Helgsnack: "Erfarenheter av Windows 8 RP"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vimm:

Vilken otroligt oberoende källa du anger

Det vore ganska dumt av Microsoft att ljuga om sådant som vem som helst kan kolla upp hur enkelt som helst. Speciellt om dom gör det publikt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det vore ganska dumt av Microsoft att ljuga om sådant som vem som helst kan kolla upp hur enkelt som helst. Speciellt om dom gör det publikt.

Nej det är inte dumt av Microsoft att ljuga om siffror. Alla företag ljuger om siffror. Även Microsoft. Gemene man kollar aldrig om källor stämmer utan nöjer sig med att läsa det som presenteras framför deras ögon. Det är något du utnyttjar väldigt väl i denna tråd.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Men varför säger Microsoft att desktop inte är fullständigt laddat när du startat datorn?

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/10/07/reducing-runtim...

"From a memory perspective, we’ve taken advantage of the fact that there will be some set of devices on which users will stay in the immersive, Metro style UI almost all the time. In this instance, Windows 8 will only initialize OS components unique to the desktop environment when necessary. This is another source of memory savings, approximately 23MB right now. (Note that Task Manager runs in the desktop, so the memory numbers shown above include its cost)."

Och visar inte detta att Microsoft långsiktiga mål är att avveckla desktop-läget eller i alla fall förpassa det till något som väldigt få användare kommer använda? Det betyder också att det är helt omöjligt att undvika Metro när man kör Win8. Gratis version av nästa Visual Studio kommer ENDAST att stödja utveckling av Metro-applikationer, så även det är en kraftig indikation på vart Microsoft vill driva Windows.

Har redan skrivit att jag definitivt tänker ge Win8 en chans innan jag avfärdar det, men efter att kört både DP och CP (håller på ladda ner RP nu) kan jag fortfarande inte begripa hur någon kan tycka att Metro är en bra idé på desktops/laptops. Däremot skulle jag definitivt vilja testa en pekplatta med WIn8, rätt säker på att det kommer fungera riktigt bra. Gillar skarpt möjligheten att dela skärmen 1/3 + 2/3, en funktion som iOS och Android definitivt borde kopiera till sina plattor. Mycket av tekniken bakom Win8 verkar också riktigt bra, så det kommer nog bli en bra "känsla" på Win8 när man kör på de relativt svaga plattformar som sitter i plattor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vimm:

Nej det är inte dumt av Microsoft att ljuga om siffror. Alla företag ljuger om siffror. Även Microsoft. Gemene man kollar aldrig om källor stämmer utan nöjer sig med att läsa det som presenteras framför deras ögon. Det är något du utnyttjar väldigt väl i denna tråd.

Skitsnack. Om Microsoft skulle ljuga om detta skulle de få utstå mycket kritik i pressen. Gemene man behöver inte kontrollera uppgifterna, det gör alla konkurrenter m.m. för att ta vara på varje chans att kritisera.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Skitsnack. Om Microsoft skulle ljuga om detta skulle de få utstå mycket kritik i pressen. Gemene man behöver inte kontrollera uppgifterna, det gör alla konkurrenter m.m. för att ta vara på varje chans att kritisera.

Det är inte okänt att Microsoft har tystat kritiska röster sedan Windows 95. Precis som alla andra stora företag gör med kritiker. Försök inte lulla runt mig med dina shill-fasoner. Men fortsätt gärna i resten av tråden. Ingen annan verkar se dina rätta färger

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Skitsnack. Om Microsoft skulle ljuga om detta skulle de få utstå mycket kritik i pressen. Gemene man behöver inte kontrollera uppgifterna, det gör alla konkurrenter m.m. för att ta vara på varje chans att kritisera.

Det fungerar inte så. Lite "ljug" används av alla, inte minst Microsoft och sannerligen av Pressen, för att uppgradera en ståndpunkt. Det behöver inte vara direkt osanning, det kan bara vara inte hela sanningen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och visar inte detta att Microsoft långsiktiga mål är att avveckla desktop-läget eller i alla fall förpassa det till något som väldigt få användare kommer använda? Det betyder också att det är helt omöjligt att undvika Metro när man kör Win8. Gratis version av nästa Visual Studio kommer ENDAST att stödja utveckling av Metro-applikationer, så även det är en kraftig indikation på vart Microsoft vill driva Windows. .

Japp, man kommer att få betala för fulla Visual Studio om man vill ha en C/C++/C#-kompilator. Vad är Metro Apps förresten? Förmodligen bara xml-filer som körs av en Metro-tolk. Borde fungera bra med bara Notepad och utan kompilator att skriva Metro-apps.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Det är inte Steves fel, du gjorde en upgrade.
Vad du gör med din dator kan du bara lasta dig själv för.

Vet man inte vad man gör får man låta bli det eller ta resultatet,
inte sitta och gnälla på någon annan.

Jävligt lätt för dig att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Jag: Hmm så nu vart det klart med w8 vad gör jag nu.
Jag: vi kollar väll metro en gång då.
w8: Okej metro då drar vi till en animation i 10Hz här då.
Jag det gick ju inte så fort. Kan man scrolla sidled med touchpaden kanske?
w8 du rör touchpad jag viftar musen.
jag: nähepp. hmm. De här apparna sög. (inget som man har nytta av utan pillande). ahh musik se om det följde med nåt bra denna gång
w8: snurr animation i 10Hz följt av stillbild på ett headset.
jag: hängde den sig nu?
w8: dumdi dumi lalalala, oj ja musik.... Du har ingen, lol.
jag: aja win + d så går vi till desktop.l
w8: flashig animation i 10Hz
jag: hmm detta var ju tomt, oj helveta vad suddig bakgrunden var. Laddas den långsamt? nä inget händer den ska nog vara så. Lustig design.
w8: damn straight den ska vara så.
jag: vi kollar väll filerna på hårdisken om inte annat. win + e
w8: här har du.
jag: det gick ju snabbt. men vad är detta? den har hittat min maindator som en nätverks enhet, cool ska vi spela lite film. anslut
w8: går inte värddatorn accepterar inte.
jag: då fixar vi väll det då. W7. aktivera hem delning.
w7: va? hemdelning? öööh här säg ett nytt lösenord.
jag: a
w7: nej ett längre.
jag: abcdefgh.
w7: okej det funkar. hemdelning sa du? Nä du det tänker jag inte göra.
jag: fukkit. w8 testa öppna hemdelning igen ändå.
w8: okej här har du.
jag: vafan. -.- aja cool. låt se vilka filmer är detta? Det ser ut som morsans backup långt ner i en hårdisk (typ G:\) hmm om vi lägger en genväg till min filmer mappar under "mina filmer" kanske den hittar det sen. w7 skapa genvägar.
w7: done.
w8: o ja nu hittar jag mer. Så mycket det var. Men om jag tar filmerna och väljer ut lite blandat med en slumpgenerator vilka att hitta och inkluderar lite bilder så blir du nog glad.
jag: varför i hela friden?! aja spela upp denna.
w8: flashig animation till metro (i 10 Hz) med titeln "videos". *stanar med blankt under videos ett tag*
jag: Kanske inte klarar formatet. Vi väntar lite till och ser.
w8: här har du en häftigt designad bild med en massa nya filmer du kan hyra och se.
jag: öööh va? aja kanske bara är defaulten om den inte klarar filmen. Låt se här har vi ett klipp i .wmv det ska den ju klara.
w8: flashig animation till metro (i 10 Hz) med titeln "videos". *stanar med blankt under videos ett tag*
jag: *^.-
w8: här har du en ännu längre list på filmer du kan hyra eller köpa.
jag: men vafan är detta asså? okej ta första filmen och spela upp den med media player.
w8: okej jag ba stannar här ett tag då.
jag: varför händer inget. kanske öppnades i bakgrunden.. där har vi den också. default inställningar... go.
w8: jasså du ville spela upp filmen du klickade på innan. vem hade kunna tro det? aja här har du. *spelar klipp*
jag: nice att det fungerade ändå. Hmm nu har jag tröttnat så vi stänger av. I dp var det musen in i höger sidan. *drar musen
w8:
jag: jasså inget händer, vänster sidan då?
w8:
jag: men vafan, toppen då?
w8: här får du en hand så du kan dra runt saker.
jag: ooh vad är detta? jag får en miniatyr av skrivbordet jag kan dra runt, hmm undra om det är nya motsvarigheten till win + tab. öppna explorer så jag kan se om den kommer upp också.
w8: ok, explorer stannar mitt på skrivbordet när du drar runt det.
jag: okej man kanske har fler skrivbord/arbetsytor. har jag ju sett i linux innan så. Hur skapar man fler skrivbord :s?
w8:
jag: hittar inget jag ger upp nu ska vi stänga av. Fortfarande ingen aning om hur vi googlar.
google: högra övre hörnet.
jag: cool. *drar musen.
w8: här har du sid-meny.
jag: förra var stänga av under inställningar->power->shut down är nog det nu också (logiken från MS här är ju slående).
w8: *avstängd*

sammanfattning:

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Jävligt lätt för dig att säga.

Men allvarligt!?!? Du har väl ansvar att kolla upp vad du gör med din dator? Det står helt klart på sidan där man laddar hem ison vad som gäller.

"Viktigt! Om du bestämmer dig för att återgå till användning av det föregående operativsystemet måste du installera om det från det återställnings- eller installationsmedium som medföljde datorn (vanligtvis en DVD). Om du inte har något återställningsmedium kan du skapa det från en återställningspartition på datorn med hjälp av programvara från datortillverkaren. Titta efter mer information på datortillverkarens webbplats. När du har installerat Windows 8 kan du inte använda återställningspartitionen på datorn och gå tillbaka till den föregående versionen av Windows."

Jag har haft det på laptopen i två dagar nu och börjar trivas med mycket. Inte helt överrens än men det kommer nog.

Permalänk
Avstängd

Idealet hade väl varit att att ha en särskild desktop version av Windows 8:
http://www.askvg.com/will-windows-8-be-a-good-os-for-desktop-...

Min gissning är att de har så bråttom så de hade helt enkelt inte tid med det:
http://www.dailyfinance.com/2012/03/21/hurry-up-with-windows-...

Särskilt smartphone segmentet kommer att växa kraftigt:
http://marketingland.com/its-a-post-pc-world-smartphones-tabl...

Så det viktigaste för Windows 8 är att lyckas inom det området:
http://www.wingadget.se/archives/990

Windows 7 kommer nog även i fortsättningen vara ett bra alternativ för en desktop PC:
http://www.tomshardware.com/news/support-windows-7-windows-vi...

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Men allvarligt!?!? Du har väl ansvar att kolla upp vad du gör med din dator? Det står helt klart på sidan där man laddar hem ison vad som gäller.

"Viktigt! Om du bestämmer dig för att återgå till användning av det föregående operativsystemet måste du installera om det från det återställnings- eller installationsmedium som medföljde datorn (vanligtvis en DVD). Om du inte har något återställningsmedium kan du skapa det från en återställningspartition på datorn med hjälp av programvara från datortillverkaren. Titta efter mer information på datortillverkarens webbplats. När du har installerat Windows 8 kan du inte använda återställningspartitionen på datorn och gå tillbaka till den föregående versionen av Windows."

Jag har haft det på laptopen i två dagar nu och börjar trivas med mycket. Inte helt överrens än men det kommer nog.

Skitsnack, det stod inte att nånting skulle försvinna eller nånting när jag installerade. Tror du att jag hittar på eller? Visa lite respekt för helvete, tror du jag tycker detta är kul? Kan inte spela nånting, hela skiten laggar. Och du håller på och säger att det är mitt fel. Är det mitt fel att jag inte blev tillsagd att detta skulle hända?

Permalänk

Om jag installerar Windows 7 igen, kommer allt försvinna då?

Vill gärna få svar på frågan då jag inte klarar av det här längre.

Permalänk
Medlem

Jag testade förut Consumer preview och gillade inte den så jag tog bort den direkt. Nu testade jag senaste versionen igen och gav den lite mer chans och fyfan vad jag gillar Windows 8 vill ha fullversionen snabbt. Man måste testa ett lite tag innan man börjar förstår hur grymt den verkligen är, jag gillar allt med metro och istället för start har vi metro, jag kan alla dagar i veckan byta ut de 2. Jag tycket alla som säger det är skit med metro har inte förstått hur mycket bättre den verkligen har blivit. Jag kan bara säga till alla Welcome to 2012.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk

Erfarenheter än så länge av skräpet: MS, Ge fan i min information, jag vill installera ett OS, inte regga min själ till satan.

Med andra ord, installationen suger åsne !#&"¤R.

Xboxskiten har nu invaderat Windows, och de sa att operativsystem var säkrare, har inte ens varit ute på internet med det och den har redan virus/bloat wares.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Planen är ju att ALLA skall bara sitta med tablets av olika slag om ett par år, vanliga datorer skall det tas kål på.

Det är bara avancerade användare/innehållsskapare som skall ha en vanlig dator. En arbetsstation. Alla dessa får helt enkelt gå över till Linux/OSX och köra Windows 8 i ett VM för programutveckling. För går det verkligen att jobba i ett OS som är designat för extrem konsumtion typ bara. Det är framtiden, och vi hårdvarupulare kommer att bli lika udda som dom som lyssnar på stenkakor, eller också får vi börja bygga tablets

Du är helt rätt ute, det är på detta vis det kommer att bli för handen på hjärtat -- hur många här känner en vanlig människa (som inte hänger på SWEC osv) som behöver annat än vad en tablet egentligen? Om man slår ett öga på vad typ Sara 19 år på Södermalm eller tant Agda 78 år i Umeå behöver är det ju knappast en OC:ad i7:a med ett grafikkort för 8000:-. Behöver knappast ens vara i närheten av extremfall för att se att den stora majoriteten egentligen bara behöver en tablet med ett okej tangentbord eller någon annan typ av effektiv "input device".

Tror det är detta MS insett och därav påbörjat arbetet med annars kommer nog Windows som OS vara ganska dött bland vanliga konsumenter om 5-10 år. Tror även att MS kommer att köra över Android i slutändan då man med MS kommer kunna få en bättre totalupplevelse (arbetsdator, tablet, telefon + sync) än vad Android kommer kunna erbjuda i samma takt (MS har ju redan en gigantisk användarbas).

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kame_boy:

Använder Win 8 CP som standard på stationära och laptop dagligen. Gjort så i ca 1 månad. Metro kändes rätt fräscht men otympligt med mus. Nu använder jag det inte alls i princip. Går dagar utan att jag ser skymten av metro och jobbar bara i skrivbordsläge. Det är fel att skrivbordsläget skulle vara ett skal i metro. Det är tvärtom om något. Det är helt laddat när datorn startar. Räcker att klicka på desktop eller trycka på escape så slipper man se det. Man kan enkelt växla mellan metro och skrivbord med windowstangenten. Förstår verkligen inte hatet mot Windows 8. Skulle förstå det om man tvingades ANVÄNDA metro eller dess appar, men det gör man inte. Skrivbordet är bättre och mer genomtänkt än i Windows 7 och många praktiska funktioner har införts. Jag kan gå med på att ge windows 8 ett litet minus för att inte tillåta avinstallering av Metro... men förstår inte alls "hatet".

Startar du program via genvägar på skrivbordet eller? Om man försöker starta dessa genom att skriva på startmenyn som i Vista/7 så kastas du ju ut i Metro.

Ingen kritik gällande hur du använder din dator utan snarare nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Du är helt rätt ute, det är på detta vis det kommer att bli för handen på hjärtat -- hur många här känner en vanlig människa (som inte hänger på SWEC osv) som behöver annat än vad en tablet egentligen? Om man slår ett öga på vad typ Sara 19 år på Södermalm eller tant Agda 78 år i Umeå behöver är det ju knappast en OC:ad i7:a med ett grafikkort för 8000:-. Behöver knappast ens vara i närheten av extremfall för att se att den stora majoriteten egentligen bara behöver en tablet med ett okej tangentbord eller någon annan typ av effektiv "input device".

Tror det är detta MS insett och därav påbörjat arbetet med annars kommer nog Windows som OS vara ganska dött bland vanliga konsumenter om 5-10 år. Tror även att MS kommer att köra över Android i slutändan då man med MS kommer kunna få en bättre totalupplevelse (arbetsdator, tablet, telefon + sync) än vad Android kommer kunna erbjuda i samma takt (MS har ju redan en gigantisk användarbas).

Intressant synpunkt. Och jag kan till den större delen hålla med om detta också. Dock så var det liknande argument som dök upp när bärbara datorer verkligen började slå igenom.

Som jag ser det hela så kommer majoriteten av hemmen att ha någon form av tablet (istället för bärbara datorer som är standard idag), men det också med en arbetsstation. Jag vet inte hur många av släkt och vänner som man har gett råd om att skaffa en bärbara eller en tablet istället för att ha en stor dator i hemmet (detta då de oftast surfar ;P). Men jag får fortfarande oftast svaret: "Jo vi behöver nog inte en stationär, men det är nog alltid bra att ha. Och bärbara är ju inte så jätte dyra". Men vad vet jag ^^ Marknaden ändras konstant och fort

Permalänk
Medlem

Ser absolut inga som helst fördelar med Win8, förutom 2; något bättre batteritid för laptops, läsa Strejfs fanboy-trams.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Skrivet av grynnan:

Ser absolut inga som helst fördelar med Win8, förutom 2; något bättre batteritid för laptops, läsa Strejfs fanboy-trams.

fanboytrams indeed.
Sktien är nu väck.
Det som jag testade var inte ett OS, det var ett program som agerade OS.
Ett program som var mer påträngande än facebook och andra skit sidor som kräver information om en.

Windows 8 får 1/10 i poäng.
1 för att vissa saker funkar
-9 för att de gjort Windows 8 för pekskärm, samt att massa bloatware finns med samt att man inte kan få tillbaka produktivia inställningar.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Är enda sättet att få upp kontrollpanelen på att högerklicka och välja personalize eller screen resolution och sen bläddra tillbaks i fönstret?

Vissa grejer är onödigt svåra att hitta. Men det ser ju snyggt ut iaf...

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem

Första intryck var inte speciellt bra..

Några anledningar:
Apparna funkade inte, ingen aning om de borde göra det eller inte, men de funka iaf inte.
Att högerklicka på skrivbordet för att få att gå in på anpassa tog ca 20 sekunder.. Kan ha varit att ett program, displayfusion, inte fungerade med w8 och därför segade ner det hela.
Animationerna var enligt mig för sega.
Sökfunktionen hade appar som förval. Så om man sökte på t.ex. systemåterställning så fick man en helt tom ruta tills man ändrade vad den skulle söka på.

En sak som jag trodde skulle vara hemskt var att använda 2 skärmar men det visade sig funka ganska bra

Det hade kanske varit en bättre upplevelse om jag inte hade behållit alla program från w7, men orkar inte ta testa igen (Gick tillbaka till w7 efter cirka en timmes användande)

Permalänk
Medlem

Som sagt, inte ens sugen på att testa det igen, känns som det bara skulle vara för att få vatten på min kvarn vilket känns rätt onödigt. Så länge spelen funkar i Windows 7 så blir det kvar, och så fort native Steam till Linux finns åker Windows ut

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Haha vad är de här för skit egentligen. Tror min boot time har blivit minst fördubblad. Sen att logga in tar cirka 20 sekunder. Att bara högerklicka på Desktop-läget tar cirka 20-25 sek innan de ens händer något. Jävla smörja.

Att bara få upp "system" fönstret med information över sin dator, OS, Computer performance, osv...har ju blivit rätt bökigt.
På Windows 7 var de bara att höger klicka på Computer i startmenyn så var man framme. Nu måste man gå till kontrollpanelen(att bara komma dit var ju ett mysterium) för att sedan kunna klicka sig fram till "System"...

- Användarvänligheten får 1/5 i betyg.
- Windows gränssnittet är de ända som är positivt.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Skrivet av Pepperflame:

Är enda sättet att få upp kontrollpanelen på att högerklicka och välja personalize eller screen resolution och sen bläddra tillbaks i fönstret?

Vissa grejer är onödigt svåra att hitta. Men det ser ju snyggt ut iaf...

Du kan ju trycka på Windows knappen på t-bordet så du kommer till Metro, sen skriver du bara "kontrollpanelen" sen enter så öppnas kontrollpanelen=)

Visa signatur

▪ Deviltech hellmachine - i7 2760QM - 8 GB DDR3 - Geforce GTX 560m sli - Samsung 830 160GB - 500 GB x 2 - såld
▪ Asus UX32VD - Core i7 3517U - 10 GB DDR3 - Geforce GT 620M - Samsung 840 256 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepperflame:

Är enda sättet att få upp kontrollpanelen på att högerklicka och välja personalize eller screen resolution och sen bläddra tillbaks i fönstret?

Vissa grejer är onödigt svåra att hitta. Men det ser ju snyggt ut iaf...

Nä det enklaste sättet att få upp kontrollpanelen är nog att högerklicka nere i vänster hörn när du är i desktop och välja kontrollpanel.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Känns mysko hur det känns för ögonen på skärmen

Första jag hade när jag blev klar med installationen så låg skärmupplösningen på 1920X1200 som den ska men den låg på 63 Hz inga andra altenativ bara 63Hz och jag tyckte allt var störande på skärmen
Sen installerade jag Nvidias nyaste och ställde den på 60Hz som jag brukar ha den som fanns här

Känns jobbigt att kolla på skärmen
Lite bättre med 63Hz men det vågar jag ju inte köra när man har en skärm som stödjer bara 60Hz

Om man kollar i Windows 8 Egenskaper för skärm så har jag 1 St 63Hz 1 St 60Hz 1St 60Hz av 1920X1200 hm.....

För att man ska ha en lugn bild på Windows 8 så måste man nog köra med 100Hz skärm käns det som

Vad har ni sett och tycker.
Vilken Hz hade ni och har nu?

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nä det enklaste sättet att få upp kontrollpanelen är nog att högerklicka nere i vänster hörn när du är i desktop och välja kontrollpanel.

Oj vilken meny, tack!

Sånt borde man inte behöva fråga efter

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Du är helt rätt ute, det är på detta vis det kommer att bli för handen på hjärtat -- hur många här känner en vanlig människa (som inte hänger på SWEC osv) som behöver annat än vad en tablet egentligen? Om man slår ett öga på vad typ Sara 19 år på Södermalm eller tant Agda 78 år i Umeå behöver är det ju knappast en OC:ad i7:a med ett grafikkort för 8000:-. Behöver knappast ens vara i närheten av extremfall för att se att den stora majoriteten egentligen bara behöver en tablet med ett okej tangentbord eller någon annan typ av effektiv "input device".

Tror det är detta MS insett och därav påbörjat arbetet med annars kommer nog Windows som OS vara ganska dött bland vanliga konsumenter om 5-10 år. Tror även att MS kommer att köra över Android i slutändan då man med MS kommer kunna få en bättre totalupplevelse (arbetsdator, tablet, telefon + sync) än vad Android kommer kunna erbjuda i samma takt (MS har ju redan en gigantisk användarbas).

Vänta lite nu: Tablet med tangentbord och mer prestanda. Det går med andra ord mot en bärbar dator. Eller en bärbar dator där komponenterna ligger bakom skärmen så att man kan detacha tangentbordet, är det en bärbar dator eller en tablet?

Det går inte komma ifrån att skärmstorleken är på tok för liten på en tablet för något mer avancerat arbete, duger gott till lite slösurf och e-boksläsande, men mer; nej.

Så återigen, jag tycker det lutar åt mer slimmade bärbara datorer (vilket det kommer bli iochmed att prestanda ökar samtidigt som fysiska storleken på kretsar minskar).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tommie:

Du är helt rätt ute, det är på detta vis det kommer att bli för handen på hjärtat -- hur många här känner en vanlig människa (som inte hänger på SWEC osv) som behöver annat än vad en tablet egentligen? Om man slår ett öga på vad typ Sara 19 år på Södermalm eller tant Agda 78 år i Umeå behöver är det ju knappast en OC:ad i7:a med ett grafikkort för 8000:-. Behöver knappast ens vara i närheten av extremfall för att se att den stora majoriteten egentligen bara behöver en tablet med ett okej tangentbord eller någon annan typ av effektiv "input device".

Tror det är detta MS insett och därav påbörjat arbetet med annars kommer nog Windows som OS vara ganska dött bland vanliga konsumenter om 5-10 år. Tror även att MS kommer att köra över Android i slutändan då man med MS kommer kunna få en bättre totalupplevelse (arbetsdator, tablet, telefon + sync) än vad Android kommer kunna erbjuda i samma takt (MS har ju redan en gigantisk användarbas).

Är inte alls säker på att "vanliga" användare klara sig bättre med en pekplatta jämfört med en laptop. Det enda jag kan hålla med om är att de flesta använder inte behöver en top-of-the-line dator. Tittar jag på min egen bekantskapskrets så är det de som är lite mer "nördiga" som brytt sig om att skaffa pekplattor. Hemma har vi (jag) skaffat pekplatta, men gillar den inte själv, känner mig så otroligt handikappad utan ett riktigt tangentbord. Slösurf i sängen eller på tåget gör jag från mobilen, så där ser jag heller ingen användning för platta. Har också konstaterat att varken frugan eller kidsen använder plattan till något annat än att spela på, plattan har helt konkurrerat ut Nintendo DS och PSP. Ska de jobba, surfa, maila eller liknande byter de direkt till en laptop (finns mer än en laptop mer familjemedlem). Och lite mer avancerade spel kör kidsen på konsol då vi inte har någon desktop-dator i huset.

Så jag tycker denna rusning Microsoft nu gör mot Metro känns väldigt desperat. Tror definitivt inte att pekplattor kommer försvinna, men är övertygad om att hypen kommer lägga sig om något år och plattan kommer endast bli ett komplement som en relativt liten andel personer kommer införskaffa. Problemet med plattan är att den är inte alls lika mobil som en telefon och man är inte alls lika effektiv på den som på en laptop.

Men allt är inte kasst med Metro. Har kört RP ett tag nu på en av mina laptops ("riktigt" installation, inte virtualiserat). En sak som är REJÄLT mycket bättre i Metro jämfört med "desktop läge" är multitouch stödet för moderna pekplattor. Det når inte alls upp i samma känsla som OSX, men IE/Metro är betydligt mycket trevligare att köra med multitouch jämfört med IE/Desktop, Firefox/Desktop. Man kan å andra sidan se detta från en negativ sida också: Microsoft bryr sig tydligen bara om att fixa multitouch för Metro, desktopläget är det lika uselt som det alltid varit på Windows

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer