Hur ser din verkstad/mekarhörna ut (fotosvar)

Permalänk
Medlem

Hur ser din verkstad/mekarhörna ut (fotosvar)

Jag håller på att bygga en verkstad i min garderob. Ett ställa där jag kan sitta och meka med min teknik/hobby!
Så att jag slipper dra ut/in allting på köksbordet som jag alltid gjort!

Har fixat till bordet och kompressorn har jag fått in bredvid bordet (måste ha en kompressor) som jag fick såga itu lite för att kompressorn skulle få plats!

Har dragit ström så att jag kan koppla in allt som behöver el.

Ska snart börja montera upp verktyg, och tanken är att dom ska sitta så att jag kan nå dom "fast jag blundar" d v s allting ska ha sin plats!!

Och jag ska sätta upp hyllor/sladdhållare/lådor för komponenter, och alla tekniksaker ska ha sin plats.

Men jag behöver Inspiration av er som har en teknik/mekar/moddar hörna!

Skulle vara väldigt kul och se hur det ser ut hos er! Och framför allt, du som har ont om plats, hur har du löst det!!

Hoppas med denna tråden att få Inspiration till smarta lösningar!

Jag har rätt klart för mig hur jag ska ha det. Men så slog det mig att det är aldrig fel att se hur andra har det.

Någon måste det finnas här som har fixat en egen "mekarhörna" ett ställe där man sitter o lödar o skapar sin grej!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

http://www.lolz.se/uploader/pics/IMG_4052.jpg

Så här löste jag platsutrymme, byggde en stor fräs som man kan slänga all skit på.
Inte helt optimalt men det funkar

Har typ allt som jag använder i andra änden av maskinen som inte tillhör fräsen, plåtbock, etc etc.
Är ändå ganska smidigt trots det inte är helt optimalt som sagt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Vågar inte visa bilder
Men bra belysning och gärna en sån lampa med ett förstoringsglas i, de är mycket bra, och så några mindre led eller halogenspottar, led är bra för de blir inte så varma så man kan placera dem nästan var som helst.
Lite säkerhetsprylar är också bra, jordfelsbrytare och en kolsyrebrandsläckare är aldrig fel, skyddsglasögon är bra nästan oavsett vad man gör, ska du borra o kapa o slipa så se till att ha hörselskydd också.
Ikea har ett bra plastlådesystem att ha braoha saker i "Trofast" lådorna finns från små till rätt stora och det finns lock till dem.
Skaffa även ett enfärgat ljust golv som är lätt att byta ut, då blir det lättare att hitta saker du tappar och kanske även byta ut det om du nöter sönder det eller får brännmärken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta är som det skall bli, håller på och bygger för fullt och isolerar etc, just nu all all gipsning klar, spacklet skall på och slipas sen blir det att få in parkett och måla !

Är absolut inte snickare men har gjort detta en antal gånger innan...

Slutproduktsbilder:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.296424537111180.746...

Bygglogg kommer upp på swec snart
Gilla min fbsida när ni ändå besöker albumet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

http://www.lolz.se/uploader/pics/IMG_4052.jpg

Så här löste jag platsutrymme, byggde en stor fräs som man kan slänga all skit på.
Inte helt optimalt men det funkar

Har typ allt som jag använder i andra änden av maskinen som inte tillhör fräsen, plåtbock, etc etc.
Är ändå ganska smidigt trots det inte är helt optimalt som sagt

Väldigt smart gjort

Skrivet av mrqaffe:

Vågar inte visa bilder
Men bra belysning och gärna en sån lampa med ett förstoringsglas i, de är mycket bra, och så några mindre led eller halogenspottar, led är bra för de blir inte så varma så man kan placera dem nästan var som helst.
Lite säkerhetsprylar är också bra, jordfelsbrytare och en kolsyrebrandsläckare är aldrig fel, skyddsglasögon är bra nästan oavsett vad man gör, ska du borra o kapa o slipa så se till att ha hörselskydd också.
Ikea har ett bra plastlådesystem att ha braoha saker i "Trofast" lådorna finns från små till rätt stora och det finns lock till dem.
Skaffa även ett enfärgat ljust golv som är lätt att byta ut, då blir det lättare att hitta saker du tappar och kanske även byta ut det om du nöter sönder det eller får brännmärken.

Vågar jag så vågar säkert du mrgaffe Du brukar inte vara speciellt blyg annars

Bra belysning har jag fixat sen länge, jordfelsbrytare med, skyddsglasögon/hörselskydd har jag. Plastlådesystem ska jag köpa och det är nog inte dumt med brandsläckare. Så det ska helt klart köpas. Golv har jag inte tänkt på alls, kan vara smart!

Så här ser det ut nu, men det är långt ifrån klart!! Kompressorn är en Atlas Copco från 1957

Skrivet av KoSoVaR:

Detta är som det skall bli, håller på och bygger för fullt och isolerar etc, just nu all all gipsning klar, spacklet skall på och slipas sen blir det att få in parkett och måla !

Är absolut inte snickare men har gjort detta en antal gånger innan...

Slutproduktsbilder:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.296424537111180.746...

Bygglogg kommer upp på swec snart
Gilla min fbsida när ni ändå besöker albumet!

Ser riktigt bra ut! Ser framemot byglogg sen!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Såhär ser min lilla verkstad ut Ganska nytt så har inte börjat få koll vart allt ligger än Förövrigt ser man mitt pågående modding projekt på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin1992:

Såhär ser min lilla verkstad ut Ganska nytt så har inte börjat få koll vart allt ligger än Förövrigt ser man mitt pågående modding projekt på bild

http://www.bilddump.se/bilder/20120610203642-81.233.34.74.JPG

Det har du gjort bra!! Önskar att jag hade sådan stor plats för min verkstad!

Inga fler som har verkstad, skulle vara jättekul o se hur ni har det!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det har du gjort bra!! Önskar att jag hade sådan stor plats för min verkstad!
Inga fler som har verkstad, skulle vara jättekul o se hur ni har det!!

här ser du min verkstad, ingen riktigt verkstad men welcome to my room

ska snart skaffa mej lite hyllor och en bättre arbetsbänk/skrivbord/datorbord finns lite saker under sängen och på garderoben och all lackning sker i balkongen tycker att det funkar fint faktiskt
du hittar allt i mitt rum, från en vanlig datorskruv till gasmask och cyrix MII
btw du kan se din tråd i skärmen XD

Permalänk
Medlem

Har själv ingen plats att meka på i huset, just nu bor jag hemma hos föräldrarna. Rullar man ut bilen har jag ett skruvstäd, då hela arbetsbänken är full med "bra och ha". Normalt sett blir det köksbordet eller farfars verkstad några hundra meter bort. Där finns även fräs, svarv, pelarborr, kompressor och ännu mer "bra och ha". Hade gärna haft en egen hörna där jag kan rada upp all skit så när jag skaffar eget blir det definitivt ett låångt skrivbord där man kan greja utan att plocka undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

här ser du min verkstad, ingen riktigt verkstad men welcome to my room

http://oi48.tinypic.com/11twhgn.jpg

ska snart skaffa mej lite hyllor och en bättre arbetsbänk/skrivbord/datorbord finns lite saker under sängen och på garderoben och all lackning sker i balkongen tycker att det funkar fint faktiskt
du hittar allt i mitt rum, från en vanlig datorskruv till gasmask och cyrix MII
btw du kan se din tråd i skärmen XD

detta var länge sen så ser det ut för intresserade folk

, fortfarande ett helvete, men mer arbetsyta

Permalänk

Min hörna Bitfenixet var ett dåvarit poject.

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunilla95:

Min hörna Bitfenixet var ett dåvarit poject.
http://i.imgur.com/oqNjpY2.jpg

Hade glömt denna tråden. roligt att se den igen.

Får väl visa hur slutresultat blev. Så här ser det ut just nu.

(Det låter kanske otroligt, men jag är inte klar än)

Lite skillnad sen första fotot i tråden har det blivit.

Min kära kompressor Atlas Copco från 1957 med stående tank, "insågad" under bordet.

Många hyllor och lite udda lösningar, för att få plats med allt i en normalstor kläddkammare

Knappen till spotarna som syns på översta hyllan, som tog ca 4 timmar att få dit p g a fränsning på baksidan av träskivan. Knappen sitter på bordets högra sida, och sladdarna är inspacklade i väggen för att inte synas.

Känns nästan som att jag aldrig blir klar med min lilla verkstad, då man kommer på nya/smartare lösningar hela tiden.

Men det är alltid lika roligt att pyssla när lusten faller på.

Fler som har Hobbyrum/verkstad ?

Edit/ ska byta ut fotona snarast till bättre kvalle, tog fel filer)
Edit 2/ klicka på fotot och sen förstoringsglaset om ni vill se hög upplösning och titta runt)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]