Helgsnack: "Erfarenheter av Windows 8 RP"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lektroo:

Använder releasen som huvud OS just nu. Första gången jag testar Win8.

Första intryck efter några timmar är väl att Metro känns som ett lager på skrivbordet(Win7). Hade önskat att dom använt sig av en enda sak. Nu blir det att man bläddrar mellan dom två fönstrena, blir för mycket musklick. Jag gillar dock Metro väldigt mycket. Har sagt det tidigare men startknappen är förlegad.

Kul att du gillar det. Rent tekniskt är det snarare Skrivbordet som är ett lager på Metro. När du startar datorn och ser startskärmen har inte ens skrivbordet laddats.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Hm, kanske är nödigt att skriva in sig med ett Live konto först. Har inte testat denna usecase.

tackar, gjorde så sen löste det sig

Permalänk
Medlem

Efter att man testat Windows 8 kan man gå tillbaka till Windows 7 på en smidigt sätt? så man vet.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickoB:

Nästa sak är att hitta om man kan öppna Internet Explorer via metro gränssnittet (inte hunnit installera Firefox/Chrome ännu), så det öppnas i vanliga skrivbordsläget.

Öppna "Internet Options" från kontrol panelen eller IE i Desktop läget, och gå till tabben "Programs". Där kan du välja både vart externa länkar ska öppnas, och vad 'Tiles' ska starta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thes:

Det är ju väldigt många som ogillar windows 8 och metro. Var ni emot metro redan innan ni testade eller försökte ni vara någorlunda objektiva? Är man emot metro redan innan så antar jag att man kommer ogilla windows 8. Nu vill jag inte säga att metro är något bra, men för mig har det hittils fungerat i princip lika bra som startmenyn.

Dessa rutor med en bild och programnamn i känns ju väldigt tabletanpassade. Men vissa kan nog tycka att det är snyggare än ikoner på skrivbordet med namnet under. Eller en ikon i startmenyn och namnet bredvid. Det är ju nästan samma sak, men vi ogillar att få något som är portat?

Som sagt, jag försöker vara positiv eftersom att det garanterat kommer vara skit om man går in för att det är skit.

Jag var objektiv, möjligen postivit lagd, till Windows 8 och Metro när jag provade det första gången. Metro till tablets och telefoner är det bästa sedan iOS i mitt tycke. Men på en PC fungerar det verkligen inte för mig. Jag vill som tidigare nämnt ha lite större möjligheter att använda mitt operativsystem som det passar mig. Individualitet och frihet har aldrig varit Microsofts starka sida så utvecklingen borde egentligen inte förvåna.

Jag har "offrat" en SSD för att utvärdera Windows 8 vid sidan av en Virtual Machine i Virtualbox. Återstår dock att se hur den slutgiltiga versionen blir men det ser fortsatt mörkt ut. Tyvärr.

Skrivet av strejf:

Jag undrar om de som hatar Metro också hatar Metro på Xbox 360?

Jag gillar att det kommer något nytt, äntligen. Senast var ju Windows 95 och det har inte förändrats särskilt mycket sedan dess.

Jag har dragit ner rejält på mitt Xbox 360-spelande sedan senaste dashboard-uppdateringen. Den var riktigt bra innan men Metro-gränssnittet fungerar heller inte där. Horribelt.

Permalänk
Medlem

En intressant observation av mitt eget användande jag gjort är att min utveckling har gått mot att bli mer och mer effektiv samtidigt som andelen grafiskt "guck" jag använder har minskat. Det går ungefär linjärt mot varandra.

Jag vet inte vem de försöker lura med "klicka-så-många-gånger-som-möjligt"-principen, eller att använda musen till diverse onödiga saker skulle vara mer effektivt. Sen skiljer det såklart vad man har för syfte att använda burken till, jag som är mer lagd åt programmeringshållet har förmodligen lite andra krav, även om jag personligen inte ser någon anledning till allt grafiskt ändå.

Jag tycker det ser ut som ett försök till bling-bling, men jag ska absolut prova det.

(Kör Arch linux och Fluxbox både hemma och i jobbet).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett riktigt vettigt tablet os, slår Android på rätt många punkter men som desktop är det hål i huvudet.
Enda vettiga är molnsyncen.

Men kul att testa iaf. ska bli se hur det kan utvecklas i senare versioner. Tyvärr bävar jag för den dagen jag blir "ansvarig" för att fixa folks Win 8 datorer...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xwerty:

Jag tycker att det nya metro gränssnittet i desktop i läge är betydligt bättre än aero.

En grejj som jag är väldigt nöjd över är att age of empires II fungerar klockrent utan skumma färger(som i win 7).

Dessutom är batteritiden betydligt bättre än 7an vilket jag uppskattar!

Jag kan däremot inte köra två windows appar bredvid varanda eftersom jag endast har 1280 där man ska ha 720p som minst.

Apparna använder jag inte så mycket förutom rdc till servern

Kört consumer preview och nu release preview.
Hp6530b

Skickades från m.sweclockers.com

Färgerna i AoE II var pga Aero om jag inte minns fel.
En batfil med detta löste det

taskkill /F /IM Explorer.exe
age2_x1.exe
Start explorer.exe

Såg lite tidigare inlägg om Metro, går det att stänga av alls (bryr mig inte om det är fulhack eller ej)?

Permalänk

Well, min erfarenhet är att när jag skulle starta Windows 7 igen så kunde jag bara välja mellan Windows 8 och Ubuntu...

Varför i helvete försvann Windows 7?
All data finns kvar, när jag går in på 8 finns allt kvar, men 7 finns inte kvar...

Varför, och hur fixar jag detta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LinusNeuman:

Well, min erfarenhet är att när jag skulle starta Windows 7 igen så kunde jag bara välja mellan Windows 8 och Ubuntu...

Varför i helvete försvann Windows 7?
All data finns kvar, när jag går in på 8 finns allt kvar, men 7 finns inte kvar...

Varför, och hur fixar jag detta?

Om du uppgraderat från 7 till 8 måste du installera om.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Om du uppgraderat från 7 till 8 måste du installera om.

BRB, ska korsfästa Steve Ballmer

Permalänk

Fast med den här jävla skiten nu...
Det stod fan inte, upgrade eller nånting, det stod inte, nu kommer 7 försvinna.
Det stod: "Windows 8 installeras."
VAFAAAAAAAAAAAAN

Skjut mig någon, SKJUT MIG, SLÄPP MIG FRÅN DET HÄR, JAG VILL INTE LEVA LÄNGRE

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

BRB, ska korsfästa Steve Ballmer

Det är inte Steves fel, du gjorde en upgrade.
Vad du gör med din dator kan du bara lasta dig själv för.

Vet man inte vad man gör får man låta bli det eller ta resultatet,
inte sitta och gnälla på någon annan.

Permalänk
Medlem

Planen är ju att ALLA skall bara sitta med tablets av olika slag om ett par år, vanliga datorer skall det tas kål på.

Det är bara avancerade användare/innehållsskapare som skall ha en vanlig dator. En arbetsstation. Alla dessa får helt enkelt gå över till Linux/OSX och köra Windows 8 i ett VM för programutveckling. För går det verkligen att jobba i ett OS som är designat för extrem konsumtion typ bara. Det är framtiden, och vi hårdvarupulare kommer att bli lika udda som dom som lyssnar på stenkakor, eller också får vi börja bygga tablets

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Planen är ju att ALLA skall bara sitta med tablets av olika slag om ett par år, vanliga datorer skall det tas kål på.

Det är bara avancerade användare/innehållsskapare som skall ha en vanlig dator. En arbetsstation. Alla dessa får helt enkelt gå över till Linux/OSX och köra Windows 8 i ett VM för programutveckling. För går det verkligen att jobba i ett OS som är designat för extrem konsumtion typ bara. Det är framtiden, och vi hårdvarupulare kommer att bli lika udda som dom som lyssnar på stenkakor, eller också får vi börja bygga tablets

Jag håller med dig.

Det är åt det hållet det går helt enkelt. Antalet desktops som säljs i USA under 2012 kommer vara mindre än antalet tablets. Fler än 76% kommer köpa laptops i jämförelse med desktops.

Desktopen är snart död. Källa:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/18/creating-the-wi...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders127:

Vad är det som alla tycker är så dåligt med metro? Det gör ett grymt jobb med att ersätta den gamla start menyn. 99% av gångerna jag använde start menyn i windows 7 så klickade jag bara på startknappen och skrev vilket program jag ville ha. Metro funkar likadant!

Vad är problemet? Metro har allt som start menyn erbjöd, men på ett sätt som är bättre anpassat för enheter med touch interface men fortfarande funkar bra att använda med mus. Om ni inte gillar metro apparna behöver ni inte använda dom. Använd de nya start skärmen för att göra grupper med ikoner för att hitta de program ni vill använda. Vad är det metro inte kan göra eller den klassiska start menyn gör bättre?

Två saker

- Om jag öppnar "Nyheter", öppnar "Veckans Affärer", läser en artikel, vilka söka vidare med Google på ett enskilt sökord, t.ex.ordet "konkurrensfaktor", utan att stänga fönstet. Hur gör jag? Det finns ingen tab, eller motsvarande, som i t.ex. MS IE. Jag brukar ha dussintals med tabbar för att inte tappa bort tidigare röda trådar.

- Om jag väl har öppnat en "app" hur kommer jag snabbt till en annan hierarki? Det finns ingen överblick på flera nivåer samtidigt.

- Om du installerar ett program som tre fyra hjälp-program (t.ex. uninstall). Hur hittar man dem, snabbt?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Planen är ju att ALLA skall bara sitta med tablets av olika slag om ett par år, vanliga datorer skall det tas kål på.

Det är bara avancerade användare/innehållsskapare som skall ha en vanlig dator. En arbetsstation. Alla dessa får helt enkelt gå över till Linux/OSX och köra Windows 8 i ett VM för programutveckling. För går det verkligen att jobba i ett OS som är designat för extrem konsumtion typ bara. Det är framtiden, och vi hårdvarupulare kommer att bli lika udda som dom som lyssnar på stenkakor, eller också får vi börja bygga tablets

Helt rätt och tyvärr sant.

Jag känner mig som på utdöende...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Planen och planen, det är åt det hållet det går helt enkelt. Antalet desktops som säljs i USA under 2012 kommer vara mindre än antalet tablets. Fler än 76% kommer köpa laptops i jämförelse med desktops.

Desktopen är snart död.

Ja, och därmed masstillverkning av delar till den vilket innebär att arbetstationer(vanliga PC) kommer att bli tokdyra vad det lider(det kommer att ta ett tag) och vanligt folk kommer bara att kunna hantera information genom extremt inlåsta system. Internet kommer gradvis att bli mindre fritt, back to AOL! Apple, Google, Microsoft, de kommer att äga än mer än idag ... we are pwned!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Suttit här med w8 ett tag nu och kan nu säga definitivt att jag inte tänker byta från windows 7. Jag vart glad att höra om alla finesser de lagt till och att det blivit snabbare. Riktigt bra att de la till så att man kan mounta utan tredjeparts program. Det jag önskar de gjort är att lägga till finesser men bibehålla samma lookNfeel som i windows 7. Personligen ser jag väldigt få dåliga saker med windows 7. Håller man bara en strukturerad mappsystem så är det väldigt lätt att använda. I windows 8 känns det som att allt det här som ska simplifera vardagen kommer i vägen Liksom nej jag vill inte ha en app för nyheter. Nej jag vill inte att du trackar min location. Nej jag behöver inte en jäkla väderapp,maps-mapp,resor-app och ett helt nerbajsat app-gränssnitt!!! Ge mig min jävla startknapp och dra åt helvete med din jävla metro. Visst det är säkert lättare för folk som bara surfar och lyssnar på musik men för folk som faktiskt gör saker med sin dator så är det som att vada i ett träsk :/

TL;DR. Windows 8 har massa coola nya funktioner men dess mongo uppbyggnad göra det helt ovärt att byta från windows 7 till 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

- Om jag öppnar "Nyheter", öppnar "Veckans Affärer", läser en artikel, vilka söka vidare med Google på ett enskilt sökord, t.ex.ordet "konkurrensfaktor", utan att stänga fönstet. Hur gör jag? Det finns ingen tab, eller motsvarande, som i t.ex. MS IE. Jag brukar ha dussintals med tabbar för att inte tappa bort tidigare röda trådar.

De vill att du skall kunna ta reda på och förstå saker långsammare, så blir du lättare öppen för ännu mera konsumtion

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Förutom att jag avskyr Metro innerligt, så har ju även desktop-gui:t blivit otroligt mycket fulare. Som att gå tillbaka till '95 men med lite bättre färgsättning. Samma överextrema minimalism som i WP, men i WP har det en poäng.

Microsoft försöker locka till sig "hippt" folk, men lycka till med alla oss andra. Som tur är kommer både offentlig och privat sektor att skippa 8:an, då "hippt" trams inte passar sig för seriöst arbete utan är enbart och endast irriterande och i vägen.

Microsofts förklaring till gränssnittsvåldtäkten, att man ska få samma "upplevelse" oberoende av maskintyp (smartphone, bärbar, stationär, server), håller illa. Varje maskintyp har sitt eget bruksområde, och därav är det bättre med anpassade lösningar för varje maskintyp.

"One size fits all"? I den verkliga verkligheten innebär detta "one size fits none, except for some".

Windows är fortfarande det minst dåliga av alla bruksoperativ till vardags, men med störtdykningen från Aero i skyn rakt ned i de underjordiska Metro-tunnlarna så ökar lusten att reklamera biljetten och kliva av.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Inte läst något tidigare i tråden...

Går det att bara använda "desktop mode", utan att någonsin behöva se Metro? Utan att behöva använda moddar?

DX11.1 är väl egentligen det enda som lockar just nu, och finns just nu inte så mycket att läsa om vad 11.1 kan göra för spel

Permalänk
Medlem

Använder Win 8 CP som standard på stationära och laptop dagligen. Gjort så i ca 1 månad. Metro kändes rätt fräscht men otympligt med mus. Nu använder jag det inte alls i princip. Går dagar utan att jag ser skymten av metro och jobbar bara i skrivbordsläge. Det är fel att skrivbordsläget skulle vara ett skal i metro. Det är tvärtom om något. Det är helt laddat när datorn startar. Räcker att klicka på desktop eller trycka på escape så slipper man se det. Man kan enkelt växla mellan metro och skrivbord med windowstangenten. Förstår verkligen inte hatet mot Windows 8. Skulle förstå det om man tvingades ANVÄNDA metro eller dess appar, men det gör man inte. Skrivbordet är bättre och mer genomtänkt än i Windows 7 och många praktiska funktioner har införts. Jag kan gå med på att ge windows 8 ett litet minus för att inte tillåta avinstallering av Metro... men förstår inte alls "hatet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Inte läst något tidigare i tråden...

Går det att bara använda "desktop mode", utan att någonsin behöva se Metro? Utan att behöva använda moddar?

DX11.1 är väl egentligen det enda som lockar just nu, och finns just nu inte så mycket att läsa om vad 11.1 kan göra för spel

Nej, du kan inte helt slippa Metro, då hade vi inte suttit här och klagat. Håller helt med, DX11.1 är det ända som skulle locka mig till att byta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dimman:

En intressant observation av mitt eget användande jag gjort är att min utveckling har gått mot att bli mer och mer effektiv samtidigt som andelen grafiskt "guck" jag använder har minskat. Det går ungefär linjärt mot varandra.

Jag vet inte vem de försöker lura med "klicka-så-många-gånger-som-möjligt"-principen, eller att använda musen till diverse onödiga saker skulle vara mer effektivt. Sen skiljer det såklart vad man har för syfte att använda burken till, jag som är mer lagd åt programmeringshållet har förmodligen lite andra krav, även om jag personligen inte ser någon anledning till allt grafiskt ändå.

Jag tycker det ser ut som ett försök till bling-bling, men jag ska absolut prova det.

(Kör Arch linux och Fluxbox både hemma och i jobbet).

Fast de har ju lagt över mer grejer till snabbkommandon på tangentbordet än någonsin innan så de försöker inte bara få folk att klicka så mycket som möjligt. Om man kör med de vanligaste programmen man använder pinnade i taskbar så är det galet mycket smidigare än tidigare med quicklaunch eftersom man kommer åt dem med snabbknappar.

Ska bli intressant att se hur mycket bling bling man kan döda. Jag har tagit bort all sådan onödig skit från Windows 7. Frostade och transparenta fönster med animeringar när de öppnas och stängs är ju bara irriterande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har testat Consumer Preview och jag gillade det eftersom det var väldigt snabbt och smidigt att använda. Tog mig en stund att vänja mig vid det nya "systemet" med att hantera appar och filer. Men jag hade två frågor i huvudet som jag ej kunde hitta svar på. Dessa var:

1. Går det att ha egen Metro bakgrundsbild istället för att välja de klassiska bilderna?
2. Kommer tredje-part mjukvaror funka galant på Windows 8 som på Windows 7 som t.ex iTunes?

Jag ger Windows 8 8/10 i betyg

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag håller med dig.

Det är åt det hållet det går helt enkelt. Antalet desktops som säljs i USA under 2012 kommer vara mindre än antalet tablets. Fler än 76% kommer köpa laptops i jämförelse med desktops.

Desktopen är snart död. Källa:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/18/creating-the-wi...

Vilken otroligt oberoende källa du anger

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, och därmed masstillverkning av delar till den vilket innebär att arbetstationer(vanliga PC) kommer att bli tokdyra vad det lider(det kommer att ta ett tag) och vanligt folk kommer bara att kunna hantera information genom extremt inlåsta system. Internet kommer gradvis att bli mindre fritt, back to AOL! Apple, Google, Microsoft, de kommer att äga än mer än idag ... we are pwned!

det där tror jag ärligt talat inte på, den utvecklingen skulle startat för länge sen isf då de flesta vardagsanvändare sen flera år köper laptops om de så nånsin lämnar skrivbordet för nån annan anledning än att dammtorkas runtom.

även "tablets" får hela tiden kraftigare hårdvara, vilket nu till sist istället gjort att det finns nytta med ett mer användningsbart OS på dem, Ubuntu har tex ett skrivbordssystem som ska kunna köras på plattor och telefoner som ska tjäna som "desktops" för de som bara bitvis behöver en sån.

nu tror jag aldrig utvecklingen kommer till den punkten att jag måste köpa en surfplatta för att hacka sönder för den senaste processorn till mitt system, men om så blir fallet så finns ju det alternativet trots allt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kame_boy:

Använder Win 8 CP som standard på stationära och laptop dagligen. Gjort så i ca 1 månad. Metro kändes rätt fräscht men otympligt med mus. Nu använder jag det inte alls i princip. Går dagar utan att jag ser skymten av metro och jobbar bara i skrivbordsläge. Det är fel att skrivbordsläget skulle vara ett skal i metro. Det är tvärtom om något. Det är helt laddat när datorn startar. Räcker att klicka på desktop eller trycka på escape så slipper man se det. Man kan enkelt växla mellan metro och skrivbord med windowstangenten. Förstår verkligen inte hatet mot Windows 8. Skulle förstå det om man tvingades ANVÄNDA metro eller dess appar, men det gör man inte. Skrivbordet är bättre och mer genomtänkt än i Windows 7 och många praktiska funktioner har införts. Jag kan gå med på att ge windows 8 ett litet minus för att inte tillåta avinstallering av Metro... men förstår inte alls "hatet".

"Det är fel att skrivbordsläget skulle vara ett skal i metro. Det är tvärtom om något. Det är helt laddat när datorn startar. "

Men varför säger Microsoft att desktop inte är fullständigt laddat när du startat datorn?

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/10/07/reducing-runtim...

"From a memory perspective, we’ve taken advantage of the fact that there will be some set of devices on which users will stay in the immersive, Metro style UI almost all the time. In this instance, Windows 8 will only initialize OS components unique to the desktop environment when necessary. This is another source of memory savings, approximately 23MB right now. (Note that Task Manager runs in the desktop, so the memory numbers shown above include its cost)."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Nu faller jag offer för latheten igen, jag ber om ursäkt för detta och är väl medveten om att google finns men:)

Det skulle vara fint om du i din w8 tråd kunde sammanfatta lite kortkommandon och tips om hur man kan effektivisera sitt användande av w8.

Skickades från m.sweclockers.com

De har lagt till en massa trevliga genväger med windowsknappen + <alla bokstäver i närheten>.

Mitt möte med Windows 8

Jag: Hmm så nu vart det klart med w8 vad gör jag nu.
Jag: vi kollar väll metro en gång då.
w8: Okej metro då drar vi till en animation i 10Hz här då.
Jag: det gick ju inte så fort. Kan man scrolla sidled med touchpaden kanske?
w8: du rör touchpad jag viftar musen.
jag: nähepp. hmm. De här apparna sög. (inget som man har nytta av utan pillande). ahh musik se om det följde med nåt bra denna gång
w8: snurr animation i 10Hz följt av stillbild på ett headset.
jag: hängde den sig nu?
w8: dumdi dumi lalalala, oj ja musik.... Du har ingen, lol.
jag: aja win + d så går vi till desktop.
w8: flashig animation i 10Hz
jag: hmm detta var ju tomt, oj helveta vad suddig bakgrunden var. Laddas den långsamt? nä inget händer den ska nog vara så. Lustig design.
w8: damn straight den ska vara så.
jag: vi kollar väll filerna på hårdisken om inte annat. win + e
w8: här har du.
jag: det gick ju snabbt. men vad är detta? den har hittat min maindator som en nätverks enhet, cool ska vi spela lite film. anslut
w8: går inte värddatorn accepterar inte.
jag: då fixar vi väll det då. W7. aktivera hem delning.
w7: va? hemdelning? öööh här säg ett nytt lösenord.
jag: a
w7: nej ett längre.
jag: abcdefgh.
w7: okej det funkar. hemdelning sa du? Nä du det tänker jag inte göra.
jag: fukkit. w8 testa öppna hemdelning igen ändå.
w8: okej här har du.
jag: vafan. -.- aja cool. låt se vilka filmer är detta? Det ser ut som morsans backup långt ner i en hårdisk (typ G:\) hmm om vi lägger en genväg till min filmer mappar under "mina filmer" kanske den hittar det sen. w7 skapa genvägar.
w7: done.
w8: o ja nu hittar jag mer. Så mycket det var. Men om jag tar filmerna och väljer ut lite blandat med en slumpgenerator vilka att hitta och inkluderar lite bilder så blir du nog glad.
jag: varför i hela friden?! aja spela upp denna.
w8: flashig animation till metro (i 10 Hz) med titeln "videos". *stanar med blankt under videos ett tag*
jag: Kanske inte klarar formatet. Vi väntar lite till och ser.
w8: här har du en häftigt designad bild med en massa nya filmer du kan hyra och se.
jag: öööh va? aja kanske bara är defaulten om den inte klarar filmen. Låt se här har vi ett klipp i .wmv det ska den ju klara.
w8: flashig animation till metro (i 10 Hz) med titeln "videos". *stanar med blankt under videos ett tag*
jag: *^.-
w8: här har du en ännu längre list på filmer du kan hyra eller köpa.
jag: men vafan är detta asså? okej ta första filmen och spela upp den med media player.
w8: okej jag ba stannar här ett tag då.
jag: varför händer inget. kanske öppnades i bakgrunden.. där har vi den också. default inställningar... go.
w8: jasså du ville spela upp filmen du klickade på innan. vem hade kunna tro det? aja här har du. *spelar klipp*
jag: nice att det fungerade ändå. Hmm nu har jag tröttnat så vi stänger av. I dp var det musen in i höger sidan. *drar musen
w8:
jag: jasså inget händer, vänster sidan då?
w8:
jag: men vafan, toppen då?
w8: här får du en hand så du kan dra runt saker.
jag: ooh vad är detta? jag får en miniatyr av skrivbordet jag kan dra runt, hmm undra om det är nya motsvarigheten till win + tab. öppna explorer så jag kan se om den kommer upp också.
w8: ok, explorer stannar mitt på skrivbordet när du drar runt det.
jag: okej man kanske har fler skrivbord/arbetsytor. har jag ju sett i linux innan så. Hur skapar man fler skrivbord :s?
w8:
jag: hittar inget jag ger upp nu ska vi stänga av. Fortfarande ingen aning om hur vi googlar.
google: högra övre hörnet.
jag: cool. *drar musen.
w8: här har du sid-meny.
jag: förra var stänga av under inställningar->power->shut down är nog det nu också (logiken från MS här är ju slående).
w8: *avstängd*

Tycker inte om windows 8 men hade varit villig att betala för ett sp till w7 med optimeringarna i drivrutiner med mera.

*edit* nu när valve är på väg att släppa steam till linux ser jag ju inga fördelar med windwos.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄