HD7970, problem med transparenta texturer/modeller

Permalänk
Medlem

HD7970, problem med transparenta texturer/modeller

Hejsan.

För någon vecka sedan satt jag glatt och spelade Minecraft via Spoutcraft klienten, då jag hittade en intressant inställning - nämligen ''Shaders''. Slog på denna, och märkte då att skuggor och liknande dök upp. Fint! Problemet uppstod dock inte förrän en tid senare, då jag märkte att alla objekt hade en mystiskt vit/svart/grön ''kant'' längs med.

Först misstänkte jag ju så klart mitt texturpaket, men även med det avlsaget uppstod problemet. Sedan tittade jag i grafikinställningarna, och slog då av shaders. Ja, det fungerade! Dock märkte jag snart att problemet inte bara låg i Minecraft, utan när jag någon vecka senare beslöt mig för att åter dra igång Amnesia, märker jag att problemet närvarar även här. Kanske är lite svårt att se, men det vita mellan de röda ''hålen'' ska vara transparenta, och absolut inte vita.

Efter en snabb googlesökning hittade jag denna länk, där jag då märker att jag inte är den enda personen som lider av detta problem. Med min vanliga tur har dock så klart tråden inte någon lösning, utan har bara dött. De nämner drivrutiner, och jag har prövat 12.2, 12.3 och 12.4. 12.6 Beta hade så många andra problem (skärmar slutar fungera, överklockning dör och ena grafikkortet löper amok) att jag inte anser det möjligt att ens försöka.

Om någon har en aning om en lösning vore jag otroligt tacksam, då jag nämligen tänkt låta min kompis spela igenom detta hos mig i helgen. Det vore ju synd om vår skräckupplevelse istället skulle vara fylld av vad som ser ut som vanilj- och jordgubbsglass.

PS. Det rör alltså datorn i signaturen, och överhettning tror jag verkligen inte är ett problem (felet uppstår både i 50C och 70+).

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Efter lite mer sökande stötte jag på den här länken, och märkte att 12.5 verkade lösa det. Tyvärr var ju nedladdningslänken död, men som tur var fanns en spegel i kommentarsfältet. Prövade installera 12.5, och vipps, efter lite böner till AMD-gudarna och några omstarter verkar problemet vara löst - men inte helt smärtfritt. Jag får problem med att upptäcka alla skärmar vid uppstart, men jag antar att det får vara värt det, tills vidare.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!