Materialhjälp till mitt projekt (Fräsa i aluminium, fasat glas)

Permalänk
Entusiast

Materialhjälp till mitt projekt (Fräsa i aluminium, fasat glas)

Goddagens. Jag håller på med ett projekt som började med Fractal design tävlingen här om leden, vilken jag inte vann men det hindrar inte mig så mycket.

Bilden ovan visar konceptet jag tänkte mig, dock har lite grejer ändrats och det är framför allt mindre nu.

Egentligen gillar jag inte att visa mina projekt innan dom är klara, men en bild säger mer än 1000 ord så det blir helt enkelt lättare att förklara.
Så detta är hur långt kommen jag när nu:

Det kommer upp ett galleri som visar hela bygget när det är klart för dom som är intresserade

Men nu till frågorna.
Både där fram och där bak ska det sitta en svartlackad, borstad, metallskiva av något slag. Jag hade tänkt mig aluminium. Dom ska helst vara lika tjocka som glasskivorna som hamnar på sidorna. Så typ, 3-4mm. Jag behöver dock fräsa ut galler för en H100 på ena sidan och för nätagget på andra.
Så, hur får jag tag i dessa aluminiumplåtar? Och finns det någon som kan hjälpa mig att få dom i rätt storlek och skära ut fläktgallerna?

Vad det gäller glaset så antar jag att jag får gå till första bästa glasmästare, om ingen här har ett bättre förslag?
Och ja, det ska vara glas, inte plexi, om plånboken håller dvs. Glas kommer ge det en så mycket bättre finish

Och just det, finns det någon som har ett trasigt gammalt 2-slots grafikkort eller liknande som kan tänka sig att skänka I/O plåten till mig? Det ska bli hårddiskupphängning nu när originalplatsen är upptagen av en H100

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja fråga varför glas skulle ge bättre finish? Jag har aldrig testat men jag har pratat med div. folk och kommit fram till att, plexin går inte sönder, väger mindre och (kostar mindre?)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iSw3de:

Jag skulle vilja fråga varför glas skulle ge bättre finish? Jag har aldrig testat men jag har pratat med div. folk och kommit fram till att, plexin går inte sönder, väger mindre och (kostar mindre?)

Tycker helt enkelt att glas är snyggare, bättre glans, repas inte lika lätt. Får också en grymt härlig kant när det är fasat på ett visst sätt
Jag är medveten om nackdelarna men dom väger inte mer än fördelanra

Permalänk

Plåt kan du kolla hos schaeffer-ag.de. De har eget program där du kan designa plåtar och beräkna pris. De har inte borstar, men svartanodiserat finns. Om du behöver anodiserat på skärytorna också måste du specifiera att det ska göras efter fräsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fördelen med riktigt glas till den där konstruktionen, som kommer innebära stora ytor utan någon direkt ram, är att glas är mycket rigidare än vilket plastmaterial som helst, och att man därmed kan få det absolut plant även om det skulle bli så att fästpunkterna inte är inrättade på exakt samma "höjd" i monteringsplanet. Och det får man nog räkna med, toleranserna är nog rätt stora på ett chassi i pressad plåt. Man skulle bli tvungen att gå upp så mycket i dimension om man ville uppnå samma sak med plexiglas att det skulle se rent av dumt ut.

Jag hade också valt glas till det bygget, trots alla de uppenbara övriga nackdelarna med bearbetningsvänlighet och stötkänslighet, av det enkla skälet att slutresultatet nästan garanterat kommer se mycket proffsigare ut.

Jag tänker mig omedelbart att samma typ av glas man använder i akvarier torde vara idealiskt till ändamålet.

Första bästa glasmästare är nog det som gäller ja. Det där är ju för övrigt ett typexempel på grejer du kan få gratis om du får med dig glasmästaren på det hela, det är ett jävligt mkt mer spännande projekt för honom än att skära ut fönsterruta nummer 23904023 i ordningen, så ta chansen att verkligen berätta för glasmästaren vad du vill göra och försöka få honom intresserad av det. Du kan ju nämna byggloggar på SweC och lite om hur andra projekt blivit sponsrade här, och försöka så ett frö för att han erbjuder dig samma möjlighet. En annan möjlighet är ju att du erbjuder honom ett byte av tjänster: du bygger en likadan dator åt honom till självkostnadspris om han bjuder dig på en uppsättning glasplattor, så får han jordens fräsigaste burk att ha på kontoret. Det verkar ju helt klart bli ett bygge som skulle passa en glasmästare