fabric sleeving: dela med er era erfarenheter+ svara på lite frågor

Permalänk
Medlem

fabric sleeving: dela med er era erfarenheter+ svara på lite frågor

hej sweclockers

det är så här att jag ska börja sleeva med fabric och så fort man snackar om fabric så hör man "sleeva inte med fabric sleeve, det är jobbigt att sleeve med, känslig..) så jag tänkte kolla med er hur ni löste era problem, erfarenheter av att sleeva, genvägar osv

jag tänkte också kolla om ni kunde hjälpa mej med en sak, och det är om 24pin, jag har en tx950 och 24pin kontakten ser ut så här

som ni ser i bilden så finns det tomma och pins där det är två sladdar är inkopplade, hur löste ni det? satte ni ett kabel där?, jag tänkte på att sätta in en fejk kabel(bara en kabel och låter den bara), vad tycker ni att jag ska göra?

jag har sleevat en fläkt och om man tittar noga så ser man lite hur kablarna ser ut, hur gör ni? snurrar* ni kabeln, för att få finare look?jag ska sleeva om den, men denna gången med snurrad kabel

en annan sak är att sleevet glider*, hur gör ni tejpar ni fast den först och sen på med krympslangen?

vill att det ska se ut lite som detta även om det är fabrik tillverkat

är tacksamma för svar
//Gulbanan,

Permalänk
Medlem

Jag använder en hylsa från dremel (den som klämmer åt vad man nu sätter i dremeln), i den sätter jag kabeln med en bit eltejp och får då en hylsa att föra igenom hela utan att det fastnar nånstans på vägen.

Sätt en blindkabel där det är tomt, så fyller du kontakten. Bara klippa och isolera den i andra änden och bunta fast eller hur du nu gör i andra änden med de resterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Jag använder en hylsa från dremel (den som klämmer åt vad man nu sätter i dremeln), i den sätter jag kabeln med en bit eltejp och får då en hylsa att föra igenom hela utan att det fastnar nånstans på vägen.

Sätt en blindkabel där det är tomt, så fyller du kontakten. Bara klippa och isolera den i andra änden och bunta fast eller hur du nu gör i andra änden med de resterande.

aha men fästs den bättre då, än att värma upp krympslangen?

aha så som jag har tänkt mej, men hur löser du problemen som två kablar i samma hål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

aha men fästs den bättre då, än att värma upp krympslangen?

aha så som jag har tänkt mej, men hur löser du problemen som två kablar i samma hål?

båda i samma sleeve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0h4nN:

båda i samma sleeve.

du kör också med fabric, eller hur? hur blev det att ha båda i samma sleeve? kan man inte klippa en XD

Permalänk
Proffsmobbare

Jag är relativt säker på att du kan klippa dina dubbelkablar.

Det ser inte ut att vara annat än 3V och 5V, och det är inga extrema värden som färdas genom dessa.

Ser ut som att du ha relativt tung AWG på kabeln så jag misstänker att svagaste länken isåfall skulle vara pinsen i sig. Hur som, kan inte tänka mig att dubbelkabel ska behövas i andra syften än signal, och dessa är inga signalkablar.

Givetvis används inte dubbelkabel utan anledning, men det är svårt att se syftet med dessa härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

du kör också med fabric, eller hur? hur blev det att ha båda i samma sleeve? kan man inte klippa en XD

jag har testat att köra båda i samma sleeve. det funkar helt okej. man ser ingen skillnad och det är inte svårare att få på sleeven ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag är relativt säker på att du kan klippa dina dubbelkablar.

http://www.smps.us/atx-connector-20-24pin.jpeg

Det ser inte ut att vara annat än 3V och 5V, och det är inga extrema värden som färdas genom dessa.

Ser ut som att du ha relativt tung AWG på kabeln så jag misstänker att svagaste länken isåfall skulle vara pinsen i sig. Hur som, kan inte tänka mig att dubbelkabel ska behövas i andra syften än signal, och dessa är inga signalkablar.

Givetvis används inte dubbelkabel utan anledning, men det är svårt att se syftet med dessa härifrån.

aha men jag kom på vad jag ska göra för att båda ha kvar den smala extra kabelns funktion medan den inte finns/syns)!! jag klipper den från änden(vid kontakten) och vid starten(i nätagget) men behålla några cm och sen bara löda fast den på den kabeln(i insidan av nätagget så att det inte syns) kommer det från samma stället/lina så skiter jag i det! tror inte att det e så bra och bara klippa den för mitt nätagg har två 12v linor och det är kanske lite stöd från den andra linan, ska kolla hur det ser ut i nätagget

Permalänk
Medlem

Jag körde båda i samma (vill jag minnas) med fabric och struntade i dummy'n.

Permalänk
Medlem

Detta är nog kanske till hjälp!

http://www.sweclockers.com/galleri/7321-sleevepremiar-for-dju...

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.301490926604541.755...

Rösta gärna på mitt galleri och gilla även min sida när ni ändå är där och tittar