Koppla radioknapp till en databas

Permalänk
Medlem

Koppla radioknapp till en databas

Hej!

jag håller på med databasteknik och kodar i php. Jag har en uppgift som jag behöver hjälp med. Jag har två radioknappar som ska kopplas till en databas. Så t.ex. om jag klickar på den första ska t.ex. alla artiklar i databasen synas.

Jag vet inte hur jag ska koppla databasen. Kan någon hjälpa mig.

<form action="db_connection.php" method="get"> <input type="radio" name="artikel"/>Visa alla Artiklar i lager<br/> <input type="radio" name="bestallning"/>Visa beställningarna från artikel X<br/> <button type="submit" name="send" value="Hämta">Hämta</button> </form>

Sen jag en separat fil som heter db_connection där jag har sql frågan

<?php $dbconnection = mysql_connect("", "", "")or die("Could not connect."); mysql_select_db("db3", $dbconnection); // Definiera en SQL-fråga $sql = "SELECT * FROM Artikel"; // Kör frågan $result = mysql_query($sql,$dbconnection); ?>

Jag vet inte hur jag ska fortsätta, någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Du får ha ett värde på dina radioknappar, och sen kontrollerar du med en IF-sats vilken radioknapp som valdes och har olika SQL-frågor beroende på det.

Permalänk
Medlem

Tänk på att radioknappar är till för att vara tvungen att välja ett av flera alternativ. I ditt fall skulle jag föreslå checkboxar.
Om du vill att man endast ska kunna välja ett av dina 2 alternativ är det rätt med radiobuttons, men då måste de ha samma värde i attributet "name". Om du sen lägger till ett attribut value på dina radiobuttons så är det detta du hämtar i din php fil sedan.

Exempel

<form action="db_connection.php" method="get"> <input type="radio" name="type" value="all"/>Visa alla Artiklar i lager<br/> <input type="radio" name="type" value="x"/>Visa beställningarna från artikel X<br/> <button type="submit" name="send" value="Hämta">Hämta</button> </form>

I din PHP fil hämtar du värdet av type såhär

$type = $_GET["type"]; //Lagra värdet i variabeln $type if ($type == "all") { //Alla är valt //Kör någon sql } else if ($type == "x") { //Kör någon annan sql om man valt x }

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan