Ny installation av ssd , Fucka upp systemet... Behöver hjälp!

Permalänk

Ny installation av ssd , Fucka upp systemet... Behöver hjälp!

Jag köpte en Intel 530 ssd!

Nybörjare som jag är kollade jag hur man gjorde för att installera etc etc. på youtube.

Jag gjorde så här:
Installera ssdn med windows , koppla ur gamla hårdisken med operativ systemet, o starta upp.
Datorn bootar ju alltid upp efter första windows 7 installationen med andra ord den gamla hårdisken.

Så tänkte jag jag formaterar den gamla så försvinner windows.
Nu bootar den ändå upp från den och jag kan inte gå in på bios o ändra..

Hjälp vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Läs denna guide som beskriver hur man installerar Windows 7 på en ny SSD http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

Edit: Du bör göra en helt ny och ren installation av Windows 7 med endast nya SSD inkopplad och du bör även ta bort alla partitioner som finns på SSD, läs mer i denna tråd hur man raderar gamla partitioner på en SSD eller hårddisk för att göra en helt ny och ren installation av Windows 7 #12191599

Permalänk
Skrivet av janee:

Läs denna guide som beskriver hur man installerar Windows 7 på en ny SSD http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

Edit: Du bör göra en helt ny och ren installation av Windows 7 med endast nya SSD inkopplad och du bör även ta bort alla partitioner som finns på SSD, läs mer i denna tråd hur man raderar gamla partitioner på en SSD eller hårddisk för att göra en helt ny och ren installation av Windows 7 #12191599

Grejen e den att jag redan installerat en ren installationen på ssd!
formatera därefter gamla samsung hårdisken där windows va på innan!
och nu kan jag inte ändra i bios att den ska boota upp från ssd... förstår du?

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag skrev att du skall göra en ny och ren installation av Windows är att det är mycket vanligt att boot filer för den nya installationen installeras på den gamla HDD om den var inkopplad vid installationen av Wndows på nya SSD och detta innebär att den inte kan boota eftersom den saknar viktiga boot filer.

Men om det är problem i BIOS så kan du testa att koppla SATA kabeln för SSD till en annan SATA port på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av janee:

Anledningen till att jag skrev att du skall göra en ny och ren installation av Windows är att det är mycket vanligt att boot filer för den nya installationen installeras på den gamla HDD om den var inkopplad vid installationen av Wndows på nya SSD och detta innebär att den inte kan boota eftersom den saknar viktiga boot filer.

Men om det är problem i BIOS så kan du testa att koppla SATA kabeln för SSD till en annan SATA port på moderkortet.

Jaha! då e jag med!
Tack ska testa det och återkommer snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan1337:

Grejen e den att jag redan installerat en ren installationen på ssd!
formatera därefter gamla samsung hårdisken där windows va på innan!
och nu kan jag inte ändra i bios att den ska boota upp från ssd... förstår du?

Du måste först välja SSDn som första alternativ i hard disk priority eller hard disk devices. Det ska finnas något sånt alternativ i bios

Permalänk
Skrivet av janee:

Det funka perfekt att byta plats på sata kablarna, tack så mycket!
allting löst!