Pålitlig billig SSD - ej systemdisk

Permalänk
Avstängd

Pålitlig billig SSD - ej systemdisk

EDIT - 2012-10-30
Har nu fyra diskar i Mjukvara-Raid (Windows utökade diskar).

Min uppsättning är:

A-DATA SATA III SP900 128GB (1 disk insatt)

Verbatim SATA II 128GB (2 diskar insatt)

OCZ Vertex 2 SATA II 120GB (3 diskar insatt)

Samsung SSD 830 SATA III 256 GB (4 diskar insatt)

1st SSD i SATA II port

2st SSD i SATA II port

3 st SSD i SATA II port

4 st SSD i SATA II port

Corsair Force 3 Series F120 120GB SATA III (Marvell sata 3)


---------------Orginal-texten-----------------------

Tänkte köpa en till SSD att installera programmen på.Har en som systemdisk och de flesta tunga program på mekanisk. Tyvärr låter ju en mekanisk disk så vill köpa en SSD till. Stabil och 64 GB räcker men inte helt fel med minst 128 GB så något spel får plats. Jag är alltså inte ute efter en snabb systemdisk, stabilitet är viktigare. Något förslag från listan?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893&o=eg_2741&rev=1#pro...

Uppdatering
Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag hade sneglat på något från Intel eller Samsung om det ska vara stabilt. Dock inte Intels nya 520 eller 330 serie. De kör sandforce vilket inte är världens stabilaste. Nu har Intel visserligen gjort om firmwaren men jag vet inte riktigt. Min 520 har fungerat bra och det har inte rapporterats om något stort iaf.

Permalänk

Crucial M4 128GB. Kör själv en sådan som "lagringsdisk". OS på en 64GB M4.
1000:- är ett riktigt bra pris för den.
Adata 120GB S510 funkar också bra och är mycket prisvärd.Tror du fortfarande får med licens för Acronis True Image HD kloningsprogram med Adata.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Jag har en Samsung 830 120gb har aldrig haft några som helst problem med den, har ägt den ungefär ett halv år och aldrig strulat.
Den fick även "bra produkt" när Sweclockers testade den - http://www.sweclockers.com/recension/15250-sex-ssd-enheter-i-...

Permalänk
Medlem

Tja, jag skulle rekommendera ADATAs S510 120gb disk. har en sådan som system disk och funkar felfritt utan några som helst problem och för under tusen lappen e det tjuveri att inte köpa

Och som Surgubben sa så får man med Acronis True Image HD som man kan klona sin förra hårddisk med (vet för jag har klonat min förra system disk till min S510 med True Image ).

Men det är helt individuellt om du vill köpa samsung, crucial, intel eller Adata osv. Ta och läs tester och kolla runt på forum och sånt och bestäm dig sen.

Men jag kan iallafall rekommendera Adata S510 120gb starkt

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem

Samsung säger jag bara.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerX:

Men jag kan iallafall rekommendera Adata S510 120gb starkt

Skrivet av Surgubben:

Crucial M4 128GB. Kör själv en sådan som "lagringsdisk". OS på en 64GB M4.
1000:- är ett riktigt bra pris för den.
Adata 120GB S510 funkar också bra och är mycket prisvärd.Tror du fortfarande får med licens för Acronis True Image HD kloningsprogram med Adata.

Ni rekommenderar sandforce när stabilitet är viktigare än prestanda? Crucial m4 är ju dock en helt ok rekommendation.

Permalänk
Hedersmedlem

m4 eller agility 3

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Inaktiv

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=AGT3-25SAT3-120G alla säger dom fryser men haft min i snart ett halv år och inte haft en enda frysning

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

stabilitet är viktigare

Kommentarer överflödiga...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=AGT3-25SAT3-120G alla säger dom fryser men haft min i snart ett halv år och inte haft en enda frysning

jag har ochså haft min agility 3 120gb sen i januari och fungerar fel fritt, aldrig fått någon bluescreen lr sådant

Visa signatur

i5-2550k 4.4GHz, | kyld av en Noctuna (Nh-c12) | Gigabyte Hd 7970 OC, | modekort: Gigabyte Z68AP-D3 |PSU:GX 650W | Ram: Corsair Vengeance 8GB (2x4096MB) SSD: Agility 3 120gb

Permalänk
Medlem

Samsung 830 128GB skulle jag säga:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974936

Alternativt Intels 320 80/120GB. Våra Intel 80GB X25-M har tuffat på utan minsta problem i över två år nu och 320 ska väl vara lika stabil,
men Samsungen ligger lite bättre till i pris/GB och ska vara ruskigt stabil den med, inte hört någon som haft såna problem som Sandforce-enheterna kan få, min sambo köpte en till sin nya dator förra veckan, efter att ha sett många bra recensioner.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag valde Samsung 830 när stabilitet var kriteriet för mitt senaste inköp.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Det är jättebra att ni som rekommenderat agility 3 eller adata 510 inte har några problem, tyvärr så är det många som har haft problem med denna typ av diskar så det är en dålig rekommendation om stabilitet är viktigt.

De diskar som får anses vara stabila (med väldigt få felrapporter och/eller låg returstatisk) är crucial m4, samsung 830 och intel 320. Intel 330 och 520 verkar också vara stabila och intel har gott rykte från tidigare diskar, men är de modellerna är fortfarande rätt nya så framtiden får utvisa om intel gjort rätt denna gången också. Crucial m4 har tex en returfrekvens på ca 0.8% på diskar i åldersspannet 6 mån-1 år, en genomsnittlig vanlig hårddisk ligger runt 2%. Har inga siffror på samsung, men med tanke på att man väldigt sällan läser om folk som haft problem med dessa diskar så skulle jag tro att de åtminstone matchar crucials siffror, troligen är det ännu lite bättre. Intel låg tidigare runt 0,4% med sina diskar men tappade en hel del i senaste sammanställningen pga 8mb buggen som 320 råkade ut för.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Det är jättebra att ni som rekommenderat agility 3 eller adata 510 inte har några problem, tyvärr så är det många som har haft problem med denna typ av diskar så det är en dålig rekommendation om stabilitet är viktigt.

Jag har själv inte sett några problem beskrivningar på Adata S510, intressant om du kunde länka (motsv) vilka problem du identifierat på den.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Avstängd

Valfri Intel, de har mest investerat i sitt namn och rykte.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Jag har själv inte sett några problem beskrivningar på Adata S510, intressant om du kunde länka (motsv) vilka problem du identifierat på den.

Det är samma firmware och typ samma minnen som Corsair Force 3 och OCZ Agility 3 som en del fortfarande har problem med.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Har en Corsair Force 3 i Laptopen och ja, den strulade men senaste FW fixade alla blåskärmar i Windows 7 men verkar funka ännu bättre på Linuxpartitionen om man tänker på snabbhet .

Men inte säkert A-Data gjort samma?

PS, att Corsair Force 3 fungerar så himla snabbt med Ubuntu 12.04 kanske beror på Ubuntu.

Men nu är jag ute efterstabilitet föra snabbhet så funderar vidare. Kanske en Samsung då?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=974936

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Jag har själv inte sett några problem beskrivningar på Adata S510, intressant om du kunde länka (motsv) vilka problem du identifierat på den.

Jag har personligen inte identifierat några problem med den, däremot är det som sagt i princip samma disk som agility 3 och force 3 så den bör lida av samma problem. Tittade lite snabbt på s510 på newegg och hittade rätt snabbt ett par som disken dött för inom några dagar och ytterligare några (dock lite äldre inlägg) som hade problem med bluescreens.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=20-211-582&So...

Är man ute efter stabilitet så är samsung, intel och crucial tillverkare med gott renommé, adata hör man inte lika mycket dåliga saker om som tex ocz, men det finns i mitt tycke ingen anledning att chansa om man inte har påtagligt ansträngd budget.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Jag har personligen inte identifierat några problem med den, däremot är det som sagt i princip samma disk som agility 3 och force 3 så den bör lida av samma problem. Tittade lite snabbt på s510 på newegg och hittade rätt snabbt ett par som disken dött för inom några dagar och ytterligare några (dock lite äldre inlägg) som hade problem med bluescreens.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=20-211-582&So...

Är man ute efter stabilitet så är samsung, intel och crucial tillverkare med gott renommé, adata hör man inte lika mycket dåliga saker om som tex ocz, men det finns i mitt tycke ingen anledning att chansa om man inte har påtagligt ansträngd budget.

Jaja, lite skit samma. Jag förordar M4 fråmst, men tycker att Adata inte har några större problem (även om de använder samma komponenter).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

A-data är helt stabil, har två såna i raid och blåskärmar existerar inte! står igång dygnet runt och prestandan är superb!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Är det många som säger att t.ex. 510 är ostabil eller är det ingen som säger att den är stabil? Finns inga problem med sandforce om du använder det rätt och med ny firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amius:

Är det många som säger att t.ex. 510 är ostabil eller är det ingen som säger att den är stabil? Finns inga problem med sandforce om du använder det rätt och med ny firmware.

Det gör det visst, ljug inte.

Många som inte förstår skillnaden mellan "det fungerar för mig" och "det fungerar för alla".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

A-data är helt stabil, har två såna i raid och blåskärmar existerar inte! står igång dygnet runt och prestandan är superb!

Det är bra att det fungerar problemfritt för dig, det innebär tyvärr inte automatiskt att det är problemfritt för alla...

Skrivet av amius:

Är det många som säger att t.ex. 510 är ostabil eller är det ingen som säger att den är stabil? Finns inga problem med sandforce om du använder det rätt och med ny firmware.

Tja, kan ju länka till anands review av intel 520:

http://www.anandtech.com/show/5508/intel-ssd-520-review-cherr...

Citat:

While two of the systems we reproduced the BSOD bug on were cured by last year's firmware update, Brian's system (an X58/Core i7 build) was BSODing regularly playing Battlefield 3. Games end up being a great way to trigger the SF-2281 BSOD issue as they frequently switch between periods of idle and load, which does a good job of stressing the power state logic in SandForce's firmware. I immediately sent Brian an Intel SSD 520 to see if the BSOD remained on Intel's drive. Switching to Cherryville caused Brian's BSODs to go away. Indeed most end user reports of SF-2281 BSODs went away with the fixed firmware, but we've still heard of isolated issues that remain unresolved. Whatever Intel has done with the 520's firmware seems to have fixed problems that still remain in the general SF-2281 firmware.

Kort sagt, de flesta problemen är lösta, men inte alla...så länge du inte kör på intels versioner som har egenproducerad och buggfri(?) firmware.

Sedan är det inte enbart en fråga om firmware, tidigare generationer av diskar baserade på sandforce har haft betydligt högre retursiffror än diskar från intel och crucial vilket också bör tas med i beräkningen om man siktar på en stabil disk.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Det är bra att det fungerar problemfritt för dig, det innebär tyvärr inte automatiskt att det är problemfritt för alla...

Tja, kan ju länka till anands review av intel 520:

http://www.anandtech.com/show/5508/intel-ssd-520-review-cherr...

Kort sagt, de flesta problemen är lösta, men inte alla...så länge du inte kör på intels versioner som har egenproducerad och buggfri(?) firmware.

Sedan är det inte enbart en fråga om firmware, tidigare generationer av diskar baserade på sandforce har haft betydligt högre retursiffror än diskar från intel och crucial vilket också bör tas med i beräkningen om man siktar på en stabil disk.

Har köpt ett gäng av dessa diskar och alla fungerar problem fritt... Vänner och släkt som har dessa har aldrig haft några problem. Jag är övertygad om att ifall TS köper denna kommer han inte ha några problem. Sen att det finns måndags ex kommer man aldrig ifrån!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Säg mig vilket företag som haft en disk in-house i 1 år (!) och testat innan lansering såsom Intel haft 520-serien.

Den som påstår att den inte skulle vara stabil för att det sitter en Sandforce-krets i vet inte vad de jiddrar om.

Jag jobar själv med firmwareutveckling för inbyggda system och det är så när som alltid mjukvarans fel om något går snett. Det finns hårdvarubuggar också men de är extremt sällsynta.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

A-data är helt stabil, har två såna i raid och blåskärmar existerar inte! står igång dygnet runt och prestandan är superb!

Sandforce har haft allvarliga problem tidigare. Så det finns inget som säger att när ts kört disken ett år så börjar den krångla. Det är bättre att köra på något som varit stabilt från början och som har lång garanti.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Sandforce har haft allvarliga problem tidigare. Så det finns inget som säger att när ts kört disken ett år så börjar den krångla. Det är bättre att köra på något som varit stabilt från början och som har lång garanti.

Dom har haft problem.. intel och M4 har också haft problem tidigare som varit mycket värre än sandforce...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Dom har haft problem.. intel och M4 har också haft problem tidigare som varit mycket värre än sandforce...

Öhm, hur tänker du nu? Om man jämför antalet inlägg här på forumet om sandforcediskar med problem med antalet inlägg om problem med m4 eller intel så får man en ganska klar bild om vad som var mest problematiskt...den absoluta majoriteten är inlägg om diskar med sandforce med problem, skulle gissa att det är något i storleksordningen 100:1 eller så. Hur man då kan säga att problemen med intel och crucial skulle vara värre förstår jag verkligen inte, du får gärna förklara hur du tänker här...sedan kanske man får komma med en spontan gissning: Det är inte så att du äger en sandforce-disk själv?

Sedan rekommenderas en titt på denna sida:

http://www.hardware.fr/articles/862-7/ssd.html

google translate av ovanstående:
http://translate.google.se/translate?sl=fr&tl=sv&js=n&prev=_t...

Crucial har alltså en felfrekvens på ca 0,8% på diskar i åldersspannet 6 månader - 1 år, intel har gått upp till 1,7% (från 0,1%) och då huvudsakligen pga 8mb buggen (vilket f.ö. ger en fingervisning om hur vanlig/ovanlig) den var. De tillverkare som säljer diskar baserade på sandforce är OCZ och corsair som båda ligger betydligt högre, corsair på 2,9% och ocz på över 7%(!!!). Och eftersom det som sagt endast rör sig om diskar i åldersspannet 6 månader-1 år så bör eventuella instabilitetsproblem pga firmware inte finnas med då man snabbt märkte om man hade problem och då troligen lämnade tillbaka den innan disken hann bli 6 månader gammal. Det är bla detta som jag talar om när jag menar när jag pratar om att intel och crucial är mer pålitliga än diskar baserade på sandforce.

Kan ju också tillägga att jag har haft en agility 2 som tickat på i drygt 1 1/2 år utan problem, trots att den har en felfrekvens på ca 6-7%...att den fungerar för mig visar i praktiken ingenting om hur pass pålitlig en disk är, även när diskarna är riktigt felbenägna så kommer den klar övervägande majoritet av diskarna att fungera som dom ska. Frågan är hur många som får problem. är det 1 av 15 (agility 2) eller är det 1 av 125 (crucial m4) eller 1 av 60 (intel MED 8mb bugg) eller 1 av 1000 (intel innan 8mb bugg). Tyvärr finns inte samsung 830 med här, men allt tyder på att denna disk befinner sig i samma regioner som intel och crucial.

Edit: Kanske bör nämna att crucials firmarebugg när disken kraschar varje timme efter 5000 timmars driftstid inte finns med här då dessa diskar av förklarliga skäl alltid är över 1 år gamla innan problemen manifesterar sig.