Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2007

XFX HD4890 Problem

Har ett XFX HD4890 som jag verkar ha stora problem med. Jag var tvungen att flasha in ett bios med nedställda klockor för att ens få bild på det, och jag lyckades med detta. Kortet funkar perfekt i Windows osv. Men så fort jag startar ett spel, eller något som använder 3D rendering, så tar det inte mer än 30 sekunder så blir bilden helt svart och sedan får jag då "No Signal" på TVn. Kan även tillägga att jag just nu kör Core Clock: 400Mhz och Mem Clock: 450Mhz
Bioset är inte heller för ett annat kort utan det är för just detta kortet. Kanske det har med volt inställningar att göra? Dom vill jag inte röra utan någon som vet. Kan även tillägga att när kortet "dör" så går fläkten upp och ner i hastighet väldigt hastigt!
Det är inte heller några temperatursproblem, kör jag upp kortet i original inställningar (Core 850/Mem 975) idlar det på 42c. Kylpastan bytte jag innan jag satte i detta kortet. Garanti osv finns ingen kvar så jag hoppas på en lösning. Jag sitter på kortet just nu vid skrivande stund utan problem.

Såhär ser klockorna ut som jag var tvungen att köra med:

Och om det skulle hjälpa, mina specs:

Intel Core i5 3570K @ 3,4 Stock
6GB DDR3 1600MHz
Windows 7
XFX Radeon HD4890 1GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av haj94:

Har ett XFX HD4890 som jag verkar ha stora problem med. Jag var tvungen att flasha in ett bios med nedställda klockor för att ens få bild på det, och jag lyckades med detta

Detta låter inte bra alls! Skulle kört RMA på det. Det är såpass gammalt, mer värt att göra det då eller?

Stationär: Intel Core i5 4670k|Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 8GB|AMD Radeon R9 280X|Corsair SSD Force Series F80A, 80GB 2,5"|Corsair TX850M
Laptop: HP Elitebook 8530W 120GB Kingston SSD| Mobil: OnePlus 5T
Fraktfritt på Inet!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Pantsoff:

Detta låter inte bra alls! Skulle kört RMA på det. Det är såpass gammalt, mer värt att göra det då eller?

Finns nog ingen möjlighet till detta. Jag fick kortet med ett moderkort av en kompis för längesen (2 år sen kanske? han sa att garantin gått ut.) och har aldrig testat kortet, då han sa att han aldrig fick någon bild. Så jag ville försöka få igång det och har nu lyckats, och förutom spelande funkar det ju som det ska men man blir ju lite besviken. Något konstigt är det ju iaf...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av haj94:

Finns nog ingen möjlighet till detta. Jag fick kortet med ett moderkort av en kompis för längesen (2 år sen kanske? han sa att garantin gått ut.) och har aldrig testat kortet, då han sa att han aldrig fick någon bild. Så jag ville försöka få igång det och har nu lyckats, och förutom spelande funkar det ju som det ska men man blir ju lite besviken. Något konstigt är det ju iaf...

Ahh sorry. Trodde du skrev att du hade garanti! Kolla om strömkopplingen inte är paj.

Stationär: Intel Core i5 4670k|Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 8GB|AMD Radeon R9 280X|Corsair SSD Force Series F80A, 80GB 2,5"|Corsair TX850M
Laptop: HP Elitebook 8530W 120GB Kingston SSD| Mobil: OnePlus 5T
Fraktfritt på Inet!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Pantsoff:

Ahh sorry. Trodde du skrev att du hade garanti! Kolla om strömkopplingen inte är paj.

Jag har kollat detta och det ser ut som det ska - Har iaf kört kortet nu i 3 timmar i sträck, så fattar fortafarande inte...