Permalänk

Tips på kabelfästning?

Hej,
sitter här i min nya lägenhet och funderar på hur jag lättast och smartast kan dra kablar (nätverk, hdmi, etc) ovanför listerna? Vill helst slippa att borra/spika. Finns det nåt dubbelhäftande eller liknande som fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns ju dubbelhäftande kabelkanaler, inte så dyrt och rätt smidigt.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Tyvärr brukar det vara rätt dålig klister på de dubbelhäftande, så köp med dig en rulle dubbelhäftande tejp.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Letti / TKK klammer är helt klart att föredra vid enstaka kablar, men skall man dra mycket så är fastskruvade kabelkanaler det absolut bästa.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Tack för svaren. Skruvar helst inte då det är betong, som jag dessutom måste återställa efter flytt. Och har inga verktyg för betong. Det är egentligen bara 2 kablar.

Permalänk
Medlem

Själv valde jag bort just att tejpa upp kabelkanalerna. Man vet liksom inte riktigt vad som följer med av vägg-ytskiktet när det är dags att montera ner dem. Eller hur mycket som fastnar på väggen för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Tack för svaren. Skruvar helst inte då det är betong, som jag dessutom måste återställa efter flytt. Och har inga verktyg för betong. Det är egentligen bara 2 kablar.

lättare att återställa ett par plugghål ovanför en golvlist än vad det är att återställa bortdragen tapet som man limmat på, eller om du nu väljer att limma på golvlisten.

Permalänk
Testpilot

Bra tråd, funderade på att skapa en egen för mitt kabelproblem som jag inte tagit mig tid att lösa på över ett år. Har tre kablar varav två är riktigt tjocka som behöver gå förbi en dörr:

Kan man lösa det på något snyggt sätt? vill inte spika fast dem i parketten då det är en hyreslägenhet och det känns inte som en bra lösning heller. Kablarna har ingen extra längd som räcker för att dra dem runt dörren så den lösningen funkar inte heller.

Edit: bilden blev visst lite liten men jag tror det framgår vad det är jag är ute efter. De två grövsta kablarna är 9mm tjocka och den tredje är 7mm så det är rätt mycket att gömma undan.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Bra tråd, funderade på att skapa en egen för mitt kabelproblem som jag inte tagit mig tid att lösa på över ett år. Har tre kablar varav två är riktigt tjocka som behöver gå förbi en dörr:
http://forumbilder.se/thumbs/fd0201293608Pf592.jpg

Kan man lösa det på något snyggt sätt? vill inte spika fast dem i parketten då det är en hyreslägenhet och det känns inte som en bra lösning heller. Kablarna har ingen extra längd som räcker för att dra dem runt dörren så den lösningen funkar inte heller.

Edit: bilden blev visst lite liten men jag tror det framgår vad det är jag är ute efter. De två grövsta kablarna är 9mm tjocka och den tredje är 7mm så det är rätt mycket att gömma undan.

Är alltid svårt att få till det snyggt om man ej vill/kan göra en fast installation. Däremot så kanske man skulle kunna lägga ett löst kabelskydd framför tröskeln vid dörren. Både som ett skydd och för syns skull.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-131-06&t... (Kabelskyddet finns i flera storlekar)

Permalänk
Testpilot

Precis, hade jag köpt lägenheten och tänkt att bo här länge kunde man ju fundera på att bryta upp tröskel och allt möjligt men som det är nu känns det svårt att få det bra. Man kanske kan köpa en sån där och skära bort ena triangel-delen så den ligger snyggare mot tröskeln, det bästa vore nog om man kunde hitta en som redan är en färdig triangel-kanal men jag tror inte jag sett någon sådan.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Bra tråd, funderade på att skapa en egen för mitt kabelproblem som jag inte tagit mig tid att lösa på över ett år. Har tre kablar varav två är riktigt tjocka som behöver gå förbi en dörr:
http://forumbilder.se/thumbs/fd0201293608Pf592.jpg

Kan man lösa det på något snyggt sätt? vill inte spika fast dem i parketten då det är en hyreslägenhet och det känns inte som en bra lösning heller. Kablarna har ingen extra längd som räcker för att dra dem runt dörren så den lösningen funkar inte heller.

Edit: bilden blev visst lite liten men jag tror det framgår vad det är jag är ute efter. De två grövsta kablarna är 9mm tjocka och den tredje är 7mm så det är rätt mycket att gömma undan.

Det kanske skulle fungera med att fräsa en kanal i dörrfodret?

Edit: Såg nu att jag inte var först med förslaget, och definitivt flera dagar efter...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Testpilot

Eftersom det är en hyreslägenhet vill jag inte göra några stora modifieringar av lister eller foder. En av kablarna är en HDMI-kabel som är 10m lång redan så det blir lite svårt att skarva den, jag haft problem tidigare med skarvade HDMI-kablar. Köpa en ny HDMI-kabel är man inte så sugen på heller då de ju är rätt dyra.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att köpa en sk. "Nivålist". Finns hos närmaste bygg/järnhandel.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ska du köpa list med dubbelhäftande så försök få tag i en bra variant. Den vi köper från t ex Ahlsell sitter som berget, tapeten/färgen släpper när man försöker pilla bort den.. Ett tysktmärke som jag inte kommer på för tillfället, dom är snygga men locket är inge kul och jobba med då det är rundat och sluter runt hela listen..