Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Feb 2009

Matematik D hjälp

Hej, är det någon kunnig som hade kunnat hjälpa med tre uppgifter inom trigonometri & derivator? Här ligger frågorna,

3. Bestäm de avbildade kurvornas ekvationer Bild

Dold text

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svearike
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Spao:

Hej, är det någon kunnig som hade kunnat hjälpa med tre uppgifter inom trigonometri & derivator? Här ligger frågorna, http://speedy.sh/ZBCh8/uppgifter.doc
Tack på förhand!

Skriv frågorna istället. Har ingen lust att registrera mig bara för att ladda ner en fil.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Skriv frågorna istället. Har ingen lust att registrera mig bara för att ladda ner en fil.

Done.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

1. Vad är period, amplitud och förskjutning? Hur får man fram min och max-värde i en sinuskurva?

2. a. Dotta för olika värden av X mellan 0 och 360°.
b. Vad menas med amplitud och period?
c. Hur får man fram min och max. Var hittar man dem på kurvan?

3 a. y = 2sin(x+30)

Bonus. Förklara varför man inte använder cos i 3a.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Spao:

Hej, är det någon kunnig som hade kunnat hjälpa med tre uppgifter inom trigonometri & derivator? Här ligger frågorna,

1. Ange perioden, amplituden och förskjutningen för kurvan y=10-10sin(2x-20°).
Ange också funktionens största och minsta värde.

2. Lös nedanstående problem.
a) Upprita kurvan y= 4 - 2sin( 2x -120°) i intervallet 0° ≤ x ≤ 360°.
b) Ange kurvans period och amplitud.
c) Ange också funktionens största och minsta värde.

3. Bestäm de avbildade kurvornas ekvationer Bild

Dold text

Tack på förhand!

Vart har du fastnat?

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Tomas_88:

Vart har du fastnat?

Endast sista uppgiften, löste de andra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Spao:

Ta inte bort dina frågor, de kan hjälpa någon annan.
Hur löste du första uppgifterna?

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Spao:

Ja och eftersom du vet vad amplitud, period och förskjutning betyder så rekomenderar jag att du studerar en sin eller cos ekvation med tillhörande graf (egentligen behövs det inte eftersom du vet vart i ekvationen dom befinner sig) och så sätter du rätt siffror på rätt plats.

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Tomas_88:

Ja och eftersom du vet vad amplitud, period och förskjutning betyder så rekomenderar jag att du studerar en sin eller cos ekvation med tillhörande graf (egentligen behövs det inte eftersom du vet vart i ekvationen dom befinner sig) och så sätter du rätt siffror på rätt plats.

Okej, blir att klura på den då!