Företag efterfrågar mig pengar

Permalänk
Medlem

Företag efterfrågar mig pengar

Hej,

I februari månad år 2012 så köpte jag en pryl från en seriös och välkänd kamera-internetbutik, idag hörde de av sig och påstod att jag var skyldig dem ~3000kr. Köpet gick till på följande vis att jag drog av allt jag hade innestående på presentkortet, sen betalade jag resterande pengar med bankkortet. Köpet skedde omgående men leveransen uteblev varpå jag då mailade dem och frågade varför det var dröjsmål, inte långt efter så fick jag svar att presentkortet ställt till det lite men att det nu var åtgärdat och att varan isånnafall skulle gå från dem idag. Jag fick min kamera två dagar senare, snabb leveranstid och trevlig support, jag kände mig helnöjd efter att ha handlat där för 3-4 gången.

Jag har handlat i god tro och att jag nu i slutet på maj månad blir kontaktad av dem för att de påstår saknas pengar vilket givetvis gör mig frustrerad men också rädd. Vad gäller vid en sådan situation?

Permalänk
Medlem

Har du inte ett kvitto på betalningen?

Permalänk
Inaktiv

Precis, du borde ha kvitto?
Med det i handen, end of story.

Permalänk
Medlem

Och kan du inte spåra betalningen till butiken i din kontohistorik?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag innehar kvitto där det står att jag fick lite rabatt eftersom jag köpte med några tillbehör, sen står bara den totala summan som jag betalt.

Skrivet av Roger W:

Och kan du inte spåra betalningen till butiken i din kontohistorik?

Givetvis, ska kolla upp det.

Permalänk
Medlem

På fakturan du fick bör det framgå klart och tydligt hur och att kameran är betalad. Med stöd av denna får du förklara för företaget hur det hela gick till. Det troligaste är att de bytt personal, system, slarvat lite eller att de av annan anledning strulat till det.
Framhärdar de i sitt krav får du helt enkelt bestrida detta, vilket borde vara en snabbt avklarad affär om du har faktura, presentkortsnummer, mailkommunikation etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av sogge:

Jag innehar kvitto där det står att jag fick lite rabatt eftersom jag köpte med några tillbehör, sen står bara den totala summan som jag betalt.

Givetvis, ska kolla upp det.

Du har alltså ett kvitto på köpet. Vad priset var spelar ingen roll.

Om dom inte ansåg att du betalat för prylen så hade dom inte gett dig ett kvitto på densamma.

Permalänk

två saker att komma ihåg är att du inte behöver uppvisa kvitto bevisbördan är deras men då du har kvitto så fråga dem hur det kommer sig att du fått varan om du inte betalt?

kolla dessutom att det faktiskt är rätt firma som kräver pengar av dig.

kontakta din konsumentombudsman om de fortsätter att kräva pengar.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

Prata med butiken, om du nu faktiskt har betalat, har kvitto, mailkonversationer, osv, så lär det ju inte vara svårt att lösa.

Gissningsvis så blev något trots allt fel i deras system när problemet med presentkortet "fixades"...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den_Samme:

två saker att komma ihåg är att du inte behöver uppvisa kvitto bevisbördan är deras men då du har kvitto så fråga dem hur det kommer sig att du fått varan om du inte betalt?

Det där är bästa argumentet! Såvida du inte har köpt det på avbetalning, vore svaret på frågan "Varför sände ni varan om ni påstår jag inte har betalat?" väldigt intressant för dig att få höra.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)