Permalänk

Dream Recovery

Tjena alla sweclockers!

Jag ska då bygga min första dator nu i dagarna.
Namnet Dream Recovery har jag valt för att det sedan 10-års åldern har varit som en dröm för mig att bygga ihop en gamingdator, har alltid varit fascinerad av hur snygga många får sina builds att se ut när de lägger ner tid och omsorg på dem. Samt att jag alltid velat ha en speldator som duger. Känns meningslöst att spela om man inte får uppleva spelen så som dom egentligen skall se ut. Så det täcker ''dream'' delen.. Anledningen till att jag valt Recovery är för att jag just nu är sjukskriven på grund av bl.a hjärtproblem. Jag tror bygget kommer få mina tankar på annat och känner att det kommer hjälpa mig på traven!

Delarna jag har valt kommer här:

Chassi: Bitfenix Shinobi Window
Moderkort: Asus Sabertooth Z77
Processor: Intel core i5 3570k
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 670 OC windforce
Ram: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz
Nätagg: Cooler Master GX 750w
SSD: Corsair Force 3 120GB
HDD: Seagate Barracuda 7200.12 1TB
CPU kylning: Cooler Master Hyper 212
Dvd drive: SONY DVD Recorder 24x SATA Internal Black
Chassifläkt: 2x Zalman 120mm LED Blue. (chassit kommer med 2x 120mm fläktar så totalt 4 fläktar)

That's it när det gäller komponenterna!
Jag är jävligt nöjd med alla komponenter och tror jag kommer få en rätt så mean-machine hehe. Det enda jag känner att jag bör byta ut inom snar framtid är CPU kylningen. Men då jag endast är en 16 årig student så räckte inte budgeten till någon vattenkylning.. Men hoppas ändå att luftkylningen duger ett tag.

Temat jag har valt är Svart/Blått. Moderkortet är lite off i färgtemat, men har en svartaktig sköld över hela som jag tror kommer se väldigt clean ut, fläktarna har blå LED, Grafikkortet har blå PCB (extremt ful hehe), Chassits insida samt utsida är helt svart men har 2 smala Mesh galler som går längst med framsidan och toppen som jag planerar att antingen beställa nya i blått (när budgeten tillåter) eller att helt enkelt måla om dom som jag redan har. Nätaggets sladdar är också sleevade i svart så det passar också in.

När det gäller utseende avskyr jag när det ser slarvigt ut, så även om det här är mitt första bygge och jag vet att jag kommer vilja bli klar så fort som möjligt, så kommer jag ändå att ta bra tid på mig med kabeldragningen. Icke att jag kommer ha en ful och slarvig insida!!

Kommer antagligen starta bygget imorgon, och lägga upp bilder under tiden jag bygger sen så får vi se när jag blir färdig!

Jag tror inte detta kommer bli något mästerverk, men jag känner att jag vill dela med mig när jag gör detta iochmed att detta är något jag velat göra väldigt länge och tar gärna emot feedback!

Stay tuned!

Stor låda hämtad från posten!

Lådans innehåll blottad!

Lådans innehåll uppradat fint!

Uppdaterar snart igen när jag börjat med bygget!!

Min första syn på chassit jag valt. Måste säga att jag är mycket nöjd! Verkligen svart in i grunden

Här har jag satt in CPU,RAM samt installerat moderkortet in i chassit! (tycker verkligen att Thermal Armorn på sabertoothen blir riktigt snygg tillsammans med det väldigt mörka chassit)

Bytt plats på fläktar, 2 fram för insug 1 bak och 1 top för utsug. De blåa LED fläktarna har jag bak. Har även satt in SSDn HDDn och DVD driven!

Nu måste jag tyvärr sova, har lovat mig själv att inte stressa igenom mitt första bygge, ska njuta av varenda sekund och ta den tid jag behöver!
Uppdaterar vidare imorn

Permalänk
Proffsmoddare

Det här kommer säkerligen att bli kalas bra. Om du undrar någonting så tveka inte att skicka iväg ett PM, så ska jag försöka stötta med vad jag kan. Lycka till och krya på dig!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Lycka till och krya på dig:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av sack:

Det här kommer säkerligen att bli kalas bra. Om du undrar någonting så tveka inte att skicka iväg ett PM, så ska jag försöka stötta med vad jag kan. Lycka till och krya på dig!

Det hoppas jag också!
Tack så mycket, det uppskattas verkligen!
Beundrar dina builds du gjort, CL[M]EAN-MACHINE är riktigt läcker!

Permalänk
Skrivet av LTsm:

Lycka till och krya på dig:)

Tackar tackar

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du blir nöjd med din drömburk.
Och glöm inte att krya på dig när du håller på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Blir intressant att följa

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Jag hoppas du blir nöjd med din drömburk.
Och glöm inte att krya på dig när du håller på.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag verkligen att jag blir!
Tack

Permalänk

CPU fläkten på plats (tog bra tid att få det som jag ville, rakt och väl placerat!)

Nätagget på plats (blev lite besviken då jag trodde sladdarna var mer sleevade men det visar sig att de bara hade ett genomskinligt svart nylonhölje...)

Mitt GTX 670 på plats mäktig en! Har även bytt plats på fläktarna och flyttat en från fronten och satt i botten istället

Kabeldragningen på baksidan. Då mitt nätagg inte var modulärt så fick jag göra så gott jag kunde med buntband, sålänge det gick att stänga var jag nöjd

Kabeldragning framsida. Tycker av någon anledning att kameran förstorar sladdarna en aning.. Ser bättre ut i verkligheten tycker jag! Men ändå nöjd

Annan vinkel på det hela

Så fint var ens rum när man var klar med allt... Någon annan som känner igen att det blir så stökigt när ni bygger?

Och ett nightshot på det hela när den är up and running

För tillfället är jag färdig med bygget, men kommer återupptas så fort ekonomin tillåter. Då ska jag ge mig in på sleeving och vattenkylning, som forhoppningsvis kommer att matcha temat. Då det inte blev så mycket blått utöver fläktarna funderar jag på att när jag sleevar och skaffar vattenkylning att köra ett svart/rött tema med röd vätska och blandat röda/svarta sleevs samt några röda fläktar.. Men tyvärr kan det dröja innan det blir aktuellt.

Datorn startade också på första försöket! Jag trodde att jag gjort något fel då jag inte fick någon bild, så spenderade 2 timmar på att panikartat hitta fel och lösningar osv men sen visade det sig att det var min nya skärm som inte ställer in sig efter ingången automatiskt utan likt TV-apparater måste man ställa in manuellt om man har hdmi, dvi eller vga.

Hela bygget tog några dagar och fick ont i ryggen hehe, men det var absolut värt det! Att bygga var ännu roligare än jag kunde föreställa mig och längtar verkligen tills jag kan fortsätta!

Ni får gärna ge mig kritik och feedback på vad ni tycker om det hela, något ni skulle gjort annorlunda eller förslag på vad jag kan göra mer med den här buildien!

Försöker även starta upp en youtube channel nu när jag är sjukskriven och brist på sysselsättning, så jag filmade faktiskt en del av bygget och la upp här:
http://www.youtube.com/watch?v=pgZSMJUUVxc&feature=g-upl

Titta gärna på videon och like'a om det ser bra ut

Tack för att ni kollat in tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Försöker även starta upp en youtube channel nu när jag är sjukskriven och brist på sysselsättning, så jag filmade faktiskt en del av bygget och la upp här:
http://www.youtube.com/watch?v=pgZSMJUUVxc&feature=g-upl

Titta gärna på videon och like'a om det ser bra ut

Tack för att ni kollat in tråden!

Bra och proffesionellt klipp, kul att du faktiskt pratar riktigt bra engelska, det finns inget värre än den vanliga "svengelskan" man hör:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av LTsm:

Bra och proffesionellt klipp, kul att du faktiskt pratar riktigt bra engelska, det finns inget värre än den vanliga "svengelskan" man hör:)

Tusen tack! Det var verkligen skoj att höra tack för att du tog dig en titt!

Permalänk
Medlem

Så ska en bygglogg dras, på tuben alltså

Nästa gång kan du ju jorda chassit innan du ansluter ESD-skyddet, funkar lite bättre då
(eller montera psu först, i med nätsladden men låt det vara avslaget, sen jorda i chassit)

Även jag imponeras av engelskan, sist jag var i Paris och skulle köpa hissbiljett till eiffeltornet fick jag gå upp, det upptäckte jag när grinden stängts bakom mig...

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Någon som varit aktiv på engelska lektionerna, önskar jag hade lika bra engelskt uttal, klarar knappt svenskan

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av HCP:

Så ska en bygglogg dras, på tuben alltså

Nästa gång kan du ju jorda chassit innan du ansluter ESD-skyddet, funkar lite bättre då
(eller montera psu först, i med nätsladden men låt det vara avslaget, sen jorda i chassit)

Även jag imponeras av engelskan, sist jag var i Paris och skulle köpa hissbiljett till eiffeltornet fick jag gå upp, det upptäckte jag när grinden stängts bakom mig...

Hehe verkligen kul att det uppskattas, har precis börjat med det så det är kul att höra sådant!!

Okej det visste jag inte, som tur är funkar allt men till nästa gång vet jag det!

Haha ajdå... som det kan gå!!

Skrivet av ygd3n:

Någon som varit aktiv på engelska lektionerna, önskar jag hade lika bra engelskt uttal, klarar knappt svenskan

Haha blir ju generad för fasen av alla dessa komplimanger! tackar tackar!
Tror nog att det är bättre än du tror, även jag känner mig usel på engelskan då och då