XFX 5770 - ingen bildsignal men Windows startar ändå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Apr 2012

XFX 5770 - ingen bildsignal men Windows startar ändå

Hej Sweclockers,

Jag har ett problem med mitt Raedon XFX 5770 som inte vill skicka en bildsignal till skärmen. När jag startar datorn låter den helt normalt och beter sig som vanligt, jag hör till och med startljudet från Windows. Men jag får ingen bild på min monitor...

När jag precis startar datorn väcks min skärm en kort sekund för att sedan deklarera "No input signal" samtidigt som datorn i övrigt fortsätter att boota. Sedan släcks skärmen ned (energispararläge) och datorn fortsätter köra sina rutiner.

Finns det någon som har vart med om något liknande? Finns det en lösning eller är det bara att springa och köpa ett nytt grafikkort?

Jag har testat att köra med det inbyggda grafikkoret och då startar datorn upp med bild, så det är anledningen till att jag misstänker att något hänt med grafikkortet. Min erfarenhet från tidigare felsökningar är dock att om något strejkar (som mitt grafikkort nu tycks göra) så kommer man inte förbi post och bios...

Alla synpunkter och kommentarer mottages tacksamt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Ser du något på skärmen eller startar den bara och går in i power-save direkt? Kolla så att strömkabeln till grafikkortet är i, testa att gå in i BIOS och ändra inställningarna så att den prioriterar PCI-grafikkortet före det inbyggda. Funkar det inte (eller egentligen, även om det funkar) så testa att deaktivera det inbyggda grafikkortet helt så du slipper eventuella konflikter. Går ju alltid att cleara CMOS och få tillbaka default-inställningarna med det inbyggda aktiverat om det inte fixar sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Apr 2012

Skärmen är i energisparläge (orange ljus) innan jag trycker på power knappen. Då startar skärmen (gult ljus) men jag får aldrig någon bild och ganska snart står det no input signal (skärmens egna varningssystem) och strax därefter återgår skärmen till energisparläge.

BIOS är inställd på att använda PCI-E i första hand

Strömkabeln till grafikkortet är ikopplad och jag har testat dels med adaptern som medföljde kortet och ska kopplas till två fyra pins strömkontakter, samt att jag kopplat i grafikkortet direkt i nätagget (850 W).

Jag har testat att clear:a CMOS med utifall att det skulle vara något som "halkat snett".

Det lustiga är att denna burken fungerat fint tidigare. Det troliga är nog att grafikkortet gett upp, men eftersom jag kommer in i Windows lever jag ändå på hoppet att detta kan lösas (och att jag har fel)...

Tack för input!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av ClubT:

Skärmen är i energisparläge (orange ljus) innan jag trycker på power knappen. Då startar skärmen (gult ljus) men jag får aldrig någon bild och ganska snart står det no input signal (skärmens egna varningssystem) och strax därefter återgår skärmen till energisparläge.

BIOS är inställd på att använda PCI-E i första hand

Strömkabeln till grafikkortet är ikopplad och jag har testat dels med adaptern som medföljde kortet och ska kopplas till två fyra pins strömkontakter, samt att jag kopplat i grafikkortet direkt i nätagget (850 W).

Jag har testat att clear:a CMOS med utifall att det skulle vara något som "halkat snett".

Det lustiga är att denna burken fungerat fint tidigare. Det troliga är nog att grafikkortet gett upp, men eftersom jag kommer in i Windows lever jag ändå på hoppet att detta kan lösas (och att jag har fel)...

Tack för input!

Har du haft några konstiga krascher innan detta? Just 5XXX och 6XXX-kort från just bland annat just XFX har ofta liknande fel, slutar fungera plötsligt på olika sätt (ibland i spel, ibland även i sitt OS, ibland helt och hållet, eller varierande) och ingenting hjälper eller är märkbart fel. Kolla denna artikel: http://www.tomshardware.com/news/ATI-Radeon-Gray-Screen-Crash... . Har själv haft ett 5770 som funkade fint i över ett år men som sen började krascha datorn på olika sätt och ibland gav den ingen bild alls. Retur och fick ett 6770, exakt samma fel direkt. Timmar av felsökning, köpte nytt moderkort, installerade olika drivrutiner, nytt nätagg, inget hjälpte... Retur igen och fick ett 7750 som fungerar felfritt. Alla har varit HIS-kort. Har du garanti på kortet så returnera om du inte hittar något som hjälper.

Vad har du för system i övrigt? Phenom II-processor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Apr 2012

Nix inge stora krascher, däremot har drivrutinen för grafikkortet hängt sig lite titt som tätt, men det har jag trott berott på Catalyst och inte hårdvaran i sig.

Eftersom jag skruvat på en eftermarknads kylare på kortet (för att få bort oväsen) så gäller nog inte garantin mer är jag rädd.

Min setup i övrigt är en Phenom II X2 550 - 3.1 GHz (bra gissat! ) med 4 gb DDR3 @ 1066 MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av ClubT:

Nix inge stora krascher, däremot har drivrutinen för grafikkortet hängt sig lite titt som tätt, men det har jag trott berott på Catalyst och inte hårdvaran i sig.

Eftersom jag skruvat på en eftermarknads kylare på kortet (för att få bort oväsen) så gäller nog inte garantin mer är jag rädd.

Min setup i övrigt är en Phenom II X2 550 - 3.1 GHz (bra gissat! ) med 4 gb DDR3 @ 1066 MHz

Lite sent svar, men 5XXX/6XXX-korten verkar bråka just med Phenom II utan någon riktig förklaring som jag hittat. Drivrutiner spelar ingen roll, inte heller minne eller moderkort. Har du möjlighet att testa kortet i en icke-Phenom II-burk, eller ett annat PCIe-kort i din egen? Mitt 7750 fungerar fortfarande helt felfritt på min Phenom II-burk och jag kan nog konstatera att de korten + processorerna av någon anledning inte gillar varandra, minst sagt. Då din garanti redan är körd kan du ju testa att flasha om vBIOS men hoppas inte på för mycket