Permalänk
Medlem

Bulldozer till Server?

Hej!
Har börjat kolla på nytt CPU, moderkort och RAM till min minecraft server.
Undrar då om Bulldozer är rätt väg att gå.
Har hört att de presterar bra i fler trådade applikationer och man kan ju ange hur många kärnor som ska användas.
Så är AMD rätt vag att gå och Vilken CPU är att rekommendera?
Om det hjälper så är servern för ca 10 pers men typ 5 online samtidigt.
Har inte kört AMD på mycket länge och bulldozer har ju inte fått ett superbra mottagande men i flertrådade har jag läst och hört att den är bra.
I alla fall prestanda/krona.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

En FX-8120 kan man ju få för ett helt okey pris nu. Så kanske är det rätt väg att gå. Har själv inte provat köra en minecraft server på mitt system dock.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

En FX-8120 kan man ju få för ett helt okey pris nu. Så kanske är det rätt väg att gå. Har själv inte provat köra en minecraft server på mitt system dock.

Jo den har ju 8 kärnor vilket bör duga ganska långt. Men hur mycket ström drar det i full belastning? har bara ett 430 watt agg

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aids130:

Jo den har ju 8 kärnor vilket bör duga ganska långt. Men hur mycket ström drar det i full belastning? har bara ett 430 watt agg

När jag spelar BF3 så visar min elmätare typ 265W. Kan testa bara köra lite Prime95 som bara belastar CPU:n.

205W vid Prime95 verkar det som.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aids130:

Jo den har ju 8 kärnor vilket bör duga ganska långt. Men hur mycket ström drar det i full belastning? har bara ett 430 watt agg

Utan att kraftfullt grafikkort är 430 watt mer än tillräckligt.
Men, en minecraft server med såpass få personer kräver väll inte alls särskilt mycket prestanda?

Jag har iofs ingen aning, men som jag fattat det är det inte så processorintensivt, kräver en hel del ram, men inte så mycket CPU-kraft.

Jag har dock ingen aning som sagt, men en billig bulldozer med 8gb ram lär räcka långt och blir ganska billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Utan att kraftfullt grafikkort är 430 watt mer än tillräckligt.
Men, en minecraft server med såpass få personer kräver väll inte alls särskilt mycket prestanda?

Jag har iofs ingen aning, men som jag fattat det är det inte så processorintensivt, kräver en hel del ram, men inte så mycket CPU-kraft.

Jag har dock ingen aning som sagt, men en billig bulldozer med 8gb ram lär räcka långt och blir ganska billigt.

Jo en fyr eller sex kärnig borde räcka ganska långt. Men det finns planer på att använda den till ett större projekt så att vara framtidssäker är inte fel.
bra i alla fall att nätdelen inte kommer att behövas bytas ut.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

BDn verkar också lite ironiskt vara ganska energieffektiv vid låg belastning, så i vissa fall kan den vara ett bättre serveralternativ än motsvarande Intel med snålare åtgång vid full gas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aids130:

Jo en fyr eller sex kärnig borde räcka ganska långt. Men det finns planer på att använda den till ett större projekt så att vara framtidssäker är inte fel.
bra i alla fall att nätdelen inte kommer att behövas bytas ut.

Nätdelen lär klara det. Kom upp i 205W vid Prime95.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

När jag spelar BF3 så visar min elmätare typ 265W. Kan testa bara köra lite Prime95 som bara belastar CPU:n.

205W vid Prime95 verkar det som.

Skrivet av AndreaX:

BDn verkar också lite ironiskt vara ganska energieffektiv vid låg belastning, så i vissa fall kan den vara ett bättre serveralternativ än motsvarande Intel med snålare åtgång vid full gas.

Skrivet av Eltarion:

Nätdelen lär klara det. Kom upp i 205W vid Prime95.

Tack för testet Gav mig en fingervisning av vad som krävs!
Känner mig i alla fall övertygad att AMD verkar vara bättre vid prestanda/pris för mina ändamål. Men modell vet jag faktiskt inte än.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Skrivet av Aids130:

Tack för testet Gav mig en fingervisning av vad som krävs!
Känner mig i alla fall övertygad att AMD verkar vara bättre vid prestanda/pris för mina ändamål. Men modell vet jag faktiskt inte än.

ta en fx8120 det är samma som storebror 8150 fast med lägra klock och på ett vettigt moderkort så är det bara att vrida upp den lite så ligger den på den dyare variantens nivå:)

Permalänk
Medlem

Med endast 10 pers klarar du dig med nästan vilken skit processor som helst, det du måste ha är mycket RAM och snabb uppkoppling.
http://canihostaminecraftserver.com/ brukar ge ganska bra värden på vad du behöver till en server.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk

Kommer ihåg att ha mycket RAM och snabbt RAM, det är nästan viktigaste för Minecraft servers

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Jag kan på min X6 1055T köra 10 personer, men då flaskhalsar internetuppkopplingen.
Se till att flyga runt själv på servern ett tag för att generera chunks, om tio pers går ut på upptäcktsfärd samtidigt kommer chunk generation lagga till servern.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Jag kan på min X6 1055T köra 10 personer, men då flaskhalsar internetuppkopplingen.
Se till att flyga runt själv på servern ett tag för att generera chunks, om tio pers går ut på upptäcktsfärd samtidigt kommer chunk generation lagga till servern.

Skrivet av MyZk0:

Kommer ihåg att ha mycket RAM och snabbt RAM, det är nästan viktigaste för Minecraft servers

Skrivet av helmius:

Med endast 10 pers klarar du dig med nästan vilken skit processor som helst, det du måste ha är mycket RAM och snabb uppkoppling.
http://canihostaminecraftserver.com/ brukar ge ganska bra värden på vad du behöver till en server.

Jag har 100/100 Internet uppkomling där jag tänkte köra servern på. Hur mycket ram behövs då? Om CPU:n inte spelar jättestor roll hur mycket ram behövs? tänkte ta 8 gig när jag kollade på guiden helmius skickade. Jag brukar alltid flyga runt en bra stund innan så på den sidan är det lugnt! men tack ändå

Om man tänker stor skala. När spelar CPu kraften roll? vid 15 personer online samtidigt typ?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Skrivet av Aids130:

Jag har 100/100 Internet uppkomling där jag tänkte köra servern på. Hur mycket ram behövs då? Om CPU:n inte spelar jättestor roll hur mycket ram behövs? tänkte ta 8 gig när jag kollade på guiden helmius skickade. Jag brukar alltid flyga runt en bra stund innan så på den sidan är det lugnt! men tack ändå

Om man tänker stor skala. När spelar CPu kraften roll? vid 15 personer online samtidigt typ?

På mina 4 gb kan jag köra 10 pers.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

På mina 4 gb kan jag köra 10 pers.

Vad har du för andra specs på datorn och uppkoppling?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk

Ta 32 gig minst så har du en server som räcker långt

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Aids130:

Vad har du för andra specs på datorn och uppkoppling?

x6 1055T
4gb RAM
HD6850
Körs från SSD.

Har en vanlig 8/1 lina.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Ta 32 gig minst så har du en server som räcker långt

Varför slösa pengar på det? Han kommer troligtvis aldrig ha så många spelare på servern att han behöver det, dessutom kommer internetuppkopplingen strypa långt innan det. 32 gig räcker till flera tusen spelare. Sluta trolla.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmius:

Varför slösa pengar på det? Han kommer troligtvis aldrig ha så många spelare på servern att han behöver det, dessutom kommer internetuppkopplingen strypa långt innan det. 32 gig räcker till flera tusen spelare. Sluta trolla.

Flera tusen var att ta i va ?. Men håller med dig fullständigt kör på 8gb eller 16 så kommer du långt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aids130:

Hej!
Har börjat kolla på nytt CPU, moderkort och RAM till min minecraft server.
Undrar då om Bulldozer är rätt väg att gå.
Har hört att de presterar bra i fler trådade applikationer och man kan ju ange hur många kärnor som ska användas.
Så är AMD rätt vag att gå och Vilken CPU är att rekommendera?
Om det hjälper så är servern för ca 10 pers men typ 5 online samtidigt.
Har inte kört AMD på mycket länge och bulldozer har ju inte fått ett superbra mottagande men i flertrådade har jag läst och hört att den är bra.
I alla fall prestanda/krona.

Tror den kan hantera allt du slänger på den. Och lite till. Har en a6:a som funkarsom tv-dator, streaming-server, ftp, webserver, samba server... Ja massa. Och jag kan spela lite skyrim på den under tiden. Tänker skriva en tråd om processorer nu, för att jag är trött på hypen runt dessa komponenter. Ibland känns det som om vi lever på 90 talet.

Lycka till.

Ps!

Beroende på vart den skall stå bör du överväga en tyst fläkt. Den skall ju stå och surra dygnet runt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli