Kylning & nätagg till Antec P182

Permalänk
Medlem

Kylning & nätagg till Antec P182

Halloj

Jag kom över ett begagnat Antec P182 Titanium chassi av en slump idag. Det passade utmärkt då jag tänkt byta ut mitt gamla Sonata 2, även om jag egentligen tänkte byta till något mindre. Men, gratis är gott och P182 är ett riktigt bra chassi.

Jag har i dagsläget bara en chassifläkt, även om jag har en till likadan liggandes i sin förpackning. Fläktarna är av modellen be quiet SilentWings.
Dessa hade jag tänkt att behålla, och kanske köpa ett par till?
Går det få ner dessa i låga varvtal med en fläktkontroller?

Lådan har ju plats för en 120mm i frontens övre del, samt två st 120mm bak. Till det finns möjlighet för en fläkt i nedre delen, precis vid nätagget. Går denna fläkten att flytta så att den sitter precis under den främre fläkten?

I övrig så ska lådan ljuddämpas med mattor och bortklippta fläktgaller med mera. Siltenpcreview's forum lär ha en del inspiration, liksom galleriet här på Sweclockers.

Nu till nätaggregatet. Jag har följande komponenter i datorn idag.
Amd Phenom x4 955BE
Msi 880GMA-e55 m-Atx moderkort
G-skill ripjaws 8 Gb kit
500 Gb HDD
Radeon HD4870 512mb referens.
Chieftech 450W nätagg. Detta står för 80% av datorns ljud just nu.

Jag är ute efter ett modulärt nätagg i ~800kr klassen. Är OCZ ZT 550W något att ha?
Jag kommer antagligen prova lite överklockning på cpu'n nu när jag får lite bättre kylning, det är ju trots allt en upplåst BE. Men det blir inget extremt, så jag har ingen nytta av 1,2 KW aggregat.

Har ni några andra tips eller idéer om att bygga ett tyst system med detta chassi så får ni gärna hojta till. I övrigt så tror jag att jag har slut på frågor för tillfället.

Tack på förhand,
Lajning