I framtiden, lever man dubbelt så länge?!

Permalänk

I framtiden, lever man dubbelt så länge?!

Hade en jävligt knasig dröm, men drömde iallafall att året var 2139 och att då levde man dubbelt så länge än vad man gör idag. Alltså en man som blir 80 år idag kunde bli 160, 90 år 180 osv.

Hur?

Man hade byggt rum, eller kapslar, så att säga avancerade kapslar, som man sov i. Kapslar som inte hade syre, och var i vakuum, hade ingen gravitation, och på de viset så åldrades man saktare inne i kapslarna som man bara vistades i när man sov, inte när man var vaken för då gick man som vanligt på jorden. Alltså man sover ju bort halva sitt liv idag typ, men i framtiden så åldrades man inte när man sov. De här var bara en dröm så kanske inte stämmer helt riktigt teoretiskt, men tycker det var en jävla cool dröm iallafall. Sen dessutom inne i sin "sovrumskapsel" så hade man allting röststyrt, och vid varje säng så fanns en stor 50-100" tv skärm (ovanför sängen och man kunde själv justera den om man ville ha den i taket eller framför en på en vägg med hjälp av röststyrning) samt att man hade ett helt bibliotek med alla dagens filmer. Det fanns inte piratkopiering utan det fungera mer som Spotify, man premunera på en tjänst i månaden så fick man alla filmer man ville se, och se dem man hade tid med och se. Sen telefonen svarade man även med röststyrning vart man än befann sig i sin kapsel, och man kunde prata var man än befann sig i rummet och behövde inte hålla nånting för örat. Samt att kapseln hade inbyggda väckarklockor så man vaknade (av ljud) på morgonen. Och kolla man på vanliga tv-kanaler och det hände nåt viktigt (som t.ex krig osv) så automatiskt bytte tvn kanal till nyhetskanalen för visa det "viktiga". Nackdelen var att man fick ha på sig en klumpig jävla rymddräkt när man sov , och kan förövrigt tilläga att det var inte alla år 2139 som hade såna här exklusiva "sovrum". Det fanns medelklassen och överklassen folk, medelklassen sov fortfarande i vanliga sängar, var bara överklassen som hade råd med såna här kapslar. Och husen som kapslarna byggdes i var runda, inte fyrkanta, och var ovala, nästan som en rymdraket. Färgen var lite blå/svart transparent på byggnaderna,

Aja cool dröm hur som helst.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Man kan säkerligen fördröja ytligt och till viss del inre åldrande genom att sänka exempelvis kroppstemperatur, luftfuktighet, liggtryck och syretillförsel. Om organen, framförallt hjärtat, arbetar långsammare, så kommer cellerna inte behöva bytas ut lika ofta och man åldras fysiskt långsammare.
Sen kan man minimera fysiska skador, kemisk obalans och förgiftning för att ytterligare skydda kropp och knopp.
Dock ska man kanske inte ta i för mycket så man råkar orsaka benskörhet, syrebrist, stela leder, försvagade muskler och försvagat immunförsvar.
Men det finns antagligen så oerhört mycket mer till ämnet än vad jag ens hört om.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

och jag vill ha röda läppar

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Om vi hade tillåtits forska obehindrat ( i princip) med stamceller så hade vi redan kunna leva längre, botat en jävla massa skador osv.

Men det stätter (kristna) moraliska värderingar stop för

Vette tusan om jag skulle vilja leva i 100-500år, för det kommer vara möjligt att åter-förnya DNAn. Varje delad cell kommer ju från ett orginal om man lyckas återskapa mycket/helt av orginalet vorde det rimligt att man skulle kunna leva sjukt länge.

Det skulle säkert bli exploaterat av rika och vi skulle bli muterade zombies men tanken är intressant.

Permalänk
Medlem

Vettefan om medellivslängden kommer bli den dubbla men vi kommer säkert leva längre än nu, 100lär inte vara några problem i framtiden så länge vi människor slutar missköta oss...

Permalänk

Storsta problemet som jag ser det for att leva ofantligt lange ar att hjarnan lagger ner allt eftersom iom att den inte kan aterskapa sig utan bara modellera om sig. Att vara manniska ar i mina ogon medvetenhet och sa manga patienter jag har behandlat har forlorat det under vagen och ar inte mycket mer an de proverbiala gronsakerna. Tragiskt men inget vi gor verkar behalla manskligheten men later kropparna leva vidare. Jag tror rent praktiskt att medellivslangden kommer oka sa mycket mer, mojligen till 90 men tveksamt till hundra. Jag skulle dock inte vara forvanad om den borjar sjunka inom en snar framtid med all overvikt som leder till diverse sjukdomar.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Tror inte vi är byggda att leva mera än 80 kanske. Vi lever nog redan på övertid och om vi skulle leva över 120 så skulle vi nog behöva "ladda ner" vårat medvetande till en ny kropp och är ganska säker på att det inte kommer hända på ett bra tag om ens det kommer vara möjligt.

Permalänk
Skrivet av vicevire:

Tror inte vi är byggda att leva mera än 80 kanske. Vi lever nog redan på övertid och om vi skulle leva över 120 så skulle vi nog behöva "ladda ner" vårat medvetande till en ny kropp och är ganska säker på att det inte kommer hända på ett bra tag om ens det kommer vara möjligt.

Vi är inte byggda för att dö i någon speciell ålder, bara "efter vi skaffat barn". Ofta dör vi av rena förslitningsskador på kroppsdelar, kroppsdelar som går att byta ut bara vi lär oss hur man gör nya (ett område som går hyfsat fort framåt, skulle inte förvåna mig om vi har färdiga välfungerande mänskliga hjärtan byggda i laboratorier om 25-35 år).

Men det största problemet när vi börjar leva riktigt länge är att att telemererna (en del av celler som förhindrar dna-fel) blir för korta och inte längre fungerar ordentligt (vilket leder till genetiska fel på nyskapade celler). Mycket forskning handlar om att just förlänga telemererna. Det är knappast omöjligt, men det verkar inte finnas något självklart sätt att göra det på än. Allt eftersom vi lär oss mer om telemererna och åldrande i allmänhet (vi vet mycket mindre om åldrande än vad man skulle kunna tro, speciellt med tanke på hur många som påverkas (Alla!)) så får vi se vad som händer.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Knepig dröm TS hade, inte vad drömmen handlade om utan att TS beskriver detaljer som inte brukar finnas i drömmar. (iaf mina) Jag syftar på årtal och andra siffror.

Nå jag tror på något matrixliknade tillstånd där man gör allt ifrån denna kapsel, då behöver kapsel endast se till så att de livsuppehållande systemen hos en fungerar.
Annars tror jag att det som väntar oss närmast är domesdagen, inte domedagen ordagrant med att vi kommer att utplånas, men att vi kommer råka ut för oljekrig och markkrig när havsnivåerna stiger.

Skrivet av Random-person:

Ofta dör vi av rena förslitningsskador på kroppsdelar, kroppsdelar som går att byta ut bara vi lär oss hur man gör nya (ett område som går hyfsat fort framåt, skulle inte förvåna mig om vi har färdiga välfungerande mänskliga hjärtan byggda i laboratorier om 25-35 år).

Jag läste för snabbt och läste mänskliga hjärnan, där det blir en intressant filosofisk fråga vad det är för mening att byta ut denna? (alltså utan att bevara "rådatan")

*edit*
Sist så tror jag bara mer och mer inser att livet är trams, speciellt om vi skulle tillbringa livet i en "matrixkapsel" och det finns risk att folk gör uppror, bara för att ha något roligt att göra. Jag menar alltså inte att folk kommer vara inlåsta emot deras vilja, bara det att folk tröttnar på spelet och ignorerar de "sociala normerna" för att ha skoj.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast

Var är de där Bene Tleilax när man behöver dem?

För att fördubbla livslängden måste vi implementera ECC i vårt DNA. Om vi kan ta bota alla andra sjukdomar kommer vi ändå dö av cancer förr eller senare. Ju äldre vi blir desto mer muterade och misshandlade blir våra gener vilket ger mutationer. Så med perfekt ECC kan vi leva väldigt länge. Tyvärr är det lite lättare att bygga in i RAM än i DNA.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Sist så tror jag bara mer och mer inser att livet är trams, speciellt om vi skulle tillbringa livet i en "matrixkapsel" och det finns risk att folk gör uppror, bara för att ha något roligt att göra. Jag menar alltså inte att folk kommer vara inlåsta emot deras vilja, bara det att folk tröttnar på spelet och ignorerar de "sociala normerna" för att ha skoj.

Vill man ignorera de sociala normerna kan man gott göra det även i en simulation.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!