Vad betyder "OC" (HD 6950 OC)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2012

Vad betyder "OC" (HD 6950 OC)

Sorry men är lite noob på detta

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: i7 2600K @4,4GHz GPU: GTX 670 Asus DirectCUII OC Minne: 16GB 1600MHz Kylning: Antec 920 H2O Cooling SSD: 55GB OCZ SSD HDD: 1TB 7200RPM HDD Nätagg: Corsair TX 750 80+ Moderkort: ASRock P67 Professional
-- Razer BlackWi

dow Ultimate - Cyborg R.A.T 7 - Nvidia Sourround: 1st. BenQ XL2420T 120Hz 2st. Acer S240HL 60Hz --

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Maj 2008

Troligtvis OverClocked vilket betyder att det är fabriksöverklockat. Jämför hastigheten med ett vanligt kort så är det nog typ 100 mhz snabbare

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Burseryd
Registrerad
Mar 2010

Overclocked d.v.s fabriksöverklockat

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2010

(vilket då innebär att det är snabbare än ett motsvarande kort som inte är klockat)

Hobby #1 Intel i7 4790K, GTX970, 16gb ram, 240gb ssd, 3tb hdd, 27" Samsung monitor. [I]Laptop/HTPC 11,6" Acer Aspire V5 i5 8GB ram 500GB HDD W8 [/I] Hobby #2 Nikon D3100. Hobby #3 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Seazoone:

Sorry men är lite noob på detta

Skickades från m.sweclockers.com

Som alla andra har sagt, kortet är överklockat. Detta är oftast helt meningslöst att betala extra för. Den lilla överklockningen klarar vilken som helst av. Det finns dock vissa kort, som efter sigende, ska ha bättre handplockade gpu:s (typ Asus TOP kort). Om detta stämmer eller ej är svårt att säga.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av screamin-daemon:

Som alla andra har sagt, kortet är överklockat. Detta är oftast helt meningslöst att betala extra för. Den lilla överklockningen klarar vilken som helst av. Det finns dock vissa kort, som efter sigende, ska ha bättre handplockade gpu:s (typ Asus TOP kort). Om detta stämmer eller ej är svårt att säga.

Fast gäller garantin på kortet om man klockar själv ? inte helt hundra på det!

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Evilmonkey:

Nja lite olika beroende på tillverkare. Det är dock väldigt svårt att bevisa att man har klockat.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Evilmonkey:

Folk snackar mycket om det, men kan de verkligen kolla om det har blivit klockat, och även om de kan kolla sånt, gör de det?

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Lasergurka:

Folk snackar mycket om det, men kan de verkligen kolla om det har blivit klockat, och även om de kan kolla sånt, gör de det?

Nej, har aldrig hört att nån tillverkare har yrat om OC och därför nekat reparation/utbyte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Lasergurka:

Är inget proffs på OC men man klockar väl genom programvara för det mesta, Tex Msi Afterburner och då sparas väl inte OC på kortet eller? Så sätter man kortet i en annan dator borde den gå på standardklock (tror jag) ^^

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av jimbow1234:

Är inget proffs på OC men man klockar väl genom programvara för det mesta, Tex Msi Afterburner och då sparas väl inte OC på kortet eller? Så sätter man kortet i en annan dator borde den gå på standardklock (tror jag) ^^

Nej, tror inte det, och sen kan man ju annars bara klocka ner kortet igen innan man skickar in det xD

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2012

oavsett hur du OC'Ar sparas inte OC'n till en annan dator. den andra datorn kommer ha default bios inställningar (möjligtvis inte ens ett flashat bios) och MSI afterburner klockor försvinner när afterburner gör det. alltså vid avstängning av programmet / reboot.