Scam SMS på annons via blocket!

Permalänk

Scam SMS på annons via blocket!

Tjena, har en annons ute på blocket just nu.

Idag under dagen fick jag ett sms av ett namn så något nr vissades inte utan personen hette bradleycotw

I sms:et stod det

"Hello, is tour moped on blocket.se still available for sale? If yes, please get back to me with the best price. (brandleycotwell147@live.com)"

Jag skrev tillbaka att den fanns kvar och sedan pris

fick då svaret:

Hello ,

Thanks for your response.I'm satisfied with the condition of the merchandise and Agree with the price.So i will be paying directly into your PayPal account without any delay. Get back to me with the details below :

Name:
PayPal Email address:
Cell Phone No.:
Total Cost of the item:

Or you can send me a paypal money request, so once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and if you don't have an account with paypal, its pretty easy, safe and secured to open one. Just log on to www.paypal.com and register with them. I hope we can make the purchase as fast as possible and then i will contact my shipping company after you get the payment. I will need your home address for the merchandise to be Picked Up by the Shipping Company..

Please Advice,
Many Thanks and best regards...

Skrev då att jag ville göra affären öga mot öga och få pengar i handen, fick då svaret:

Well I can understand you but you need to know that I am at work right now .I can only pay through pay pal at the moment as i do not have access to my bank account online,but i have it attached to my PayPal account, and this is why i insisted on using PayPal to pay,all i will need is your PayPal email address to make the payments,and if you do not have a pay pal account yet,its pretty easy to set one up another PayPal account at www.paypal.com, i will be expecting your email.I have a pick up agent that will come for the pick up after payments has been sorted.

Thanks and regards.

svara då "Can't your agent just come with the money in hand and give me and everything will be perfect"

Fattade att det var något lurt med snubben när han börja skriva till mig från början.
Jag googlade lite snabbt på hans namn plus siffrorna 147 som i mail adressen (brandleycotwell147) och hittade ett nederlänskt forum http://whocallsme.com/Phone-Number.aspx/85253686400051/3
Där det stod om en tjej som fått exakt samma mail som jag angående hennes bil som hon skulle sälja.

Nu till frågorna egentligen.

Har någon av er råkat ut för den här snubben? eller liknande sak? Någon som vet vem det är som gör detta? Vad kan han göra om man går med på att han sätter in pengarna?

Mvh Jumbo

Visa signatur

Corsair carbide 300R, AMD x4 955, Cooler Master Seidon 120V, Asus M4A88T-EVO/USB3, Gigabyte 6870, 2x4gb 1333, 1tb hdd, corsair 600W

Permalänk

Har inte råkat ut för snubben men det låter definitivt som en scam!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JumboMarker:

Fick typ 60 sms när jag sålde en BMW vid jul från alla möjliga Saudiarabiska namn, istället för nummer. Halv-google-translate också.

Jag hade inte bemödat mig med honom/henne. Risken för scam är överhängande.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Med "pick up agent" menar han förmodligen att han bokar frakt med en fraktfirma som då kommer hem till dig och hämtar mopeden, så det är förståeligt att de inte skulle kunna betala. Det är nog en scam ändå dock.

Permalänk
Medlem

Dom använder någon annans pengar/konto för att betala oftast. Scamgrej.

Permalänk
Entusiast

Om snubben nu vill betala utan fördröjning. Tjah... skaffa ett paypal-konto så är saken biff.
Tror till och med att kontoregistrering hos paypal är helt gratis. Har ett själv sedan hedenhös tid.

Du när pengarna finns på ditt paypal-konto så är resten inga problem. Bara att låta snubben skicka sin "pickup agent". Varan är ju redan betald.
Om snubben däremot börjar trilskas om att du skall skicka varan först, så skippa hela affären.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

(Notis till moderator: Jag uppmanar inte någon att göra detta!!!)

Du kan ju göra en omvänd scam. Ta imot pengarna och sedan bli okontakt bar!

de där är ju en scam person

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Om snubben nu vill betala utan fördröjning. Tjah... skaffa ett paypal-konto så är saken biff.
Tror till och med att kontoregistrering hos paypal är helt gratis. Har ett själv sedan hedenhös tid.

Du när pengarna finns på ditt paypal-konto så är resten inga problem. Bara att låta snubben skicka sin "pickup agent". Varan är ju redan betald.
Om snubben däremot börjar trilskas om att du skall skicka varan först, så skippa hela affären.

Köparen kan kräva pengarna tillbaka genom att påstå att han har scammats, och tydligen fungerar det ofta. Det är inte säkert att köparen ens använder sitt egna Paypalkonto.

Permalänk

Jag tror inte att jag har träffat på han men en som heter mariadnder.
Idag känns lite lurt...
Jag har haft min kamera uppe på blocket ett tag men inget napp men just idag får jag 3 mejl/sms om köpare ?
Kan jag få hjälp med detta?
Fick sms nu, är detta sant?
Min syster ät väldigt intresserad av din Blocket inlägg. Svara med din e-postadress eller kontakta henne med Blocket länk till
eerika746@gmail.com
Takk!
Sant?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Saken är den att han kommer inte få behålla några pengar. Dom som kör med såna scams använder stulna paypal konton för att betala.
Sen när den riktiga ägaren märker det så kommer pengarna att dras tillbaka och säljaren står då där utan sin vara och pengar.

Permalänk
Skrivet av lillen99:

Jag tror inte att jag har träffat på han men en som heter mariadnder.
Idag känns lite lurt...
Jag har haft min kamera uppe på blocket ett tag men inget napp men just idag får jag 3 mejl/sms om köpare ?
Kan jag få hjälp med detta?
Fick sms nu, är detta sant?
Min syster ät väldigt intresserad av din Blocket inlägg. Svara med din e-postadress eller kontakta henne med Blocket länk till
eerika746@gmail.com
Takk!
Sant?

Mvh: Eric

Tel nr var svenskt.
Hoppas det kosta mycket pengar att skicka sms'et ( är i Kroatien )

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marcusk:

Köparen kan kräva pengarna tillbaka genom att påstå att han har scammats, och tydligen fungerar det ofta. Det är inte säkert att köparen ens använder sitt egna Paypalkonto.

Om så är fallet, bör vi alla undvika paypal som pesten.
Hela idén med säkra betalningar, är ju att både mottagaren såväl som givaren skall kunna utföra transaktioner utan att den ena blir lurad.
Enligt min mening är det inte upp till paypal att avgöra vad som är scam och inte. Dem skall enbart se till att transakationer sköts på ett säker och tillförlitligt sätt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det där är ett scam mail : ) Har fått sådana när jag sålt laptop och moped på blocket, när dom väl skickar pengar på paypal (skapade ett nytt paypal för att trolla med scammern) får man ett mail från paypal som...inte alls är från paypal! Dom använder uppgifterna du ger dom för frakten för att paypal mailet ska se riktigt ut, dock är det som sagt, inte skickat från paypal igentligen. Tror det står någon stans på blocket att mail/sms av denna typ nästan alltid är scam : )

Permalänk

Tack för alla svar!
Blir helt enkelt att bara neka han om han vill något mer, orkar inte trolla han eller något sånt.
Hoppas fler hittar denna tråden om dem råkar ut för liknande.
Tack än en gång!

Visa signatur

Corsair carbide 300R, AMD x4 955, Cooler Master Seidon 120V, Asus M4A88T-EVO/USB3, Gigabyte 6870, 2x4gb 1333, 1tb hdd, corsair 600W

Permalänk

Jo det är scam, fick i princip likadant mail när jag sålde min dator, han kunde betala dubbla nypriset så... Sedan skulle man ju såklart skicka den till afrika till hans son

Permalänk
Medlem

Denna scamen är oftast mot två personer och går ut på att den andre betalar dig för han tror han köper t.ex. en iphone, medan boven hämtar moppen av dig och du har fått pengar (av "den andre"). Den andre får inte sin iPhone och därför kontaktar han polisen som spårar upp att du fått pengarna.

Resultat:
Du blir polisanmäld för scam.
Den andre blir av med pengar.
Boven har en gratis moped.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Tel nr var svenskt.
Hoppas det kosta mycket pengar att skicka sms'et ( är i Kroatien )

Mvh: Eric

Är det fortarande inte så att mottagaren betalar för sms/samtal från landsgränsen (Sveriges) och vidare ut i världen.
Vet att tjejen fick betala runt 200 en gång i tiden när jag ringde till henne när hon var utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

Är det fortarande inte så att mottagaren betalar för sms/samtal från landsgränsen (Sveriges) och vidare ut i världen.
Vet att tjejen fick betala runt 200 en gång i tiden när jag ringde till henne när hon var utomlands.

Lite off topic, men jag tror att i princip alla operatörer idag gör på följande vis:

SMS kostar ingenting extra att skicka utomlands, vare sig för den som tar emot eller den som skickar
Samtal är precis som du säger att den som ringer betalar för ett sverigesamtal och du som mottagare utomlands betalar vad samtalet kostar Sverige->dit du är.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU