Styra fläktar på ett ASUS M5A78L-M/USB3 ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2004

Styra fläktar på ett ASUS M5A78L-M/USB3 ?

Hej,

Jag har provat att använda mig av speedfan, asus probe och ai, men hittar inget sätt att styra min chassifläkt som är kopplad till moderkortet? Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att stäng av den helt vid behov med programvara om det går?

Har kollat runt i bios men hittar inget. Har iofs inte uppdaterat det till det senaste.

Behöver verkligen hjälp med detta, tacksam för snabbt svar!

Mvh epox

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av epox:

Hej,

Jag har provat att använda mig av speedfan, asus probe och ai, men hittar inget sätt att styra min chassifläkt som är kopplad till moderkortet? Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att stäng av den helt vid behov med programvara om det går?

Har kollat runt i bios men hittar inget. Har iofs inte uppdaterat det till det senaste.

Behöver verkligen hjälp med detta, tacksam för snabbt svar!

Mvh epox

Bråkar den så kan du ju testa att byta kontakt den är inkopplad, Det kan ju vara så att du inte har kopplat in den i en PWM kontakt. Kopplar du in den i en sådan kommer den få en statisk hastighet fram till att du ändrar den. Är den däremot inkopplad i en kontakt som moderkortet själv styr kommer den inte gå upp i högre varv än vad moderkortet känner att det behöver.

(Kan ha fel)