Är det värt att lära sig dreamweaver i dagens läge?

Permalänk
Medlem

Är det värt att lära sig dreamweaver i dagens läge?

Jag har funderat kring om att lära mig Dreamweaver men är lite osäker. Jag har frågat lite vänner som arbetar med medialt skapande om programmet och de anser att DW håller på att dö ut eller att det finns bättre alternativ.

Vad anser ni?

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vad du har tänkt att göra.

Permalänk

Jag tycker det är bra, men det är ju det enda programmet jag testat :/
http://www.xn--lxa-qla.nu/ go ahead

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Har lite svårt att förstå "lära sig Dreamweaver". Kan man programmera ska utvecklingsverktyget inte ta mer än några timmar/dagar att vänja sig vid? I just Dreamweaver är inläsningsnivån väldigt hög.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Personligen så är numera min enda editor:
http://www.sublimetext.com/

Köpte mig en licens och har inte tittat tillbaka sedan dess.

Den passar mig som hand i handsken.

Gör det jag vill och låter bli att jävlas med mig

Ta en titt.

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att testa dreamweaver i skolan och det slutade med att jag gav upp skiten och lärde mig basic html och css istället, det gick snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Om du bara ska koda i DW så ja, varför inte?
riktigt bekvämt med alla codehint's som kommer upp när man skriver något.
Helt perfekt när man inte riktigt kan alla olika "koder".

Men om du ska använda "redigeringsläget" alltså lägga ut en bild med musen och liknande saker, då är det BIG nono!
Lär dig att koda istället i så fall!
Bara det att koden knappt går att ändra/läsa om man inte kodar det själv.

Även jag kör med SublimeText nu för tiden. Har använt mig av DW, dock endast kodläget. Just för att det underlättar väldigt mycket att få upp alla "koder" i en lista.¨
Men har med tiden gått över till SublimeText istället, då jag bara vill koda, och behöver då inte några andra funktioner än just det.

Om du ska koda kan jag rekommendera att du börjar med DW i kodläge om du är nybörjare, sen gå över till SublimeText eller liknande eftersom. Om du vill förstås.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är det ju redan off topic, men vad kan den editorn som inte Notepad++ kan, som dessutom är gratis?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

om du kan koda så spelar det ingen roll i vilken program du gör det. Det tar några dagar att vänja sig hur programmet man använder fungerar

Permalänk
Medlem

http://netbeans.org/
Gratis, samt har en bra kodhjälpare ifall du är nybörjare.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

http://netbeans.org/
Gratis, samt har en bra kodhjälpare ifall du är nybörjare.

Jag röstar på denna, är extremt användbar när man skriver hemsidor med alla sina code hints. Dessutom så har den en liten preview ruta som hjälper dig när du skriver CSS koden.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk

Dreamweaver funkar bra!

Har användt Dreamweaver dagligen när jag kodar de senaste 6-7 åren. Gillar codehintsen samt att man skapa en site och på så vis arbeta och spara direkt mot servern via ftp (kör man mot en lokal wamp eller mamp server spelar det mindre roll, men vill man koda skarpt mot webbhotellet är det bra).

Dock använder jag endast designläget till att skapa imagemaps när jag kodar html mail, i övrigt är den inte helt kompatibel när man kodar nestlade divar osv. Då kör jag allt manuellt för full kontroll. Man kan även koppla t.ex. en wordpress site och se innehållet live. Du kan även skapa responsivwebbdesign och på så sätt se hur sidan beter sig i olika upplösningar live. Riktigt smidigt när man utvecklar mot iphone och ipad.

Visa signatur

PII 233 Mhz, Asus P2L97, Quantum Fireball 6.4 GB, 267 MB PC 133 Mhz SDRAM, 3Dfx VooDoo 3 16MB :) Finaste datorn i stan!

Permalänk
Medlem

Inget fel på Dreamweaver, men det är ju värdelöst om du inte kan din HTML och CSS.

Men när man väl kan det och ska bygga en statisk sida så är det ju det bästa verktygen du kan få tag i IMO.
Denna sida har jag t.ex. då byggt helt genom Dreamweaver för en film jag var med och gjorde: http://footprintsofdisaster.se/
men som du ser där så är koden helt statisk, d.v.s. du ser precis samma sak om du uppdaterar sidan efter en timme eller två, medans här på Sweclockers ser sidan annorlunda ut varje gång du uppdaterar den.

Sen, ska man ha lite mer dynamiska sidor så får man ju ge sig i kast med och lära sig publiceringssystem såsom WordPress eller Drupal, men för statiska sidor som man inte ska uppdatera regelbundet är det statiskt man ska gå, och då är ju Dreamweaver ett oerhört bra program att koda i.

Jag började för c:a 2 år sedan genom en kurs vi hade i skolan, och sen så tyckte jag det var kul så jag fortsatte hemma, och jag har i alltid hållt mig till Dreamweaver för statiska sidor för det känns så hemma för mig. Varje gång jag inte visste hur jag skulle gå tillväga för att göra något var det antingen att pröva sig fram eller Googla, och till slut så lär man sig. Att lära sig koda HTML och CSS är inte särskilt svårt, det är ganska lite att lära sig, och ännu mindre man faktiskt använder.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Skrivet av BlueEyes:

Personligen så är numera min enda editor:
http://www.sublimetext.com/

Köpte mig en licens och har inte tittat tillbaka sedan dess.

Den passar mig som hand i handsken.

Gör det jag vill och låter bli att jävlas med mig

Ta en titt.

Lycka till.

Har nu provat sublimetext i några minuter och får säga att jag gillar det, tackar för tipset