Billig platta för surf och film - Eken A90?

Permalänk
Avstängd

Billig platta för surf och film - Eken A90?

Tja!

Är på jakt efter en hyffsat billig platta som jag kan ja när jag ligger i hängmattan. Det jag ska göra är att surfa, kolla youtube och filmer (VLC) samt lyssna på spotify. Jag har kollat in "Eken A90" för 1599:- som verkade vara en helt okej pryl. Någon som har klämt på den?

Jag läste den CPU/GPU combon var ganska bra. Allwinner A10 och Mali 400.
http://www.tabletkungen.se/android-tablet-10-tum/173-eken-a90...

Det jag vill har är:
8-10" skärm
Tillräcklig prestanda.
Bra batteritid.
ICS 4.0
Stöd för de vanliga videoformaten. Eller räcker det med att man har VLC-appen så löser det sig?
Mjukvarusupport från tillverkaren

Saker som vore bra men inte är nåt måste.
Inbyggd 3g så kan man ha med den på semestern. Har inte hittat nån platta i min prisklass som har detta utan man verkar då använda sig av en dongel. http://www.tabletkungen.se/tablet-ovrigt/97-huawei-e1750-3g-s... FUnkar den med minisimkort? Sånt som sitter iPhone 4/S

Tack på förhand, Jonathan

Edit: Skulle det funka att använda mobilen som surfpunkt och köra internetdelning?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Skulle vänta på googles platta som ska kosta runt 200$

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Nvidia håller ju på med en platta som skulle kosta 249$ (på cebit eller CES, kommer inte ihåg vilken)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
99:e percentilen

Tyckte väl att det verkade lite väl billigt med 1600 spänn för en platta med QFHD-skärm, och mycket riktigt: Scrollar man ner möts man av specifikationerna, och där anges "Skärmupplösning: 1024x768". Och dessutom "Synvinkel: 180 grader". Vadå, böjs ljuset så att det åker rakt ut åt sidorna eller vad? Och ... "Synvinkel". För det heter det ju.

Nej, tramssida.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Tja!

Är på jakt efter en hyffsat billig platta som jag kan ja när jag ligger i hängmattan. Det jag ska göra är att surfa, kolla youtube och filmer (VLC) samt lyssna på spotify. Jag har kollat in "Eken A90" för 1599:- som verkade vara en helt okej pryl. Någon som har klämt på den?

Jag läste den CPU/GPU combon var ganska bra. Allwinner A10 och Mali 400.
http://www.tabletkungen.se/android-tablet-10-tum/173-eken-a90...

Det jag vill har är:
8-10" skärm
Tillräcklig prestanda.
Bra batteritid.
ICS 4.0
Stöd för de vanliga videoformaten. Eller räcker det med att man har VLC-appen så löser det sig?
Mjukvarusupport från tillverkaren

Saker som vore bra men inte är nåt måste.
Inbyggd 3g så kan man ha med den på semestern. Har inte hittat nån platta i min prisklass som har detta utan man verkar då använda sig av en dongel. http://www.tabletkungen.se/tablet-ovrigt/97-huawei-e1750-3g-s... FUnkar den med minisimkort? Sånt som sitter iPhone 4/S

Tack på förhand, Jonathan

Edit: Skulle det funka att använda mobilen som surfpunkt och köra internetdelning?

Stöd för videoformat har varit ett problem med android. Vet inte om mali-kretsen klarar .mkv t ex, många plattor har problem med hd-format.
Mjukvarusupport från tillverkaren ska du inte räkna med på en billig platta, det är knappt att de dyrare har det.

Sålänge plattan har wifi kan du dela från telefonen ja.

Jag tyckte VLC-appen var strulig. Plex är bättre, förutsatt att de löser sina problem med ICS.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Stöd för videoformat har varit ett problem med android. Vet inte om mali-kretsen klarar .mkv t ex, många plattor har problem med hd-format.
Mjukvarusupport från tillverkaren ska du inte räkna med på en billig platta, det är knappt att de dyrare har det.

Sålänge plattan har wifi kan du dela från telefonen ja.

Jag tyckte VLC-appen var strulig. Plex är bättre, förutsatt att de löser sina problem med ICS.

Okej, jaja den har ju ICS iaf. Det får man vara nöjd med.

Det står så här: "Videoformat: 2160P(3840×2160 px), AVI/MOV/MP4/RMVB/FLV/MKV" så den verkar klara det mesta...

Okej, då är det Plex man ska ha alltså, det var bara att jag kör VLC på datorn så utgick från att den var bra i mobilversionen oxå

Kan jag få bättre prestanda med någon annan platta för 1500:-?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Okej, jaja den har ju ICS iaf. Det får man vara nöjd med.

Det står så här: "Videoformat: 2160P(3840×2160 px), AVI/MOV/MP4/RMVB/FLV/MKV" så den verkar klara det mesta...

Okej, då är det Plex man ska ha alltså, det var bara att jag kör VLC på datorn så utgick från att den var bra i mobilversionen oxå

Kan jag få bättre prestanda med någon annan platta för 1500:-?

Har ingen större koll på budgetplattor, 1500 låter ju som ett bra pris.

Ah, jag tror att vi har ett missförstånd angående VLC.
VLC har såvitt jag vet ingen spelare för filer på plattan, utan bara för att streama dem från en dator.
Samma med plex (men enklare att sätta upp och mycket snyggare interface).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcorc:

Skulle vänta på googles platta som ska kosta runt 200$

Hmm konstigt, hade missat era svar. :S Har du någon mer info om den? Får söka lite

Skrivet av LTsm:

Nvidia håller ju på med en platta som skulle kosta 249$ (på cebit eller CES, kommer inte ihåg vilken)

Just det, var det den som heter typ Nvidia Kai eller nåt sånt? Såg nå artikel om det men jag hittade inte när den skulle släppas. Vill ha den nu till sommaren iaf.

Skrivet av Zuggmate:

Tyckte väl att det verkade lite väl billigt med 1600 spänn för en platta med QFHD-skärm, och mycket riktigt: Scrollar man ner möts man av specifikationerna, och där anges "Skärmupplösning: 1024x768". Och dessutom "Synvinkel: 180 grader". Vadå, böjs ljuset så att det åker rakt ut åt sidorna eller vad? Och ... "Synvinkel". För det heter det ju.

Nej, tramssida.

Förstår inte riktigt vad du menar. :/

Har börjat kolla på denna http://www.tabletkungen.se/162-onda-vi30-deluxe.html då den verkar ha avsevärt bättre stöd för olika videoformat. Det är just XviD/DivX som jag är ute efter då många av mina filmer är det formatet. Får helt enkelt ta och maila dem. :)¨

Onda Vi30: H.264, VC- 1, MPEG-2, MPEG4, XviD / DivX, Real 8 9 10, AVI, RM, RMVB, PMP, FLV, MP4, M4V, VOB, WMV, 3GP, MKV
Eken A90: AVI/MOV/MP4/RMVB/FLV/MKV

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Keeper of Traditions

Googles platta verkar kunna bli bra. Kommer inte konkurrera med Ipad, snarare med Kindle fire, så priset lär bli därefter också.
Hoppas den kommer snart, bara.

http://www.techradar.com/news/mobile-computing/tablets/google...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Googles platta verkar kunna bli bra. Kommer inte konkurrera med Ipad, snarare med Kindle fire, så priset lär bli därefter också.
Hoppas den kommer snart, bara.

http://www.techradar.com/news/mobile-computing/tablets/google...

Hmm verkar lockande men fråga är om 7" är för litet eller inte...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

Asus visade en platta vid namn Memo 370T som ryktas bli Google Nexus surfplattan. Finns en video här:

Nu kan en del saker ha ändrats men såhär såg den ut när Asus visade den.

Enligt de senaste rapporterna har denna surfplattan blivit försenad till Juli månad.

http://www.nordichardware.se/nyheter/476-tablets/45938-google...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mr_svahn:

Hmm verkar lockande men fråga är om 7" är för litet eller inte...

Jo, så känner jag också... 10" är nästan minimum. Blir det mindre än så, så är man ju nästan nere i mobilens storlek och då försvinner ju meningen med en surfplatta helt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Har börjat kolla på denna http://www.tabletkungen.se/162-onda-vi30-deluxe.html då den verkar ha avsevärt bättre stöd för olika videoformat. Det är just XviD/DivX som jag är ute efter då många av mina filmer är det formatet. Får helt enkelt ta och maila dem. :)¨

Onda Vi30: H.264, VC- 1, MPEG-2, MPEG4, XviD / DivX, Real 8 9 10, AVI, RM, RMVB, PMP, FLV, MP4, M4V, VOB, WMV, 3GP, MKV
Eken A90: AVI/MOV/MP4/RMVB/FLV/MKV

Xvid/DivX som inte är HD bör alla plattor kunna spela upp.
Skulle tro att det är bara mer som är listat för den där andra plattan du listar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mr_svahn:

Har börjat kolla på denna http://www.tabletkungen.se/162-onda-vi30-deluxe.html då den verkar ha avsevärt bättre stöd för olika videoformat. Det är just XviD/DivX som jag är ute efter då många av mina filmer är det formatet. Får helt enkelt ta och maila dem. :)¨

Onda Vi30: H.264, VC- 1, MPEG-2, MPEG4, XviD / DivX, Real 8 9 10, AVI, RM, RMVB, PMP, FLV, MP4, M4V, VOB, WMV, 3GP, MKV

Det var ju ett grymt bra pris på den i alla fall, 1200kr.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Det var ju ett grymt bra pris på den i alla fall, 1200kr.

Märkte just att Tabletkungen visar priser utan moms...

Kör nog på en http://www.tradera.com/ny-10-2-tum-surfplatta-android-4-0-kap... istället Finns en 17 sidors tråd om den på Swedroid, många verkar nöjda men har problem med att SVTPlay appen inte laggar. Det verkar dock gälla alla tablets?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mr_svahn:

Märkte just att Tabletkungen visar priser utan moms...

Kör nog på en http://www.tradera.com/ny-10-2-tum-surfplatta-android-4-0-kap... istället Finns en 17 sidors tråd om den på Swedroid, många verkar nöjda men har problem med att SVTPlay appen inte laggar. Det verkar dock gälla alla tablets?

Satt precis och läste om den plattan

10" känns lite bättre, sen är nog processorn i denna lite starkare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Satt precis och läste om den plattan

10" känns lite bättre, sen är nog processorn i denna lite starkare.

Hmm får se hur det blir, farsan verkade nappa på iden om att skaffa en platta men han vill ha 4:3 format vilket gör att det blir lite dyrare.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mr_svahn:

Hmm får se hur det blir, farsan verkade nappa på iden om att skaffa en platta men han vill ha 4:3 format vilket gör att det blir lite dyrare.

Aj då, det var ju "synd". Varför måste han ha just 4:3?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Aj då, det var ju "synd". Varför måste han ha just 4:3?

Dude, jag har ingen aning. Han sa nåt om att det är mer likt en tidning? Han vill hellre ha en som är om en iPad :S Men om han inte hade tänkt vara med och pröjsa så köper jag en Zenithink ZT-280 C91 själv istället då 4:3 plattorna är dyrare.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mr_svahn:

Dude, jag har ingen aning. Han sa nåt om att det är mer likt en tidning? Han vill hellre ha en som är om en iPad :S Men om han inte hade tänkt vara med och pröjsa så köper jag en Zenithink ZT-280 C91 själv istället då 4:3 plattorna är dyrare.

Be honom köpa en tidning till sig, och en surfplatta till dig då, så blir alla nöjda

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.