Kan inte hitta en "optimal" wizz-build!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Min gubbe var helt värdelöst tyckte jag för bara 4 dagar sedan. Kunde inte ens klara act 2 på Inferno. Sen hittade jag denna video,

http://www.youtube.com/watch?v=R6r0JTx9cR0

Nu har jag 2 legendarys, 45k damage, Chantodos Will osv. Och jag tog ner Diablo på Inferno i går, helt sjukt bra spec. Du behöver bara 2-3 miljoner guld för att byta ut lite av ditt gear till critgear. Sen när du är uppe i 30-40% critt chans då jävlar.

Lycka till

Hur tror du denna build kommer funka efter patchen som kommer ? Dom kommer ju ändra en hel del för wizz såg jag.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Hur tror du denna build kommer funka efter patchen som kommer ? Dom kommer ju ändra en hel del för wizz såg jag.

Jag tror den kommer fungera alldeles ypperligt trots de stora nerfarna de kommer göra.

Spammar du diamondskin (med dubbel absorb), frost nova, explosive blast och storm chaser tornadon med >40% crit och med >25 arcane per crit så lär du typ aldrig ta dödlig skada, samt crita så ofta att du nästan aldrig tar slut på arcane power.

Jag kör själv nu med armor skillen med 40% resistance, landar då på ca 1K physical, arcane och fire res, 900 i övriga res. Tycker physical, arcane och fire e d viktigaste, nerfar de dem till 20% så kommer ja fortfarande ha mkt resist, även OK armor...men man kanske byter till force armor runan istället om d blir svårspelat.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Ja, den lär definitivt fungera fortfarande. Man får återgå till Wicked Wind och har man bara tillräckligt bra crit chance så går det bra. Själv hyser jag dock starkt ogillande för "button mashing" så jag föredrar en Archon build.

Permalänk

Lindgren92 eller någon annan som upplever att denna build går snäppet sämre/segare nu?
Har ni/du ändrat något i builden så den flyter bättre?

Permalänk
Medlem

Sen även intressant vad ni kör för MP. Har själv testat MP5 men det är rätt segt när elites har 10m HP plus att mobs slår fruktansvärt hårt men det kanske fungerar med builden som visades i videon.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnusdalberg:

Lindgren92 eller någon annan som upplever att denna build går snäppet sämre/segare nu?
Har ni/du ändrat något i builden så den flyter bättre?

Hej

Den går mkt sämre nu, d sänkte proc chansen på storm chaser från 0,5 till 0,125

Ja ändrade frost nova runan till att "om man träffar >5 fiender så ökar crit chancce 15%" och sedan kör ja force armor runan istället för resistancerunan

har teleport fracture också....

nu gör ja som så att jag teleportar rakt in i en fiendehög, kastar diamondskin först, sedan frostnova så då får ja ca 60% crit chance, sedan kör ja wicked wind samt explosiveblast spammning samtidigt som man spammar diamond skin och frostnova.

Funkar rätt ok. Min utrustning nu gör att jag kan klara av monster level 5....

PS att köra archon builden på monster level >7 kommer ju krävas SJUKT bra utrustning

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sen även intressant vad ni kör för MP. Har själv testat MP5 men det är rätt segt när elites har 10m HP plus att mobs slår fruktansvärt hårt men det kanske fungerar med builden som visades i videon.

Ja, det är väldigt viktigt att räkna in hur snabbt man dödar allt. Det spelar ingen roll om man får några tiotals procent MF extra på t ex MP5 om man dödar mycket snabbare på en lägre nivå. Då kommer den lättare invån ge klart högre chanser till drops och därmed är det viktigaste att lägga sig på den högsta nivå där man springer igenom allt, om man nu talar ren effektivitet.

Permalänk
Medlem

Kör critical mass, även om den blev lite nerfad i 1.0.5, jag har 30k liv, och 30k dps, buffad. den är grymt effektiv om du kör den rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Ja, det är väldigt viktigt att räkna in hur snabbt man dödar allt. Det spelar ingen roll om man får några tiotals procent MF extra på t ex MP5 om man dödar mycket snabbare på en lägre nivå. Då kommer den lättare invån ge klart högre chanser till drops och därmed är det viktigaste att lägga sig på den högsta nivå där man springer igenom allt, om man nu talar ren effektivitet.

Exakt, det skall vara tidseffektivt. Tror man förlorar mer på att döda mobs i seg takt än att ha lite mindre MF.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam

Jag har inte kört sedan patchen men detta funkar rätt bra för mig, ser dock att jag har fel runa på magic weapon, skall vara "Force Weapon".

Inf Act3, 29K DPS, 46K HP och rätt bra res
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Fluf-2879/hero/185767

Inte HP och Res på alla items du kan så gör du både rätt ont och lever längre.

Arcane Dynamo med sina +75% damage är väldigt trevligt på Venom Hydra och Blizzard.
Frostnova + Diamond Skin gör att du har både en och två saves mot det mesta.
Piercing Orb och några motståndare gör att du plockar dina 5 stacks på Arcane Dyamo rätt fort.

Mesta gear utom vapen är farmat själv (utan AH).

ACT3 kan vara lite segt men går, ACT1 flyger jag igenom.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Sötast

Verkar som legendarys är de nya gula?

Jag fick 3 st igår Mellan level 1-35 (MP10)
17-35 var dock boostad och gick på bara någon timme så det droppar friskt.

Polaren fick 6 legendarys igår, och på ett par timmar idag så har han fått 2 leg och 1 set..

Permalänk
Skrivet av sassa46:

Kör critical mass, även om den blev lite nerfad i 1.0.5, jag har 30k liv, och 30k dps, buffad. den är grymt effektiv om du kör den rätt.

Hur kör du den rätt?:)
Tror jag kör rätt, men vill bara se hur du anser "rätt" är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Exakt, det skall vara tidseffektivt. Tror man förlorar mer på att döda mobs i seg tagt än att ha lite mindre MF.

Det gör man definitivt. Man får ju +10% MF för varje MP-level men man får tänka på att det inte ens innebär en 10% högre drop rate, eftersom man redan har mer än 100% genom gear och Paragaon.

Det är alltså bara lönt att gå upp i MP-level om man dödar ungefär lika snabbt på nästa nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnusdalberg:

Hur kör du den rätt?:)
Tror jag kör rätt, men vill bara se hur du anser "rätt" är.

Så hög crit chans som möjligt, freeze skillen, diamondskin, och virvelvind skillen, kommer inte riktigt ihåg runorna, resten är valfritt.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att hitta en uppsättning som passar för både bossar och vanliga monster, spelar inte Wizard men på min WD så hade jag problem ett tag att överleva, ändrade spec nästan helt och då anpassat för bossar, fungerar utmärkt mot vanliga monster även så. Det där med att man inte vill nollställa för att NV buffen försvinner... nollställ och välj det du vill ha. Buffen dör ändå när du går in i ett nytt spel och resetas helt efter 30min inaktivitet av icke dödade rare/elit packs. Med andra ord så är det inte svårt att få upp buffen igen, spelar inferno act3 och buffen går upp relativt fort.

Permalänk
Skrivet av sassa46:

Så hög crit chans som möjligt, freeze skillen, diamondskin, och virvelvind skillen, kommer inte riktigt ihåg runorna, resten är valfritt.

Bra, precis så jag kör Kör du med stormchaser också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnusdalberg:

Bra, precis så jag kör Kör du med stormchaser också?

Nej, dem sänkte proc från 0.5 till 0.125 tror jag, så den är inte mer effektiv än dem andra nu tyvärr.

Permalänk
Skrivet av sassa46:

Nej, dem sänkte proc från 0.5 till 0.125 tror jag, så den är inte mer effektiv än dem andra nu tyvärr.

vilken kör du med istället för stormchaser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnusdalberg:

vilken kör du med istället för stormchaser?

De flesta som använder samma skill kör Wicked Wind då den är lättare att kontrollera, och därmed få fler ticks som träffar per cast.

Permalänk
Medlem

Känns som speccen fungerar rätt bra efter man bytte till wicked wind men med min wizz så klarar jag av Mob lvl 1 då jag inte farmat gear så mkt.
Mob lvl 2 går typ inte alls. Frågan är om man borde farma Mob lvl 0 fortfarande tills man får bättre gear eller nöta på mob lvl 1 fast det går segt.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Känns som speccen fungerar rätt bra efter man bytte till wicked wind men med min wizz så klarar jag av Mob lvl 1 då jag inte farmat gear så mkt.
Mob lvl 2 går typ inte alls. Frågan är om man borde farma Mob lvl 0 fortfarande tills man får bättre gear eller nöta på mob lvl 1 fast det går segt.

Om du vill farma gear ska du aldrig köra där det går segt. Kill rate betyder mer än den lilla MF man får per MP level.

Dock måste du köra akt 3 om du kör MP 0, annars får du mycket sämre drops pga att mobsen inte är level 63. Kör du MP1 kan du köra varsomhelst då det sätter alla Inferno mobs till 63.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnusdalberg:

vilken kör du med istället för stormchaser?

den som gör så att virvelvinden står still.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Om du vill farma gear ska du aldrig köra där det går segt. Kill rate betyder mer än den lilla MF man får per MP level.

Dock måste du köra akt 3 om du kör MP 0, annars får du mycket sämre drops pga att mobsen inte är level 63. Kör du MP1 kan du köra varsomhelst då det sätter alla Inferno mobs till 63.

Tackar för svaret. Då kör jag vidare på Act 1 farm rundan jag använt mig av med MP lvl 1 eftersom det går skapligt fort ändå.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Fortsätter alla wizards med critical mass builden?
Jag tänker mig att man kanske borde tänka om nu inför uberbossarna, känns som man inte vill stå så nära.

Eller vad säger folk?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Jag kör med critmass.
Ökade på critchance och attackspeed.
Funkar riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Fortsätter alla wizards med critical mass builden?
Jag tänker mig att man kanske borde tänka om nu inför uberbossarna, känns som man inte vill stå så nära.

Eller vad säger folk?

Kör atm en CM spec och det funkar riktigt bra på uberbossarna; Frost nova och Slow time ökar dels gruppen survivability men ökar även dpsen (genom bone chill runan och time warp/stretch time)