Permalänk

Lian Li Q08 vattenkyls

Teaser för kommande bygge som drar igång när jag fått alla saker vilket borde ske inom några veckor.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Trevligt, ska följas Vad är det för chassi du ska använda dig av?
Men slangdragningen på bilden ser lite mysko ut Ska du ha GPUn direkt efter reservoaren?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Bygg in radiatorerna istället för att ha dom utanpå. Om du inte kör någon hdd bur så finns det gott om plats.

Permalänk
Medlem

Ha alltid tanken ovanför pumpen så du får ett naturligt flöde ner från tanken.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Trevligt, ska följas Vad är det för chassi du ska använda dig av?
Men slangdragningen på bilden ser lite mysko ut Ska du ha GPUn direkt efter reservoaren?

Lian-li pc-q08

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk

Jag har klurat lite och kommer att placera pumpen framför grafikkortet och vänder samtidigt på flödet så vattnet från reservoaren rinner ner i pumpen av sig själv naturligt... Nu bilder!

Delar på bilden:
Tank: Phobya Balancer 150 nicle black
Pump: Phobya DC12-260 12Volt
90 graders böjar
90 graders kompressionsnipplar
90 graders vanliga nipplar
45 graders kompressionsnipplar
45 graders vanliga nipplar
raka nipplas fatboy för 10mm slang
2 meter masterkleer 16/10 slang
slangklämmor för 15-17mm slang (läs mer om dess längre ner)
Radiator: MagiCool Slim 140
GPU-block: EK-FC6970 Acetal

På bilden:
Slangklämmor 17-19mm
CPU-block: Watercool HK Rev 3.0 LC för 1156/1155 socket

Anledningen till att det kom fler slangklämmor är att det visade sig att klämmorna som är för 15-17mm slang inte ens gick på Masterkleerslangen med sina 16mm. Inet gjorde som vanligt ett briljant jobb och skickade mig en storlek större + 4 extra helt gratis. Från kontakt med kundtjänst hos dem till att de låg på mitt utlämningsställe var det mindre än 24 timmar!

Det som saknas på bilderna ovan är lite fläktar, några har jag och en ska jag hämta ut på uthämtningsstället. Den är en specialare, den får ni veta mer om senare.

Strippat chassit på sina delar och tagit ut hål för tanken och för slangarna som ska gå till/från den.

Suddig bild på det ena hålet, stegborret är verkligen fantastiskt. Fina snitt blir det av den också, nästan inga grader alls.

Nu känner jag på mig att några kommer att tänka att det där var ju inte så snyggt. Och det håller jag med om men radiatorn kommer att täcka det fula så det gör inget.

Madens jag mätte och hade mig så monterade 3rixon Gpu-blocket

Jag har provmonterat en del delar och även gjort skruvhål i fronten för att kunna fästa fläkten där. Efter det har jag kommit fram till att jag behöver ett par mm till för att få plats mellan fronten och hårddiskburen som jag faktiskt ska behålla. Där kommer jag behöver beställa ett stycke aluminium som få lite sig lite hål, återkommer med en cad-ritning senare.

Det var de bilder jag hade för denna gång.

Hjälper ett stycke silver i tanken överhuvud taget något mot korrosion eller måste man ha färdigvatten eller tillsats/glykol för det? Vad jag förstått är silver enbart bra mot alger.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Ska du ha PSUn utanför chassit?

Tycker hela charmen med att ha en komplett dator försvinner om något ska ligga utanför ^^

Permalänk
Medlem

vart skaru ha nätagget?

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Ska du ha PSUn utanför chassit?

Tycker hela charmen med att ha en komplett dator försvinner om något ska ligga utanför ^^

Skrivet av smajlY:

vart skaru ha nätagget?

På första bilden har jag har jag bara tagit ur agget i Sketchup för att kunna modelera med komponenterna i chassit. Nätagget ska sitta på insidan precis som det gör original i ett Q08. Det enda som kommer att sitta på utsidan är tanken och radiatorn på toppen, tyvärr går det inte att lösa att både ha en 240mm radd på insidan i toppen och hårddiskburen samtidigt, det blir för trångt med slangar och fläktar då. Så det för bli denhär lösningen helt enkelt.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Så jäkla synd att du ska ha 240radden ovanför chassit, där försvann cleanheten av det hela :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

På första bilden har jag har jag bara tagit ur agget i Sketchup för att kunna modelera med komponenterna i chassit. Nätagget ska sitta på insidan precis som det gör original i ett Q08. Det enda som kommer att sitta på utsidan är tanken och radiatorn på toppen, tyvärr går det inte att lösa att både ha en 240mm radd på insidan i toppen och hårddiskburen samtidigt, det blir för trångt med slangar och fläktar då. Så det för bli denhär lösningen helt enkelt.

Det går men det kräver lite extra jobb

Permalänk
Skrivet av perhuden:

Men där är väl inte cd-buren kvar, hur sitter hårddiskburen fast då?? Hur har du gjort i sådana fall? Vilken radiator är det?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Det är en slim (30mm) tjock 240 rad. Om radiatorn är tjockare så får du inte in någon fläkt på den bakre platsen då den kommer för nära psun. Valde slim fläktar + fläktkontroller istället för standard 120 mm fläktar. 3 st slim kyler 240 en push+pull och en endast pull konf.

CD-buren är borttagen och hddburen är tillverkad av den delen som används när man kör långa grafikkort samt den undre hdd-buren. Buren är monterad i underkant i chassits botten och i framkant med 2 st gänstavar även de mot chassits botten. Blev stabilare än jag först trodde.

Permalänk
Medlem

Hittade en bild på hdd buren

Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

Så jäkla synd att du ska ha 240radden ovanför chassit, där försvann cleanheten av det hela :/

Ok grabbar ni har övertalat mig. Jag ska se om jag kan få in radden på toppen, under taket istället för ovanpå. Men det finns inte en chans att tanken får plats inuti, dessutom tycker jag det är lite ballt med den på utsidan:) Jag är inte hos mina föräldrar på ett par dagar där bygget äger rum så det blir inga bilder tyvärr tills dess. Jag kommer dock inte göra som du perhuden, jag ska ha kvar hårddiskhållaren och cd-hållaren då jag ska fästa fläktkotrollern i cd-hållaren och vill kunna fylla med hårddiskar om det behövs. Dock är det en clean lösning du har där perhuden!

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Ok grabbar ni har övertalat mig. Jag ska se om jag kan få in radden på toppen, under taket istället för ovanpå. Men det finns inte en chans att tanken får plats inuti, dessutom tycker jag det är lite ballt med den på utsidan:) Jag är inte hos mina föräldrar på ett par dagar där bygget äger rum så det blir inga bilder tyvärr tills dess. Jag kommer dock inte göra som du perhuden, jag ska ha kvar hårddiskhållaren och cd-hållaren då jag ska fästa fläktkotrollern i cd-hållaren och vill kunna fylla med hårddiskar om det behövs. Dock är det en clean lösning du har där perhuden!

Jag tror du gör helt rätt. Hade själv ett helvete att få in allt. Om du ska ha radden i toppen(insidan) och det krisar så kan du sätta fläktarna på utsidan. Du måste dock isåfall bygga en liten "shroud" för att få det riktigt snyggt. På mitt nya bygge använde jag mig av en sån här (http://www.aquatuning.de/images/product_images/600x400/5154_0...)

Tyvärr så görs de inte i 2x120mm :-(. Om du har resen på utsidan så kan du ju med gott samvete trycka in nån fint färgad vätska.

Följer bygget med spänning och undrar du något så hör av dig.

Permalänk

Update!

Jag har gjort en del saker på bygget och skapat mig nya problem... Men jag närmar mig sliutet och jag tror att det kommer att bli sjukt bra. Som det är nu tryter det lite med pengar och tid så jag kommer att slutföra bygget med radiatorn på utsidan av taket trotts allt och så kommer jag att installera den under vid ett senare skede.

Min specialbeställda Aerocool-fläkt. Aerocool är den enda tillverkaren på marknaden som har 140mm fläktar som endast är 20mm tjocka och inte standard 25mm. Denna kom med vita lysdioder som jag klippte av sladdarna till i samma ögonblick som jag packade upp den. Tål inte dioder/belysning,"En bra dator ska man inte veta om den är på eller inte".

Vattenblocket monterat på moderkortet, väldigt enkelt att installera:)

Monterat fläkten och radiatorn i fronten

Jag har glömt ta en bild på det men jag har flyttat hållaren, HDD-buren och 5.25"-plattsen 1,5cm bakåt i chassit för att få plats med radiator och fläkt i fronten.

Givetvis flyttade jag allt ett par mm för mycket bakåt så nu slår moderkortet i hållaren till HDD-buren. Där det är markerat kommer jag att kapa bort en bit med mitt multiverktyg och ett frässtål så kommer allt att passa som handen i handsken.

Detta var allt för idag. Förhoppningsvis hinner jag mecka lite med detta imorgon och kommer då att bjuda på fler bilder.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Sen riktigt fint ut. Även jag fick kapa i hdd buren när jag flyttade back hela paketet.

Permalänk
Hedersmedlem

Här kommer det ju som sagt att bli väldigt trångt. Men det kommer bli roligt att se hur du lyckas.
Bara en liten notis så har vi också en NAD 3020 här hemma men på den är AUX knappen borta

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut, lycka till.
Hoppas du får till så allt hamnar inne i chassit:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Update!

Såhär blev det efter lite kapande, helt ok resultat

La till en 90 graders böj då slangen svängde uppåt förtidigtvoch stötte i grafikkortet. Nu passar det perfekt! Bilden är tagen genom nätaggshålet mot fronten.

Bild på allt sammankopplat, det börjar närma sig. Ursäkta allt blänk, systemkameran är på annan ort ikväll så det Samsung Galaxy S2 som står för bilderna.

Närbild på moderkortet

Läcktest pågår! Det var lite meck att lufta system men oj vad tyst det är! Helt fantastiskt om man jämför mot originalkylaren på HD 6970, ska montera pumpen på lite skumgummi för att få bort lite vibrationer. Sen när jag monterar hårddiskarna hoppas jag att de inte tillför allt för myckt oljud.

Min imagehost dummar sig så ni för nöja er med dessa små bilder då man inte kommer till fullversionerna när man klickar på dem av någon anledning.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk

Så nu är det klart!

Trångt? Ja men det inte värre än vad det var utan vattenkylningen tycker jag.

Ljudet då? Inte helt tyst men eftersom jag har två hårddiskar kommer det aldrig att bli det heller.

Temps? Jovars, idle med nästan allt på lägsta hastighet på min fläktkontroller så ligger cpu på 37 grader och gpu också 37 grader. När jag kör furmark och OCCT samtidigt ligger cpu på 60 grader och gpu på 55 grader.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Så nu är det klart!

http://s19.postimage.org/dj8aq5ogj/2012_06_21_23_27_06.jpg

Trångt? Ja men det inte värre än vad det var utan vattenkylningen tycker jag.

Ljudet då? Inte helt tyst men eftersom jag har två hårddiskar kommer det aldrig att bli det heller.

Temps? Jovars, idle med nästan allt på lägsta hastighet på min fläktkontroller så ligger cpu på 37 grader och gpu också 37 grader. När jag kör furmark och OCCT samtidigt ligger cpu på 60 grader och gpu på 55 grader.

Trångt och fint.