Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Dec 2011

Fuckat upp Forden? :(

Ja, vart ska man börja...
Fick köpa päronens bil när dom köpte en ny, en Mondeo kombi i toppenskick med endast 1 ägare.
Då familjen börjar växa så behöver vi en bil som har plats så att säga...

Dock så skulle jag kolla så allt var ok igår, kolade olja, tändstift osv.
...
Det är nu min kära granne börja fucka upp det för mig.
Uppenbarligen gör jag fel när jag kollar tändstiften?!?
Så han "tar över" o skruvar ur och i de andra stiften, medans jag skiter i det o plockar ihop grejjerna så länge.

Sen imorse då jag redan hade försovit mig går inte biljäveln igång, eller den startar men tänder på 3 cylindrar...
Efter en kortare felsökning visar det sig att ett av stiften har spruckit.
Det är inte så att det exploderat i småbitar, utan ena "hörnet" är borta, eller ligger väll runt gängen atm...
Har plockat upp dom småbitar av porslinet som går att få tag i, vissa bitar e dock fast under "läppen" på tändstiftet.

Så. Förslag på lösning?
Dra in skiten på service o Pynta ut 15 lax för att dom ska blåsa rent o byta tändstift? (Bara för att ha garanti om det skär)
Köpa Tryckluft(sån datorrengöring) och försöka blåsa ur det mesta själv, och hoppas på att det minimala skräpet som blir kvar åker ut vid första tändning.? Alternativt låna kompressor och göra ovanstående.
Skita i allt o bra trycka i ett nytt tändstift o köra, porslin är ändå så sprött då det bli pulver i cylindern!

Notera att min granne verkligen är min granne och inte nån Molgan som jag skyller på, hade jag fuckat upp själv hade jag stått för det men detta stift rörde jag inte. Så oavsett lösning borde fakturan ändå gå till honom?

Intel 3570K@4.8ghz på ett Maximus v Gene med ett 7950 CFX OC(1150/1700, so far!), 8gb ram@1600mhz som sitter i ett Moddat Define R3, Och Drivs av ett 600w Agg Från Fractal Design (Sug på den ni som påstår att 600w inte orkar med två kort..)
Tack SimonReborn för loggan!
In Dayz, Capslock should be the panic button, not LMB...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Har du kassa hylsor? Med en Biltemahylsa är det skitlätt att dra sönder keramiken på stiften. Om man snedbelastar är det också risk att stiftet spricker. Dra på en slang på dammsugare eller liknande och sug upp det som ligger kvar.

Keramiken är ändå ganska mjuk så frågan är om det kan repa cylindern?

Det man inte vet det lider man inte av.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
norrköping
Registrerad
Nov 2009

tryck i ett nytt stift bitarna som ev ligger kan du försöka dammsuga upp resten kommer gå ut i avgas antagligen, om du hade känt dig säker på vad du gör hade du sagt till din granne att det är din bil o det är du som gör jobbet o han kan sköta sej själv. eftersom du inte verkar gjort mycket för o stoppa han tycker jag inte att du kan lägga skulden på han.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Att kräva på pengar tycker jag inte du ska göra utan att prata med honom och i så fall dela det på 50/50 om det nu blir en kostnad, alla kan göra misstag och du tillät ju grejerna att ske (för han frågade la osv först? ).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Dec 2011

Mja, är väll mer principen att pajjar man får man betala, i synnerhet om man ska verka kunnig och hjälpa till.
Pengarna skiter jag i.

Har fått upp de flesta bitarna nu dock. Jobbat i helgen så projektet har stått still...
Går det att köra bilen på 3 cyilindrar? Jag har inget strömuttag nära nog för att dammsugarn skall räcka, jag får nog köra 100-150m.
Hylsorna är från biltema men dom känns inte "så dåliga", inte som det var för en 10 år sedan iallfall...
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragve...

Porslin bör ju inte ha mkt att säga till mot metall, dock så kan man repa glas med det så om det skulle komma på "fel" ställe i cylindern känns det som att det agerar sandpapper... Eller att det i absolut värsta fall skulle lägga sig nån bit mellan cylindervägg och kolv, och inte krossas utan skära ihop hela cylindern... Vilket låter förbannat orealistiskt om jag tänker efter.

För att förtydliga: det är den röda markeringen på denna bild som är borta och ligger under/runt bultskallen. Resten är helt.
http://imageshack.us/photo/my-images/266/tndstift.jpg/

Intel 3570K@4.8ghz på ett Maximus v Gene med ett 7950 CFX OC(1150/1700, so far!), 8gb ram@1600mhz som sitter i ett Moddat Define R3, Och Drivs av ett 600w Agg Från Fractal Design (Sug på den ni som påstår att 600w inte orkar med två kort..)
Tack SimonReborn för loggan!
In Dayz, Capslock should be the panic button, not LMB...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
www.direktronik.se
Registrerad
Jul 2001

Hur i helsike en tändstiftsnyckel skulle kunna spräcka porslinet på ett stift är jag nyfiken på men hur som.

Nej det är ingen fara att rulla din bil 150 meter på tre cylindrar men jag skulle nog råda dig att försöka dammsuga upp det som ligger kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

Du kan väl putta bilen 100 meter?

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Rent mekanik mässigt så är det ingen fara att köra på tre burkar även om det skulle handla om mil.
Det som kan ta skada är katten som kommer få oförbränd bensin i sig vilket inte i sig är så farligt för den.
Det farliga är när du startar igen och bensinen som finns kvar (om det finns nåt kvar vill säga) antänder och helt enkelt eldar upp en del av innehållet som renar avgaserna och således blir det en kortare livstid på den.
Själva bensinen i sig är skadlig den med men i en så pass liten utsträckning att det handlar om så liten sträcka tids förkortad livslängd att det är sek,meter det handlar och det är ju inget i detta sammanhanget.

Sen hur mycket skada katten tar är svårt att veta då det beror på hur länge du väntar med att starta den efteråt väntar du över natten tex så kanske all bensin är borta.
Men är det inga backar så kan du ju putta bilen annars så kör du men du behöver ju inte dra ur ettan till 6000 varv det leder ju till betydligt mycket mer bensin i katten.
Och är det en backe så kör uppför den lägg i friläge stäng av och rulla sista biten för att minimera bensin i katten se bara upp med rattlås och att servon slutar fungera så den blir tyngre att styra.

Ett annat tips på att få ur skit ur tändstifts hål är högtryckstvätt kom bara ihåg att du behöver blåsa ur det mesta av vattnet innan du skruvar ur stiftet lite gör inget så länge du inte låter motorn stå ostartad länge efteråt.
MEN inte för mycket då kan du få en krokig vevstake heller hål i kolv.
Tex en cykelpump är ganska bra att blåsa ur vatten ur tändstiftshålet med och tar du en kort slangbit itryckt,fast tejpad på pumpen så är det ännu bättre men den brukar bli för klen när det gäller att få ur skit och sånt.

Skrivet av Baztard:

Hur i helsike en tändstiftsnyckel skulle kunna spräcka porslinet på ett stift är jag nyfiken på men hur som.

det är igentligen inte tändstiftsnyckelns fel utan mer idioten som håller i den som gör fel.
Det är när man lossar,drar dit och man inte har hylsan rakt på stiftet som det kan ta skada problemet är att det är skillnad på olika nycklar en del är ganska glappa medans andra är mer exakta, och en del har mer utrymme vid stiftets ände än andra (och kan således bli mer snea innan stiftet tar i och skadas).

Sen om du har en nyckel med fast handtag så är dom lättare att dra snea över stiftet än en hylsa är och kombinerar man dessa tre saker så är det inte svårt alls att skada stift för dom som inte är bra på att skruva och saknar känslan att näe nu vart det snett innan man tar i.
Så med andra ord så kan jag med stor säkerhet säga att grannen kanske inte är så bra på att skruva och att han definitivt saknar känslan.
Sen finns ytterligare en sak som kan spela in på detta och det är om det är trångt och jävligt att komma åt,se så är det ju lättare att inte märka att man drog med sne hylsa.

Med känslan menar jag att utan att se något dels att kunna känna att hylsa,nyckel,etc inte sitter rakt och även att man kan känna att muttern,bulten inte går av,blir rund.
Jag vet det direkt och innan jag har sett om bulten lossnat,gått av,blivit rund det är olika känslor på dessa och det har hänt många gånger att jag hjälper kompisar och en bult går av och jag svär trots att jag inte kan se bulten och kompisen måste dit och titta och kan inte fatta hur jag visste det.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."