Skrivet av hersses:
Ber om ursäkt om jag inte citerar allt strunt du har skrivit, det tar bara onödigt med plats och ja, det är fullkomligt ovidkommande i sin helhet. Men ändå...
Bra där, stark början som verkligen tyder på att du är saklig och inte emotionellt investerad i frågan.
Skrivet av hersses:
1. Du kan inte jämföra alla spel rakt av, inte korsa onlinespel med spel som inte kräver uppkoppling och det borde du fatta. Jämför ist alla onlinespel, och i alla MMORPG jag har spelat på releasen så har det ALLTID varit knas med serverna, även mindre framgångsrika spel. Diablo III å andra sidan har fått en enorm hype vilket lett till att trycket ökar, framförallt eftersom det blev försäljningsrekord. Inget spel har sålt så här mkt till pc - ingen har kunnat hantera en situation som denna tidigare. punkt!
Vad du gör här är ett exempel på en logisk felaktighet. Frågan handlar inte om att servrar kan gå sönder, utan om att Blizzard medvetet valt ett system som "vem som helst" hade kunnat förutspå _skulle_ gå sönder, och att de med sitt designval med always on-DRM gjort att minsta lilla fel gör deras produkt helt oanvändbar. Det i sig är oansvarigt, och att sedan det oundvikliga hände gör att de får skit för det. Systemet fungerar så till den grad att företag får skit för att snika på kvalité framför kunders nöjdhet, men sedan kommer hela denna "corporations are people"-mentaliteten fram som framkallar sympati av typen "vem som helst kan göra fel" för ett multimiljardföretag. Märkligt är vad det är.
"Inget spel har sålt så här mycket" - fel många gånger om. Inget spel har sålt lika snabbt. Det är inte samma sak.
"ingen har kunnat hantera en situation som denna tidigare. punkt!" - ett exempel på att detta är fel.
De två föregående länkarna svarar på påståenden som inte har något med sakfrågan att göra, så fortsätt gärna inte att diskutera "hur mycket Diablo 3 säljer" då det är helt irrelevant för debatten. Jag tar bara upp det för att rätta rena faktafel.
Skrivet av hersses:
2. Jag är inte fullkomligt okritisk till Blizzard, jag är väl medveten om orsak och verkan vilket har resulterat i mitt ställningstagande. Du å andra sidan överreagerar, som att detta borde ha varit a walk in the park för Blizzard, sen påstår du att spelet har varit totalt ospelbart i över 2 veckor. Om det nu är sant, hur kommer det sig att folk har lyckats ta sig till lvl 60 utan att kunna spela spelet? Det går inte ihop och om du bara hade en bild på dig på din profil så hade du gett falskhet ett ansikte... just saying.
Vad du gör här är att använda en annan logisk felaktighet (jag lämnar som uppgift åt läsaren att lista ut vilken av typerna som applicerar) i kombination med Chewbaccaförsvaret.
Skrivet av hersses:
3. Spelet har varit spelbart, när de europeiska serverna låg nere var det ju bara att byta. Att, som du, säga att det var ospelbart i över 2 veckor är... ren lögn.
Är det kundens skyldighet att spela på servrar i andra delar av världen för att lindra följderna av Blizzards misstag? Var det verkligen bara att byta så var allt frid och fröjd sedan? Då är alla de som klagat på error 37 osv på forum runt om i världen lögnare.
Personen du svarar på säger att det inte gick att spela på två veckor. Du säger att det gick. Hörsägen mot hörsägen, men du kan omöjligen veta om det är lögn eller inte.
Skrivet av hersses:
4. I din mening verkar det som att Blizzard bryter mot svensk lag när de tar ner sin server för att försöka åtgärda problemet... återigen ser jag ingen logik i ditt resonemang.
Detta har aldrig sagts, och är återigen en logisk felaktighet. Du bygger upp en felaktig bild av motpartens ståndpunkt och attackerar sedan denna.
Vad som sägs är att återköpsrätt bör gälla när en produkt är felaktig. Låt mig göra en analog som faktiskt är en analog och inte bara ett överdrivet debattknep: om du köper en CD så gäller vanligen inte återköp om du brutit plomberingen (liksom för spel). Om du däremot kommer hem, öppnar fodralet och det visar sig att skivan är trasig (repig, knäckt, ospelbar helt enkelt) så är det givet att man har ett case för att lämna tillbaka, och om affären inte skulle gå med på detta så skulle ARN och konsumentköplagen ha något att säga till om. I första hand skulle en ersättningsskiva ges ut, men om det av någon anledning inte gick att få tag på en ersättningsskiva så skulle pengar tillbaka vara nästa steg (ev. i form av presentkort efter överenskommelse, men likväl).
Personen du svarar på hävdar att detta är en liknande situation, fast byt ut "CD-skiva" mot "spel", och då det i detta fallet inte går att få en "fungerande ersättningsskiva" då felet ligger hos Blizzard så borde pengar tillbaka vara rimligt.
När Blizzard inte ger denna möjlighet så har de tagit ställning mot konsumentskyddande lagar, vilket är grund för vite. Eller har de gjort detta? Det verkar vid en första anblick så (vilket bl a nämns i ett Råd&Rön-citat i tråden), men då det inte finns några prejudicerande fall gällande just spel på detta sättet så blir det en domstolssak när Blizzard vägrar att erkänna detta. Och det är där de är i Sydkorea.
Skrivet av hersses:
Om du skulle köpa en biljett för fotbolls-VM, tänker du kräva tillbaka pengarna för att Sverige inte vann matchen? Samma sak där, det handlar om motståndet och ibland blir det hårdare än vad man väntade sig.
Jag spelar inte Diablo 3, och har inte betalt pengar för det, och kan därför anses som relativt neutral i frågan, och det där var nog den dummaste analog jag läst, i nivå med http://qdb.us/30902. Kunderna är alltså motståndare och kampen att öht få spelet att fungera är det man betalar för. Är poängen att företag inte ska behöva hållas ansvariga för om deras produkter fungerar eller ej, då alla på förhand vet att det ändå bara är ett slumpspel att konsumera?