SEB BankID, hur fungerar det egengligen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Apr 2010

SEB BankID, hur fungerar det egengligen?

Hejsan alla Sweclockare! Jo det är så att jag precis skaffat mig ett identitetskort(legitimation) när jag blev kund med SEB som jag nu fått hem med kortläsare och allt. Det är alltså inte ett Visa-kort med BankID utan det är endast identitetskort. Men det är så att jag går in på SEB för att logga in på BankID, så stoppar jag in kortet i kortläsaren vilket den upptäcker, sedan frågar den om PIN-koden som jag slår in, sedan får man vänta ett tag tills det står att inloggningen misslyckades. Vad gör jag för fel egentligen, hur fungerar det? Kanske inte går att logga in för att det bara är identitetskort + att jag bara är 17 år?

Det jag också undrar över är vart använder jag detta kort egentligen? Använder jag det så fort jag handlar på nätet?

Tack i förhand.

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

BankID kan du använda när du ska identifiera dig på olika webplatser, typ arbetsförmedlingen, försäkringskassan skatteverket osv.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av sskludde:

Hejsan alla Sweclockare! Jo det är så att jag precis skaffat mig ett identitetskort(legitimation) när jag blev kund med SEB som jag nu fått hem med kortläsare och allt. Det är alltså inte ett Visa-kort med BankID utan det är endast identitetskort. Men det är så att jag går in på SEB för att logga in på BankID, så stoppar jag in kortet i kortläsaren vilket den upptäcker, sedan frågar den om PIN-koden som jag slår in, sedan får man vänta ett tag tills det står att inloggningen misslyckades. Vad gör jag för fel egentligen, hur fungerar det? Kanske inte går att logga in för att det bara är identitetskort + att jag bara är 17 år?

Det jag också undrar över är vart använder jag detta kort egentligen? Använder jag det så fort jag handlar på nätet?

Tack i förhand.

https://test.bankid.com/testbankidcom/

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Bästa uppfinningen sedan skivat bröd. Mycket smidigare än vanligt e-leg som aldrig fungerade som det skulle för att utvecklarna var för lata för att få det kompatibelt med något annat än IE 6. Också smidigt när man ska göra mycket saker på banken. Den där lilla fåniga dosan orkar man ju inte med i längden.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24