja grejer som de inte kan sälja som nya rakt av.
Själva frågan är ju om de alls bryr sig om att kolla att dessa varor fungerar eller om det lämnas som en övning för den nya köparen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har också råkat ut för att demovaror varit defekta, men då de bytits ut mot en ny vara båda gångerna så kan man ju inte direkt klaga. Detta är tyvärr något man får leva med om man köper varor som är märkta "demo" eller liknande. Man betalar mindre och kan både ha tur eller otur.
Ett företag som får in en vara i retur har inte alltid tid att gå igenom varan hundra utan ibland kan det säljas en och annan vara som en kund förstört och inte säger nåt om när den returnerar, det kan även saknas något som kunden slarvat bort eller som försvunnit i hanteringen av returen/reklamationen/demon. Det har hänt på mitt jobb ett par gånger. Så länge företaget sköter det snyggt och byter ut varan eller betalar tillbaka pengarna så har man ingen anledning att klaga.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag trodde precis det du säger, vilket även var vad jag skrev. Jag skrev desutom uttryckligen att benämningen "demo" och vad det innebär (bruten förpackning, produkt som varit ute hos kund, eventuellt vara som varit på reparation, osv) inte var problemet. Du kanske inte läste ordentligt?

Du skrev "Att butikerna gillar att kalla det för "demo" är ju lite förskönande av verkligheten men det är inte där problemet ligger; "alla" vet att det är varor som varit uppackade, kanske ute hos kund och kommit tillbaka av en eller annan anledning, kanske t.o.m. är en vara som varit tillbaka hos tillverkaren och blivit fixad, vem vet.". Att kalla det "förskönande av verkligheten" kan väl bara bero på att man inte läst ordentligt om vad det är man köper? Eller är det själva ordet du stör dig på?

Citat:

Jag valde att utelämna namn för att undvika allmän pajkastning och tjafs om vilken butik som är "bäst". Om det är viktigt kan jag dock säga att butikerna ifråga är Komplett och Webhallen.

Jag vet dock inte vad du menar skall avgöras? Butikerna ifrågasatte inte på något sätt att varorna var defekta och gav mig pengarna tillbaka utan att tveka när felen påtalades, så det känns inte som något som behöver avgöras.

Vad jag fiskade efter var hur de egentligen hanterar sina "demo"-varor. Känslan jag fått är att de inte gör någon som helst kontroll och istället låter den nya köparen upptäcka om den vara som någon annan tidigare returnerat alls fungerar.

Ja, kunderna borde bli nöjda om det inte är trasiga varor de skickar ut, det hade jag blivit åtminstone.
Om det är en vara som varit ute hos kund skulle jag dock förvänta mig att de gör någon form av kontroll innan de säljer varan igen.

Okej, men det hade ju varit av värde att få veta vad det handlade om mer exakt så att man kan avgöra hur ingående det hade behövts testas för att upptäcka felen, det är ju vad det hela hänger på. Definitionen av "uppenbara defekter" är en bedömningsfråga liksom.

Men i allmänhet tror jag att det varierar grovt från produkt till produkt vilket ofta prisreduceringen också gör, och att kontroll av produkterna är ganska ovanligt då det hade ätit upp en stor del av det man sparar in. Alltså "jobbar du åt butiken", men inte gratis utan just för prisreduceringen du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Du skrev "Att butikerna gillar att kalla det för "demo" är ju lite förskönande av verkligheten men det är inte där problemet ligger; "alla" vet att det är varor som varit uppackade, kanske ute hos kund och kommit tillbaka av en eller annan anledning, kanske t.o.m. är en vara som varit tillbaka hos tillverkaren och blivit fixad, vem vet.". Att kalla det "förskönande av verkligheten" kan väl bara bero på att man inte läst ordentligt om vad det är man köper? Eller är det själva ordet du stör dig på?

Nu förstår jag inte hur du resonerar. Jag skriver ju i samma mening vad det faktiskt är som de kallar för demo (och den beskrivningen tycker jag matchar vad du säger rätt bra), hur kan du då dra slutsatsen att jag inte vet vad det är?
Nej, det är just att jag vet vad det är de kallar för "demo" som gör att jag kallar ordvalet för "förskönande av verkligheten". Som sagt är det dock inte viktigt för den egentliga frågeställningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Demo för mig är när en produkt har varit utställd/inkopplad, typ en tv i en affär, så människor kan kolla å testa hur tv:n funkar osv,som sedan kan säljs billigare. Kan osså förekomma vissa skönhets fel som tex små repor eller något annat.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av evil penguin:

Jag valde att utelämna namn för att undvika allmän pajkastning och tjafs om vilken butik som är "bäst". Om det är viktigt kan jag dock säga att butikerna ifråga är Komplett och Webhallen.

Jag kan såklart inte svara för komplett men jag vet att det kan vara lite luddigt vad som menas med "DEMO" hos oss.
Oftast rör det sig om varor som varit på display i butiken eller som folk returnerat då de utnyttjat sin ångerrätt.
I regel är det en hög nivå på dessa produkter och vi försöker sätta priset i paritet till varans tillstånd.
(Däremot händer det ju ibland att en demovara blir liggande på lager ett tag och "originalvaran" går ner så pas mycket i pris att demopriset inte längre är skäligt men sådant justerar vi på löpande band och så fort någon intressent hör av sig.)

Vi håller på att arbeta på ett bättre sätt att klassificera demo-varor så att det tydligare framfår vad som gör att varan är nedsatt. Att individuellt per produkt beskriva exakt varför den säljs ut billigt går däremot inte med de volymer vi hanterar.

Vi vet också att många hänger upp sig på ordet "demo", vi kanske är lite branschskadade då detta relativt universellt i branschen används som ett uttryck för en vara som inte är i originalskick, oavsett varför den inte är i originalskick.
Men som sagt, vi har fått en del klagomål på ordvalet och har därför tänkt om och ska i samband med vårt nya klassificeringssystem ändra namn från demo också.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Ganska vanligt att en del "köper" en dator för t.ex ett LAN och sen lämnar tillbaka allt efteråt med stöd av distans- och hemförsäljningslagen.
Samma sak med dom som letar bra exemplar att överklocka.
Eller skärmar med varierande kvalitet.
Så jag skulle aldrig handla en demo produkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Jag kan såklart inte svara för komplett men jag vet att det kan vara lite luddigt vad som menas med "DEMO" hos oss.
Oftast rör det sig om varor som varit på display i butiken eller som folk returnerat då de utnyttjat sin ångerrätt.
I regel är det en hög nivå på dessa produkter och vi försöker sätta priset i paritet till varans tillstånd.
(Däremot händer det ju ibland att en demovara blir liggande på lager ett tag och "originalvaran" går ner så pas mycket i pris att demopriset inte längre är skäligt men sådant justerar vi på löpande band och så fort någon intressent hör av sig.)

Vi håller på att arbeta på ett bättre sätt att klassificera demo-varor så att det tydligare framfår vad som gör att varan är nedsatt. Att individuellt per produkt beskriva exakt varför den säljs ut billigt går däremot inte med de volymer vi hanterar.

Vi vet också att många hänger upp sig på ordet "demo", vi kanske är lite branschskadade då detta relativt universellt i branschen används som ett uttryck för en vara som inte är i originalskick, oavsett varför den inte är i originalskick.
Men som sagt, vi har fått en del klagomål på ordvalet och har därför tänkt om och ska i samband med vårt nya klassificeringssystem ändra namn från demo också.

Tack för svar angående ordvalet "demo"! Är dock fortfarande intresserad vad gäller om det görs någon koll av varor som returnerats av kund eller om de rakt av säljs som "demo"?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Webhallen

Det beror på vad det är för produkt och varför den ska bli demo. Kommer produkten inte från någon form av internt bruk och det finns det rimliga skäl att tro att produkten är trasig på något sätt så testas den.
(Mao många varor hamnar i elskroten)

Skrivet av evil penguin:

Tack för svar angående ordvalet "demo"! Är dock fortfarande intresserad vad gäller om det görs någon koll av varor som returnerats av kund eller om de rakt av säljs som "demo"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch