Automatic fan speed går inte högre än 56%?

Permalänk

Automatic fan speed går inte högre än 56%?

När jag kör BF3 med mitt HD5870 så kraschar det ibland (fryser). Jag har kollat tempen och loggat lite med GPU-Z och kom fram till att kortet går upp i max 80 grader under 100%, men också att fläkten inte går högre än 56%?

Testade med manual fan speed och satte den på 65%, vilket sänkte tempen till 70 grader (med mycket mer ljud visserligen men ändå)!

Är det någon spärr inlagd att den inte ska gå högre än 56% eller är det någon rikttemp den försöker följa på 80 grader? Spelet lirade mycket bättre när grafikkortet var kallare, inga frysningar.

Skulle vilja överleva sommarn åtminstonde :S

Permalänk
Medlem

80 grader är inte varmt för ett grafikkort (ja, beroende på vilket detär då, och kylare). Tror att fläkten går fortare när det blir varmare, just för att det inte ska överhetta. Vill du ha en annorlunda fläktkurva kan du ändra det i CCC eller med MSI Afterburner

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

80 grader är inte varmt för ett grafikkort (ja, beroende på vilket detär då, och kylare). Tror att fläkten går fortare när det blir varmare, just för att det inte ska överhetta. Vill du ha en annorlunda fläktkurva kan du ändra det i CCC eller med MSI Afterburner

Nä jag vet att det inte är så värst varmt, men samtidigt så tror jag mitt kort är lite halvt trasigt. Hittade featuren i MSI Afterburner så ska lira en runda nu efter att ha modifierat kurvan lite, och se hur det går. Tack för tipset! Blir ett 660 till hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Nä jag vet att det inte är så värst varmt, men samtidigt så tror jag mitt kort är lite halvt trasigt. Hittade featuren i MSI Afterburner så ska lira en runda nu efter att ha modifierat kurvan lite, och se hur det går. Tack för tipset! Blir ett 660 till hösten.

Varför tror du att det är lite halvt trasigt? Du kan ju kolla om det är en massa damm i fläkten, då blir det varmare och till slut så går det sönder. Är det dammigt så blås ur den med tryckluft, men håll i fläkten, för den kan gå sönder om den snurrar för fort.

Permalänk

Jag håller datorn damfri så gott jag kan
Enligt mig så ska ett grafikkort aldrig frysa på default settings och fan på auto. Testade med BF3 nu och det funkar mycket bättre!
nu låg fläkten på 65-70% och tempen 65-70. Vilken tur att man kan få lite gratis ljudeffekter till jeten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Jag håller datorn damfri så gott jag kan
Enligt mig så ska ett grafikkort aldrig frysa på default settings och fan på auto. Testade med BF3 nu och det funkar mycket bättre!
nu låg fläkten på 65-70% och tempen 65-70. Vilken tur att man kan få lite gratis ljudeffekter till jeten

Bf3 är ganska känsligt för höga temperaturer. Enligt mina erfarenheter.

Permalänk
Skrivet av simme300:

Bf3 är ganska känsligt för höga temperaturer. Enligt mina erfarenheter.

Hur menar du nu? Att BF3 är väldigt krävande på grafikkortet? I så fall ja