Blizzard stämda av Sydkoreanska 'konsumentverket'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Japp, Blizzard är synska! Bra där!
Inte ett enda företag, inte ens Blizzard, kan förutspå hur något ska sälja. De kunde förutspå att det skulle sälja bra men spelet har till och med sålts slut på många ställen, ex webhallen + att det är ett rekord - ett försäljningsrekord! Förklara för mig och alla andra hur i h****e man ska kunna förutspå en sådan sak!!! Att påstå något sådant är som att säga att en höjdhoppare kan förutspå att han/hon ska hoppa nytt rekord i höjdhop... försök att tänka i realistiska banor innan du uttalar dig!

Klart som fan att företag har satt upp säljprognoser lång tid i förväg. Att Blizzard skulle bli chockerade över att ett av årtioendets mest efterlängtade spel blev en säljsuccé är oerhört naivt. Tror du att Blizzard hade printat upp och skickat ut miljoner spel inför releasen om de inte trodde att de skulle få dem sålda? Ta ditt eget råd och tänk efter lite själv.

Skrivet av pekkasteele:

Men det är ju inte riktigt samma sak, då spelet är en engångskostnad, du betalar det och sen spelar du tills du ledsnat. Säg att du gör det efter 300 timmars spel, om du påbörjar dessa 300 timmar 2v senare så är det fortfarande 300h.

Bredbandet är en prenumeration, och fungerar det inte dom första 2v så får du aldrig tillbaka dem fast du betalat för dem, dom pengarna är borta.

D3 är en engångskostnad, ja, men det innebär inte att produkten som lanseras kan vara trasig med löfte om att det kanske ska fixas om ett tag. Jag vet många bekanta som tog ut en semesterdag på lanseringen för att komma igång direkt (ja, jag vet - nördar) den dagen får de garanterat inte tillbaka bara för att Blizzard inte gjort sitt jobb. Det spelar ingen roll om det rör sig om en prenumeration eller en engångskostnad - om det inte fungerar ska man ha rätt att reklamera. Det är Blizzard som har valt systemet och mig veterligen stod det inte på kartongen att det troligtvis inte skulle gå att spela spelet mellan 16.00 och 23.00 var och varannan kväll de första veckorna. Jag fick ingen varning som påpekade att Diablo 3 inte skulle fungera.

Skrivet av Reyintaz:

Verkar inte som om folk förberett sig mentalt att problem med stabiliteten skulle finnas under den första månaden.

Det här är lite av det stora problemet, att vi spelare ska förvänta oss att saker inte fungerar när vi köper dem. Att produkten som, av företaget, ansetts redo nog för lansering egentligen SKA vara i obrukbart skick så länge utvecklare och utgivare tycker att det passar dem. Finns nog ingen marknad där konsumenten bryr sig så lite om sina rättigheter som när det kommer till spel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Klart som fan att företag har satt upp säljprognoser lång tid i förväg. Att Blizzard skulle bli chockerade över att ett av årtioendets mest efterlängtade spel blev en säljsuccé är oerhört naivt. Tror du att Blizzard hade printat upp och skickat ut miljoner spel inför releasen om de inte trodde att de skulle få dem sålda? Ta ditt eget råd och tänk efter lite själv.

D3 är en engångskostnad, ja, men det innebär inte att produkten som lanseras kan vara trasig med löfte om att det kanske ska fixas om ett tag. Jag vet många bekanta som tog ut en semesterdag på lanseringen för att komma igång direkt (ja, jag vet - nördar) den dagen får de garanterat inte tillbaka bara för att Blizzard inte gjort sitt jobb. Det spelar ingen roll om det rör sig om en prenumeration eller en engångskostnad - om det inte fungerar ska man ha rätt att reklamera. Det är Blizzard som har valt systemet och mig veterligen stod det inte på kartongen att det troligtvis inte skulle gå att spela spelet mellan 16.00 och 23.00 var och varannan kväll de första veckorna. Jag fick ingen varning som påpekade att Diablo 3 inte skulle fungera.

Det här är lite av det stora problemet, att vi spelare ska förvänta oss att saker inte fungerar när vi köper dem. Att produkten som, av företaget, ansetts redo nog för lansering egentligen SKA vara i obrukbart skick så länge utvecklare och utgivare tycker att det passar dem. Finns nog ingen marknad där konsumenten bryr sig så lite om sina rättigheter som när det kommer till spel.

Sist jag kollade är en prognos en uppskattning mellan tumme och pekfinger det är vad man FÖRVÄNTAR sig att sälja ...nu blev det det bäst säljande spelet någonsin ... inte en jävel visste att det skulle hända.

Sen så är det så med ALLA storsäljande onlinespel så är där ALLTID downtime i början .. men folk har väl vatt med om förlite launches eller något.

Och för det 3e så står det att blizzard frbehåller sig rätten å ta servrarna offline vid behov i EULA'n de har ryggen fri, sen kan folk säga vafan de vill ... så funkar det med ALLA servertjänster på nätet ifall man inte har en minimum downtime clause ... å någon sådan finns inte när det gäller spel.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk

Haha, är inte bara spelindustrin som är rutten.

Själv har man fått stå ut med att ha köpt grafikkort för 11k, som efter ungefär 5 månader fortfarande inte fungerar som de ska.
Självklart att jag ska kunna reklamera tycker ni? Nepp, det är bara dåliga drivrutiner, och alltså ett fel som förmodligen kommer fixas inom någon framtid.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Haha, är inte bara spelindustrin som är rutten.

Själv har man fått stå ut med att ha köpt grafikkort för 11k, som efter ungefär 5 månader fortfarande inte fungerar som de ska.
Självklart att jag ska kunna reklamera tycker ni? Nepp, det är bara dåliga drivrutiner, och alltså ett fel som förmodligen kommer fixas inom någon framtid.

Jasså vad tusan är det för kort ? och vilket bolag köpte du skiten från ?

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Skrivet av ZOiDVOiD:

Jasså vad tusan är det för kort ? och vilket bolag köpte du skiten från ?

De kallar dem XFX Radeon HD7970, köpte dem hos Proshop, och försöker nu en andra gång med reklamation, annars blir det väl ett brev till ARN.

Suck, finns inget härligare än att sitta och spela BF3 när korten plötsligt klockar ner sig, och man får 30-50FPS i TDM på high, och man måste starta om datorn...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Klart som fan att företag har satt upp säljprognoser lång tid i förväg. Att Blizzard skulle bli chockerade över att ett av årtioendets mest efterlängtade spel blev en säljsuccé är oerhört naivt. Tror du att Blizzard hade printat upp och skickat ut miljoner spel inför releasen om de inte trodde att de skulle få dem sålda? Ta ditt eget råd och tänk efter lite själv.

åååååååååååååååååh
Säljprognoser är inget ristat i sten, det är som en tidigare här sa "lite mellan tummen och o pekfingret". Sen sa jag aldrig något om att Blizzard inte väntade sig en succé utan att de inte väntade sig försäljningsrekord! Men för dig så är allt tydligen svart eller vitt, antingen säljer man rekord eller säljer man inte ett spel!?? Och om det nu är som du säger att Blizzard kan förutspå exakt hur mkt det ska sälja, vrf tryckte de inte fler spel och skickade iväg till återförsäljarna då? De är ju slut på tex webhallen o andra ställen...
Den ende här som är naiv är du! Återigen tänk till!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Blizzard som har ett ganska bra rykte på att hålla hög kvalitet, är mycket erfarna med stora onlinespel bör kunna sköta en diablo3 mycket mycket bättre.
Det blir ju inte bättre av att konton blir hackade, medans Blizzard skyller på keyloggers heller. (personlig erfarenhet. )
Småbuggar och överlastade servrar är ju något som hör till när ett spel är nytt, men diablo3 sätter nog rekord i antal problem.
Tyvärr så verkar dom inte ta användarna på allvar, utan skyller ifrån sig, ännu ingen som sagt att man håller musen fel, men det kommer väl om det fortsätter så här.

Blizzard ska fan kunna göra detta bättre, dom vet hur man gör, dom har gjort det förut.
Frågan är bara varför det strular så mycket med just diablo3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Frågan är bara varför det strular så mycket med just diablo3?

RMAH

Permalänk
Medlem

Om jag köper någonting som inte funkar, så vill jag ha pengarna tillbaka. Det är väl inget mer med det? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Säljprognoser är inget ristat i sten, det är som en tidigare här sa "lite mellan tummen och o pekfingret". Sen sa jag aldrig något om att Blizzard inte väntade sig en succé utan att de inte väntade sig försäljningsrekord!
Men för dig så är allt tydligen svart eller vitt, antingen säljer man rekord eller säljer man inte ett spel!?? Och om det nu är som du säger att Blizzard kan förutspå exakt hur mkt det ska sälja, vrf tryckte de inte fler spel och skickade iväg till återförsäljarna då? De är ju slut på tex webhallen o andra ställen...

Om spelen är slut (i Sverige, en relativt liten marknad, vill jag tillägga) innebär att Blizzard sålt enligt eller över förväntningarna under de första två veckorna. Om man bestämt för att skeppa fyra, fem miljoner spel världen över så har man gjort det för att man förväntat sig att bli av med dessa. Om man förväntat sig att bli av med dessa, borde det inte finnas serverkapacitet nog att klara belastningen när man som kund är tvungen att koppla upp sig mot servrarna? Det går inte att sälja fler (fysiska kopior) än som sålts till ÅF, så Blizzard är helt klart medvetna om vilken maximal serverbelastning Diablo 3 har. Att inte matcha den belastningen med kapacitet innebär att spelet helt enkelt inte fungerar under de högtrafikerade timmarna på dygnet.

Skrivet av hersses:

Den ende här som är naiv är du! Återigen tänk till!

Du är verkligen fullständigt okritisk till Blizzards lansering av Diablo 3, eller hur? Det är väl rätt självklart att en säljprognos inte är en garanti för faktisk försäljning, men som skrevs är det en god fingervisning. Det är Blizzard som har valt ett system där du är tvungen att ständigt vara uppkopplad och då är det en svag ursäkt att gå och bli förvånad över belastningen. Folk är inte nöjda med att bli nekade speltid när de vill spela bara för att Blizzard snålat in och vill ha pengarna tillbaka - vad är problemet? De har köpt en produkt som inte fungerar och vill bli ersatta för det. Fullt rimligt, felet ligger hos Blizzard och inte hos deras kunder. Det går inte att säga "jamen alla spel fungerar inte första veckorna!!!!!! LEV MED DET!!!!" när det lanserats otaliga spel de senaste åren som fungerat direkt från start. Buggar finns det alltid, men det är oerhört sällan som spel slutar fungera. Att vissa verkar vilja göra det till praxis är fan oroväckande.

Tänk till själv.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Sist jag kollade är en prognos en uppskattning mellan tumme och pekfinger det är vad man FÖRVÄNTAR sig att sälja ...nu blev det det bäst säljande spelet någonsin ... inte en jävel visste att det skulle hända.

De visste hur mycket belastning det skulle kunna innebära. Det är inte jag och andra som har bestämt att vi alltid måste vara uppkopplade mot Blizzard.

Skrivet av ZOiDVOiD:

Sen så är det så med ALLA storsäljande onlinespel så är där ALLTID downtime i början .. men folk har väl vatt med om förlite launches eller något.

Ingen godtaglig ursäkt.

Skrivet av ZOiDVOiD:

Och för det 3e så står det att blizzard frbehåller sig rätten å ta servrarna offline vid behov i EULA'n de har ryggen fri, sen kan folk säga vafan de vill ... så funkar det med ALLA servertjänster på nätet ifall man inte har en minimum downtime clause ... å någon sådan finns inte när det gäller spel.

En EULA står inte över lagen och enligt svensk lag har du rätt att reklamera en vara som inte fungerar. Oavsett om Blizzard tycker att de ska ha rätt till obegränsad nertid så tycker inte lagen det. Sedan säger användaravtalet att Blizzard ska ta till rimliga åtgärder för att se till att tjänsten alltid finns tillgänglig, det går att diskutera hur rimligt det är att den ligger nere varje eftermiddag/kväll i två veckor för tusentals användare.

Som sagt: varor och tjänster som inte fungerar har man rätt att reklamera. Man har även rätt att reklamera spel som är så pass buggiga att de inte fungerar ordentligt. Jag vet inte varifrån denna fascination för att som konsument inte ha några rättigheter kommer från, men det är ingen positiv utveckling. Jag kräver inte tusentals kronor i skadestånd för sveda och värk - jag vill ha tillbaka mina €60 för att varan jag köpt inte fungerar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

@Valiumballong

Ber om ursäkt om jag inte citerar allt strunt du har skrivit, det tar bara onödigt med plats och ja, det är fullkomligt ovidkommande i sin helhet. Men ändå...

1. Du kan inte jämföra alla spel rakt av, inte korsa onlinespel med spel som inte kräver uppkoppling och det borde du fatta. Jämför ist alla onlinespel, och i alla MMORPG jag har spelat på releasen så har det ALLTID varit knas med serverna, även mindre framgångsrika spel. Diablo III å andra sidan har fått en enorm hype vilket lett till att trycket ökar, framförallt eftersom det blev försäljningsrekord. Inget spel har sålt så här mkt till pc - ingen har kunnat hantera en situation som denna tidigare. punkt!
2. Jag är inte fullkomligt okritisk till Blizzard, jag är väl medveten om orsak och verkan vilket har resulterat i mitt ställningstagande. Du å andra sidan överreagerar, som att detta borde ha varit a walk in the park för Blizzard, sen påstår du att spelet har varit totalt ospelbart i över 2 veckor. Om det nu är sant, hur kommer det sig att folk har lyckats ta sig till lvl 60 utan att kunna spela spelet? Det går inte ihop och om du bara hade en bild på dig på din profil så hade du gett falskhet ett ansikte... just saying.
3. Spelet har varit spelbart, när de europeiska serverna låg nere var det ju bara att byta. Att, som du, säga att det var ospelbart i över 2 veckor är... ren lögn.
4. I din mening verkar det som att Blizzard bryter mot svensk lag när de tar ner sin server för att försöka åtgärda problemet... återigen ser jag ingen logik i ditt resonemang.

Om du skulle köpa en biljett för fotbolls-VM, tänker du kräva tillbaka pengarna för att Sverige inte vann matchen? Samma sak där, det handlar om motståndet och ibland blir det hårdare än vad man väntade sig.
Jag hoppas verkligen att du får igenom din vilja och tillbaka dina €60 från Blizzard, det skulle ju minska belastningen och kanske får någon stackars sate chans att spela spelet:)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

De visste hur mycket belastning det skulle kunna innebära. Det är inte jag och andra som har bestämt att vi alltid måste vara uppkopplade mot Blizzard.

Ingen godtaglig ursäkt.

En EULA står inte över lagen och enligt svensk lag har du rätt att reklamera en vara som inte fungerar. Oavsett om Blizzard tycker att de ska ha rätt till obegränsad nertid så tycker inte lagen det. Sedan säger användaravtalet att Blizzard ska ta till rimliga åtgärder för att se till att tjänsten alltid finns tillgänglig, det går att diskutera hur rimligt det är att den ligger nere varje eftermiddag/kväll i två veckor för tusentals användare.

Som sagt: varor och tjänster som inte fungerar har man rätt att reklamera. Man har även rätt att reklamera spel som är så pass buggiga att de inte fungerar ordentligt. Jag vet inte varifrån denna fascination för att som konsument inte ha några rättigheter kommer från, men det är ingen positiv utveckling. Jag kräver inte tusentals kronor i skadestånd för sveda och värk - jag vill ha tillbaka mina €60 för att varan jag köpt inte fungerar.

Men SNÄLLA ...det står ingenstans i LAGEN att blizzard ska tillhandahålla DIG 100% uptime av deras servrar heller så nej det är ingen lag det är blizzards terms of use håller du inte med dem kan du vackert avinstallera.

Utöver detta har diverse företag upp till 6 månader på sig att åtgärda fel innan de ger dig en spänn om vi nu ska hårddra konsumentlagar.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Men SNÄLLA ...det står ingenstans i LAGEN att blizzard ska tillhandahålla DIG 100% uptime av deras servrar heller så nej det är ingen lag det är blizzards terms of use håller du inte med dem kan du vackert avinstallera.

Råd & Rön skrev 2011:

"Om tv:n du nyss köpt av någon märklig anledning stängs av med ojämna mellanrum skulle du utan tvekan omedelbart klaga i butiken där du köpte den. Men för dataspelare verkar det ha blivit norm att acceptera återkommande fel, allt från slumpmässiga programkrascher till att spelet helt plötsligt inte går att spara. Spelforum på nätet svämmar över av kommentarer om fel, så kallade buggar, i nysläppta spel. Tonen är resignerad och åtföljs ofta av konstateranden i stil med ”vi får som vanligt vänta på första uppdateringen”.

Men konsumentköplagen gäller även tv- och dataspel, konstaterar Marek Andersson, jurist på Konsumentverket.

– I princip är det samma sak som gäller som för andra varor. Jag kan tänka mig att man kanske bör räkna med någon enstaka bugg, men det finns en gräns för vad man med fog bör kunna förutsätta."

Om spelet inte fungerar en enda kväll i två veckor så skulle jag våga tippa på att den gränsen är nådd.

Skrivet av ZOiDVOiD:

Utöver detta har diverse företag upp till 6 månader på sig att åtgärda fel innan de ger dig en spänn om vi nu ska hårddra konsumentlagar.

Jag är tämligen säker på att detta inte gäller i det här fallet. Jag har mailat konsumentverket, vi får se vad de säger.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av hersses:

@Valiumballong
4. I din mening verkar det som att Blizzard bryter mot svensk lag när de tar ner sin server för att försöka åtgärda problemet... återigen ser jag ingen logik i ditt resonemang.

Om du skulle köpa en biljett för fotbolls-VM, tänker du kräva tillbaka pengarna för att Sverige inte vann matchen? Samma sak där, det handlar om motståndet och ibland blir det hårdare än vad man väntade sig.
Jag hoppas verkligen att du får igenom din vilja och tillbaka dina €60 från Blizzard, det skulle ju minska belastningen och kanske får någon stackars sate chans att spela spelet:)

Men herrejösses... Han har inte sagt att Blizzard bryter mot svensk lag genom att ta ner sig server. Det han säger är att de får ta ner sin server hur mycket de vill, men då har han enligt svensk lag rätt att få pengarna tillbaka, då hans vara inte går att bruka som han blivit lovad. Troligtvis stod det inget i köpavtalet om att den första tiden efter release så kommer servrarna vara nere under långa perioder.

Han har dessutom helt rätt i att de flesta har börjar höja spelutvecklare till skyarna, och tror att de inte berörs av lagarna som alla andra bara för att de skrivit på ett papper att de inte ska beröras av lagarna i stort sett.

Exemplet om fotbolls-VM var så fruktansvärt dåligt att jag inte skulle vilja ta i det med tång och läderhanskar, och låter därför bli att vidare kommentera det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Råd & Rön skrev 2011:

"Om tv:n du nyss köpt av någon märklig anledning stängs av med ojämna mellanrum skulle du utan tvekan omedelbart klaga i butiken där du köpte den. Men för dataspelare verkar det ha blivit norm att acceptera återkommande fel, allt från slumpmässiga programkrascher till att spelet helt plötsligt inte går att spara. Spelforum på nätet svämmar över av kommentarer om fel, så kallade buggar, i nysläppta spel. Tonen är resignerad och åtföljs ofta av konstateranden i stil med ”vi får som vanligt vänta på första uppdateringen”.

Men konsumentköplagen gäller även tv- och dataspel, konstaterar Marek Andersson, jurist på Konsumentverket.

– I princip är det samma sak som gäller som för andra varor. Jag kan tänka mig att man kanske bör räkna med någon enstaka bugg, men det finns en gräns för vad man med fog bör kunna förutsätta."

Om spelet inte fungerar en enda kväll i två veckor så skulle jag våga tippa på att den gränsen är nådd.

Jag är tämligen säker på att detta inte gäller i det här fallet. Jag har mailat konsumentverket, vi får se vad de säger.

Problemet är att lagarna är skrivna för så länge sen att några liknande fall inte fanns, och därför är väldigt diffusa när det kommer till tv- och datorspel.
Även konsumentvägledare är osäkra över såna fall, men hoppas på att du får ett vettigt svar.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Problemet är att lagarna är skrivna för så länge sen att några liknande fall inte fanns, och därför är väldigt diffusa när det kommer till tv- och datorspel.
Även konsumentvägledare är osäkra över såna fall, men hoppas på att du får ett vettigt svar.

Lagarna är diffust skrivna för att de ska gå att tolka så de passar på många olika situationer, även utanför det som rymdes när lagen först skrevs. Spel är mjukvara och bör därför omfattas på samma sätt, säg att du köper ett Windows på release, men får BSOD de flesta dagarna efter. Under ett par tillfällen kan du använda datorn när Ms server är uppe, men sen ligger de nere igen...
Tror du att du som konsument ska tvingas gå med på det?
Nej, buggar är en sak, att ha för lite servrar pga snålhet och sen inte fixa problemen är en annan. Sen kunde de ju ha låtit folk spela offline också, och slupit problemen helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Råd & Rön skrev 2011:

"Om tv:n du nyss köpt av någon märklig anledning stängs av med ojämna mellanrum skulle du utan tvekan omedelbart klaga i butiken där du köpte den. Men för dataspelare verkar det ha blivit norm att acceptera återkommande fel, allt från slumpmässiga programkrascher till att spelet helt plötsligt inte går att spara. Spelforum på nätet svämmar över av kommentarer om fel, så kallade buggar, i nysläppta spel. Tonen är resignerad och åtföljs ofta av konstateranden i stil med ”vi får som vanligt vänta på första uppdateringen”.

Men konsumentköplagen gäller även tv- och dataspel, konstaterar Marek Andersson, jurist på Konsumentverket.

– I princip är det samma sak som gäller som för andra varor. Jag kan tänka mig att man kanske bör räkna med någon enstaka bugg, men det finns en gräns för vad man med fog bör kunna förutsätta."

Om spelet inte fungerar en enda kväll i två veckor så skulle jag våga tippa på att den gränsen är nådd.

Jag är tämligen säker på att detta inte gäller i det här fallet. Jag har mailat konsumentverket, vi får se vad de säger.

Nej du har inte rätt te en spänn tebax om blizzard drar ner servrarna SPELET ÄR INTE TRASIGT hur svårt ska det vara att fatta.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Men herrejösses... Han har inte sagt att Blizzard bryter mot svensk lag genom att ta ner sig server. Det han säger är att de får ta ner sin server hur mycket de vill, men då har han enligt svensk lag rätt att få pengarna tillbaka, då hans vara inte går att bruka som han blivit lovad. Troligtvis stod det inget i köpavtalet om att den första tiden efter release så kommer servrarna vara nere under långa perioder.

Han har dessutom helt rätt i att de flesta har börjar höja spelutvecklare till skyarna, och tror att de inte berörs av lagarna som alla andra bara för att de skrivit på ett papper att de inte ska beröras av lagarna i stort sett.

Exemplet om fotbolls-VM var så fruktansvärt dåligt att jag inte skulle vilja ta i det med tång och läderhanskar, och låter därför bli att vidare kommentera det.

servrarna har inte heller vatt nere i "långa perioder" det rörde sig om några timmar spelet har fungerat hur fint somhelst sedan dess ..han har INGET att gå på.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hersses:

Ber om ursäkt om jag inte citerar allt strunt du har skrivit, det tar bara onödigt med plats och ja, det är fullkomligt ovidkommande i sin helhet. Men ändå...

Bra där, stark början som verkligen tyder på att du är saklig och inte emotionellt investerad i frågan.

Skrivet av hersses:

1. Du kan inte jämföra alla spel rakt av, inte korsa onlinespel med spel som inte kräver uppkoppling och det borde du fatta. Jämför ist alla onlinespel, och i alla MMORPG jag har spelat på releasen så har det ALLTID varit knas med serverna, även mindre framgångsrika spel. Diablo III å andra sidan har fått en enorm hype vilket lett till att trycket ökar, framförallt eftersom det blev försäljningsrekord. Inget spel har sålt så här mkt till pc - ingen har kunnat hantera en situation som denna tidigare. punkt!

Vad du gör här är ett exempel på en logisk felaktighet. Frågan handlar inte om att servrar kan gå sönder, utan om att Blizzard medvetet valt ett system som "vem som helst" hade kunnat förutspå _skulle_ gå sönder, och att de med sitt designval med always on-DRM gjort att minsta lilla fel gör deras produkt helt oanvändbar. Det i sig är oansvarigt, och att sedan det oundvikliga hände gör att de får skit för det. Systemet fungerar så till den grad att företag får skit för att snika på kvalité framför kunders nöjdhet, men sedan kommer hela denna "corporations are people"-mentaliteten fram som framkallar sympati av typen "vem som helst kan göra fel" för ett multimiljardföretag. Märkligt är vad det är.

"Inget spel har sålt så här mycket" - fel många gånger om. Inget spel har sålt lika snabbt. Det är inte samma sak.

"ingen har kunnat hantera en situation som denna tidigare. punkt!" - ett exempel på att detta är fel.

De två föregående länkarna svarar på påståenden som inte har något med sakfrågan att göra, så fortsätt gärna inte att diskutera "hur mycket Diablo 3 säljer" då det är helt irrelevant för debatten. Jag tar bara upp det för att rätta rena faktafel.

Skrivet av hersses:

2. Jag är inte fullkomligt okritisk till Blizzard, jag är väl medveten om orsak och verkan vilket har resulterat i mitt ställningstagande. Du å andra sidan överreagerar, som att detta borde ha varit a walk in the park för Blizzard, sen påstår du att spelet har varit totalt ospelbart i över 2 veckor. Om det nu är sant, hur kommer det sig att folk har lyckats ta sig till lvl 60 utan att kunna spela spelet? Det går inte ihop och om du bara hade en bild på dig på din profil så hade du gett falskhet ett ansikte... just saying.

Vad du gör här är att använda en annan logisk felaktighet (jag lämnar som uppgift åt läsaren att lista ut vilken av typerna som applicerar) i kombination med Chewbaccaförsvaret.

Skrivet av hersses:

3. Spelet har varit spelbart, när de europeiska serverna låg nere var det ju bara att byta. Att, som du, säga att det var ospelbart i över 2 veckor är... ren lögn.

Är det kundens skyldighet att spela på servrar i andra delar av världen för att lindra följderna av Blizzards misstag? Var det verkligen bara att byta så var allt frid och fröjd sedan? Då är alla de som klagat på error 37 osv på forum runt om i världen lögnare.

Personen du svarar på säger att det inte gick att spela på två veckor. Du säger att det gick. Hörsägen mot hörsägen, men du kan omöjligen veta om det är lögn eller inte.

Skrivet av hersses:

4. I din mening verkar det som att Blizzard bryter mot svensk lag när de tar ner sin server för att försöka åtgärda problemet... återigen ser jag ingen logik i ditt resonemang.

Detta har aldrig sagts, och är återigen en logisk felaktighet. Du bygger upp en felaktig bild av motpartens ståndpunkt och attackerar sedan denna.

Vad som sägs är att återköpsrätt bör gälla när en produkt är felaktig. Låt mig göra en analog som faktiskt är en analog och inte bara ett överdrivet debattknep: om du köper en CD så gäller vanligen inte återköp om du brutit plomberingen (liksom för spel). Om du däremot kommer hem, öppnar fodralet och det visar sig att skivan är trasig (repig, knäckt, ospelbar helt enkelt) så är det givet att man har ett case för att lämna tillbaka, och om affären inte skulle gå med på detta så skulle ARN och konsumentköplagen ha något att säga till om. I första hand skulle en ersättningsskiva ges ut, men om det av någon anledning inte gick att få tag på en ersättningsskiva så skulle pengar tillbaka vara nästa steg (ev. i form av presentkort efter överenskommelse, men likväl).

Personen du svarar på hävdar att detta är en liknande situation, fast byt ut "CD-skiva" mot "spel", och då det i detta fallet inte går att få en "fungerande ersättningsskiva" då felet ligger hos Blizzard så borde pengar tillbaka vara rimligt.

När Blizzard inte ger denna möjlighet så har de tagit ställning mot konsumentskyddande lagar, vilket är grund för vite. Eller har de gjort detta? Det verkar vid en första anblick så (vilket bl a nämns i ett Råd&Rön-citat i tråden), men då det inte finns några prejudicerande fall gällande just spel på detta sättet så blir det en domstolssak när Blizzard vägrar att erkänna detta. Och det är där de är i Sydkorea.

Skrivet av hersses:

Om du skulle köpa en biljett för fotbolls-VM, tänker du kräva tillbaka pengarna för att Sverige inte vann matchen? Samma sak där, det handlar om motståndet och ibland blir det hårdare än vad man väntade sig.

Jag spelar inte Diablo 3, och har inte betalt pengar för det, och kan därför anses som relativt neutral i frågan, och det där var nog den dummaste analog jag läst, i nivå med http://qdb.us/30902. Kunderna är alltså motståndare och kampen att öht få spelet att fungera är det man betalar för. Är poängen att företag inte ska behöva hållas ansvariga för om deras produkter fungerar eller ej, då alla på förhand vet att det ändå bara är ett slumpspel att konsumera?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Nej du har inte rätt te en spänn tebax om blizzard drar ner servrarna SPELET ÄR INTE TRASIGT hur svårt ska det vara att fatta.

Om något inte fungerar så är det trasigt. Även om spelet fungerar som så, så fungerar inte den nödvändiga tjänst som krävs för att man ska kunna spela.

Skrivet av ZOiDVOiD:

servrarna har inte heller vatt nere i "långa perioder" det rörde sig om några timmar spelet har fungerat hur fint somhelst sedan dess ..han har INGET att gå på.

De första två veckorna efter release så låg servern nere mellan 17.00 till en bit in efter midnatt så gott som varje kväll. Det är min erfarenhet, jag tänker inte tala för dig. Finns en tråd på battle.net med ca 30.000 inlägg om just error 37. Går inte att stoppa huvudet i sanden och säga att det inte är ett riktigt problem.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan bara konstatera att alla som glatt gått och köpt ett spel med idiot DRM får skylla sig själv, kan väll inte komma som någon överraskning att det kommer strula.

Och alla som köpt D3 har bidragit till att nästa spel ni köper kommer ha samma skit, för det verkar ju inte drabbat försäljningen att begränsa skiten ur ett spel, och sen inte ens klara av att ha servrar som klarar belastningen.

Rösta med plånboken nästa gång och visa att ni inte tolererar sånt skit, eller böj er framåt och be om mer.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Jag har 100 Mbit, alltid alltid uppkopplad via dator eller telefon eller usb dongle på mina datorer.
Visst var det lite bökigt att komma in ibland men det har gett sig helt för åtminstone mig. har två lvl 60; är uppe i över 140 timmar speltid och har fast jobb...
Konstigt att jag kunnat spela när ni inte verkar ha ens fått börja spela med tanke på hur uselt det verkar fungera.

Så skumt gnälliga folk blivit senaste åren. Så galet egocentriska med en ilska som är duktigt oproportionerlig kontra de eventuella i-landsirritationer ni upplever... Ett av historiens största spelsläpp som får lite problem med de sönderhamrade inloggningsservrarna är ingenting man löser med en kafferast och 4 rader kod... Chilla lite, seriöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Man kan väl inte avtala bort lagen väl?
Ska testa fixa ett minfält med en miljon i en låda i mitten, folk får skriva på ett avtal före de går in och chansar på att plocka miljonen, undrar om jag åker i fängelse? ;p

Mer on-topic: Blir spännande att se vad som händer!

Vilken lag då är det som säger att servrar inte få gå ner?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Jag undrar vad som skulle hända om det inte gick att öppna Excell, eller ElProCAD på jobbet för att nån server skulle ligga nere?
Tror någon skulle få ta jäääävliiiigt mkt skit då

Givetvis.. Men det kan hända.

Ont: Spelar inte spelet själv osv men jag håller med TS helt och hållet. Man får ju bara hoppas att de jobbar natt och dag för att få ordning på allt.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Vilken lag då är det som säger att servrar inte få gå ner?

Jag tror nog du vet vad jag menar men försöker vara smart och rolig istället, det gick ju sådär va? Så sluta gräv upp gamla inlägg...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Jag tror nog du vet vad jag menar men försöker vara smart och rolig istället, det gick ju sådär va? Så sluta gräv upp gamla inlägg...

Var inte på skämt alls, en ren fråga till vad du skrev, så fortfarande, vilken lag är det som förbjuder servrar att gå ner? Och att de går ner händer alla, framför allt i början av relesen av ett spel, det går inte att beräkna exakt hur många som kommer att köpa det och spela samtidigt och det är ingen vinning i att överköpa servrar heller som bara kommer att stå och kosta i slutändan, det är en balans man måste finna på vägen, folk måste börja tänka själva på helheter och inte bara sitta instängda i sin egen lilla narcissistiska värld

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Var inte på skämt alls, en ren fråga till vad du skrev, så fortfarande, vilken lag är det som förbjuder servrar att gå ner? Och att de går ner händer alla, framför allt i början av relesen av ett spel, det går inte att beräkna exakt hur många som kommer att köpa det och spela samtidigt och det är ingen vinning i att överköpa servrar heller som bara kommer att stå och kosta i slutändan, det är en balans man måste finna på vägen, folk måste börja tänka själva på helheter och inte bara sitta instängda i sin egen lilla narcissistiska värld

Haha seriöst? Om du läst första sidan (t.ex phz's inlägg) och fortfarande inte fattar vad jag pratade om så kan jag inte hjälpa dig, tyvärr...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Nej du har inte rätt te en spänn tebax om blizzard drar ner servrarna SPELET ÄR INTE TRASIGT hur svårt ska det vara att fatta.

Om spelet kräver en viss tjänst för att fungera, och Blizzard ej tillhandahåller den tjänsten, då är spelet obrukbart. är en vara man köpt obrukbar så har man rätt att häva köpet inom en rimlig tid.

Låter enkelt tycker jag iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giuffria:

RMAH är ju inte ens online ännu.