Något otroligt konstigt fel i min dator, Behöver Lite hjälp.. - Processor-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Något otroligt konstigt fel i min dator, Behöver Lite hjälp.. - Processor-

Tjenare, jag använder en AMD Processor, och den har blivit helt knäpp rent ut sagt, Den är gammal, men den ska inte hålla på såhär tycker man, Den går typ upp i varv helt random jag behöver inte öppna något program eller så utan jag kollar på cpu usage, och då använder 70 % när man inte gör någonting, och sen går den ner till 10 % och sen upp igen till 70 % och lite över, och sen när jag till exempel, öppnar något spel då använder den direkt 90 % cpu usage... Vet inte exakt vad som är problemet, men men, Tacksam för alla svar. Och när cpu usage går upp, så låter den som något jävla flygplan i datorn.
Typ vooom! voom!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åsa
Registrerad
Nov 2011

Byt ut processorn den är helt enkelt fööör gammal

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av GEFORCE CRAZy:

Tjenare, jag använder en AMD Processor, och den har blivit helt knäpp rent ut sagt, Den är gammal, men den ska inte hålla på såhär tycker man, Den går typ upp i varv helt random jag behöver inte öppna något program eller så utan jag kollar på cpu usage, och då använder 70 % när man inte gör någonting, och sen går den ner till 10 % och sen upp igen till 70 % och lite över, och sen när jag till exempel, öppnar något spel då använder den direkt 90 % cpu usage... Vet inte exakt vad som är problemet, men men, Tacksam för alla svar. Och när cpu usage går upp, så låter den som något jävla flygplan i datorn.
Typ vooom! voom!

Vilken cpu har du och kan det vara pga. damm det låter?

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Socket AM2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Ja, damm kanske det kan vara det ligger en hel del i fläkten jala fall, kan man dammsuga burken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
borås
Registrerad
Maj 2010

säkert någon process som suger cpu

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Ja, damm kanske det kan vara det ligger en hel del i fläkten jala fall, kan man dammsuga burken?

Nej!
Använd tryckluft annars kan datorn dö!

CPU: Intel core i7 2600k @ 4.4 GHz
GPU: Gtx 580
RAM: Corsair Vengeance CL9 4x4gb 1600MHz
SSD: Samsung 840 EVO 500GB ,x25-M 120GB
MOBO: Asus p8p67 PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010

Om du gör det rätt, ja absolut.
Dammsug inte rakt på komponenter bara och akta så inga delar lossnar.

Lek inte för mycket med fläktarna också

Skrivet av alexzpro:

Nej!

Om du ser ut som på avataren så skulle jag rekommendera att du använder tryckluft ja

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av alexzpro:

Nej!

Tror inte det blir en sån stor förlust med den sockeln.
Men helt rätt.

PSU: BeQuiet Dark Power Pro 11 1000w Case: Fractal Design Define S
GPU: EVGA GTX 1080 FTW SLI Watercooled
RAM: Corsair Vengeance LPX 2x16GB
Motherboard: MSI GAMING M7
CPU: i7 6700k @ 5Ghz

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av alexzpro:

Nej!

Tack, äntligen nån med lite vett i skallen! Måste bara påpeka att det ska vara tryckluft på burk (om man inte har specialutrustningen med vattenavskilljare osv).

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av screamin-daemon:

Tack, äntligen nån med lite vett i skallen! Måste bara påpeka att det ska vara tryckluft på burk (om man inte har specialutrustningen med vattenavskilljare osv).

Alltså, alla komponenter i datorn har ju flera former av ESD-skydd i dag så helt övernitiskt behöver man inte vara, med lite vett kan man vara lite "oförsiktig"

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
nälden
Registrerad
Jan 2008

Och tänk på att det kondenserar om du håller munstycket för nära komponenterna. Så håll på bra avstånd och spraya i små stötar.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av MyZk0:

Alltså, alla komponenter i datorn har ju flera former av ESD-skydd i dag så helt övernitiskt behöver man inte vara, med lite vett kan man vara lite "oförsiktig"

Vissa komponenter har nåt skydd medan andra saknar det. Att alla komponenter har esd-skydd stämmer inte. Dessutom tål dom bara upp till runt 2000v och en dammsugare kan generera betydligt högre spänning. (det krävs runt 3000v innan man själv känner av det)
Med komponenter menar jag tex kondensatorer o dyl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Tack för al hjälp, tryckte in dammsugaren i Fläkten jäklar var mycket damm det låg där, helt otroligt, o fläkten börja spinna som satan ju! Men det gick bra, Nu låter den ingeting, kan nästan tro att den är ny

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Petalax, Finland
Registrerad
Feb 2012

Fint att det löste sig. Själv har jag använt dammsugaren till att rengöra datorn i säkert 10 års tid utan några missöden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2009

För din egen skull GEFORCE -kolla in den här sidan ett par ggr i veckan och läs vad folk har för problem! Du lär dej så otroligt mkt om hur man ska

hantera sin dator och vad man kan testa om det eller detta händer med burken. Här finns folk med stora kunskaper-så lyssna och lär!

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Typ vooom! voom!

Låter som mjukvaroproblem.

Öppna processhanteraren och kolla vilken process som suger mest, alternativt kolla vilka program du installerade sist, och om dessa har installerat något annat "på köpet".

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X Maxwell, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skene
Registrerad
Feb 2008

Tips när man dammsugar fläktar är att hålla fast vingarna så den inte spinner sönder sig, likaså med tryckluft

Dator R7 1700@3.8Ghz, 16GB@3Ghz, EVGA GTX 1070
Bild & Ljud: Samsung KS8005, MA Silver 5.0, XTZ Sub 12, Yamaha RX-V781
Konsoler: PS3, Xbox 360, PS4 Pro, Nintendo Switch, Xbox One

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Korspostning.

*Tråd låst*

Rocking hard !!!