Helgsnack: Är AMD ute ur leken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Ren fakta säger emot det.

Faktan säger att den som leder grafikkortsmaknaden varierar.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Hoppas Trinity blir en comeback för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr4y3r:

Att Intel är starkare än AMD på processorfronten kan väl alla hålla med om, men jag tycker nog att AMD är snäppet vassare inom grafikkort.

Skrivet av gurkburk92:

Ren fakta säger emot det.

Skrivet av Barak:

Faktan säger att den som leder grafikkortsmaknaden varierar.

Intel har inte en chans inom grafikmarknaden? Där är det AMD och Nvidia som levererar, hur tänkte ni när ni säger Intel?
HD 4000 är ju inget att hänga i granen om man jämför med kommande Trinity, AMD externa grafikkort eller Nvidias externa grafikkort.

Permalänk

Frågan är om AMDs nya Piledriver med uppdaterade FX-serien åtminstone kan konkurrera med Sandy Bridge skulle det vara ett stort steg på vägen. Go Vishera!

På graffefronten är det jämt upp. AMDs dubbelgpu 7990 skulle ju lanserats på Computex förfan! Besviken jag är!

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem

AMD AMD AMD!!!!!!

Kom igen nu, upp på toppen igen AMD!!

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att vi kan få IBM till processormarknaden. Det skulle ha varit väldigt intressant.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

jag är en intel älskare har haft AMD och ATI har inte riktigt levt upp till mina förväntningar!
och idag så kan jag nog inte hålla med om att AMD har mycket i budgetsortimentet! ser nästan bara intel vart man än tittar.
men AMD FÅR inte försvinna för då kommer google och intel ta över världen!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa423:

Har alltid haft AMD och ATI och kommer alltid att ha, tycker att deras FX processor är helt awesome och samma gäller ati , tror AMD kommer med en riktigt bomb med feta grejer

Det kostar prestanda att vara en fanboi!! När det gäller processor så skulle jag i dagsläget aldrig tagit en AMD, ok om jag haft en motorsågsklinga mot min hals! Så kanske.

Jag har alltid kört AMD system, och som ni kan se i min sign så rullar allt på finfint än!

Men det var verkligen inte svårt alls, att sätta samman ett 1155 system när AMD sparkade bort bollen! Tvärtom!! Det var skitskönt Och det är det fortfarande!

Det ända som jag stör mig på, är att Intel får för mycket att säga till om! Älskar AMD, har ju alltid kört det! Men inte en chans att jag stannar p g a av en dum fanboigrej!

Där går gränsen för mig!!

När man blir besatt av ett märke/produkt och man fortsätter köpa det när det inte håller i prestanda, för att man "älskar det" då har det gått för långt.

När det gäller entusiastmarknaden så är AMD fuckt up! Så sorgligt, men så sant!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det enda område AMD har övertaget som jag kan se det är HTPC-marknaden med Llano. Vad jag vet har väl Intels integrerade grafik fortfarande problem med bildsynk för en del olika uppdateringsfrekvenser?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

jag håller med AMDs produkter är sämre än Intels, men de är inte usla, de kan fortfarande konkurrerar med lägre priser. Det är trots allt inte SÅ stor skillnad på dagens processorer för vanliga användare

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd

det var synd att första generationen av bulldozer inte presterade som de skulle, hade hoppats på lite krig mellan amd och intel på high end fronten, tex var ett rykte att intel var redo att släppa 8-kärniga sandy bridge(släpptes som sex kärniga i7 några månader senare istället). bulldozer blev försenat just pga den undermåliga prestandan(läckte ett klipp på youtube där b0 versioner av fx8150 var långsammare än intel i5) och john fruehe ljög och hävdade att bulldozer försnades av taktiska skäl, versionen som släpptes var visserligen bättre än så men prestandan var fortfarande urusel och fx8150 var långsammare än den 1 år ändre i7-2600k

server versionen av bulldozer verkar vara mer lyckad då bulldozer verkar i grunden vara en effektiv såvida man inte pressar kretsen med allt för höga frekvenser, detta är ett problem främst på desktopsidan då ipc:n inte var tillräckligt hög. jag vågar ändå påstå att amd långt ifrån är ute i lekan.

Permalänk

Under 2500k så är AMD Phenom ett riktigt bra alternativ, om man lyckas få tag på någon. För tunga flertrådade program är en fx8120 för 1300kr ett mycket bättre alternativ än en i5 för 2000. 700kr billigare och bättre i flertrådat. Nackdelen är strömförbrukningen och värmeutvecklingen... Men 700kr är mycket pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

jag håller med AMDs produkter är sämre än Intels, men de är inte usla, de kan fortfarande konkurrerar med lägre priser. Det är trots allt inte SÅ stor skillnad på dagens processorer för vanliga användare

Helt klart har du rätt! Fast det funkar för så många fler än "vanliga" användare!
Vill man ha en bra speldator, så går det hur bra som helst med AMD!!
Vill man ha ett riktigt billigt system som funkar utmärkt! Så ska man helt klart välja AMD! Men!! Om man vill ha det bästa, då går det fet bort!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Fan har varit AMD fanboy länge men måste gå över på intel's sida, har just nu en ii x6 1090T och är inte särskilt nöjd, skulle bytt om jag hade råd men nu när sommaren kommer går moppen och crossen före

Visa signatur

CPU : AMD Phenom ii x6 1090t @ 4.0Ghz GPU : Gigabyte HD6950 PSU : XFX 550W RAM :1337mhz 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag hoppas att vi kan få IBM till processormarknaden. Det skulle ha varit väldigt intressant.

Dom lever och frodas i konsoller som xbox360 och PS3, men finns inte längre i persondatorer. Dom tillverkade ju faktiskt x86-cpuer åt Cyrix en period (och satte eget namn på och krängde på vissa marknader). Åh nostalgi!

Permalänk
Skrivet av johan5758:

då kommer google och intel ta över världen!

De kommer söva ner alla människor och sätta dem i stora kapslar, och använda dem som batterier till sina stora maskiner!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

På grafikmarknaden är väl AMD väldigt långt från att vara ute ur leken? 7970 kostar 3750, och gtx680 kostar 4500. Det är 750kr skillnad! Och på det har vi minne och eyefinity.

Permalänk
Avstängd

Amd gör skräp cpu/gpu´er

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Mardrömmen är ju att Intel licenserar GPU-teknik från Nvidia och helt plötsligt har GeForce-grafik i sina processorer..

kanske din mardröm, men min våta dröm... en gpu del med prestanda tilsvarande typ gt 640m, det finns som en fin kombo många fina ultrabooks redan.. kanske nästa generation efter keppler bjuder på finfin spelprestanda i ultrabooks ? Min nästa bärbara blir en sån ultrafjong och den kommer dra spel bättre än min gamla alienware med gtx 260m som en gång var det rekomenderade alternativet för det drog crysis i anständig setting och upplösning och alt annat var en vals i stort sett ... Så vilka möjligheter skulle inte det bjuda ?

Permalänk
Medlem

För mainstreamdatorer som inte riktar sig till spel tycker jag AMDs A-serie är helt fantastisk!

Otroligt prisvärd men samtidigt rejält med kraft både vad gäller CPU och GPU, i klassen.

Intels motsvarigheter i segmentet är klart starkare vid fåtrådiga totalt grafikoberoende situationer men för den typen av situationer är båda två overkill ändå.
Både i dagsläget och framöver är jag övertygad om att GPU-prestanda och flertrådig-prestandan i AMDs A-serie kommer visa sig hålla mycket bättre...

Permalänk
Skrivet av tompa221:

Fan har varit AMD fanboy länge men måste gå över på intel's sida, har just nu en ii x6 1090T och är inte särskilt nöjd, skulle bytt om jag hade råd men nu när sommaren kommer går moppen och crossen före

Bara undrar varför du inte är nöjd med din 1090T? Supernöjd med min! Kan inte säga att den halkar efter någonstans..

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Jag hoppas att vi kan få IBM till processormarknaden. Det skulle ha varit väldigt intressant.

Inte helt otroligt att IBM slår ihop med/köper upp AMD då de har haft en del samarbeten sinsemellan. Borde inte heller vara svårt för dem ekonomiskt då IBM har dubbla omsättningen av intel och nästan 20x omsättningen av AMD.

Permalänk
Medlem

Kör själv en X6 1090T och är nöjd men tänkte tidigare innan alla recensioner köpa mig en Bulldozer men prestanda hoppet blev inte av och jag kör vidare med X6 prollen. Synd att AMD inte levererat med tror starkt på deras APU enheter som kan vara en stor marknad längre fram.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit på den röda sidan, även på GPU-fronten, egentligen endast för att jag inte tycker om the big guys i allmänhet. Men nu har AMD gjort bort sig för mycket med sina processorer och jag störs dagligen av micro-lagget i deras förbaskade grafikkort.

Jag tycker därför att det är lika bra att de går under. De behövs inte får något annat än att hålla Intels priser i styr, vilket i sig är en patetisk existens som vi som köper AMD produkter borde skämmas över lika mycket som AMD. Jag är en av de som ångrar att jag gick åt AMD-hållet när jag köpte komponenterna till mitt första egna bygge. Vad ska man med ett bra moderkort till som man trodde var bra nog att hänga med i framtiden när det endast har stöd för AMDs processor som peaked förra generationen? Kommer behöva börja om från början med hela datorn för att få en dator som faktiskt kan uppgraderas i framtiden, dvs med stöd för Intels processor och optimerad för nVidias multipla GPU teknik, utan att behöva ersätta den ännu en gång.

Jag tycker det är synd att fler nybyggare skall luras på detta sätt och välja AMD bara för att de har lägre priser. AMD är bra för budgeten, men budget-produkterna i den här branschen är dödfödda och därför inte värda att satsa på i längden.

Låt AMD och deras mediokra produkter dö så framtiden ser annat än medioker ut. Ju bättre det går för Intel ju bättre produkter kan de ge oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag hoppas att vi kan få IBM till processormarknaden. Det skulle ha varit väldigt intressant.

Missat Nintendo Gamecube och Xbox 360?

Permalänk

Om de är ute eller ej beror väll på om folk köper deras produkter eller inte?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Ja. Om inte AMD kommer med någon som utklassar Geforce GTX 680 med antingen något prestanda mässigt eller i jämförelse med priset. De måste också komma ut med något inom CPU-klassen som soppar banan med Ivy bridge, eller så ändrar de riktig och satsar allt på väl presterande budget processorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkigt att AMD måste dra sig ur jakten på topprestandan, men för att överhuvudtaget kunna vara kvar på processormarknaden var nog detta bland det bästa AMD kunde ha gjort. Hade de fortsatt försöka jaga Intel hade det nog inte tagit så många år innan AMD hade blivit konkurssatt, eller åtminstone fortsatt tappa andelar på marknaden. Att de satsar sina resurser där pengarna finns är bra, även om det betyder att AMD är borta från topprestandan i minst ett par år.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

IBM har varit stora en gång i tiden men nu satsar de ju allt på företagen, vilket är lite synd. Det skulle vara kul att få en processor ifrån dom. Jag vet inte hur många IBM tangentbord jag har, men det är ju ett par.

(International Business Machines, man hör ju lite på namnet att de insiktar sig på företagsmarknaden. )

Det är kul med dessa "helgsnack"-trådar. Fortsätt med dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Har du en låg/mellan budget så kommer Trinity troligtvis dominera på spel-fronten.

Om CPUn i den är godlig till spel så kan du köra Crossfire med ett externt grafikkortet och det inbygda i APUn.

Detta ger enorm prestanda för pengen det antagligen kommer kosta.

Jag föredrar nog att ha ett internt dedikerat grafikkort framför ett externt.

Internt= innanför lådan
Externt= utanför lådan

Permalänk
Skrivet av Sacrum:

IBM har varit stora en gång i tiden men nu satsar de ju allt på företagen, vilket är lite synd. Det skulle vara kul att få en processor ifrån dom. Jag vet inte hur många IBM tangentbord jag har, men det är ju ett par.

(International Business Machines, man hör ju lite på namnet att de insiktar sig på företagsmarknaden. )

Det är kul med dessa "helgsnack"-trådar. Fortsätt med dessa.

Senast de gjorde en CPU för PC var väll Power 5 som satt i Apple burkar innan de gick över till Intel. Tror säkert att det skulle funnits någon som köpt deras Power 7 om de gjort en "PC" variant av den. Åtta kärnor med fyra trådar för varje kärna.....

smög sig in en 8 i stället för en 7:a
Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt