"gyroscopic gravity modification"

Permalänk
Medlem

"gyroscopic gravity modification"

Jag såg den här videon på Reddit för någon vecka sedan och har inte kunnat sluta tänka på den:

http://watch?v=MHlAJ7vySC8

Fysiker, hur går detta till? Är det fejk?
Spontant ser det här ju helt otroligt ut. Om man verkligen kan upphäva gravitationen på detta sätt, borde man inte kunna använda detta på något vettigt sätt då?

Edit: Det jag egentligen vill veta är om den totala vikten faktiskt minskas. Om han hade stått på en våg under hela experimentet, hade den då totala vikten minskat?

Permalänk
Entusiast

Jodå det där verkar som om det borde fungera. Du har en väldig massa rörelsemängdsmoment eftersom du har en sådan fruktansvärd fart och massa. Det är ju liknande det klassiska experimenten man brukar göra med ett litet cykelhjul i skolan. Man håller axeln med båda händerna och låter någon snurra igång hjulet. Försöker man sedan vrida det i sidled så känner man att det är väldigt trögt. Om man sätter sig på en skrivbordsstol med hjulet och lutar det så kan man få skrivbordsstolen att snurra.

Lagen om röreläsemängdens bevarande går ju att härleda direkt från Newtons lagar så det är inget magiskt om man börjar räkna lite på det.

Här står lite mer om ämnet: http://www.fysik.org/website/snacks/showSnack.asp?id=37

Googla lite på rörelsemängd och gyro så hittar du massa häftiga saker.

Edit: Stavning

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Man använder det redan "på något vettigt sätt" i exempelvis gyroskop och gyrostabilisatorer eller spinn-stabilisering. Men man kan naturligtvis inte upphäva gravitationen med det, det är att dra för stora växlar på fenomenet. Om man inte vet riktigt hur något fungerar är det alltid klokt att försöka reducera det till någon form av energiproblem. Vad är problemet med att motverka gravitation? Flygplan, hissar, kranar, etc klarar ju av det, så vad krävs? Energi. Det krävs också energi för att varva upp svänghjulet. Gissningsvis skulle den energi som gått åt att varva upp hjulet kunna lyfta samma hjul mycket högre om man använde energin direkt till det.

Nu kräver förstås inte ett "idealt svänghjul" någon energi när det väl är uppvarvat, varvid diskussionen blir mer komplicerad. Varför kan man inte varva upp svänghjul för att sedan bara behöva lite energi för att vidhålla varvtalet plus lite energi för att flytta apparaten i x, y eller z-led? Tja, precis som Zotamendu påtalar handlar det fortfarande om att bevara rörelsemängd, och det kommer visa sig att om apparaten förvisso går lättare att flytta i en riktning, så kommer den tvärt om vara mycket, mycket svårare att flytta i en annan.

Hur man än vänder och vrider ur det så kan man inte fuska med energiresonemang. Om det behövs E energi för att flytta massa m upp till höjd h (E=mgh), så behövs den energin oavsett vilken metod, enkelt eller komplicerad, uppenbar eller kontraintiutiv, vi använder. Något som ett barn kan förstå som att dra i ett snöre eller något så komplicerat som magnetlevitation eller en gyrostabiliserad raket spelar ingen roll. Alla sätt kräver exakt m*g*h i energi (förutom förluster. Verkningsgrad under 1 kommer göra att systemet som sådant kommer göra av med minst m*g*h energi).

Rotation är klurigt som sjutton. Rotation och magnetism råkar höra till två fenomen som vi alla har vardagserfarenhet av, men som är utomordentligt svåra att bita i. Att begripa elektricitet är faktiskt mycket enklare än magnetism, trots att vi alla lekt med magneter. Jag ser en parallell mellan magnetism och rotation här: magnetfält är energilösa, ändå kan saker fås att sväva. Varför kan vi inte utnyttja detta till att flytta farkoster energilöst? Nyckeln är (i fallet magnetism) att magnetfält bara är energilösa om de inte ändras, modifieras eller förflyttas. Något liknande kan man säga om rotation.

Hur fenomenet i videon exakt fungera kan jag faktiskt inte förklara. Rotation av detta slag är för svårt för mig åratal efter att ha läst om det. Jag kan bara säga att även om det inte är fejk (jag tror inte att det är fejk, men det skulle kunna vara), finns det ingen "dold och okänd" kunskap där för att driva fram farkoster. I princip kan man använda detta i stor skala för att hålla stabiliteten hos flygplan, fartyg eller tåg, men i praktiken är det väldigt opraktiskt. Men försök har gjorts. Detta är ett av de märkligaste: https://en.wikipedia.org/wiki/Gyro_monorail
Detta är nästan lika märkligt: https://en.wikipedia.org/wiki/Gyrocar (vid första anblick kan man tro att detta blott är en motorcykel, men balansen på en motorcykel eller cykel beror i mindre utsträckning på detta fenomen)
Se även: https://www.youtube.com/watch?v=cRJv6z_bxQg och https://en.wikipedia.org/wiki/P._T._Selbit

Det finns också gamla försök med gyrofartyg, där ett stort svänghjul hindrar fartyget från att rulla i sjön. Well, problemet är att väl när en slagsida inträffar så finns ingen naturlig tendens att fartyget rätar sig självt.

Det vanligaste användningsområdet är dock i tröghetsnavigering och i den artificiella horisonten i flygplan: https://en.wikipedia.org/wiki/Attitude_Director_Indicator

Se även en relaterad felmod hos dylika system: https://en.wikipedia.org/wiki/Gimbal_lock (det drabbade bland annat Apollo 11)

Det jag försöker säga är att gyron av diverse slag är i allmänt bruk och har så varit i minst 100 år. Troligtvis ännu längre i form av experiment, leksak eller vetenskapligt "novelty item" (hur man nu översätter det).

Edit: Saxat från Zotamedus länk:

Citat:

Tråkigt nog är den s.k. precessionen av hjulet som hänger i repet inte alls lätt att förklara. Fast det är väl värt att göra experimentet ändå! Ett häpnadsväckande experiment kan man visst göra utan att det måste förklaras. (För den som själv vill ha en förklaring rekommenderas att slå på begreppet "precession" i en grundbok i fysik på universitetsnivå.)

Jag är benägen att tro att det vi ser i videon är helt enkelt att personen löper med, hjälper till, eller styr, själva precessionen. Det i sig kräver nödvändigtvis inte alls lika mycket energi som att lyfta hjulet. Men jag kan inte förklara varför: https://sv.wikipedia.org/wiki/Precession (det finns flera typer av precession inom fysik, men detta handlar om "normal" gyroeffekt)
Som sagt, det enda jag är säker på är att det inte är något mystiskt som fysiker har förbisett för att driva fram farkoster.

Edit: Jag glömde "termen" i videon! "Gyroscopic gravity modification"? Rent nys, det här handlar inte om att "modifiera" gravitation, lika lite som magneter eller saker upphängda i snören modifierar gravitationen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hapone:

Edit: Det jag egentligen vill veta är om den totala vikten faktiskt minskas. Om han hade stått på en våg under hela experimentet, hade den då totala vikten minskat?

Det här är en väldigt klurig fråga. Kort sagt, ja, nog kan det tänkas att en våg hade visat mindre vikt. Men det du ska fråga dig är om systemet har mindre massa och tröghet. Det har det däremot inte. Det kan förklaras hur komplicerat som helst är jag säker på, men tänk dig i stället att personen hänger i en sele kopplat till en fjäder. Han använder lite energi åt att spänna fjädern lite och sedan ingen mer energi. Visar vågen mindre vikt? Ja. Kan man utnyttja fjädrar för att upphäva gravitation? Nej, men man kan motverka den, precis som gyrot gör. Det är egentligen inte konstigare än så. Att fjädern spänns är egentligen ekvivalent med att lyfta en smula och därmed öka lägesenergin. Men massan och trögheten är oförändrad och ytterligare förflyttning kommer kräva energi, precis som vanligt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Testpilot

Här är ett annat experiment som visar fenomenet rätt bra: http://www.youtube.com/watch?v=eTjGTxSevHE
0:58 för frågan om hur rotorn applicerar lyftkraften
3:36 för experimentet

Hade själv ingen aning om att en helikopter flyger framåt genom att öka lyftkraften 90 grader innan rotorbladen är längst bak, trodde helt klart att rotorbladen hade högst lyftkraft längst bak när man flyger framåt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det här är en väldigt klurig fråga. Kort sagt, ja, nog kan det tänkas att en våg hade visat mindre vikt. Men det du ska fråga dig är om systemet har mindre massa och tröghet. Det har det däremot inte. Det kan förklaras hur komplicerat som helst är jag säker på, men tänk dig i stället att personen hänger i en sele kopplat till en fjäder. Han använder lite energi åt att spänna fjädern lite och sedan ingen mer energi. Visar vågen mindre vikt? Ja. Kan man utnyttja fjädrar för att upphäva gravitation? Nej, men man kan motverka den, precis som gyrot gör. Det är egentligen inte konstigare än så. Att fjädern spänns är egentligen ekvivalent med att lyfta en smula och därmed öka lägesenergin. Men massan och trögheten är oförändrad och ytterligare förflyttning kommer kräva energi, precis som vanligt.

Gyroskop som sådana är inget nytt för mig, jag känner till de användingsområden du nämnde i det tidigare inlägget.

Självklart krävs det energi som för allt annat, något annat inbillar jag mig inte. Men det jag finner intressant här är att detta, till skillnad från andra sätt att "manipulera" gravitation (då menar jag alltså, som du nämnde, exempelvis flygplan) inte fungerar genom att flytta luft eller skapa undertryck på något sätt. Det handlar inte heller om magnetism eller liknande.
Det intressanta är alltså att detta, om det nu är så att vikten på vågen minskas, fungerar på ett helt annat sätt än alla andra åtminstone jag känner till.

Om vi för tillfället struntar i vilken mängd energi som krävs och bara fokuserar på fenomenet; vad skulle hända om vi ersatte mannen med en mekanisk arm och fäster denna i en platta, skulle vi då under några som helst förhållanden kunna få hela plattan att minska så pass mycket i vikt att den lyfte från marken?
Den naturliga rörelsen som gyron tycks vilja ta är ju enligt videon en korkskruvsrörelse uppåt. Om vi då fixerar den i höjdled och bara låter den rotera runt armen (alltså den mekaniska arm vi ersatt mannen med), skulle den då vilja tvinga allt uppåt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hapone:

Gyroskop som sådana är inget nytt för mig, jag känner till de användingsområden du nämnde i det tidigare inlägget.

Självklart krävs det energi som för allt annat, något annat inbillar jag mig inte. Men det jag finner intressant här är att detta, till skillnad från andra sätt att "manipulera" gravitation (då menar jag alltså, som du nämnde, exempelvis flygplan) inte fungerar genom att flytta luft eller skapa undertryck på något sätt. Det handlar inte heller om magnetism eller liknande.
Det intressanta är alltså att detta, om det nu är så att vikten på vågen minskas, fungerar på ett helt annat sätt än alla andra åtminstone jag känner till.

Om vi för tillfället struntar i vilken mängd energi som krävs och bara fokuserar på fenomenet; vad skulle hända om vi ersatte mannen med en mekanisk arm och fäster denna i en platta, skulle vi då under några som helst förhållanden kunna få hela plattan att minska så pass mycket i vikt att den lyfte från marken?
Den naturliga rörelsen som gyron tycks vilja ta är ju enligt videon en korkskruvsrörelse uppåt. Om vi då fixerar den i höjdled och bara låter den rotera runt armen (alltså den mekaniska arm vi ersatt mannen med), skulle den då vilja tvinga allt uppåt?

Det är inte en lyftkraft egentligen utan tröghet. Rotationen får hjluet att bli trögt att vrida ur sin rotationsaxel. Det finns ju inget som magiskt lyfter det så släpper du det så kommer allt rasa ner i marken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24