Permalänk

MSI GX740 GPU ÖVERHETTNING!

Hej ! har haft min msi gx740 i snart 1,5 år, nuförtiden fläktar den som fan även i idle mode. Just nu t.ex har jag bara firefox öppet och ändå så är fläktarna i full gång och ATI RADEON 5870 kortet är uppe i 75,5 Celsius. Har inte heller överklockat kortet utan har bara alla defaults. Så som ni förstår går det ju inte att game'a då datorn stängs ner av överhettning efter kanske 15-20 minuter.

Vad kan jag göra för att fixa skiten?. Vad beror det på?

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att flänsen inte är helt igendammad?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

DU kan väl prova söka runt lite!
Finns otaliga trådar om just din fråga angående din MSI!

Permalänk

Testa att blåsa rent flänsarna med tryckluft(INTE DAMMSUGARE), om det inte fixas då testa att byta kylpasta. Annars lämna in den på garanti om du vill gå den säkra vägen Om du är okunnig eller inte säker på vad du gör så lämna in den

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Damm eller uttorkad kylpasta. Båda kan åtgärdas av dig själv om man är lite skruv-kunnig men eftersom garantin är kvar i några månader till så skulle jag lämna in den. Har själv en GX740 som jag kört kraftigt överklockad i över två år nu utan problem. Har dock skött den pedant.

Permalänk

Garanterat dålig kylpasta...brukar byta ofta på laptops åt vänner och släktingar...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Rensade nyligen kylflänsarna samt bytade ut kylpastan på CPU & GPU på min GT780 efter ca 9 månaders användning.
CPUn blev ca 15-20C svalare under full load.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fidel Castro:

Garanterat dålig kylpasta...brukar byta ofta på laptops åt vänner och släktingar...

Sannolikheten är större att det är flänsen som är igenproppad av damm.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Sannolikheten är större att det är flänsen som är igenproppad av damm.

Och vad bygger du det antagandet på?

Den maskinen blir väldigt varm...om han sedan aldrig bytt kylpasta så kan jag garantera att det är problemet...
Har bytt kylpasta på ca 20-25 laptops och på samtliga maskiner har originalkylpastan (dålig kvalite) varit hårdare än torkat tuggummi...alltså med i princip noll värmeledningsförmåga...på en gaminglaptop är det i princip ännu värre då den går mycket varmare än vanliga maskiner.
De använder inte bättre kylpasta original för att det är en dyrare laptop...;)

Innan kylpastan byttes lät samtliga maskiner som tröskverk och fläkten gick i princip alltid på högsta hastighet...och laptopsen hade problem med frysningar och att dator hängde sig...

Efter kylpasta bytet blev samtliga maskiner mkt tystare och svalare och ingen har problem med frysningar...använde Arctic Silver 5 på samtliga maskiner...vissa av maskinerna funkar bra än trotas att 2-2,5 år har gått sedan bytet på några av dem...det är en jävla skillnad på originalkylpasta och Arctic Silver 5!!! När man köper en dyr gaming-laptop bör det första man gör vara att...byta kylpasta på CPU...vet att det kan bli problem med garanti...men om man inte gör det då får man leva med högre temps... surrande cpu-fläkt och ev frysningar i spel under garantitiden:(

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fidel Castro:

Och vad bygger du det antagandet på?

Erfarenhet, massor av erfarenhet.

Drog du någon slutsats av att pastan var torr på samtliga maskiner? Jag utvecklar lite, har du någonsin sett en begagnad kylpasta i bra skick efter att datorn använts mer än några timmar eller tror du möjligen att den torkar ganska fort?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vanligast är att kylaren är igen dammad, kan även va torr kylpasta.
Gör rent kylaren samt byt ut kylpastan till tex MX4 så kommer det bli bättre.

Blev exakt likadant på min släktings GTX470 referens kort efter 2år, den landa på över 100c och låste upp sig, efter rengöring och past byte sjönk det till ca 80-90c beroende på fläkthastigheten.

Permalänk

öppnade upp laptopen och tog ut fläkten och det var inte lite damm jag hittade där inne, blåste ut allt och nu när man kör igång den hör man knappt fläkten längre! Ska köra lite tester med GPU tempen osv nu!

Permalänk
Skrivet av Kewlpopsicle:

öppnade upp laptopen och tog ut fläkten och det var inte lite damm jag hittade där inne, blåste ut allt och nu när man kör igång den hör man knappt fläkten längre! Ska köra lite tester med GPU tempen osv nu!

Hur gick det?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips kan vara att droppa lite symaskinsolja eller liknande på fläktens lager när man ändå har den nermonterad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Erfarenhet, massor av erfarenhet.

Drog du någon slutsats av att pastan var torr på samtliga maskiner? Jag utvecklar lite, har du någonsin sett en begagnad kylpasta i bra skick efter att datorn använts mer än några timmar eller tror du möjligen att den torkar ganska fort?

Jag har sett fin kylpasta efter något års användning...som inte torkat...tex MX-2 , MX-4 eller Arctic Silver 5...jävla skillnad mot originalskiten...det bygger jag också på erfarenhet;) ( är inte 15 år och har hållit på med datorer och hårdvara sedan början 80-talet )Har plockat isär massor med laptops genom åren...och absolut största felkällan är värmeproblem...cpu eller gpu...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Sannolikheten att en laptop skulle leveras med någon av de pastorna du skriver är någonstans mellan noll och obefintlig.
Hur många datorer tror du inte går år efter år utan att någon dåre som oss byter kylpastan på den? Precis som du skriver körs de sannolikt med torr pasta efter en tids användning men det fungerar, bevisligen.
Vad som dock fort ställer till det är när flänsens inlopp mot fläkten spärras av damm, då är det kört om det sitter högpresterande komponenter i datorn, den får helt enkelt ingen kylning.

Visa signatur

Permalänk

Okej, så GPU'n är fortfarande uppe i 64 Celsius.. Kanske ska byta kylpastan då!. Nån speciell kylarpasta man borde köpa?
Arctic Silver 5 som gäller eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewlpopsicle:

Okej, så GPU'n är fortfarande uppe i 64 Celsius.. Kanske ska byta kylpastan då!. Nån speciell kylarpasta man borde köpa?
Arctic Silver 5 som gäller eller?

Köp Arctic Silver 5, precis som några innan nämnt. Själv haft den till både krysslådan och Intels Q8300 samt 3570K.

Visa signatur

Xiaomi 34" UltaWide | AMD 3600 | BeQuite Black | 16GB DDR4 | GTX 1070 |

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Sannolikheten att en laptop skulle leveras med någon av de pastorna du skriver är någonstans mellan noll och obefintlig.
Hur många datorer tror du inte går år efter år utan att någon dåre som oss byter kylpastan på den? Precis som du skriver körs de sannolikt med torr pasta efter en tids användning men det fungerar, bevisligen.
Vad som dock fort ställer till det är när flänsens inlopp mot fläkten spärras av damm, då är det kört om det sitter högpresterande komponenter i datorn, den får helt enkelt ingen kylning.

Jo...tyvärr är det så att de levereras med just de skitpastorna...du har inte öppnat många laptops du ...hör jag!
Att det fungerar år efter år för många är inte sant...byte av kylpasta är ett vanligt garantiärende...pga värmeproblem.
Arbetar du med laptops kanske?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jo...tyvärr är det så att de levereras med just de skitpastorna...

Vi är överrens.

Citat:

du har inte öppnat många laptops du ...hör jag!

Du hör fel.

Citat:

Att det fungerar år efter år för många är inte sant...

Jo det är faktiskt det. Du kan väl överbevisa mig med statistik som säger att majoriteten av bärbara datorer som säljs och används kommer in för byte av kylpasta.

Citat:

byte av kylpasta är ett vanligt garantiärende...pga värmeproblem.

Absolut, svårt att hitta andra orsaker till att byta pasta på garanti. Ännu vanligare är att flänsen är igensatt.

Citat:

Arbetar du med laptops kanske?

Helt ointressant.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av fakie:

Köp Arctic Silver 5, precis som några innan nämnt. Själv haft den till både krysslådan och Intels Q8300 samt 3570K.

sist jag köpte pasta slog jag till på en http://www.inet.se/produkt/5321318/arctic-cooling-mx-2-kylpas...

alltid bra att ha liggandes i kylskåpet för framtida bruk.

fick bra betyg i massa tester för x antal år sedan

sen finns ju mx 3 och 4 som är vidareutveckling på pastan men tycker mx 2 är bra och den såldes i större tub så slog till på den även om den kanske är marginellt sämmre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

MX-2 föredrar jag

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Vi är överrens.

Du hör fel.

Jo det är faktiskt det. Du kan väl överbevisa mig med statistik som säger att majoriteten av bärbara datorer som säljs och används kommer in för byte av kylpasta.

Absolut, svårt att hitta andra orsaker till att byta pasta på garanti. Ännu vanligare är att flänsen är igensatt.

Helt ointressant.

Du är rolig...jag gillar dig:)

Visa signatur

Permalänk

På supporten här när folk ringer in med laptops som har värme problem brukar vi byta ut heatsink kylpastan och blåsa ur den, (heatsinken för förebyggande syfte). Det brukar oftast hjälpa. Ibland kan det dock vara en trasig cpu eller grafikkort med som måste bytas men det är sjukt sällan.

Så jag tror på att ny kylpasta hjälper ditt problem

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

nästan samma problem som jag har med mitt AMD 5770 XXX 1 GB. blir också löjligt varmt av enklare saker. som .tex css då går kort upp mot 100 grader och gå fläkten går på full fart och lite till.

men jag kan spela mw3 då ligger kortet på ca 80 grader O_o. wrf

Permalänk
Skrivet av nobleman:

nästan samma problem som jag har med mitt AMD 5770 XXX 1 GB. blir också löjligt varmt av enklare saker. som .tex css då går kort upp mot 100 grader och gå fläkten går på full fart och lite till.

men jag kan spela mw3 då ligger kortet på ca 80 grader O_o. wrf

för att hl2 motorn och cod motorn är olika optimerade där hl2 motorn lägger mer krav på grafikkort än CPU gämnfört med cod motorn som är mer balanserad mellan cpu/grafik.

hl2 motorn har för mig 100% belastning på gpu konstant och ganska låg cpu belasning typ 30-40% top
medans andra spel jag provat ligger 50-90% belastning på gpu och 50-60% cpu belastning (äger inte mw3 så kan inte kolla i det spelet)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Funderat på att köpa kylplatta? Kan sänka temperaturen med några grader. Jag kör med kylplatta, temperaturen på både CPUn o GPUn sänks med några grader. Datorn blir lite tystare men kylplattan är mer högljudd än datorn. Å andra sidan måste man inte ha en kylplatta.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk

Jag tycker att min kylplatta är tyst...har en Zalman...en sådan här:
http://www.inet.se/produkt/5321330/zalman-nc-1500-notebook-ky...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ska väl dock tilläggas att om pastan är torr/flänsen igensatt räddas man tyvärr inte i längden av en kylplatta. Möjligen köper man sig lite tid...

Visa signatur

Permalänk

Bytte kylpasta på CPU/GPU'n och testade köra Borderlands i MAX grafik settings, GPU'n kom upp i 69 Celsius, det är väl bra eller? Stor skillnad med tanke på att GPUn från början var uppe i 75 Celsius med bara firefox öppet

edit : de konstiga är att nu i idle mode med bara firefox uppe, är GPUn fortfarande uppe i 59 grader, men det kanske bara är för att jag game'ade precis. Vilken GPU temp skulle va normal på MSi gx740n?