Vilken TV-antenn ska man välja till huset?

Permalänk

Vilken TV-antenn ska man välja till huset?

Tjena! Farsan ringde häromdagen och sa att han måste fixa en ny antenn till huset, han bad mig då kolla runt men jag vet tyvärr ingenting om sådant.

Jag kollade på teracoms hemsida och där stod det att mottagningen på den här adressen är väldigt bra med två möjliga master, en 40km bort och en annan 27km bort.

Jag undrar helt enkelt vad man ska söka efter samt om det funkar med en random jula-antenn för 300kr (med tanke på så pass bra mottagninsförhållanden) eller om man ska satsa på en lite dyrare och bättre?

Ska kanske tillägga att det kommer bara kollas på de fria kanalerna dvs 1, 2, ,4 och 6:an.

Visste btw inte om detta är rätt del för den här tråden men det hänger ju massa villaägare i den här delen också.

Tack så mkt för svar!

Permalänk

Själv satte jag upp en http://www.euronicsronneby.e-butik.se/?artnr=DAT-45 åt min bror och han har la ungefär samma förhållanden till masterna inte några klagomål än på 1 år i alla fall. Mycket enkel att sätta ihop också.
Vet ej om det går lika bra med den på jula men att lägga 300 eller 700 på något som håller i alla fall (troligtvis) 10 år ofta lägre är inte så farligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag skulle allt lägga till någon hundralapp mer än bara 300kr och få en bättre antenn. Dålig mottagning visar sig ofta bara ibland som vid dåligt väder och kanaler som ligger på höga frekvenser.

Den typen av antenn som jOnÄTÄn länkade till har jag använt och gillat dem skapligt, enkel och installera och allt.

Jag tror att det är denna som jag installera, den hade iaf samma utseende:
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/digital-tv/marksand-di...

Innan satt det en lång rackare med hög förstärkning som var bra, problemet var bara det att vinden plockade upp den och den börja svänga, vilket resulterade i kass mottagning vid blåst. En 100 elementare var antennen om jag mindes rätt, i alla fall ingen antenn som jag köper igen..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Själv satte jag upp en http://www.euronicsronneby.e-butik.se/?artnr=DAT-45 åt min bror och han har la ungefär samma förhållanden till masterna inte några klagomål än på 1 år i alla fall. Mycket enkel att sätta ihop också.
Vet ej om det går lika bra med den på jula men att lägga 300 eller 700 på något som håller i alla fall (troligtvis) 10 år ofta lägre är inte så farligt.

Jo men absolut, det är dumt att snåla när det ändå gäller så pass lite pengar utspritt över en så pass lång tid. Hade inte köpt Jula-antennen även om den hade funkat.

Skrivet av bud_bundy:

Jag skulle allt lägga till någon hundralapp mer än bara 300kr och få en bättre antenn. Dålig mottagning visar sig ofta bara ibland som vid dåligt väder och kanaler som ligger på höga frekvenser.

Den typen av antenn som jOnÄTÄn länkade till har jag använt och gillat dem skapligt, enkel och installera och allt.

Jag tror att det är denna som jag installera, den hade iaf samma utseende:
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/digital-tv/marksand-di...

Innan satt det en lång rackare med hög förstärkning som var bra, problemet var bara det att vinden plockade upp den och den börja svänga, vilket resulterade i kass mottagning vid blåst. En 100 elementare var antennen om jag mindes rätt, i alla fall ingen antenn som jag köper igen..

Haha jag kollade just på den antennen nyss. Den har ungefär likadana specs som den som jonätän länkade till. Blir nog att dra iväg en beställning på den.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Har en sådan här ute vid stugan. http://www.jula.se/digital-langdistansantenn-407009

Där har det alltid varit dålig mottagning oavsett antenner. Mest på grund av att en stor ek finns mellan huset och sändaren, så den skymmer antennen.

Skiljer det "faktiskt" något i kvalité mellan de olika antennerna förresten?

Känner en som jobbar på en firma som säljer och monterar sånt och enligt honom har de slutat ta in och sälja de billigare pga det är mycket mer krångel och problem med dem. Kanske är säljsnack för att motivera lite högre pris men det är ju inte så att man byter antenn så ofta så tycker inte det spelar så stor roll ändå.
Han sa även att man ska undvika montering på skorsten om man eldar mycket i pannan (om man har en sån) Det förkortar tydligen livslängden rätt mycket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Har en sådan här ute vid stugan. http://www.jula.se/digital-langdistansantenn-407009

Där har det alltid varit dålig mottagning oavsett antenner. Mest på grund av att en stor ek finns mellan huset och sändaren, så den skymmer antennen.

Skiljer det "faktiskt" något i kvalité mellan de olika antennerna förresten?

Det var en liknande antenn som fanns på det huset där jag monterade den nya antennen. Som det går att läsa ur artikeln så är UHF förstärkningen 18-26 dB vilket är mycket bra.
Och denna antenn var mycket bättre än den som sitter där nu, när det som sagt inte blåste, för då började den att "svaja".

Orsaken till antennbytet var dock att antennen började bli gammal, den inköptes vid tiden då tv4 började marksändas. (i början av 90-talet)

Angående vindproblem så beror det såklart på hur huset är belägget, i mitt fall så var huset rejält utsatt för vind.

*edit*
Med den nya antenn så behövdes det monteras en antennförstärkare inomhus, men nu ligger tvmasten runt 8 mil bort också.. Utan antennförstärkaren går ej kanaler på högre frekvenser att få in och självklart har tvmastidioterna på orten bestämt sig för att lägga tv4 etc på de högsta frekvenserna och inte skitkanalerna som ändå kunde kvitta om de gick att få in eller ej. Liksom tv4 är en kanal som de flesta vanliga personer med bara marksänt tv vill ha, det är en av de kanaler som borde ha den bästa placeringen förutom tv1 och tv2.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".