Är mitt namn konstigt?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Är mitt namn konstigt?

Mina kompisar häcklar mig för mitt online-namn, Zuggmate. (Det uttalas ['sʌɡmeɪt].) Är det verkligen så fult? Vilka misstolkningar gör ni när ni hör/ser det?

Den här tråden är inte bara om mitt namn, utan vem som helst får gärna posta sitt/sina namn för att få feedback och åsikter. (Skriv namnet i inlägget, även om det är samma som ditt SweC-namn, så att det blir lätt att följa tråden.) Om du vill, nämn gärna varför du valde just det namnet.

Meningen är att man ska kunna kommentera helt ärligt vad man tycker, så om du postar ditt namn får du tåla vad folk tycker.

Glöm inte att CITERA det inlägg som innehåller det/de namn du kommenterar!

Jag ville ha ett helt unikt namn, som inte förekom i något annat sammanhang. Jag tog iPad-skalet Zaggmate och bytte ut vokalen. Det blev fult, men det blev iallafall unikt.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osby
Registrerad
Maj 2009

Jag kan inte se nåt fel på det.

Lägg till en omröstning med ditt och deras onlinenick, med lite tur så blir det omvänd ordning sen...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Zuggmate:

Mina kompisar häcklar mig för mitt online-namn, Zuggmate. (Det uttalas ['sʌɡmeɪt].) Är det verkligen så fult? Vilka misstolkningar gör ni när ni hör/ser det?

Den här tråden är inte bara om mitt namn, utan vem som helst får gärna posta sitt/sina namn för att få feedback och åsikter. (Skriv namnet i inlägget, även om det är samma som ditt SweC-namn, så att det blir lätt att följa tråden.) Om du vill, nämn gärna varför du valde just det namnet.

Meningen är att man ska kunna kommentera helt ärligt vad man tycker, så om du postar ditt namn får du tåla vad folk tycker.

Jag ville ha ett helt unikt namn, som inte förekom i något annat sammanhang. Jag tog iPad-skalet Zaggmate och bytte ut vokalen. Det blev fult, men det blev iallafall unikt.

Det lät väl inte särskilt fult. Får inga konstiga associationer eller liknande heller

Själv tog jag "Black Eagle" eftersom min kusin och jag lekte superhjältar när vi var små och jag hade en svart tröja med en örn i silver på, så jag var Svarta Örnen. Översatte till engelska helt enkelt när man var gammal nog att skriva in namn i highscore-listor och annat på nätet och började köra IRC m.m.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Zuggmate:

Gråzugga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av blackeagle:

Det lät väl inte särskilt fult. Får inga konstiga associationer eller liknande heller

Själv tog jag "Black Eagle" eftersom min kusin och jag lekte superhjältar när vi var små och jag hade en svart tröja med en örn i silver på, så jag var Svarta Örnen. Översatte till engelska helt enkelt när man var gammal nog att skriva in namn i highscore-listor och annat på nätet och började köra IRC m.m.

Borde du inte vara "Silver Eagle" då? ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Nikkop:

Borde du inte vara "Silver Eagle" då? ^^

Nä, för svart är coolare

EDIT: och så var det inte en ifylld örn utan bara konturlinje som var silver, glömde skriva det X)

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2007

What he said

Eller bara Sugga.

| CPU: Intel 6700K@4.6GHz | GPU: EVGA GTX 1080 SC | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair LPX 16GB@2133MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Primär SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Sekundär SSD 1: Samsung 850 EVO 500GB | Sekundär SSD 2: Intel 320 120GB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM750x Chassi: Fractal Design R4 | Kringutrustning: Dell U2515H, Dell U2412M, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G900, Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av blackeagle:

Nä, för svart är coolare

EDIT: och så var det inte en ifylld örn utan bara konturlinje som var silver, glömde skriva det X)

Förkortar du ditt namn till "Beagle"?

WS: Intel i7 3770K, Asus P8Z77-V PRO, Gigabyte 290x WF3, 16GB DDR3, Corsair Carbide 500R
WS2: AMD Phenom2 955 BE, Gigabyte GA-MA770T-UD3P, XFX 5850 BE, 4GB DDR3, Antec 300
HTPC/Server: Intel i3 2100, MSI H61MU-E35, 8GB DDR3, Antec Minuet 350

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Inga problem med namnet, låter som ett häftigt tyskt efternamn, med lite engelska i det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Låter inte så dumt tycker jag. Kanske lite kul om man tänker på Orcer i Warcraft som säger Zug zug

Mitt eget nick har jag själv fått en del frågor om, och det har inget med att jag gillar parasiter eller nått sånt.
Är faktiskt baserat på ett gammalt JRPG jag spela för länge sedan som hette Parasite Eve, från Squaresoft.
X'et dök sen upp pga av att det var en jävla massa som också körde med Parasite som nick...

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Zuggmate:

Rent uttalsmässigt låter det ganska likt Zaggmate, och sagg (ev. sagge, zagge, zagg beroende på vem som skriver/säger) har iaf jag hört användas som slang för sperma (manligt könsexkrement). Om man har den associationen i åtanke blir ditt online-namn/nick ungefär "spermakompis" vilket mindre mogna människor skulle kunna finna underhållande.

Det online-namn jag oftast använder är JoeBlack, ibland JoeBlack666 om det redan är taget. Fick det från en hero i den gamla WC3-custombanan Angel Arena, där en av hjältarna hette just Joe Black. Tyckte det lät ballt (var väl 12 år vid tillfället...) kollade runt lite och såg att enligt legenden var det det namnet DÖDEN använde sig av när han nedsteg (eller uppsteg kanske) på jorden. Såklart skittufft att på ett subtilt sätt kalla sig döden när man spelar! (kom ihåg, 12 år...). Sedan har det väl fastnat antar jag. Innan dess hade jag MrHrxx som onlinenamn (Mister Hannes Rydberg (mitt riktiga namn, sno inte min identitet nu!!!!) och sen lite x på slutet, tufft när man var liten!) i brist på annat.
Har faktiskt inte hört någon skit om det nicket de första 5 åren jag använde det, men nyligen var det någon som lite fyndigt kallade mig JoeNigga (är kaukasisk så jag tog inte illa vid mig...) och undrade hur många som hade gjort det, lite förvånad själv såhär i efterhand att inte fler har gjort det faktiskt. Folk som vill förolämpa någon på nätet brukar ju gå på etniciteter eller sexualiteter (eller mammor för den delen) och JoeBlack kan man ju dra ett par sådana paraleller till.

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Zuggmate:

Sh1ft och 21 är mitt fotbolls nummer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010

Själv kallas jag irl för TB för troberg. Bf3 TB_rabbit då jag säger Kanin för allt. Som en varning, svordom eller när jag inte kommer på något att säga m.m.

Men tycker inte det är något fel på ditt namn. Försökte komma på något men gick inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2010

Låter tyskt som någon ovanstående sade, och sen "Mate"

CPU: Intel Core i5 4670K | GPU: EVGA Geforce GTX 780 | MOBO: AsRock Z87 Pro3 | PSU: Fractal Design Integra R2 750w |
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 2x4gb | CHASSI: Fractal Design Define R4 White Window | SSD: Samsung 840 250gb |
HDD: Seagate Barracuda STX000DM001 2TB + 3TB | CPU-FAN: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Mitt namn kommer från när jag började använda internet mycket, kallade mig SeVeN först, när vi spelade onlinespel, men det är ju inte helt ovanligt så det var ofta redan taget.

Mitt jag har nu PekkaSteele är mitt smeknamn "Pekka" (Heter man Peter och är uppvuxen i Kiruna kallas man Pekka) och sen heter jag Ståhl i efternamn, men många forum mm på den tiden gillade inte å, så jag gjorde det engelskt "Steel" men tänkte på Remington Steele och la till ett e på slutet.

Rätt bra namn för det är aldrig upptaget iaf

WS1: | Asus VI Hero | i7 4770K | 16gb Corsair Vengence | EVGA GTX 1070 ACX 3.0 SC | Corsair AX650 | Jonsbo UMX4 | Corsair H100 | SRVR: | AsRock AB350 Gaming/mITX | Ryzen 5 2400G With Vega 11 | 8gb | FD Array |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Zuggmate:

Skrivet av JoeBlack:

Rent uttalsmässigt låter det ganska likt Zaggmate, och sagg (ev. sagge, zagge, zagg beroende på vem som skriver/säger) har iaf jag hört användas som slang för sperma (manligt könsexkrement). Om man har den associationen i åtanke blir ditt online-namn/nick ungefär "spermakompis" vilket mindre mogna människor skulle kunna finna underhållande.
[snip]

Brukar använda Adrenochrome om det inte är upptaget (vilket det ofta är...), och som alternativ brukar jag köra på ArlaHaren.

Kan hålla med tidigare talare att ditt nick kan föra tankarna till könsvätskor, men det säger nog mer om dina vänner än om dig om det är det de klankar ner på...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Zuggmate:

Inte såå hemma på fonetisk skrift, så undrar, uttalas det som i "bad"?
För isf har jag en teori...

EDIT: Samma som JoeBlack sa...

EDIT 2: Själv använder jag Thomaseron, Optimus, Lt Killer eller Roadkill, lite beroende på vad det är för spel.
Thomaseron - Default
Optimus - Supreme Commander (hela serien)
Lt Killer - samtliga krigsspel
Roadkill - bilspel

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sthlm
Registrerad
Sep 2009

Dagens i-landsproblem.

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Ja det är fult och löjligt. Dock inte fulare å löjligare än mitt

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Zuggmate:

Jag uttalar det som Sugg matte , ungefär Jag brukar göra om namn så att dem blir lättare att komma ihåg. Men det är inget konstigt med namnet .

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Zuggmate:

Inge fel med det, finns ju bra mycket värre nicknames.

Själv brukar jag nicka "Patrask" eller "Patrasket" efter en Night Elf druid jag lirade i WoW betan. Kan också bli mitt efter namn Björling (Bjorling)

Några kända nick jag skratta till på första gången jag såg dom var "Clint Beastwood", "Pony Slaystation" och "Legolas Båge"

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
båstad
Registrerad
Dec 2011

jag måste vara tråkig jag kör alltid på "xD" jag tror på att less is more

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2012

Och vem fan sa att Shamzin var snyggt då? Är förövrigt en felstavad tolkning av en afrikansk ökenvind. Döm om min förvåning när Arns häst heter så i guillous böcker:)

Numera NUC + TV
Samt: Xbox One X, PS4 Pro, Nintendo Switch.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012

Jag heter Slaktardej i allt, på alla sidor.
FRÅGA INTE VARFÖR, för jag slaktar ingen, nånsin, tror jag.
Sen om jag har tråkigt eller är oseriös heter jag nåt med Sten.

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av ParasiteX:

Låter inte så dumt tycker jag. Kanske lite kul om man tänker på Orcer i Warcraft som säger Zug zug

Mitt eget nick har jag själv fått en del frågor om, och det har inget med att jag gillar parasiter eller nått sånt.
Är faktiskt baserat på ett gammalt JRPG jag spela för länge sedan som hette Parasite Eve, från Squaresoft.
X'et dök sen upp pga av att det var en jävla massa som också körde med Parasite som nick...

Jajajaa, du älskar parasiter men skäms för att erkänna. Muhahah

Mitt namn kom jag på när jag lurade lineage som dagger och förlorade typ aldrig *skryter inte* hahaha
Tyckte det var ett passande namn. Sen att jag suger på bf3 är en annan femma xD

Chassi: Phanteks P300, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX Z370-F, CPU: Intel Core i5 8600K @5.2ghz 1.36v, CPU Kylning:Corsair h110i, GPU: Gigabyte Aorus Geforce GTX 1060 6GB , RAM:Corsair Vengeance LED Red 16GB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]HDD: Skärm:Acer Predator XB271HU 165Hz, BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Jag har kört med mitt AlbertMwugabi i många år nu och heter det på många ställen, så om ni ser det namnet är det troligtvis jag. Får ofta frågan om vart eller hur jag kom på namnet och det vet jag faktiskt inte, bara något jag kom på och gillade det. x)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Okt 2008

Vad tycker ni om mitt namn? "emilgf". När jag var liten och spelade "Tanks" (ett flash spel) så hette jag GF. Som senare blev "emilgf".

Eller som vännerna kallar mig i skype pga av gammalt nick (autogf) , toggmania, boggen, toggster, turboggen. Ni får gärna ge feedback gällande alla.

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gdansk polen
Registrerad
Jan 2011

haha vad tycker ni om mitt smeknamn(gulbanan) då?haha heter dock annat i spel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Feb 2010

Så länge det är unikt så spelar det ju mindre roll.. Känns mesigare att byta för att någon säger att det är fult. Någon kan dra åt h-e! Det är ju bara att kolla i vilket onlinelir som helst så har ju folk grym fantasi och man har sett de mest konstiga nicks.. Har en favo från BF2 tiden. "Akta_Ninjakniven" Skrattar varje gång jag tänker på det för det är coolt men roligt.

Windows 10 devices FTW. Surface Pro 4 i7 | Microsoft Lumia 950 | Microsoft Band 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Gulbanan:

haha vad tycker ni om mitt smeknamn(gulbanan) då?haha heter dock annat i spel

Kanske inte särskilt originellt men annars tycker jag det är trevligt!

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar